Audi A3 e-tron

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
RutgerK

Audi A3 e-tron

Bericht door RutgerK » 03 dec 2015, 10:36

Sinds de bestelling ben ik inmiddels alweer 16 maanden verder. Tijd om een topic aan te maken over mijn Audi A3 e-tron. Op de teller staat nu bijna 6000 kilometer waarvan er 43% elektrisch zijn gereden. Dat is nog niet zoals ik het zou willen maar het leven met een Audi A3 e-tron kende een valse start.
In augustus 2014 organiseerde Audi een rondgang met e-trons in een aantal steden. Je kon je vooraf inschrijven voor een testrit van ongeveer 45 minuten. Hoewel wij op dat moment nog niet dachten aan het kopen van een nieuwe auto waren we wel geïnteresseerd in het rijden met en hybride. De proefrit werd dus aangevraagd. In Amsterdam stond onderstaande e-tron op ons te wachten.

Afbeelding

De proefrit beviel boven verwachting en in de rit van 30 minuten naar huis werd de beslissing genomen om een e-tron te bestellen. Zo gezegd zo gedaan zaten we vier dagen later bij de dealer en nog vier dagen later was de configuratie gemaakt en de handtekening gezet. Het wachten tot de productieweek 43 kon beginnen. Al vrij snel werd de productieweek 48, week 3, week 11, week 18, week 23 en uiteindelijk week 27! De details over gewijzigde prijzen, opties die dan weer wel dan weer niet leverbaar waren zal ik jullie besparen. De dealer tastte net als ik volledig in het duister wat Audi deed met de productie van de e-tron. Uiteindelijk konden wij de sleutels medio juli dan eindelijk in ontvangst nemen! De dealer is ons wel zeer goed tegemoet gekomen met een flinke korting en een set wintervelgen en banden.

De aflevering was leuk. Muziekje erbij en meer dan een uur uitleg over de systemen en de instellingen. De eerste rit naar huis (33km) werd in de vol elektrische modus afgelegd en wat een feestje was dat. Zeer soepel, stil en een gevoel van weldaad tijdens het rijden. Aangezien wij handbakken gewend zijn was het wel even wennen aan de schakelmomenten die de auto kiest. Schakelen in een bocht waren we niet gewend.

Afbeelding

Hoewel het een S-line betreft is bleek de e-tron vanaf de fabriek niet met een sportonderstel leverbaar. Het beeld zoals in de brochure week duidelijk af van de praktijk.

Afbeelding

Daar was gelukkig inmiddels een oplossing voor. De lange levertijd had ook een voordeel in dit geval. Bij Biesheuvel een afspraak gemaakt om een Bilstein B12 set voor de e-tron te laten plaatsen. Prima geholpen en de plaatsing ging lekker vlot. Toen de auto echter van de brug moest stond hij echter niet vrij. De auto was dusdanig laag geworden dat de krik eronder moest om de armen onder de auto te kunnen krijgen. Eenmaal van de brug reed de auto prima met de nieuwe set. Wel wat lager dan verwacht maar goed misschien was het gezichtsbedrog. Thuis de straat inrijdend bleken de verkeersdrempels een behoorlijk probleem te zijn. Als een lowrider moest ik de straat door met hier en daar een stukje schuin op een drempel rijden om de onderkant niet te raken. Gebeld, meetlint gepakt en geconstateerd dat de auto 60mm lager lag dan standaard. Op dwarsrichels bleek ook al snel dat de veren te slap waren.

Afbeelding
-60mm

De discussie met Bilstein en Eibach heeft enige tijd geduurd, maar uiteindelijk zijn de juiste veren gevonden en staat de auto nu 35 mm lager.

Afbeelding

Wonend in een appartement zonder eigen parkeerplek zou het opladen een probleem kunnen worden. Wat de gemeente in september 2014 snel duidelijk maakte was dat het niet was toegestaan om zelf een laadpaal te laten plaatsen. Ook een kastje aan de buitenmuur met een kabel over de stoep is niet toegestaan. Het goede nieuws was dat de gemeente nieuw beleid aan het maken was en dit in maart in de gemeenteraad zou liggen. Dat klopte inderdaad en eind maart kon ik een openbare laadpaal aanvragen. De verwachting was dat het schouwen van de locatie, behandeling van het verkeersbesluit, bezwaartermijn en plaatsing in totaal zo'n drie maanden zou duren. Net op tijd voor de levering van de auto. Ik hier zal ik de details besparen maar eind september kon de auto voor het eerst aan de openbare laadpaal in de straat.
Soms is het dringen bij de laadpaal

Afbeelding

Sinds een maand kan ik zeggen dat de auto is zoals hij moet zijn. Het percentage elektrische kilometers loopt nu gestaag op en de tevredenheid over de auto blijft groot.

Audi A3 e-tron specificaties:

Afbeelding

- Scuba blauw
- S-line interieur
- S-line exterieur
- 18 inch velgen
- Standkachel
- Adaptive Cruisecontrol
- Lane Departure Warning
- Side Assist
- Panoramadak
- MMI+
- LED koplampen
- etc.

Wonend bij de kust wilde ik de lak laten verzegelen met een glasscoating. Dat is weer zo'n extraatje die je bij volgende auto's altijd weer zal nemen. Wat een gemak om de auto te wassen en de glans te behouden!

Hierbij wat foto's. Eigen foto's en foto's van de 'glasscoater'.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Golf hebben we helaas moeten verkopen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door RutgerK op 03 dec 2015, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

WJ

Re: Audi A3 e-tron

Bericht door WJ » 03 dec 2015, 10:45

Schitterende wagen!

dvh

Bericht door dvh » 03 dec 2015, 11:37

Ik vind het wel een mooie verschijning..
Paar keer zien staan met een aangekleed (s?)pakket. Viel me toch wel positief op.

Verder is het maar een relatief kleine auto. Maar het elektrisch rijden trekt mij wel..

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 dec 2015, 12:25

dvh schreef:Ik vind het wel een mooie verschijning..
Paar keer zien staan met een aangekleed (s?)pakket. Viel me toch wel positief op.

Verder is het maar een relatief kleine auto. Maar het elektrisch rijden trekt mij wel..
S-pakket vind ik wel nodig op de A3. De achterbank wordt bij ons bijna nooit gebruikt. Drie keer per jaar is veel.
Nu met een hond is de auto voor 90% van de tijd ruim zat. Wintersport doen we met de andere A3. De up! voor de binnenstad.
Boven de 100 km/u heeft elektrisch rijden weinig toegevoegde waarde. Zeker in stadsverkeer en tot 80 km/u zou ik niet meer anders willen denk ik.
Laatst gewijzigd door RutgerK op 03 dec 2015, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 dec 2015, 13:45

Zeker een mooi ding, kleur is ook mooi :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2015, 18:37

idd kleur past er goed bij, zo te lezen al met al nog een heel avontuur :D

Macboy

Bericht door Macboy » 03 dec 2015, 19:15

Heel gaaf ding, mooi uitgebreid verslag ook na 16 maanden :thumbup:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 03 dec 2015, 19:25

Mooie kleur, volgens mij had ik dat ook al eens gezegd. :mrgreen:

Een aantal maanden geleden heb ik op Assen in een E-Tron mogen rijden. Ik was verbaasd over hoe potent deze auto was, maar ik had dan ook geen idee dat-ie 205 pk heeft met 250 nm. Dat verklaart een hoop. :lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 dec 2015, 22:42

Ik zal ook nog iets schrijven over het rijden van de auto. :-)
Laatst gewijzigd door RutgerK op 04 dec 2015, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 04 dec 2015, 02:51

:P

JP

Bericht door JP » 04 dec 2015, 13:36

Mooie auto, Rutger !

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 dec 2015, 10:01

Hele mooie uitvoering :thumbup: Lijkt me zeker zakelijk een erg interessant aanbod zo'n E-tron (of GTE).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 08 dec 2015, 20:37

Fraai samengesteld, beetje verlaging is precies wat de auto nodig heeft!

alpinadrachten

Bericht door alpinadrachten » 02 jan 2016, 20:29

Heel erg mooie wagen!

Maar 6000 km in 16 maand?? Damn das weinig..

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 02 jan 2016, 21:07

Prachtuitvoering zo met die kleur en alles! En ik snap dat het wennen is ja, automaat en elektrisch, wel ongelofelijk gaaf!

allen

Bericht door allen » 02 jan 2016, 21:12

Vandaag zelf ook een E-Tron mogen ervaren. Erg mooie wagen en het rijden is geen straf. Interieur was simpel en mooi imho. Ach, eigenlijk vind ik heel de wagen wel mooi. :lol:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 jan 2016, 05:59

alpinadrachten schreef:Heel erg mooie wagen!

Maar 6000 km in 16 maand?? Damn das weinig..
Dat is inclusief 11 maanden levertijd. :D
Overigens heb ik daarvoor een diesel gehad waarmee ik een keer tussen twee apks de dagteller niet uit had gereden.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 jan 2016, 06:54

RutgerK schreef:Overigens heb ik daarvoor een diesel gehad waarmee ik een keer tussen twee apks de dagteller niet uit had gereden.
Als je dat bedoelde met het zinnetje hieronder dan schrijf je net zo weinig als dat je rijdt :mrgreen:
RutgerK schreef:Ik zal ook nog iets schrijven over het rijden van de auto.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 jan 2016, 10:35

Macboy schreef:
RutgerK schreef:Overigens heb ik daarvoor een diesel gehad waarmee ik een keer tussen twee apks de dagteller niet uit had gereden.
Als je dat bedoelde met het zinnetje hieronder dan schrijf je net zo weinig als dat je rijdt :mrgreen:
RutgerK schreef:Ik zal ook nog iets schrijven over het rijden van de auto.

Het idee was (en is) wat winterse dagen mee te pikken bij de beschrijving. Hoewel de winterbanden er al even onder liggen blijft de winter helaas nog uit. Het zit zeker nog in het vat.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 mar 2016, 13:07

Vandaag alweer 2 maart en dus een dag in de meteorologische lente. De winter review heeft niet de omstandigheden gehad om een heel goed beeld te krijgen van de auto zich houdt in winterse omstandigheden.

Om maar met de deur in huis te vallen, ja de actieradius van de accu's loopt behoorlijk terug in de koudere maanden. Na het opladen komt er niet meer dan 37 kilometer in beeld te staat waar dat in de zomer wel richting de 50 kilometer ging. Die theoretische 37 kilometer blijkt dan ook nog vaak rond de 28 kilometer in de praktijk te zijn. Nu is het wel zo dat de afstand die je kan afleggen van heel veel factoren afhankelijk is.
Het verwarmen van de auto kost veel energie, de achterruitverwarming en buitenspiegels zuigen stroom en natuurlijk niet te vergeten dat het MMI ook wat van het e-sap lust. Op kortere ritten is het effect hiervan groter dan op langere ritten.

Onder gladdere omstandigheden heeft het elektrisch rijden ook wat beperkingen. Hoewel de auto 204pk en 350Nm heeft kan een stoplichtsprintje tegen een 100pk Astra uit nog een hele uitdaging worden. Die 350Nm heb je direct beschikbaar en de elektronica weet de wielslip niet goed in toom te houden. Daar hoef je overigens geen stoplichtsprint voor te doen om daar achter te komen. Ik hoop voor de Tesla rijders dat daar de elektronica wel beter weet om te gaan met het vrijgeven van het vermogen versus doorslippen. De beste stand om de e-tron mee te rijden bij gladheid is mogelijk de 'oplaad'-modus waarin je alleen op de benzinemotor rijdt.

Een ander punt waar je tijdens de koudere dagen achterkomt is de overgang van elektrisch naar benzine. Omdat de actieradius minder groot is komt de motor er vaker in zodra de accu's leeg zijn. De motor is echter wel 'koud' op het moment dat deze moet gaan lopen. Dat geeft een behoorlijke overgang in het aandrijfsysteem omdat deze overschakeling vaak op de snelweg gebeurt. Je kan dan ook beter de actuele verbruikscijfers niet op het display hebben staan. Van een stille auto verandert de auto in een auto die bij 100-120 km/u het plots met een koude verbrandingsmotor moet doen. Het verbruik is navenant erg hoog in de eerste kilometers. Ik zou eens een VDCS-mod moeten laten uitvoeren om te kunnen kijken wat de temperaturen zijn van de motor en de vloeistoffen.

En dan kom ik bij de grootste ergenis. Deze ergenis heeft niet heel veel met de auto te maken. Ik heb 11 maanden moeten wachten op deze auto omdat ik persé een standkachel in de auto wilde die los van het elektrische systeem kan functioneren. Daar had Audi kennelijk niet op gerekend. Het instellen van de standkachel gaat met een app op je telefoon en niet met een afstandsbediening zoals in de beschrijving van de optie stond. Dat hoeft geen nadeel te zijn....als Audi een normale servercapaciteit had neergezet voor het bediening van die app!! :x Zeker als het 's ochtends onverwachts kouder is gebleken is de app bijna niet te benaderen laat staan dat je de timer kan instellen of de standkachel direct aan kan zetten. Hierdoor heb ik toch geregeld staan krabben omdat bij aankomst de auto helemaal niet ontdooid was. Ik ga hierover nog wel contact opnemen met de dealer want die 1800 euro voor die standkachel is tot nu toe weggegooid geld gebleken. Zelfs aftermarket (in onze up bijvoorbeeld) is het beter geregeld.
Nadeel van de app is dat niemand natuurlijk de verantwoordelijkheid wil nemen voor het slechte functioneren. De dealer wijst naar Audi en Audi laat vervolgens weinig van zich horen. "In de toekomst' komen de verbeteringen van de app" is het standaard antwoord de afgelopen maanden.

Ik denk dat ik de meeste negatieve dingen wel heb gehad. De auto bevalt verder nog steeds uitstekend. Stoelen zitten heerlijk, het interieur is een plaatje, elektrisch rijden is geweldig en de B12 set is een must voor de auto. Op de A4 tussen Amsterdam en Leiden is de automatische cruisecontrol en lane assist een uitkomst! De LED verlichting moest na de verlaging even bijgesteld worden en geeft een super lichtbeeld. Rustiger dan xenon waardoor sommigen denken dat het minder licht geeft.

Helaas deze winter geen sneeuw gehad om met de e-tron een parkeerterrein op te gaan om de auto te proberen. Nog steeds geen idee dus hoe hij reageert als je grip verliest in een bocht als je elektrisch rijdt of op benzine, hoe de zware achterkant reageert op het onderstuur en lastwisseling in de sneeuw. Aangezien dit voor mij de eerste automaat is ben ik ook nog wel benieuwd wat de DSG allemaal doet in bovenstaande situaties.

Op basis van de 9 maanden dat ik de auto nu rijd kan ik wel zeggen dat Audi gewoon een vol elektrische A3 Sportback moet durven neerzetten. Eruit met die 1.4T en de ruimte en het gewicht gebruiken voor meer accucapaciteit en een iets sterkere elektromotor. Een topsnelheid van 150 km/u is voor het gebruik ruim voldoende en een actieradius van een feitelijke 270-300km is ook genoeg.

Vliet

Bericht door Vliet » 02 mar 2016, 14:01

Hmmm, het is dus echt een auto voor korte afstanden. Ik ben ook benieuwd hoe lang zo'n motorblok het uithoudt als je iedere keer met n koude motor bij 120 of meer moet inschakelen. De 3 ton haal je niet denk ik....

Knot

Bericht door Knot » 02 mar 2016, 15:08

Ik kan daar ook niet tegen dat een koude motor meteen vermogen moet gaan leveren, geen respect voor de techniek.

Dat verwarmen, ik dacht dat het standaard ging, op golf en passat gte wel gezien via de app. Als je electrisch rijdt heb je immers ook verwarming in het interieur. Als je auto aan de lader hangt kan hij toch het interieur op 20C brengen via de laadkabel, is het ijs eraf, auto warm en behoud je de maximale capaciteit van de accu's.

Als ik de Bluemotion in moet leveren straks zou ik voor een e-golf gaan als die 4% blijven maar dan moet het wel harder gaan dan 145 teller en verder komen dan die nog geen 100km!

RutgerK

Bericht door RutgerK » 02 mar 2016, 15:19

Knot schreef:Ik kan daar ook niet tegen dat een koude motor meteen vermogen moet gaan leveren, geen respect voor de techniek.

Dat verwarmen, ik dacht dat het standaard ging, op golf en passat gte wel gezien via de app. Als je electrisch rijdt heb je immers ook verwarming in het interieur. Als je auto aan de lader hangt kan hij toch het interieur op 20C brengen via de laadkabel, is het ijs eraf, auto warm en behoud je de maximale capaciteit van de accu's.

Als ik de Bluemotion in moet leveren straks zou ik voor een e-golf gaan als die 4% blijven maar dan moet het wel harder gaan dan 145 teller en verder komen dan die nog geen 100km!
Ik weet of de olie iets verwarmd wordt ook al draait de motor niet. De olie moet ook om de 15.000 kilometer ververst worden. Ongeacht of die kilometers elektrisch of op benzine zijn gereden.

Verwarmen gaat niet standaard. Dat moet je instellen. Als je iedere dag op hetzelfde tijdstip instapt kan je een laadtimer instellen.

Wij hebben de e-up overwogen. Als het toch een stille aandrijving is dan leek ons de up net zo'n handige auto. Met 100 km moet je echter wel zeker zijn van je oplaadmogelijkheden.

Tristan

Bericht door Tristan » 02 mar 2016, 15:36

Begrijp ook dat de cilinderwanden een speciale coating hebben om de slijtage bij koude motor te reduceren aangezien de motor vaak in niet-bedrijfstemp. werkt.

PvdH

Bericht door PvdH » 02 mar 2016, 15:56

Is ook een schrijven geweest wat betreft de oliebeurtjes.. iets met interval en soort olie i.v.m. snel verschralen er van door bovengenoemde oorzaak.

Plaats reactie