Maakt het volgens jullie iets uit wat de grootte (omtrek / diameter) van de poelie op de stuurbekrachtigingspomp is?
Het gaat er hierbij om dat naast van een gietijzer er noodgedwongen de overstap is gemaakt op een aluminium exemplaar met een iets kleinere diameter. Dit komt de ruimte wel ten goede, en met de juiste kortere multiriem draait het net zo.
Ik kan mij voorstellen dat dit bij een krukas poelie van belangrijker belang is, maar deze?
Wat is jullie visie en ervaring?
Grootte stuurbekrachtiging poelie.
- RC Power
- daNpy
Re: Grootte stuurbekrachtiging poelie.
De pomp zal iets meer toeren draaien, als je de omtrekken weet kun je het verschil uitrekenen.
-
OnlineLuco
Volgens mij pompt die ook de stuurbekrachtigingsolie rond?
Met een kleinere poelie op de stuurbekrachtigingspomp pompt die dus iets minder olie rond en loop je kans dat de olie sneller warm wordt op een circuit.
Met een kleinere poelie op de stuurbekrachtigingspomp pompt die dus iets minder olie rond en loop je kans dat de olie sneller warm wordt op een circuit.
- RC Power
Thanks voor de reacties heren.
Dat hij meer toeren draait zal nog niet het ergste zijn, hij is in frisse staat en het verschil is niet dusdanig groot.
Uiteraard pompt hij olie rond Luco, dat begrijpen we. Maar het gegeven wat jij aankaart dat hij minder pompcapaciteit levert en de olie waarschijnlijk dus een hogere temperatuur bereikt (constant), dat baart me meer zorgen inderdaad.
Bedankt daarvoor, daar moet ik even over verder puzzelen.
Dat hij meer toeren draait zal nog niet het ergste zijn, hij is in frisse staat en het verschil is niet dusdanig groot.
Uiteraard pompt hij olie rond Luco, dat begrijpen we. Maar het gegeven wat jij aankaart dat hij minder pompcapaciteit levert en de olie waarschijnlijk dus een hogere temperatuur bereikt (constant), dat baart me meer zorgen inderdaad.
Bedankt daarvoor, daar moet ik even over verder puzzelen.
-
OnlineLuco
Dat probleem is geweest met de seat, die schreef een grotere poeli voor maar volgens mij heeft danpy gelijk hij draait sneller dus pompt meer olie rond?
Bij mij moest er toen een grotere op omdat de pomp kapot kon gaan door het te snel draaien, minder olie rondpompen betekent dus een grotere koelcapaciteit creëren.
Dus je moet eigenlijk weten of de pomp de hogere snelheid aan kan.
Bij mij moest er toen een grotere op omdat de pomp kapot kon gaan door het te snel draaien, minder olie rondpompen betekent dus een grotere koelcapaciteit creëren.
Dus je moet eigenlijk weten of de pomp de hogere snelheid aan kan.
- Bert ///M3
Klopt.
Op raceauto's word vaak een grotere pulley gebruikt. Heb ik zelf ook op mijn auto zodat de olie niet aan de kook gaat en je pomp langer meegaat.
Die pompen hebben een overdruk ventiel die de druk constant houd. Bij een kleinere pulley gaat hij wel meer verpompen maar recirculeert dit als het ware. Je merkt er dus niks van een kleinere pulley maar het is gewoon slecht voor de pomp en de temperatuur van je olie.
Verder zou je bij een kleinere pulley ook iets vermogen inleveren.
Ik heb ook een andere pulley op de dynamo zitten omdat die vaak ook niet zo goed tegen langdurig veel toeren draaien kunnen.
Op raceauto's word vaak een grotere pulley gebruikt. Heb ik zelf ook op mijn auto zodat de olie niet aan de kook gaat en je pomp langer meegaat.
Die pompen hebben een overdruk ventiel die de druk constant houd. Bij een kleinere pulley gaat hij wel meer verpompen maar recirculeert dit als het ware. Je merkt er dus niks van een kleinere pulley maar het is gewoon slecht voor de pomp en de temperatuur van je olie.
Verder zou je bij een kleinere pulley ook iets vermogen inleveren.
Ik heb ook een andere pulley op de dynamo zitten omdat die vaak ook niet zo goed tegen langdurig veel toeren draaien kunnen.
- RC Power
Bedankt voor de onderbouwing Bert.
Denk dat het verstandig is dat ik een andere gelijke aan origineel zoek of anders een tikje groter.
Denk dat het verstandig is dat ik een andere gelijke aan origineel zoek of anders een tikje groter.