[E46/5] Schokbrekers/veren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

[E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door S-J » 03 mar 2016, 13:16

Merk dat m'n compactje rechts achter een beetje begint te stuiteren..

En ik denk, als ik dan toch wat vervang.. waarom niet gelijk goed?

Ergo: ik vroeg me af wie weet wat het beste straat setje zou zijn.

En waar ik dat kan kopen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Bert ///M3 » 03 mar 2016, 13:26

Dat ligt er aan hoeveel je te besteden hebt en wat je wilt.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door S-J » 03 mar 2016, 13:58

Hmm... wat is redelijk? 500 euro?

Sportief maar niet steenhard. M-technik als referentie, lijkt me prima. Mag iets sportiever.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Riceaux » 03 mar 2016, 15:37

AP. Als je 200 euro bij je budget op doet kan je een Bilstein B12 set halen.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Jan-Willem » 04 mar 2016, 11:13

Mijn compact met een zgan TA-technix set ( zat bij de auto ) stuiterd achter op rotondes en krappe bochten.
Dacht eerst dat het door de banden kwam 225 maar zelfs met 205jes doet die het.

Ik ga achter weer normale verlagings veren monteren, er blijft bijna geen veerweg over met zoon korte achterveer en schroefbus.

Als het mijn geld was had ik iets meer uitgegeven en was voor een vaste AP set gegaan.
Die heb je op ebay.de al voor +/- €240

H&R Cupkit beviel mij super onder de e30's en die ga ik weer kopen alleen dan -35 rondom.
Die zijn rond de €450 - €500

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Riceaux » 04 mar 2016, 11:19

TA-Technix is ook eerste klas meuk. :tooth:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2016, 12:48

Jan-Willem schreef:Mijn compact met een zgan TA-technix set ( zat bij de auto ) stuiterd achter op rotondes en krappe bochten.
Dacht eerst dat het door de banden kwam 225 maar zelfs met 205jes doet die het.

Ik ga achter weer normale verlagings veren monteren, er blijft bijna geen veerweg over met zoon korte achterveer en schroefbus.

Als het mijn geld was had ik iets meer uitgegeven en was voor een vaste AP set gegaan.
Die heb je op ebay.de al voor +/- €240

H&R Cupkit beviel mij super onder de e30's en die ga ik weer kopen alleen dan -35 rondom.
Die zijn rond de €450 - €500
Auto hoger zetten. Die verlagingswaarden die ze opgeven zijn meestal flauwekul.

Mijn M3 op een eibach schroefset kan ook niet zo laag als ze opgeven, dan rij je gewoon op de bumpstops rond.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Jan-Willem » 04 mar 2016, 13:14

Ta-techNIX de naam zegt het al! Haha
De dempers zijn opgevoerde fietspompen.
Al beweren veel mensen dat dit heerlijk rijd en goed de bocht om gaat :bag:

Onder mijn e36 touring zit een eibach prokit, niet super stug maar de auto is nog comfortabel en stuurt goed.
Ondanks dat de set al vrij oud is en behoorlijk wat kilometer heeft gemaakt.



Bert, het valt echt nog erg mee hoe laag die staat aan de achterkant.
De veer zit er ook tussen onder spanning.

Ik heb er achter eibach veren van een e30 onder gehad, die gaan er ook weer terug onder.
Reed stukken beter en heb je ook meer veerweg.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2016, 13:19

Klopt, maar de veer hoort achter progressief te zijn. Dus bij uitveren staat die altijd onder spanning. Het is de demper die de uitgaande veerweeg begrensd.

Als je hem te laag zet dan kom je simpelweg op de bumpstops doordat de veer zelf te slap is. Bij een E36 is vooral achter ingaande slag nogal kritisch.

Maar bij een E36 compact heb je ook nog weer te maken met een E30 achteras.

Afbeelding

Zo hoog staat mijn auto, die heeft ook verstelbare hardere stabi's. Hij kan ook echt niet lager anders rij je in bochten op de bumpstops. Zonder de hardere stabi's zou hij nog hoger moeten staan.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door S-J » 04 mar 2016, 16:51

AP, Eibach Pro, Bilstein.. later even googlen/ebayen.

Heb er nu wel 9,5J brede velgen met 225 brede bandjes achter op zitten trouwens. Houd nu al niet heel veel ruimte over met de standaard hoogte.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door Jan-Willem » 04 mar 2016, 17:22

Welke velgen heb je dan?

Ik heb borbet T onder de compact 10j breed en een 225 band, wel zijn de randjes van de wielkast afgeslepen en gekit.
Als je dat niet doet loopt die idd erg aan met een lage et waarde of velg.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door S-J » 04 mar 2016, 20:28

Afbeelding

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door S-J » 09 mar 2016, 11:48

Bilstein en Eibach zijn wel prijzig. Dat geld stop ik wel in de Maserati.

AP setje voor 500 euro is prima. Besteld en even kijken of dat gaat passen..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [E46/5] Schokbrekers/veren

Bericht door GTRene » 10 mar 2016, 11:06

geen ervaring met AP maar`voor het geld schijnbaar wel goed, benieuwd hoe het bevalt, heel wat beter dan lekke dempers ga ik van uit :mrgreen:
en meteen iets sportiever dan OEM over het algemeen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H. en 16 gasten