Project stopgezet

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Dennis Cavallino

Re: Project car: Ford Sierra 5.0 V8 wide body

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2016, 17:16

Bert ///M3 schreef:Er staat overigens ook een filmpje van de 2wd winnaar van 2014 online:

http://www.youtube.com/watch?v=4FobupnTDgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat was dus een 240SX die nog niet eens zo heel erg aangepast was. Rijd zo te zien op Michelin rally banden.
Ik had deze post nog niet gezien toen ik 't filmpje in het andere draadje plakte. :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2016, 17:19

De reden voor de Sierra is simpel: ik wil ooit een Mustang voor historische autosport. De Sierra heb ik al. Een V8 is zo gevonden en ingebouwd. De rest zullen we wel merken.

Ik vind de RS500 één van mijn lievelingsraceauto's. Maar om 500 pk uit een 2 liter turboblok te halen draait maar op één ding uit: dat gaat nooit lang mee. Liever 400 pk uit een 5 liter V8 dat gewoon jaar-in-jaar-uit starten-lopen is.

Verder zou ik 't zonde vinden om in een 1-Serie van een mille of 10 te gaan lopen zagen. Bij een Sierra heb ik daar minder moeite mee. Ik denk dat dat een veel gaver resultaat oplevert. En een auto die ik in de VS weleens zou kunnen verkopen na afloop.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2016, 17:30

Reind schreef:Ik ben FAN. Als ik je verhaal lees word ik helemaal vrolijk aangezien ik heb ook nog een Sierra 3drs heb waar ik ook plannen mee heb (maar het komt er niet van). Ik heb er in 2006 mijn licentie mee gehaald. De auto heeft een aantal jaren in de vege series gereden en was destijds serieus opgebouwd. Carrosserie is afkomstig van Ford Motorsport België en geheel doorgelast. Er zit nu een 2.0 pinto in die ik heb getuned naar 195pk. Erg leuk maar ik wil er eigenlijk een beest van maken. Dat wil zeggen: (nog) lichter maken en woeste PK's. En dat voor een klein budget. De v8 optie lijkt me een hele goeie. Wat kost zo'n motor eigenlijk en moet je veel aanpassen aan de sierra?

En waar haal jij alle info vandaan? Ik vind het maar slecht gesteld met de info op inet omtrent sierra projecten en tuning.

Dit vind ik overigens de ultieme sierra . Maar qua budget een belachelijke auto.

[YouTube] http://www.youtube.com/watch?v=tPcW6a3HvLA" onclick="window.open(this.href);return false;[/YouTube]
Die RS500 is gááf!

Er staan originele, gerestaureerde GrA RS500's te koop voor rond de ton. En de prijzen zijn aan 't stijgen. Originele Cossie's zijn ook steeds zeldzamer aan het worden. Vanaf scratch beginnen is helemaal niet verkeerd, en dan is een originele Ford Motorsport koets die doorgelast is wel erg gaaf Reind!

Informatie haal ik gewoon door te Googlen. Ik heb een Master degree in Google. :lol:

De V8 conversie is vrij makkelijk, want de 5 liter V8 is voor weinig te koop. Aangezien de Sierra XR8 gewoon een fabrieksauto was, weliswaar in Zuid-Afrika, zijn onderdelen gewoon uit te wisselen. Destijds hebben ze ook gewoon het Mustang-magazijn geplunderd. Als de V8 er eenmaal in ligt kun je helemaal los. Bijvoorbeeld door er een stroker van te maken, of te superchargen. Dan ga je al rap over de 500 pk heen. Meer dus dan de RS500 ooit had. Ook zonder strokerkit kom je al op 300 - 450 pk uit, zonder al te hoge kosten. Misschien is een stroker wel 't makkelijkste als je voor veel vermogen gaat. Met 't doel dat ik heb is een stroker al enigszins overkill. Maar wel leuk natuurlijk. Het voordeel van de 302 is 't gewicht in de inbouwmaat. Het lijkt wel of dat blok gemaakt is voor de Sierra. En ik weet 't niet zeker, maar volgens mij is 't lichter dan de V6 die er af-fabriek ook in geleverd werd. Zeker met aluminium koppen.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2016, 19:34

dat is wel leuk dat er voor de siera kant en klare kits voor zijn (XR8) nooit bij stil gestaan.

zou dat ook voor die Ford Capri Perana gelden? of was dat alleen door zo'n importeur gedaan en dus geen
fabrieks back ups?

voorbeeld opnieuw opgebouwde en aangepaste>>(nice btw)

https://www.racecarsdirect.com/Advert/D ... e-boss-302" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 feb 2016, 19:42

Duidelijk. Ik weet niet of er regels bij dat evenement zijn maar in de USA hebben ze andere regels in de racerij wbt de uitvoering van je kooi en andere items. In veel raceklassen moet bijvoorbeeld je raam open zijn, je hebt een window net nodig maar ook een soort netje in het midden van de auto. Iets om goed uit te zoeken in elk geval. Ook zijn er wat zaken anders wbt emissie tests etc maar omdat een sierra al wat ouder os heb je daar misschien geen last mee. Is ook meer als je hem wilt verkopen.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 feb 2016, 20:01

Soms is recht door zee het beste: het gebrek aan realiteitszin gaat sponsoren op afstand houden en de sponsoren die wel happen uiteindelijk laten afhaken. Ik denk dat je twee dromen door elkaar laat lopen en daar lijden ze beiden fors onder. Alleen het verschepen en door douane loodsen is al een hels karwei. Daarom zeg ik kiezen: of je Sierra itch krabben, of een flinke sportprestatie leveren en de snelste RWD tijd pakken.

Sowieso veel reëeler:
- in NL iets kant & klaar kopen waar je mee kunt trainen, en weer verkopen nadien: op die manier kun je naar je sponsoren waar maken dat je voldoende traint en geen geld & tijd weg pist in bijvoorbeeld het kinderziektes fixen van je ombouw project.
- in de US iets kopen dat aan je vereisten voldoet, zodat je in de US je tijd kunt besteden aan goede voorbereiding en het rijden zelf ipv sores met douane etc.

Sowieso is zelf bouwen, zeker als dat neerkomt op laten bouwen, geld verbranden ohne Ende. Andermans afgeronde project kopen is veel kosten efficiënter en vergroot daarmee de haalbaarheid van je plan.

PeterB

Bericht door PeterB » 24 feb 2016, 21:28

Complete Sierra met een dikke V8

http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/ ... -eigenaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

Joy

Bericht door Joy » 24 feb 2016, 21:32

Rotzak Peter, ik trapte er in. :D

PeterB

Bericht door PeterB » 24 feb 2016, 21:36

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Sierra-M ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien kan je nog contact leggen met de eigenaar.
Denk dat je net genoeg pk hebt om het heuveltje op te komen zonder stilstand...
Ander achterasje en je bent klaar

( sorry Joy.. ;) )

PeterB

Bericht door PeterB » 24 feb 2016, 21:44

http://youtu.be/aihWDfMeOSQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Na al die tekst tijd voor geluid..

GTRene

Bericht door GTRene » 24 feb 2016, 22:08

Joy schreef:Rotzak Peter, ik trapte er in. :D
:lol: me too.

die ford in de video is ook ziek :shock:
zal wellicht een soort drag racer zijn? anders zijn dat soort hoge wang banden wat minder direct, zie hem schommelen met dat monsterblok, alhoewel, dat blok kan natuurlijk ook in harde bussen liggen?
wel een monsterlijk geluidje.

PeterB

Bericht door PeterB » 24 feb 2016, 22:14

Van het karretje in de video staan de gegevens in de ebay-link.
En wat fioto's.. :whistle:

PeterB

Bericht door PeterB » 25 feb 2016, 00:10

http://www.ebay.com/itm/Merkur-XR4ti-Sc ... 1574668735" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.com/itm/Merkur-Xr4ti-Tr ... lk&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet je alleen nog een andere 'bellhousing" voor een 302 regelen.

En dan bij Summit Racing een ruime $11000 achterlaten en dan dit in de container mee laten komen.
image.png
image.png (509.69 KiB) 2574 keer bekeken
http://www.summitracing.com/int/parts/s ... /overview/" onclick="window.open(this.href);return false;

Beetje tempo maken, voordat je het weet is het 2017 en is er weer een ander project...

PeterB

Bericht door PeterB » 25 feb 2016, 00:20

Oja, injectie he..
Nah, $4500 bijstorten en je hebt dit
http://www.summitracing.com/int/parts/f ... /make/ford" onclick="window.open(this.href);return false;
image.jpeg
image.jpeg (445.09 KiB) 2572 keer bekeken
image.png
image.png (485.67 KiB) 2572 keer bekeken

Net genoeg voor 1000 pk...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 25 feb 2016, 02:46

Bert ///M3 schreef:Het enige wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom je met een sierra start.

Uit sommige onderdelen die je noemt zoals Intrax 4way dempers, motorconversie, widebody, instelbare achteras etc neem ik aan dat het om een project gaat met behoorlijke financiële waarde.

Ik had dan iets anders gedaan. Bijvoorbeeld een 135i. Zijn tweedehands niet al te duur meer. Mosselman turbo conversie heb je over de 400 PK, M3 voor en achter ophanging, setje andere remmen, Intrax 4 way en je bent al een heel eind. Is allemaal al uitgevonden en zo beschikbaar.

Probleem met iets als een Sierra ombouwen met custom ophangingen etc is dat het altijd heel veel tijd kost om de puntjes op de i te krijgen. Met name qua driveability enz.
Als een auto ouder dan 25 jaar is kun je 'm aanmerkelijk makkelijker de US inkrijgen (zonder US typegoedkeuring) actually - feitelijk mag dan ineens alles het land in. Alles wat jonger is moet in feite US-spec zijn dus zo gek vind ik de keuze nog niet.

Gaaf plan verder!

With that said, als je volgend jaar aan de start staat zou ik persoonlijk prefereren om asap daar over die berg te gaan om de boel te scouten. Je tijdlijn lijkt mij ambitieus maar met de juiste middelen haalbaar. Ik kan niet in je portomonnee kijken en ik weet ook niet over wat voor een resources je beschikt (qua plek om 't op te bouwen en qua team) maar dit gaat wel een vracht tijd kosten om te realiseren als je nog moet beginnen. Als de safetymaatregelen van een Europese race/rallyauto voldoen daar zou ik zelf liever beginnen met een bestaand project zodat je je organisatorisch kunt voorbereiden om op een ander continent (!) aan de start te staan - feitelijk zijn het 2 projecten in 1 :D :
- bouwen van een toffe Sierra
- deelnemen aan een Hillclimb in de US

Succes ermee in ieder geval, ben benieuwd!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2016, 08:47

Goed samengevat. Bouwen van die Sierra is niet zo leuk zonder doel. Dat doel is gewoon een realistische jeugddroom die ik wil nastreven. Pikes Peak zou minder realistisch zijn.

Qua bouw / veiligheid is het allemaal niet zo spannend. De reglementen zijn duidelijk over wat wel en niet mag. Er staat niets in waar ik echt hoofdpijn van krijg.

Reind

Bericht door Reind » 25 feb 2016, 12:47

Ik ben nu toch wel benieuwd wat zo'n 302 blok kant en klaar kost. En welke bak en aandrijflijn schroef je er vervolgens achter?

PeterB

Bericht door PeterB » 25 feb 2016, 13:08

Reind schreef:Ik ben nu toch wel benieuwd wat zo'n 302 blok kant en klaar kost. En welke bak en aandrijflijn schroef je er vervolgens achter?
image.png
image.png (755.62 KiB) 2475 keer bekeken
En dan $4500 voor het injectiegebeuren.
$2500 voor een bijpassende Tremec ,en dan, en dan....

Dennis, heb je al een tonnetje losgepeuterd ?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 25 feb 2016, 15:54

Alles kant-en-klaar kopen is geen bouwen he! :D

Gewoon een bestaand blok aanpakken. Onderdelen kun je zo duur maken als je zelf wilt, maar voor 400 - 450 pk ben je echt niet zoveel kwijt. Tremec is leuk, maar een T5 doet 't waarschijnlijk ook prima voor dit soort doeleinden. Het is geen dragster met 500 - 800 pk. Dus de belasting valt wel mee.

PeterB

Bericht door PeterB » 25 feb 2016, 16:35

Ach ja, waar bemoei ik me ook mee.
Jij hebt ervaring en vindt ook graag opnieuw het wiel uit. :)

Oja, Tremec is tegenwoordig ( nou ja, al een jaar of wat..)de bouwer van de T5.
Maar jij hebt liever de Borg-Warner versie...

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 feb 2016, 16:45

Ik denk dat te veel PK zelfs een overkill is voor dit soort dingen.

Ik heb gewoon nog eens wat video's op YouTube zitten kijken en het valt mij gewoon op dat PK's bij haast niemand een issue is, ze kunnen op veel plaatsen gewoon niet harder door het wegdek. Grofweg heb je 3 secties, het eerste deel heeft een ontzettend ruig wegdek. Dan een stuk gravel, en het asfalt daarna lijkt veel smoother maar met toch behoorlijke hobbels.

Bij een circuit racer wil je veel PK, brede banden enz.

Hier moet je het in andere zaken zoeken. Onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk houden. Dwz lichte onderdelen, niet al te grote remmen, aluminium klauwen, smalle lichte velgen, niet al te brede banden enz. Je hebt veel veerweeg nodig dus mogelijk een dual spring setup of progressieve veren. Opletten dat je bepaalde zaken goed voor elkaar hebt, bijvoorbeeld niet te veel bumpsteer enz.

Als je heel veel PK hebt dan gaat het gewicht van je remmen etc ook meestal omhoog. Volgens mij gaan ze in de WRC zelfs zo ver dat er op gravel kleinere schijven en klauwen gemonteerd worden omwille van het onafgeveerd gewicht. Dus het is een nadeel om veel vermogen en dikke remmen etc op je auto te gaan schroeven als je het vermogen toch niet op de weg krijgt. Ik weet ook niet of je veel baat bij downforce hebt in deze situatie. Simpelweg omdat je zoveel hobbels en kuilen en lastwisselingen hebt. Downforce dmv splitters etc werkt meestal het beste bij lage rijhoogtes en vlak asfalt.

Peric

Bericht door Peric » 25 feb 2016, 20:02

Ga je thuis bouwen Dennis? Of in ieder geval in de buurt. Kan wel zo nu en dan komen knutselen. Leuk.. :)

Elmar

Bericht door Elmar » 25 feb 2016, 23:04

Pasen valt vroeg dit jaar, 6 dagen voor het weer april is.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 26 feb 2016, 17:02

Dennis, deze plannen in deze versie hebben een heel hoog MMGHND* gehalte; het is gewoon niet realistisch. Het valt me ook op dat wanneer iemand gefundeerde kritiek levert, je deze negeert. Moet je zelf weten natuurlijk. Naast verbazing is heb ik ook zeker bewondering: je hebt met je hobby c.q. werk al veel gave en leuk dingen gedaan. Zoals het mee schrijven aan een boek, het meewerken aan Octane, en nog veel meer dingen.

Daarnaast zijn er ook heel wat plannen geweest die vanaf het begin al onhaalbaar waren, en dit is ook weer typisch zo'n plan. Ik zou sowieso dat wilde plan van een V8 Sierra die een ander moet gaan betalen (sponsoren) skippen, en me richten op het rijden van de wedstrijd in Amerika in een auto die daar al is. Ik hoop overigens dat ik ongelijk krijg en het allemaal lukt, maar ik weet wel beter. Ik wens je alle succes.

MMGHND* Maar misschien gaat het niet door, een Gummen incrowd grapje wat Dennis op de wereld geholpen heeft.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 feb 2016, 17:56

je leent gewoon :ongeveer als: die snelle Viper van Elmar, RWD check, 500+ pk check :tooth:

Plaats reactie