FrankB - E39 528i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
FrankB

FrankB - E39 528i

Bericht door FrankB » 30 nov 2014, 16:52

Bij deze een herintroductie van mijzelf, met mijn huidige auto.

Mijn naam is Frank Bos, heb mezelf in het verleden al een keer voorgesteld samen met mijn toenmalige E36 323i coupé.

Afbeelding

E36 Topic

De 323i gebruikte ik in het begin als daily, maar het sportieve karakter van de auto trok me steeds meer aan.
Op een gegeven moment ben ik begonnen aan de transformatie tot circuit auto voor tripjes naar de Nurburgring.
Helaas is dat door uiteenlopende redenen niet doorgegaan en auto en onderdelen zijn uiteindelijk verkocht.

Naast de E36 had ik al een andere daily, een Montrealblauwe E39 523i. Deze staat momenteel te koop:

Afbeelding
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=260966273" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb er ca. 4,5 jaar in gereden, en heb het altijd een fijne auto gevonden.
Wel heb ik altijd met een schuin oog rondgezocht naar een iets jonger exemplaar (wel nog pre-facelift) met automaat en liefst schuifdak.

Toevallig kwam lokaal een nette E39 528i op mijn pad, die aan alle wensen voldeed.

In het kort: een zwarte 528i automaat met schuifdak en sportonderstel als voornaamste opties.
Kilometerstand ligt op moment van spreken rond de 206.xxx.
Onderhoudshistorie volledig bekend en alle boekjes/rekeningen/sleutels ed. aanwezig.

Tevens kreeg ik een mooie winterset 16” BBS kruisspaak velgen erbij, maar de banden zijn te oud.
Vandaar momenteel de zwarte winterwielen van mijn blauwe e39 erop.

De details:

Type 528I (EUR)
E series E39 ()
Series 5
Type LIM
Steering LL
Doors 4
Engine M52/TU
Displacement 2.80
Power 142
Drive HECK
Transmission AUT
Colour COSMOSSCHWARZ METALLIC (303)
Upholstery STOFF RIPS DIAGONAL/ANTHRAZIT (F4AT)
Prod.date 1999-01-18

S302A ALARMANLAGE Alarm system
S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim
S441A RAUCHERPAKET Smoker package
S464A SKISACK Ski bag
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S540A GESCHWINDIGKEITSREGELUNG Cruise control
S555A BORDCOMPUTER On-board computer V with remote control
P628A KOMMUNIKATIONSPAKET Communications package
S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Car telephone (GSM) w card reader, front
S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer
S704A M SPORTFAHRWERK M Sports suspension
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Retailer Directory Europe
S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Delete cross-pattern operation
S886A HOLLAENDISCH / BORDLITERATUR On-board vehicle literature Dutch
S202A STEPTRONIC Steptronic
S283A LM RAEDER/BMW STYLING II BMW LA wheel, BMW Styling II
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S548A KILOMETERTACHO Kilometer-calibrated speedometer
S665A RADIO BMW BUSINESS Radio BMW Business RDS
S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front

Heb al enkele random dingetjes aan de auto gedaan:

Rondell 18” wielen van de blauwe E39 gemonteerd (momenteel weer de winterset erop).
Casettedeck vervangen door een CD speler.
Witte knipperlichten rondom vervangen voor oranje exemplaren.
Privacyshades geplaatst.
Gereedschapsetje in de kofferbak compleet gemaakt.
Klein beurtje (olie en filters)

Wat ik verder nog wil doen:

Stootstrips op de deuren/bumpers vervangen door volledig zwarte exemplaren. (nog niet zeker over de sierlijsten rond de ramen)
Stoeprandschade van de zomerset bijwerken.
Deurrubbers en instaplijsten vervangen.
USB/AUX mp3 interface plaatsen via cd wisselaaringang.
E60 ruitensproeiers. (schijnt plug en play te zijn met beter sproeipatroon)
Tikkeltje verder verlagen.

De technische kant van de auto is dik in orde. De vorige eigenaar heeft kosten nog moeite bespaard om de auto in goede staat te houden. Daar ben ik hem uiteraard heel dankbaar voor :wink:

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op de verschillende fora en weet welke kennis en smaak/opinie er aanwezig is. Zo zullen sommige aspecten zoals bv. de oranje knipperlichten en de wens om de auto verder te verlagen wellicht niet naar ieders smaak zijn, maar ik merk dat men over het algemeen vrij open-minded is wat dat betreft.

Ik hoor graag de meningen van anderen, dus suggesties, kritiek of andere aanvullingen zijn altijd welkom! :thumbup:

Tijd voor foto’s :)
Voor nu wat vlugge snapshots. Binnenkort maak ik wat betere foto’s van het totaalplaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Re: FrankB - E39 528i

Bericht door Niels » 30 nov 2014, 20:54

Nice find! Veel plezier ermee :df:

Tim N

Bericht door Tim N » 30 nov 2014, 20:59

Winterset staat hem super!

FrankB

Bericht door FrankB » 19 apr 2015, 21:53

Update:

Auto is voorzien van nieuwe APK met 2 nieuwe remleidingen aan de achterzijde. Deze hadden lichte droogtescheurtjes. Ze waren niet lek maar als de binnenmantel zichtbaar is dan is dat schijnbaar een afkeurpunt.

Verder was ik sinds aanschaf van de auto al op zoek naar zwarte (Shadowline) stootstrips en evt. raamlijsten voor de portieren en bumpers. Na lang zoekwerk ben ik naar volle tevredenheid geholpen en geslaagd bij Bimmerparts Assen.

Ik heb vooralsnog alleen de stootstrips aangeschaft, de raamlijsten wil ik nog plastidippen om te kijken of ik zwart mooier vind dan chroom.

De 'Before' foto's kunnen jullie hierboven zien, het resultaat hier beneden.

Ik ben begonnen met de achterzijde. De PDC sensoren worden nog vervangen voor de nieuwere 'ronde' exemplaren aangezien ik die mooier vind en er ook 1 of meerdere van de huidige sensoren stuk/slecht zijn.

Afbeelding

Daarna de stootstrips op de portieren. Alle clips en rubbertjes waren bijgeleverd dus dikke prima!

Afbeelding

Als laatste de voorkant. Helaas kwam ik erachter dat ik de verkeerde strips heb ontvangen. Vanuit de verpakking viel het niet op maar ik heb dezelfde strips ontvangen als de originele (met uitsparing voor de chroomstrip).
Bij montage is dat direct te zien:

Afbeelding

Duidelijk. Artikelnummers vergeleken op de orderbon en het bleek een vergissing te zijn. Na contact met Bimmerparts heb ik de strips geretourneerd en Daniël gaat het oplossen zodat ik de juiste strips nog ontvang. Alle lof voor de service en de nette oplossing!

Daarna de originele strips maar weer teruggeplaatst tot dat ik de nieuwe heb.
De chroomstrips maar even snel matzwart gespoten zodat het niet opvalt vergeleken met de rest:

Afbeelding

Dan nog het totaalplaatje:

Afbeelding

Afbeelding

Persoonlijk vind ik het een hele verbetering. De auto oogt een stuk jonger.
De raamlijsten wilde ik eerst ook zwart hebben maar het totaalplaatje vind ik wel aardig kloppen nu.
Ik ga nog wat experimenteren met Plastidip wat ik uiteindelijk mooier vind maar voorlopig ben ik tevreden :)

Zoals op de foto's is te zien heb ik laatst mijn Rondell zomervelgen weer gemonteerd. Helaas wat stoeprandschade her en der die ik wilde wegwerken maar ik ga eerst deze banden nog oprijden komende zomer.

Op technisch gebied had ik wat onderdelen klaarliggen voor een oliewissel.
Kroon 5w40, Bosch filter, en een nieuwe kleppendekselpakking omdat die wat zweet.
Bij aanschaf had ik er al nieuwe 10w40 ingedaan maar ik ga toch over naar 5w40.

Voordat ik die vervang moet ik echter eerst de koppakking in de gaten houden.
De laatste tijd moet ik namelijk regelmatig koelvloeistof bijvullen :hmmm:

Een tijd geleden was tijdens een lange snelwegrit het merendeel van de koelvloeistof eruit gegooid door een kapotte ontluchtingschroef bij de vuldop. Met als gevolg uiteraard een melding in de BC en uiteindelijk bij een stoplicht de temperatuur meter in het rood. Nieuwe schroef erin, kvs bijgevuld, aan de buitenzijde ook overal gecontroleerd op lekkage maar niets te vinden. De kerel van de APK heeft er ook naar gekeken maar vreest de koppakking.
Ik merk verder niets aan de motor maar ik hou het nauwlettend in de gaten.
Hopelijk valt het mee, en anders laat ik gelijk het een en ander preventief vervangen.

Iemand ervaring/tips hiermee bij een M52 motor?

Verder helaas geen vorderingen aan mijn To-Do lijst uit de openingspost.
Heb de lijst even aangevuld met wat ik nog wil doen.

- Luxe kentekenplaten plaatsen.
- Hoogglans zwarte interieurlijsten plaatsen.
- Deurrubbers en instaplijsten vervangen.
- CP600BMW interface plaatsen.
- E60 ruitensproeiers plaatsen.
- Draagarmrubbers vervangen.
- Eibach sway bar plaatsen.

- Als laatste de auto nog een stuk verlagen. Ik twijfel alleen nog tussen kortere veren of een schroefset.
Er zit overigens al een M onderstel onder.

Dit vind ik bijvoorbeeld een mooie hoogte:

Afbeelding

Ik maak niet veel km's en neig naar een JOM schroefset vanwege de goede ervaringen die ik op internet lees.
Voor 230 euro plus een paar tientjes voor nieuwe toplagers schijnt het een prima set te zijn.
Ik verwacht wel dat ik een stukje comfort zal verliezen en wil niet bezuinigen op dergelijke onderdelen maar als ik voor het dubbele tot driedubbele bedrag een set heb met hetzelfde resultaat (qua comfort) koop ik liever de JOM schroefset.
Iemand suggesties?

Buiten de mogelijke tegenvaller van de koppakking ben ik zeer tevreden met de 528i.
Zeker met het weer van de laatste dagen is het een heerlijke cruiser dankzij de automaat en heerlijk het schuifdak open :ken ik jou:

tips en/of opmerkingen? ik hoor ze graag :)

mvg, Frank

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 03 mar 2016, 11:34

Heb je inmiddels het JOM setje onder de auto? Ik ben namelijk heel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee

witje

Bericht door witje » 03 mar 2016, 11:39

Sehr schöne PKW!

S-J

Bericht door S-J » 03 mar 2016, 13:22

Goede combinatie. E39 met het M52B28 blok. Beginnen goed zeldzaam te worden! :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2016, 13:33

Bij een M52 waarbij de meters in het rood gestaan hebben is 9/10 keer de koppakking naar zijn grootje. Bij de garage even een lektest laten doen.

Ik kende de site bimmerparts overigens niet. Makkelijk, BMW onderdelen via postorder bestellen.

Flamman

Bericht door Flamman » 04 mar 2016, 19:44

Bert ///M3 schreef:Bij een M52 waarbij de meters in het rood gestaan hebben is 9/10 keer de koppakking naar zijn grootje. Bij de garage even een lektest laten doen.

Ik kende de site bimmerparts overigens niet. Makkelijk, BMW onderdelen via postorder bestellen.
Dat is dan niet alleen de koppakking, het aluminium is dan bros geworden waardoor je o.a. ook de schroefdraad uit het blok trekt tijdens het aantrekken van de kop ....
Een M52 die echt heet is geweest kun je eigenlijk weggooien :(

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mar 2016, 20:04

war zitten die M52 in dan?
je kan je ze dus maar beter goed onderhouden en onder controle houden :)

Flamman

Bericht door Flamman » 04 mar 2016, 20:14

Geldt eigenlijk voor alle BMW motoren vanaf de M52 maar bij deze motoren geeft het koelsysteem nogal eens de geest.
Vervang daarom de koelvloeistofpomp en thermostaat elke 100kkm, evenals de radiateur en expantievat.
Met goed onderhoud is de M52 echt bullitproof.

FrankB

Bericht door FrankB » 07 mar 2016, 14:58

Even inhaken op bovenstaande posts:
jgpeggeman schreef:Heb je inmiddels het JOM setje onder de auto? Ik ben namelijk heel benieuwd naar jouw ervaringen hiermee
Schroefset is nog niet aangeschaft. De huidige hoogte vind ik vooralsnog prima (veel drempels in de wijk.
Wellicht wil ik dit voorjaar alsnog een schroefset monteren of iets kortere veren, maar ik wil alles eerst technisch op orde hebben. (zie onderstaand)
Bert ///M3 schreef:Bij een M52 waarbij de meters in het rood gestaan hebben is 9/10 keer de koppakking naar zijn grootje. Bij de garage even een lektest laten doen.

Flamman schreef:Geldt eigenlijk voor alle BMW motoren vanaf de M52 maar bij deze motoren geeft het koelsysteem nogal eens de geest.
Vervang daarom de koelvloeistofpomp en thermostaat elke 100kkm, evenals de radiateur en expantievat.
Met goed onderhoud is de M52 echt bullitproof.
Toevallig dat dit nu weer aan bod komt.
Sinds mijn vorige post van bijna een jaar geleden heb ik nul motorische problemen gehad met de auto. Het rijdt voortreffelijk, echter komen er wel weer wat aandachtspunten naar boven.

- Wiellager RA is hoorbaar.
- Oliefilterhuispakking lekt.
- Remmerij moet binnenkort vervangen worden.
- Carterventilatie vermoedelijk verstopt.

en het voornaamste probleem is recent weer terug: regelmatig koelvloeistof moeten bijvullen.

De laatste tijd rij ik aanzienlijk meer kilometers, echter probeer ik dat wel te vermijden.
De koppakking spookt in mijn achterhoofd, en wil ik daarom de motor een grondige en waar nodig preventieve overhaul geven.

Nu ben ik geen diagnose expert, maar wat mij opvalt:

- Kvs moet soms bijgevuld worden, eens per 1000km. Niet veel, maar genoeg voor een BC melding.
- Veel wit/blauwe rook uit de uitlaat en lichtelijk onregelmatig stationair lopen bij koude start, met soms even een korte dip in toeren. Als de motor eenmaal warm is gereden en ik sta even stil ruik ik een sterke olie lucht in de auto.
- Blok is nat aan de zijkant, achter het oliefilterhuis (vandaar vermoedelijk oliefilterhuispakking).

ik verdenk de carterventilatie vanwege de licht blauwige rook, olielucht en het onregelmatig stationair lopen.
Echter zit er geen sludge aan de oliedop en ook niet in de slang van het kleppendeksel naar de carterventilatie.
Dat gehele traject wil ik sowieso aanpakken omdat ik daar geen onderhoudshistorie van heb.
Zodoende: carterventilatie +slangen vervangen, gasklephuis reinigen, eventueel stationairklep vervangen/reinigen. (onder het mom van; als je er toch bezig bent)

Oliefilterhuispakking spreekt voor zich.

Dan het KVS/koppakking probleem.
na mijn vorige post heb ik enkele keren kvs bijgevuld, en vrij snel erna kreeg ik dan weer een bc melding.
Uiteindelijk volgens de juiste procedure het hele systeem nauwlettend ontlucht, en daarna eigenlijk geen meldingen meer gehad. Temperatuurmeter is altijd in het midden blijven staan, en is niet meer uitgeslagen.
Nu ik de auto meer gebruik krijg ik zo nu en dan weer een melding.

Verder zijn er geen zichtbare defecten of lekkages aan de radiateur, en de waterpomp en thermostaat lijken hun werk te doen voor zover ik dat kan beoordelen.

Plan van aanpak is sowieso een compressietest zoals Bert hierboven al aangeeft.
Daarnaast oliefilterhuispakking bestellen en de nodige carterventilatie onderdelen zodat ik die kan vervangen.
Wiellager en remmerij worden te zijner tijd ook vervangen.

Iemand een idee of aanvulling op bovenstaand?

Het is een heel verhaal, maar ik ben heel content met deze 528i en wil uiteraard dat hij technisch in orde is :(

mvg, Frank

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 mar 2016, 16:26

Ik rij al 2,5 jaar met een M52B28 waar zo af en toe kvs bijgevuld moet worden. Gooi er een floppie in en dan kan ie er weer ff tegenaan. Zolang de temp goed is en er geen andere problemen zijn blijf ik lekker rijden.

Die blauwe rook, komt ie uit de uitlaat of van onder de auto? Als de mijne lang staat dan druppelt er olie op de uitlaat vanwege een geringe lekkage aan de kleppendekselpakking. Bij dagelijks gebruik geen last en olieverbruik is nihil maar als ie dan lang staat en je start hem dan warmt die olie op de uitlaat op en gaat ie stinken.

FrankB

Bericht door FrankB » 07 mar 2016, 16:43

De rook komt uit de uitlaat.
Kleppendekselpakking is tegelijk vervangen bij de oliebeurt. Is mooi droog rondom.

de hoeveelheden kvs die ik moet bijvullen zijn zeker niet zorgelijk, net als bij jou is het een kwestie van een scheut bijvullen en dan gaat de niveauindicator gelijk de goede kant op.

Hiervoor heb ik een M52 523i, en daarvoor een 323i gehad en die verbruikten beide haast geen kvs.
Iets met: in het verleden behaalde resultaten... Maar als ik dat vergelijk dan vraag je je toch af waar dat vandaan komt.

FrankB

Bericht door FrankB » 02 apr 2016, 20:45

De E39 is weer voor een jaar gekeurd, zonder problemen :)
Enige aandachtspunt was een minimale speling op de fuseekogel, dus die voegen we aan het lijstje toe.

Bij terugkomst van de keuring heb ik de zomervelgen gemonteerd, daarna de auto even snel gewassen en wat foto's gemaakt. Uiteraard ook even een grondige testrit gemaakt

Voor de komende weken heb ik hier en daar wat vrije dagen opgenomen, en ga ik de laatste onderdelen verzamelen om de technische problemen aan te pakken die ik eerder in dit topic heb vermeld.

- carterventilatie vervangen
- gasklephuis en stationairklep reinigen
- oliefilterhuispakking vervangen
- olie prut op het blok en aan de onderzijde reinigen
- remmerij vervangen

Wiellager is niet meer hoorbaar sinds de velgenwissel dus ik ga er van uit dat het aan de winterbanden lag.
Fuseekogel, nieuwe zomerbanden en wat andere goodies moeten even wachten tot de volgende loonstrook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2016, 22:26

staat er netjes bij zo :thumbup:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 05 apr 2016, 14:56

:thumbup: :love:

FrankB

Bericht door FrankB » 28 apr 2016, 03:12

Update:

De afgelopen tijd heb ik wat onderdelen verzameld om wat onderhoud te plegen aan de 528i.
Afgelopen zaterdag had ik eindelijk de tijd om aan de auto te werken. Uiteindelijk bleek het een dagtaak te zijn; veel gevloek, kapotte koolzwarte handen en een haat/liefde relatie met de E39.

Vorige week heb ik bij de dealer in Eindhoven wat onderdelen opgepikt:
- carterventilatie onderdelen (ccv klep en wat slangen)
- remblokken voor en achter inclusief slijtagesensoren (oem bmw/jurid)
- oliefilterhuispakking
- 4 nieuwe kriksteunen
- wielkuip/bumperafdekking linksvoor
- raamrubber voorruit

Afbeelding

Hierna nog een tripje richting de automaterialenzaak voor wat klein spul:
- kopervet
- metertje vacuumslang
- remmenreiniger

Had me voorgenomen om wat foto's te maken van de voortgang, maar vanwege wat complicaties gedurende de dag is dat helaas niet gelukt. Excuses hiervoor.

Wat ik heb gedaan:
- carterventilatie vervangen
- gasklephuis, disa klep en stationairklep gecontroleerd en gereinigd
- oliefilterhuispakking vervangen
- remblokken voor en achter vervangen
- nieuwe kriksteunen gemonteerd
- nieuwe wielkuip gemonteerd
- connectors en slangen gecontroleerd op breuk
- injectoren getest op werking
- motorblok en onderzijde gereinigd

Om alle onderdelen te vervangen en te controleren heb ik besloten om de hele inlaat te demonteren, inclusief spruitstuk. Ook de dynamo en het oliefilterhuis moesten eraf.
Dat zag er uiteindelijk zo uit:

Afbeelding

Dit alles ging echter niet zonder slag of stoot.

Problemen/frustraties waar ik mee te maken heb gehad:
- Spanrol moet ontspannen worden om de multiriem eraf te halen. Ik had geen torx gereedschap in de juiste maat en/of passend tussen de spanrol en de viscofan. Ik had weinig zin om de radiateur, visco en de hele mikmak uit te bouwen dus uiteindelijk maar macgyver/a-team style opgelost.
- Inlaatspruitstuk zit met een paar moertjes vast echter zijn er talloze andere slangen, connectors en beugeltjes aan bevestigd die los moeten voordat het spruitstuk er helemaal uit kan. Speurtocht kan beginnen.
- Dynamo bouten moeten eruit gedraaid worden richting de viscofan/radiateur. De beperkte werkruimte daar bemoeilijkte dat proces nogal, zoals ook bij de spanrol. Naderhand de onderste bout er weer in draaien moet enigzins blind en op gevoel.
- De o-ring van de oliepeilstuk was kapot en in meerdere stukken. Dit had ik niet voorzien en had geen reserve. Uiteindelijk op onze John Deere tractor een passende o-ring kunnen vinden die voldoende afdicht. Heb reeds een nieuwe o-ring besteld.
- De rubber inlaatbocht die op het gasklephuis + stationairklep bevestigd zit bleek gescheurd te zijn bij de slangenklem. Deze was zaterdagmiddag uiteraard nergens op voorraad dus ik heb als tijdelijke oplossing de boel dichtgekit. Nieuwe bocht staat al in bestelling, vervangen is een halfuurtje werk dus valt mee.
- Bij het verwijderen van de injectorrail had ik het idee dat 1 van de injectoren een tik had gekregen. Uit voorzorg maar een soort testopstelling gemaakt om ze te testen. Gelukkig geen defect maar kostte weer tijd.
- Combinatie van de gescheurde o-ring, lekke slang van de ccv, en de lekke oliefilterhuispakking had ervoor gezorgd dat het blok grandioos smerig en nat was van de olie. Dit was ook een frustrerend en tijdrovend klusje om schoon te maken. Daar de auto niet mobiel was kon ik de hogedrukreiniger niet gebruiken (we hebben thuis een stationair exemplaar) dus het moest met de hand.

Uiteindelijk is het allemaal gelukt zonder ernstige problemen.
Wegens het moeten losmaken van allerlei connectors en sensoren had ik uiteraard de accupool losgekoppeld.
Achteraf de accupool er weer op en het was starten en lopen, zonder foutmeldingen ook nog eens! :thumbup:

Ik ben er alleen niet aan toegekomen om het raamrubber te vervangen, maar dat heeft geen haast.

De hoeveelheid werk in vergelijk met de hoeveelheid onderdelen is me wel tegengevallen. Zeker de oliefilterhuispakking kostte veel moeite om te vervangen, en dat voor een pakkinkje van een paar euro..
Echter heb ik er hopelijk de komende 100k km geen last meer van, evenals de carterventilatie.

Ik heb nog geen lange stukken gereden met de auto, maar ik merk sowieso dat de motor stationair iets rustiger en regelmatiger loopt. Dat komt wss door het schoonmaken van de stationairklep en tijdelijk dichtkitten van de inlaat bocht, waar ie eerst valse lucht trok.

Als ik er een tijdje mee gereden heb zal ik de ervaringen posten.
vragen of opmerkingen? stel ze gerust

mvg, Frank
Laatst gewijzigd door FrankB op 30 apr 2016, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 30 apr 2016, 14:28

Goed bezig geweest man.

blij dat ik zo weinig zelf doe.....

S-J

Bericht door S-J » 08 mei 2016, 16:00

Netjes! Als deze ooit verkocht wordt dan weet je dat je een nette en goed onderhouden E39 krijgt. :)

Ben ook fan van de M52B28, heerlijk blok!

RJK

Bericht door RJK » 08 mei 2016, 16:08

Geen halve maatregelen zo, goed bezig :thumbup:

FrankB

Bericht door FrankB » 08 mei 2016, 18:07

Dank u allen!

Het is en blijft een 'oudere' auto met meer dan 200k op de teller, zonder spannende M uitvoering.
Echter als eenmaal alle puntjes op de i zijn gezet (en dat zijn er nu gelukkig nog maar een paar), dan is het zoals S-J al zegt gewoon een nette en goed onderhouden auto. Of dat nou in eigen beheer of bij de dealer/specialist is gebeurd.

De E39 houdt zich prima na het onderhoud, geen olielek/lucht/rook meer en een regelmatige stationairloop.

Na een rondje in en om de auto kom je vaak vanzelf weer met een nieuw lijstje :roll:

- fuseekogels vervangen (apk adviespunt)
- raamrubber voor vervangen (ligt al klaar)
- pre-facelift grill monteren
- automaatbeurtje bij ZF
- op zoek naar een setje Style 32 17x8.

Mvg, Frank

FrankB

Bericht door FrankB » 05 jun 2016, 15:14

Update:

Gisteren had ik wat tijd over en het regende voor de verandering eens niet, dus mezelf maar even nuttig gemaakt en nog wat puntjes op de (528)i gezet.

De inlaatbocht vóór het gasklephuis bleek gescheurd te zijn toen ik laatst met de carterventilatie bezig was, die had ik toen tijdelijk dichtgekit. Nieuw exemplaar aangeschaft en gemonteerd.

Afbeelding

Het raamrubber rond de voorruit was nodig aan vervanging toe. Had al een nieuwe liggen, dus deze ook gelijk meegepakt. Eigenlijk had ik de parafaanplaat ook moeten vervangen, deze is ook vaal en heeft wat scheurtjes. Die komt erbij op de to-do list.
Op de foto lijkt de strip er niet helemaal lekker in te zitten, maar na wat corrigeren zit ie er mooi in.
Op de blauwe E39 had ik een imitatie raamrubber maar daarvan was de pasvorm heel slecht.
Deze nieuwe is een origineel BMW onderdeel en zit duidelijk beter.

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de auto kocht zat er een facelift grill in, met dikke omlijsting.
Er zat wat speling in de grill, kapotte clipjes her en der, en de omlijsting was een beetje dof. Voor een zacht prijsje een nieuwe imitatie pre-facelift grill gevonden, die ik persoonlijk mooier vind. Echter laat de pasvorm te wensen over. In de toekomst ga ik nog een origineel exemplaar monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De instaplijsten waren nogal verweerd; gescheurde rubber strip, verweerd chroom, er miste een letter, kortom: het zag er niet uit. Zodoende voor én achter compleet vervangen. Voor het mooie moet ik het deurrubber aan de bestuurderskant nog vervangen. Staat ook op de to-do list.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste de auto even vlug gewassen.

Afbeelding

Het meeste van mijn to do list voor de kleine klusjes of korte termijn is nu wel gedaan.
Voor de komende tijd heb ik nog wat onderhoud op de planning. Nieuwe banden, wat onderstel delen + uitlijnen en de automaatbeurt, weinig spannends verder.

Als na het technische gedeelte mijn budget het nog toelaat wil ik wat mods installeren:

- h&r verlagingsveren voor het sportonderstel
- stoffen sportstoelen
- m-stuur (lastig om het juiste exemplaar te vinden voor een ’99 e39)
- usb/mp3 interface
- andere interieurlijsten (liefst hoogglanszwart of m5 titan)

De auto mag wel eens een professionele poetsbeurt en lakverzegeling gebruiken. Ik heb een tijd als detailer gewerkt maar wegens rugklachten begin ik daar tegenwoordig zelf niet meer aan.
Kan er iemand een bedrijf aanraden in/rond Eindhoven of regio midden-Limburg?

Mvg, Frank

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 05 jun 2016, 18:16

Nette wagen! En voor een goeie poetsbeurt zou ik eens contact opnemen met Bart van CustomCarCleaning. :thumbup: Die zit in Geleen tegenwoordig en is erg goed!

Sander-E46

Bericht door Sander-E46 » 05 jun 2016, 18:47

Pascal van het forum hier uit Helmond.

Plaats reactie