Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Beste DF-ers,
Ik wil een auto die bijna 2 jaar stil staat gaan starten en wil graag weten wat ik kan doen om er voor te zorgen dat dit zo soepel mogelijk gaat (zonder schade te veroorzaken aan de motor). Ook wil ik graag weten hoe groot de kans is dat er een mankement optreedt en wat de risico's zijn? Kunnen de zuigers bijvoorbeeld vast zitten? Kortom ik zou erg geholpen zijn met wat tips.
Het gaat om een Porsche Boxster van 2012 die in een verwarmde garage staat. Kilometerstand is rond de 10.000. De accu is leeg en moet dus vervangen worden. Ik weet niet of het er toe doet, maar de auto heeft een automaat (PDK). Nogmaals, jullie tips zijn meer dan welkom.
Groeten,
Rnd
Ik wil een auto die bijna 2 jaar stil staat gaan starten en wil graag weten wat ik kan doen om er voor te zorgen dat dit zo soepel mogelijk gaat (zonder schade te veroorzaken aan de motor). Ook wil ik graag weten hoe groot de kans is dat er een mankement optreedt en wat de risico's zijn? Kunnen de zuigers bijvoorbeeld vast zitten? Kortom ik zou erg geholpen zijn met wat tips.
Het gaat om een Porsche Boxster van 2012 die in een verwarmde garage staat. Kilometerstand is rond de 10.000. De accu is leeg en moet dus vervangen worden. Ik weet niet of het er toe doet, maar de auto heeft een automaat (PDK). Nogmaals, jullie tips zijn meer dan welkom.
Groeten,
Rnd
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Wat relevante topics
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=17499
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... +stilstaan
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... +stilstaan
Ivm PDK en het feit dat het niet om een echt oud model gaat, misschien handig om even met een Porsche centrum te contacten . PCG slaat als classic dealer ook auto's op voor langere tijd dus zouden er iets van moeten weten.
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=17499
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... +stilstaan
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... +stilstaan
Ivm PDK en het feit dat het niet om een echt oud model gaat, misschien handig om even met een Porsche centrum te contacten . PCG slaat als classic dealer ook auto's op voor langere tijd dus zouden er iets van moeten weten.
Laatst gewijzigd door MarkS op 24 feb 2016, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Het gaat om 2012 Porsche Boxster met 10.000 km op de teller in een verwarmde garage?
Nieuwe accu erin.. op contact.. paar tellen wachten.. starten. En dan lekker een uurtje rustig rijden.
(Idealiter voor het starten even olie+filter vervangen, maar lijkt mij niet noodzakelijk in dit geval).
Nieuwe accu erin.. op contact.. paar tellen wachten.. starten. En dan lekker een uurtje rustig rijden.
(Idealiter voor het starten even olie+filter vervangen, maar lijkt mij niet noodzakelijk in dit geval).
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Ik voorzien ook geen grote issues maar waarom een risico lopen als je met een telefoontje meer weet ...
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Het voornaamste is om ff zonder ontsteking eerst even wat olie rond te pompen. Dus bobines even disconnecten en oliedruk opbouwen. Daarna pas starten.
Het lastige is dat je niet weet of de zuigerveren kleven. Ik vermoed van niet na 2 jaar en 10000km maar het zou helpen als er voor de stalling nog schone olie in is gegaan.
Het lastige is dat je niet weet of de zuigerveren kleven. Ik vermoed van niet na 2 jaar en 10000km maar het zou helpen als er voor de stalling nog schone olie in is gegaan.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Inderdaad: gewoon accu aansluiten, starten en rijden. Echt geen kans op motorschade.
Gooi er voor de zekerheid eerst een jerrycan verse benzine in.
Gooi er voor de zekerheid eerst een jerrycan verse benzine in.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Wat Niels zegt.
Alleen ook even de zekering van je benzinepomp trekken. Anders spuit hij wel gewoon benzine in terwijl hij niet start.
Alleen ook even de zekering van je benzinepomp trekken. Anders spuit hij wel gewoon benzine in terwijl hij niet start.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Verse benzine is wel een must ja.
Kan is aanwezig dat er alg in de tank aanwezig is. Gooi er een goeie toevoeging bij en wellicht een brandstoffilter vervangen indien mogelijk. Gaat bij nieuwere auto's niet altijd ivm montage in de tank.
Kan is aanwezig dat er alg in de tank aanwezig is. Gooi er een goeie toevoeging bij en wellicht een brandstoffilter vervangen indien mogelijk. Gaat bij nieuwere auto's niet altijd ivm montage in de tank.
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Saturday, June 01, 2013 2:52 PM
Effects of disconnecting the battery
https://www.porscheclubgb.com/forum/tm.aspx?m=770011
Extracted from the workshop manual, I thought this might be useful:
Effect of disconnection or total discharge of battery on electrical systems in the vehicle and the precautions to be taken. (MY2005-on)
Control unit memories
Values and faults stored in the control units can be deleted if the battery is disconnected or completely discharged.
If possible, all fault memories should be checked and, if necessary, printed out before the battery is disconnected.
Supply voltage fault entry
The entry "supply voltage" may be stored in various control units if the battery has been completely discharged.
Delete the "supply voltage" entry from the control units in question.
Ready status
In some countries (presently the U.S.A. and Canada), after disconnecting the battery, it is necessary to reach the Ready status by a test drive and/or by using the Porsche System Tester DME control module menu). If in doubt about this, contact the relevant importer.
DME control module
With all DME systems, the engine must run for several minutes before the engine control module can relearn the idle speed and mixture adaptation values!
After disconnection of the power supply, the idle speed might change or fluctuate briefly until the throttle valve adjusting unit has been readapted.
The mixture adaptation is also lost.
After the battery is connected:
With the DME, it is necessary to carry out a learning and adaptation routine as described below:
Switch ignition on for 30 seconds without starting the engine.
Do not actuate accelerator pedal.
This completes the adaptation of the throttle valve adjusting unit.
Tyre pressure monitoring system
When the battery is disconnected and connected, the tyre pressure is first displayed as "- - - ".
Once the battery has been disconnected and work is complete, the vehicle must be driven for a short distance.
The actual pressures will then be displayed again.
Steering angle sensor (PSM)
The steering angle sensor must be re-initialised when the battery is disconnected and connected.
Turn wheels to straight-ahead position.
Switch ignition off and then on again twice.
Start engine.
From the straight-ahead position, turn steering wheel approx. 20° to the right, past the straight-ahead position.
Drive the vehicle straight ahead for at least one second at a speed above 4 km/h (2.5 mph).
The steering angle sensor segment is recognised again in this process.
Once the sensor has been successfully initialised, the fault code that is stored in the fault memory is documented using the fault deletion counter.
The fault memory erases itself automatically.
The PSM indicator light in the instrument cluster goes out.
Power windows
The end positions of the power windows are deleted from the control unit when the battery is disconnected and connected.
Perform the following procedure for all power windows:
Actuate rocker switch and fully close window once.
Actuate rocker switch once more to close.
The upper end position of the window is stored.
Actuate rocker switch and fully open window once.
Actuate rocker switch once more to open.
The lower end position of the window is stored.
Instrument cluster
Clock
The time is deleted when the power supply is disconnected.
Press clock control button approx. 1 second on instrument cluster. Hour display flashes.
Press clock control button in the corresponding direction. Hours can be adjusted.
Press the clock control button again, the minute display flashes and can be adjusted by turning the clock control button.
Trip odometer
The trip counter is set to 0 when the power supply is disconnected.
Airbag control module
If the battery is disconnected for less than 100 seconds when the ignition is switched on, a CAN time fault, which makes diagnosis of the airbag control unit impossible, may be stored in the airbag control unit.
The fault is erased by removing the ignition key.
On-board computer
Disconnection of the vehicle battery deletes the memories for average speed and average consumption. As a result, the displayed range on remaining fuel can be markedly different or even 0. The outside temperature display loses its memory effect. In other words, the indicated outside temperature can be too high due to the heat radiated when the vehicle is hot.
PCM
When the power supply is disconnected, the built-in GPS receiver loses the so-called almanac containing the satellite orbital paths.
Switch on PCM when there is a free panoramic view (load GPS almanac); the almanac is reloaded as soon as four satellites have been identifed.
The date and time are deleted when the battery is disconnected. The summer-/wintertime recognition feature is maintained. The time is lost and is updated again when there is a plausible GPS reception (four satellites).
The date and time are also adopted once the GPS almanac has been loaded; it may be necessary to change over to summer time (daylight-saving time). This time is transferred to the instrument cluster. If the time is then manually changed by means of the instrument cluster, this time is adopted by the PCM and synchronised with GPS time.
If the telephone card had been inserted and the telephone was ready for operation, the telephone is subsequently disabled (only if "Use last PIN" is deactivated).
The telephone is enabled again when the telephone PIN code is entered with the SIM telephone card inserted.
Test drive after disconnecting battery
Depending on the vehicle equipment fitted, all these work steps are carried out during the test drive.
Read out the fault memories of all control units after the test drive.
If there is a fault present, check to see if the fault was caused by an undervoltage.
If faults were caused by an undervoltage (or CAN timeout error), erase the fault memory, perform another test drive and read out the fault memory.
If faults were not caused by an undervoltage, correct the faults in accordance with GFF (Guided Fault Finding).
Effects of disconnecting the battery
https://www.porscheclubgb.com/forum/tm.aspx?m=770011
Extracted from the workshop manual, I thought this might be useful:
Effect of disconnection or total discharge of battery on electrical systems in the vehicle and the precautions to be taken. (MY2005-on)
Control unit memories
Values and faults stored in the control units can be deleted if the battery is disconnected or completely discharged.
If possible, all fault memories should be checked and, if necessary, printed out before the battery is disconnected.
Supply voltage fault entry
The entry "supply voltage" may be stored in various control units if the battery has been completely discharged.
Delete the "supply voltage" entry from the control units in question.
Ready status
In some countries (presently the U.S.A. and Canada), after disconnecting the battery, it is necessary to reach the Ready status by a test drive and/or by using the Porsche System Tester DME control module menu). If in doubt about this, contact the relevant importer.
DME control module
With all DME systems, the engine must run for several minutes before the engine control module can relearn the idle speed and mixture adaptation values!
After disconnection of the power supply, the idle speed might change or fluctuate briefly until the throttle valve adjusting unit has been readapted.
The mixture adaptation is also lost.
After the battery is connected:
With the DME, it is necessary to carry out a learning and adaptation routine as described below:
Switch ignition on for 30 seconds without starting the engine.
Do not actuate accelerator pedal.
This completes the adaptation of the throttle valve adjusting unit.
Tyre pressure monitoring system
When the battery is disconnected and connected, the tyre pressure is first displayed as "- - - ".
Once the battery has been disconnected and work is complete, the vehicle must be driven for a short distance.
The actual pressures will then be displayed again.
Steering angle sensor (PSM)
The steering angle sensor must be re-initialised when the battery is disconnected and connected.
Turn wheels to straight-ahead position.
Switch ignition off and then on again twice.
Start engine.
From the straight-ahead position, turn steering wheel approx. 20° to the right, past the straight-ahead position.
Drive the vehicle straight ahead for at least one second at a speed above 4 km/h (2.5 mph).
The steering angle sensor segment is recognised again in this process.
Once the sensor has been successfully initialised, the fault code that is stored in the fault memory is documented using the fault deletion counter.
The fault memory erases itself automatically.
The PSM indicator light in the instrument cluster goes out.
Power windows
The end positions of the power windows are deleted from the control unit when the battery is disconnected and connected.
Perform the following procedure for all power windows:
Actuate rocker switch and fully close window once.
Actuate rocker switch once more to close.
The upper end position of the window is stored.
Actuate rocker switch and fully open window once.
Actuate rocker switch once more to open.
The lower end position of the window is stored.
Instrument cluster
Clock
The time is deleted when the power supply is disconnected.
Press clock control button approx. 1 second on instrument cluster. Hour display flashes.
Press clock control button in the corresponding direction. Hours can be adjusted.
Press the clock control button again, the minute display flashes and can be adjusted by turning the clock control button.
Trip odometer
The trip counter is set to 0 when the power supply is disconnected.
Airbag control module
If the battery is disconnected for less than 100 seconds when the ignition is switched on, a CAN time fault, which makes diagnosis of the airbag control unit impossible, may be stored in the airbag control unit.
The fault is erased by removing the ignition key.
On-board computer
Disconnection of the vehicle battery deletes the memories for average speed and average consumption. As a result, the displayed range on remaining fuel can be markedly different or even 0. The outside temperature display loses its memory effect. In other words, the indicated outside temperature can be too high due to the heat radiated when the vehicle is hot.
PCM
When the power supply is disconnected, the built-in GPS receiver loses the so-called almanac containing the satellite orbital paths.
Switch on PCM when there is a free panoramic view (load GPS almanac); the almanac is reloaded as soon as four satellites have been identifed.
The date and time are deleted when the battery is disconnected. The summer-/wintertime recognition feature is maintained. The time is lost and is updated again when there is a plausible GPS reception (four satellites).
The date and time are also adopted once the GPS almanac has been loaded; it may be necessary to change over to summer time (daylight-saving time). This time is transferred to the instrument cluster. If the time is then manually changed by means of the instrument cluster, this time is adopted by the PCM and synchronised with GPS time.
If the telephone card had been inserted and the telephone was ready for operation, the telephone is subsequently disabled (only if "Use last PIN" is deactivated).
The telephone is enabled again when the telephone PIN code is entered with the SIM telephone card inserted.
Test drive after disconnecting battery
Depending on the vehicle equipment fitted, all these work steps are carried out during the test drive.
Read out the fault memories of all control units after the test drive.
If there is a fault present, check to see if the fault was caused by an undervoltage.
If faults were caused by an undervoltage (or CAN timeout error), erase the fault memory, perform another test drive and read out the fault memory.
If faults were not caused by an undervoltage, correct the faults in accordance with GFF (Guided Fault Finding).
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Bedankt voor de reacties. Ik laat het weten hoe het ging.
- Knot
- Berichten: 40239
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
2 jaar valt nog wel mee, idd even zonder brandstofdruk en ontsteking een paar rondjes draaien om alles te smeren, zoveel mogelijk verse brandstof in de tank (al zet ik altijd alles helemaal vol weg om geen lucht in de tank te hebben).
Als een auto echt lang (zeg 10 jaar) stil heeft gestaan dan even met een sleutel rustig de krukas zien te bewegen indien dat kan (oudere auto's wel) dan voel je aan de weerstand wel of hij vast zit of niet.
Als een auto echt lang (zeg 10 jaar) stil heeft gestaan dan even met een sleutel rustig de krukas zien te bewegen indien dat kan (oudere auto's wel) dan voel je aan de weerstand wel of hij vast zit of niet.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Bij Chasing Classic Cars vervangen ze inderdaad altijd eerst de benzinetank.
Barnfind ? Spannend verhaal hou ons op de hoogte met wat fotos !
Barnfind ? Spannend verhaal hou ons op de hoogte met wat fotos !
- Hielke
- Berichten: 11639
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Omdat de accu leeg is moet ie vervangen worden? Die kun je toch opladen?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Veel accu's gaan stuk of blijven heel zwak als ze geheel ontladen zijn voor langere tijd.
Zet je je auto weg voor langere tijd dan zou je eigenlijk de polen af moeten koppelen of er een druppellader op moeten zetten.
Zet je je auto weg voor langere tijd dan zou je eigenlijk de polen af moeten koppelen of er een druppellader op moeten zetten.
- Arthur
- Berichten: 43157
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Ff nieuwsgierig, hoe disconnect je de bobines, zitten goed verstopt. Ik weet niet eens hoe je de motor kunt zien bij de Boxster

Niels schreef:Het voornaamste is om ff zonder ontsteking eerst even wat olie rond te pompen. Dus bobines even disconnecten en oliedruk opbouwen. Daarna pas starten.
Het lastige is dat je niet weet of de zuigerveren kleven. Ik vermoed van niet na 2 jaar en 10000km maar het zou helpen als er voor de stalling nog schone olie in is gegaan.
-
Online
- Berichten: 4136
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Boxster van 4 jaar oud, lijkt me niet dat ze die nu al in een krakemikkig schuurtje stallenMacboy schreef:Bij Chasing Classic Cars vervangen ze inderdaad altijd eerst de benzinetank.
Barnfind ? Spannend verhaal hou ons op de hoogte met wat fotos !

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Arthur schreef:Ff nieuwsgierig, hoe disconnect je de bobines, zitten goed verstopt. Ik weet niet eens hoe je de motor kunt zien bij de Boxster
Niels schreef:Het voornaamste is om ff zonder ontsteking eerst even wat olie rond te pompen. Dus bobines even disconnecten en oliedruk opbouwen. Daarna pas starten.
Het lastige is dat je niet weet of de zuigerveren kleven. Ik vermoed van niet na 2 jaar en 10000km maar het zou helpen als er voor de stalling nog schone olie in is gegaan.
Geen idee, het gaat er om dat ie niet aanslaat en dat je eerst de olie ff rond pompt. Wellicht lukt dat ook met de juiste zekering of alleen die van de pomp zou ook een goede zijn. Sowieso wil je idd geen benzine inspuiten tijdens deze actie zoals Bert al aangeeft.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
kon je ook niet iets met een paar zekeringen eruit halen?
dacht dat ik eens zoiets heb gedaan een paar jaar terug, weet niet of dat bij zo'n porker ook kan.
dacht dat ik eens zoiets heb gedaan een paar jaar terug, weet niet of dat bij zo'n porker ook kan.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
niet om het 1 of ander, maar 2 jaar geleden was een 2012 boxer toch best een courant en kostbaar exemplaar, hoezo staat zoiets 2 jaar stil!? Wel afschrijving, geen fun...automisbruik.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Daarom vraag ik ook: vertel eens wat meer !!!
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Mensen met geld en geen tijd. Heb je niet alleen in Dubai.Roy RS schreef:niet om het 1 of ander, maar 2 jaar geleden was een 2012 boxer toch best een courant en kostbaar exemplaar, hoezo staat zoiets 2 jaar stil!? Wel afschrijving, geen fun...automisbruik.

- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
De tank van een Porker zal wel van plastic zijn dus geen roest in de peut
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Gaat niet zozeer om roest maar meer om afzettingen/algvorming in de benzine.
Tegenwoordig zitten er allemaal bio-toevoegingen in de brandstof waardoor er [overdrijfmodus aan] gewoon planten [overdrijfmodus uit] in de tank groeien.
Een ijzeren tank hebben auto's al heel wat jaartjes niet meer.
Tegenwoordig zitten er allemaal bio-toevoegingen in de brandstof waardoor er [overdrijfmodus aan] gewoon planten [overdrijfmodus uit] in de tank groeien.
Een ijzeren tank hebben auto's al heel wat jaartjes niet meer.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Gaat om een Boxster Spyder. Geen barnfind, staat bij mijn broer in de garage en staat te lang stil. Daar ga ik wat aan doenMacboy schreef:Bij Chasing Classic Cars vervangen ze inderdaad altijd eerst de benzinetank.
Barnfind ? Spannend verhaal hou ons op de hoogte met wat fotos !

Laatst gewijzigd door Rnd op 28 feb 2016, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Tips gevraagd om 2 jr stilstaande auto te starten
Mijn broer heeft een parasol in zijn garage die hij nooit gebruikt ... verschil moet er zijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 3 gasten