Superchargen vs. trackdays
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Superchargen vs. trackdays
Beste DFers,
Zoals sommigen misschien wel weten heb ik een Z3 2.8 coupé als plezierwagen. Ik zou deze graag wat meer pk's geven en ik denk daarbij steeds meer aan een SC set. Het is een kostenefficiente oplossing en je haalt toch al snel 320-340pk uit het M52 torretje. Daarnaast, moest het in de soep draaien, zijn M52's ook vlot beschikbaar en goed geprijsd.
Echter heb ik al een paar keer gehoord dat SC's niet geschikt zijn voor circuit. Ik wil via DF wel eens een dagje Zandvoort of Nurburgring doen. Is dat nog mogelijk met een SC-kit?
Zoals sommigen misschien wel weten heb ik een Z3 2.8 coupé als plezierwagen. Ik zou deze graag wat meer pk's geven en ik denk daarbij steeds meer aan een SC set. Het is een kostenefficiente oplossing en je haalt toch al snel 320-340pk uit het M52 torretje. Daarnaast, moest het in de soep draaien, zijn M52's ook vlot beschikbaar en goed geprijsd.
Echter heb ik al een paar keer gehoord dat SC's niet geschikt zijn voor circuit. Ik wil via DF wel eens een dagje Zandvoort of Nurburgring doen. Is dat nog mogelijk met een SC-kit?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Superchargen vs. trackdays
Wat een onzin....
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Superchargen vs. trackdays
Ik heb er geen problemen mee, werkt prima.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Superchargen vs. trackdays
Superchargers zonder inlaatluchtkoeler zijn niet zo geschikt voor trackdays. Door constant zware belasting komt de inlaattemperatuur te snel aan zijn limiet waardoor de ontsteking wordt terug geregeld en de motor vermogen verliest. Vaak zie je dat ook de olietemperatuur omhoog schiet dus naast een intercooler is een oliekoeler aan te raden. Afstemming van de ECU is ook belangrijk.
- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Superchargen vs. trackdays
Daarnaast zou ik trackdays beginnen met een beperkt aantal pk's. Of heb je al veel trackday rondjes gemaakt?
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Superchargen vs. trackdays
Nee, heb ik niet. Maar het is ook niet alleen een circuitwagen. Eerder een allrounder die leuk moet zijn op de baan maar ook op circuit. Dan zal ik zeker niet het maximale uit de pk's kunnen halen maar dan blijft ie me wel entertainen - on & off track.Spijkerhard schreef:Daarnaast zou ik trackdays beginnen met een beperkt aantal pk's. Of heb je al veel trackday rondjes gemaakt?
Dus sowieso een SC kit met intercooler en eventueel oliekoeler erbij?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Superchargen vs. trackdays
Moet geen probleem zijn, mits je zoals Joy al zegt gewoon een goede intercooler en oliekoeler gebruikt.
Motoren met een centrifugaal Supercharger hebben vaak ook wel een prettig karakter om mee te rijden. Relatief weinig koppel in het middengebied en opbouwend richting de begrenzer. Beetje het idee als de oude S50B30 motoren. Dat maakt dat je een relatief makkelijk te rijden auto houd. Als je midcorner gas geeft dan zet hij niet snel zijn kont dwars maar hij bouwt juist lineair op terwijl je de bocht uit accelereert.
Turbomotoren en de motoren zoals S50B32 of S54 hebben een veel sterker middengebied, dat maakt ze ietsje listiger.
Ik zou wel je diff iets aanpassen naar een kortere overbrenging als de powerband naar boven verschuift. 2,93 welke er op de standaard auto's zit is iets aan de lange kant voor di configuratie denk ik. Diff van een Z3M of een E30 M3 is waarschijnlijk al een verbetering. Heb je ook meteen een sper.
Motoren met een centrifugaal Supercharger hebben vaak ook wel een prettig karakter om mee te rijden. Relatief weinig koppel in het middengebied en opbouwend richting de begrenzer. Beetje het idee als de oude S50B30 motoren. Dat maakt dat je een relatief makkelijk te rijden auto houd. Als je midcorner gas geeft dan zet hij niet snel zijn kont dwars maar hij bouwt juist lineair op terwijl je de bocht uit accelereert.
Turbomotoren en de motoren zoals S50B32 of S54 hebben een veel sterker middengebied, dat maakt ze ietsje listiger.
Ik zou wel je diff iets aanpassen naar een kortere overbrenging als de powerband naar boven verschuift. 2,93 welke er op de standaard auto's zit is iets aan de lange kant voor di configuratie denk ik. Diff van een Z3M of een E30 M3 is waarschijnlijk al een verbetering. Heb je ook meteen een sper.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Superchargen vs. trackdays
Toevoeging, centrifugaal compressoren hebben ook een duidelijk nadeel, dat is dat ze veel parasitic drag geven. Daardoor verbruiken ze relatief veel en ze zijn minder fel op het gas.
Je kan dus makkelijk naar 300-350 PK maar zo'n motor zal nooit zo rev happy worden als een S50/S54 motor.
Of je moet nog meer aanpassingen gaan doen als lichtere vliegwielen enz.
Maar voor een paar trackdays per jaar denk ik niet dat je je er zo druk over hoeft te maken.
Je kan dus makkelijk naar 300-350 PK maar zo'n motor zal nooit zo rev happy worden als een S50/S54 motor.
Of je moet nog meer aanpassingen gaan doen als lichtere vliegwielen enz.
Maar voor een paar trackdays per jaar denk ik niet dat je je er zo druk over hoeft te maken.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Superchargen vs. trackdays
Zeer interessante informatie, heren!
Is bijvoorbeeld onderstaande een complete kit? Of moet ik nog aan andere zaken denken (buiten remmen & ophanging). Ik heb nu een spaghetti spruitstuk en cat delete. Ik neem aan dat dat geen problemen geeft?
http://www.schaper-automotive.com/produ ... 3-2-8.html
Wat mag ik verwachten van levensduur? Slijt de boel hard?
Is bijvoorbeeld onderstaande een complete kit? Of moet ik nog aan andere zaken denken (buiten remmen & ophanging). Ik heb nu een spaghetti spruitstuk en cat delete. Ik neem aan dat dat geen problemen geeft?
http://www.schaper-automotive.com/produ ... 3-2-8.html
Wat mag ik verwachten van levensduur? Slijt de boel hard?
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Superchargen vs. trackdays
Interessant topic. Heb ook nog wel eens met de gedachte gespeeld een rotrex sc te (laten) monteren. Toen nog contact over gehad met Paul Vlasblom.
Ga je het zelf doen?
Ik hikte wel een beetje ertegenaan dat de auto na montage opnieuw bij rdw voor keuring moest worden aangeboden. Doorrijden zonder melding bij rdw / verzekering was me een beetje te link.
Geloof dat Vlasblom voor het hele pakket incl installatie net ruim 5K rekende. Ging de E36 325i naar 300pk.
Ga je het zelf doen?
Ik hikte wel een beetje ertegenaan dat de auto na montage opnieuw bij rdw voor keuring moest worden aangeboden. Doorrijden zonder melding bij rdw / verzekering was me een beetje te link.
Geloof dat Vlasblom voor het hele pakket incl installatie net ruim 5K rekende. Ging de E36 325i naar 300pk.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Superchargen vs. trackdays
Vlasblom installatie met koppeling? Anders kost die kit hierboven maar 3,9K.MarkS schreef:Interessant topic. Heb ook nog wel eens met de gedachte gespeeld een rotrex sc te (laten) monteren. Toen nog contact over gehad met Paul Vlasblom.
Ga je het zelf doen?
Ik hikte wel een beetje ertegenaan dat de auto na montage opnieuw bij rdw voor keuring moest worden aangeboden. Doorrijden zonder melding bij rdw / verzekering was me een beetje te link.
Geloof dat Vlasblom voor het hele pakket incl installatie net ruim 5K rekende. Ging de E36 325i naar 300pk.
Da's ook een belangrijke vraag: heb je er echt veel specialistische kennis voor nodig of kan een normale garagist met veel kennis van premium segment wagens dit ook?
Alle vormen van motortuning zijn verboden in BE.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Superchargen vs. trackdays
Beter uitlaatsysteem helpt juist alleen maar. Als je er lucht in perst moet je het ook afvoeren.Jussi schreef:Zeer interessante informatie, heren!
Is bijvoorbeeld onderstaande een complete kit? Of moet ik nog aan andere zaken denken (buiten remmen & ophanging). Ik heb nu een spaghetti spruitstuk en cat delete. Ik neem aan dat dat geen problemen geeft?
http://www.schaper-automotive.com/produ ... 3-2-8.html
Wat mag ik verwachten van levensduur? Slijt de boel hard?
Z3M uitlaatsysteem bijvoorbeeld kan geen kwaad in dit geval.
Verder zou ik met een goede tuner in zee gaan, zeker als je zaken hebt die niet standaard zijn zoals uitlaatsysteem. Bijvoorbeeld Mosselman turbo in harskamp.
De koppeling en bak bij de M52B28 motoren zijn al hetzelfde als die van een M3, dus ik denk dat je daar wel mee weg komt.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Superchargen vs. trackdays
Stage 1 Rotrex is zonder intercooler. Het vermogen is dan ook om en nabij 260 pk.
Met Stage II kom je hierop uit:
http://www.clubsport.nl/component/virtu ... l?Itemid=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Met Stage II kom je hierop uit:
http://www.clubsport.nl/component/virtu ... l?Itemid=0" onclick="window.open(this.href);return false;
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Superchargen vs. trackdays
Geen andere koppeling.Jussi schreef:Vlasblom installatie met koppeling? Anders kost die kit hierboven maar 3,9K.MarkS schreef:Interessant topic. Heb ook nog wel eens met de gedachte gespeeld een rotrex sc te (laten) monteren. Toen nog contact over gehad met Paul Vlasblom.
Ga je het zelf doen?
Ik hikte wel een beetje ertegenaan dat de auto na montage opnieuw bij rdw voor keuring moest worden aangeboden. Doorrijden zonder melding bij rdw / verzekering was me een beetje te link.
Geloof dat Vlasblom voor het hele pakket incl installatie net ruim 5K rekende. Ging de E36 325i naar 300pk.
Da's ook een belangrijke vraag: heb je er echt veel specialistische kennis voor nodig of kan een normale garagist met veel kennis van premium segment wagens dit ook?
Alle vormen van motortuning zijn verboden in BE.
Wel incl grotere injectoren en aanpassing van je motormanagement. Wellicht ook oliekoeler, weet ik niet meer zeker. Ik zou het toch wel bij een specialist laten dien. Zelf lukt het me niet.
http://www.autojunk.nl/2008/01/met-drif ... denemarken
Als in be alle vormen van motortuning verboden zijn, rij je straks dan niet onverzekerd?
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Superchargen vs. trackdays
Ik kan alles wat Bert zegt onderschrijven met mijn ervaring met de Rotrex op mijn z3 2.8.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Superchargen vs. trackdays
Mijn atom was zonder intercooler En oliekoeler, daar kon je het hele jaar mee knallen zonder problemen op 300pk. De nieuwe 340 is hetzelfde,maar met een oliekoeler in de sidepod.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Superchargen vs. trackdays
Iets anders waarbij overigens ook nog tegen aan kunt lopen is je radiateurcapaciteit. Bij dagelijks gebruik zal het wel goed gaan maar bij trackdays heb je wellicht een grotere radiateur nodig.
En misschien een catchtank op de bak maar dat is een kwestie van uitproberen. Met die bak aan een S54 motor ca. 360-370NM koppel kookt bij mij de olie in de bak over, maar als je niet heel fors rijd heb je er wellicht geen probleem mee.
Eigenlijk komt het er haast op neer dat je zo goed als alles van een Z3M overschroeven kan, koelsysteem, oliefilterhuis en koeler, uitlaatsysteem, diff, remmen etc
En misschien een catchtank op de bak maar dat is een kwestie van uitproberen. Met die bak aan een S54 motor ca. 360-370NM koppel kookt bij mij de olie in de bak over, maar als je niet heel fors rijd heb je er wellicht geen probleem mee.
Eigenlijk komt het er haast op neer dat je zo goed als alles van een Z3M overschroeven kan, koelsysteem, oliefilterhuis en koeler, uitlaatsysteem, diff, remmen etc

-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: Superchargen vs. trackdays
Zou het dan eerder wijsheid zijn om een S50 erin te lepelen? Ik zou er niet meer dan 8K aan willen hangen.Bert ///M3 schreef:Iets anders waarbij overigens ook nog tegen aan kunt lopen is je radiateurcapaciteit. Bij dagelijks gebruik zal het wel goed gaan maar bij trackdays heb je wellicht een grotere radiateur nodig.
En misschien een catchtank op de bak maar dat is een kwestie van uitproberen. Met die bak aan een S54 motor ca. 360-370NM koppel kookt bij mij de olie in de bak over, maar als je niet heel fors rijd heb je er wellicht geen probleem mee.
Eigenlijk komt het er haast op neer dat je zo goed als alles van een Z3M overschroeven kan, koelsysteem, oliefilterhuis en koeler, uitlaatsysteem, diff, remmen etc
Een goede Z3M zoeken en daar dan nog mee wil tracken is ook een dure bedoeling.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Superchargen vs. trackdays
Bij een S50 swap ben je ongeveer hetzelfde zo niet meer kwijt.
Kwestie van waar je voorkeur ligt.
Wel is het zo dat je met een S50 swap eigenlijk alles in 1 keer moet doen.
Bij een compressor conversie kan je gewoon langzaam opbouwen. Eerst een SC kit en dan verder zien bijvoorbeeld.
De meeste randzaken hoeven ook weer niet de wereld te kosten.
Kwestie van waar je voorkeur ligt.
Wel is het zo dat je met een S50 swap eigenlijk alles in 1 keer moet doen.
Bij een compressor conversie kan je gewoon langzaam opbouwen. Eerst een SC kit en dan verder zien bijvoorbeeld.
De meeste randzaken hoeven ook weer niet de wereld te kosten.
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Superchargen vs. trackdays
Mocht die van mij ploffen (waar ik niet vanuit ga) dan komt er een S50b32 in, loopt toch mooier als een m52 met supercharger.
Ik heb geen spijt van de ombouw, maar dat zou nu mn keuze zijn.
Ik heb geen spijt van de ombouw, maar dat zou nu mn keuze zijn.
- Nutkees
- Berichten: 4293
- Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
- Auto: Dodge Viper
- Locatie: Middenmeer
Re: Superchargen vs. trackdays
Heb een tijdje met een 2.8 met compressor gereden, ook een paar keer op Zandvoort maar mijn andere z3 coupe met alleen een normale 2.8 er in vond ik echt lekkerder rijden qua motor.
Met de kosten van een supercharger in je achterhoofd is een ombouw naar een //m blok toch interessanter vind ik persoonlijk. Ombouw stelt ook niet veel voor.
Met de kosten van een supercharger in je achterhoofd is een ombouw naar een //m blok toch interessanter vind ik persoonlijk. Ombouw stelt ook niet veel voor.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Superchargen vs. trackdays
je kan ook voor weinig een turbo set erop schroeven, echt goedkoop, zal wel geen leven meegaan, maar wellicht
leuk om eens te testen, zal in elk geval aardig wat extra hp geven voor 'weinig' vanaf zeg 1.000,-euro
http://www.fastwayracer.com/index.php?M ... 7a60b5e4d4" onclick="window.open(this.href);return false;
zit nog veel in ook voor dat geld

natuurlijk is een S50 of S54 leuker, maar dat kost ook aardig knaken al met al en lastig in Belgie met keuren wellicht?
leuk om eens te testen, zal in elk geval aardig wat extra hp geven voor 'weinig' vanaf zeg 1.000,-euro
http://www.fastwayracer.com/index.php?M ... 7a60b5e4d4" onclick="window.open(this.href);return false;
zit nog veel in ook voor dat geld

natuurlijk is een S50 of S54 leuker, maar dat kost ook aardig knaken al met al en lastig in Belgie met keuren wellicht?
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Superchargen vs. trackdays
Die gaat niet werken, dat is voor de V6.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Superchargen vs. trackdays
EvdP schreef:Die gaat niet werken, dat is voor de V6.

ja zo staat het op de site, is gewoon I-6 immers van de e36 is geen V6
kijk bv ook naar dat uitlaat spruitstuk I-6
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Superchargen vs. trackdays
Maar even on topic, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen. Ik weet niet hoe handig dat is met trackdays. Een supercharger gaat direct mee.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten