In augustus 2014 organiseerde Audi een rondgang met e-trons in een aantal steden. Je kon je vooraf inschrijven voor een testrit van ongeveer 45 minuten. Hoewel wij op dat moment nog niet dachten aan het kopen van een nieuwe auto waren we wel geïnteresseerd in het rijden met en hybride. De proefrit werd dus aangevraagd. In Amsterdam stond onderstaande e-tron op ons te wachten.

De proefrit beviel boven verwachting en in de rit van 30 minuten naar huis werd de beslissing genomen om een e-tron te bestellen. Zo gezegd zo gedaan zaten we vier dagen later bij de dealer en nog vier dagen later was de configuratie gemaakt en de handtekening gezet. Het wachten tot de productieweek 43 kon beginnen. Al vrij snel werd de productieweek 48, week 3, week 11, week 18, week 23 en uiteindelijk week 27! De details over gewijzigde prijzen, opties die dan weer wel dan weer niet leverbaar waren zal ik jullie besparen. De dealer tastte net als ik volledig in het duister wat Audi deed met de productie van de e-tron. Uiteindelijk konden wij de sleutels medio juli dan eindelijk in ontvangst nemen! De dealer is ons wel zeer goed tegemoet gekomen met een flinke korting en een set wintervelgen en banden.
De aflevering was leuk. Muziekje erbij en meer dan een uur uitleg over de systemen en de instellingen. De eerste rit naar huis (33km) werd in de vol elektrische modus afgelegd en wat een feestje was dat. Zeer soepel, stil en een gevoel van weldaad tijdens het rijden. Aangezien wij handbakken gewend zijn was het wel even wennen aan de schakelmomenten die de auto kiest. Schakelen in een bocht waren we niet gewend.

Hoewel het een S-line betreft is bleek de e-tron vanaf de fabriek niet met een sportonderstel leverbaar. Het beeld zoals in de brochure week duidelijk af van de praktijk.

Daar was gelukkig inmiddels een oplossing voor. De lange levertijd had ook een voordeel in dit geval. Bij Biesheuvel een afspraak gemaakt om een Bilstein B12 set voor de e-tron te laten plaatsen. Prima geholpen en de plaatsing ging lekker vlot. Toen de auto echter van de brug moest stond hij echter niet vrij. De auto was dusdanig laag geworden dat de krik eronder moest om de armen onder de auto te kunnen krijgen. Eenmaal van de brug reed de auto prima met de nieuwe set. Wel wat lager dan verwacht maar goed misschien was het gezichtsbedrog. Thuis de straat inrijdend bleken de verkeersdrempels een behoorlijk probleem te zijn. Als een lowrider moest ik de straat door met hier en daar een stukje schuin op een drempel rijden om de onderkant niet te raken. Gebeld, meetlint gepakt en geconstateerd dat de auto 60mm lager lag dan standaard. Op dwarsrichels bleek ook al snel dat de veren te slap waren.

-60mm
De discussie met Bilstein en Eibach heeft enige tijd geduurd, maar uiteindelijk zijn de juiste veren gevonden en staat de auto nu 35 mm lager.

Wonend in een appartement zonder eigen parkeerplek zou het opladen een probleem kunnen worden. Wat de gemeente in september 2014 snel duidelijk maakte was dat het niet was toegestaan om zelf een laadpaal te laten plaatsen. Ook een kastje aan de buitenmuur met een kabel over de stoep is niet toegestaan. Het goede nieuws was dat de gemeente nieuw beleid aan het maken was en dit in maart in de gemeenteraad zou liggen. Dat klopte inderdaad en eind maart kon ik een openbare laadpaal aanvragen. De verwachting was dat het schouwen van de locatie, behandeling van het verkeersbesluit, bezwaartermijn en plaatsing in totaal zo'n drie maanden zou duren. Net op tijd voor de levering van de auto. Ik hier zal ik de details besparen maar eind september kon de auto voor het eerst aan de openbare laadpaal in de straat.
Soms is het dringen bij de laadpaal

Sinds een maand kan ik zeggen dat de auto is zoals hij moet zijn. Het percentage elektrische kilometers loopt nu gestaag op en de tevredenheid over de auto blijft groot.
Audi A3 e-tron specificaties:

- Scuba blauw
- S-line interieur
- S-line exterieur
- 18 inch velgen
- Standkachel
- Adaptive Cruisecontrol
- Lane Departure Warning
- Side Assist
- Panoramadak
- MMI+
- LED koplampen
- etc.
Wonend bij de kust wilde ik de lak laten verzegelen met een glasscoating. Dat is weer zo'n extraatje die je bij volgende auto's altijd weer zal nemen. Wat een gemak om de auto te wassen en de glans te behouden!
Hierbij wat foto's. Eigen foto's en foto's van de 'glasscoater'.

De Golf hebben we helaas moeten verkopen.