BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
dvh

Re: BMW M2

Bericht door dvh » 18 feb 2016, 00:04

Zo'n filmpje dat ie v/d vrachtwaggel gereden wordt is niet goed voor de beleving.
Want zo vind ik hem helemaal niet mooi.

Sowieso geen zwart/hoogglans staal wielen.
Verder ben ik benieuwd wat men ervan vindt tov de 1M. Of huidige M3.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 18 feb 2016, 00:51

Als Breeman of Kalfsbeek er eentje hebben staan, ga ik ook maar eens kijken hoe die er bij staat, gewoon uit nieuwsgierigheid ;) ...

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2016, 03:03

Vond hem juist behoorlijk dik zoals die van de vrachtwagen rolt :love:

Hier een paar opvallende citaten uit: http://www.motortrend.com/news/2016-bmw ... st-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Unfortunately, it comes with one massive flaw: automatic throttle-blipping that can’t be fully disabled unless you turn stability control completely off. When I confronted a BMW board member over this decision, he swore that the feature could be disabled in Sport Plus mode. He was wrong, and I invite you to write letters
Het is toch raar dat BMW hier zelf tegenstrijdig over is ?
The seats are wonderfully supportive, though the driver’s seat is not centered behind the steering wheel. In fact, it’s also not aimed straight ahead.
BMW had dit toch altijd perfect voor elkaar ?
But the lack of an oil-temperature gauge is criminal in an M-car.
Blijft jammer natuurlijk en o zo simpel op te lossen.
And the ever-present BMW Active Sound Management? Well, it’s here, too.Well, it’s here, too. I pulled the fuse for the stereo amplifier (30-amp fuse number 122, FYI) and the engine sounded largely the same, just much quieter, especially below 4,000 rpm.
In de M135i kon je de satnav niet meer gebruiken als je de ASM stekker verwijderd had. Kennelijk bereik je met het verwijderen van de zekering wel resultaat ? Weet iemand dit ?
MParallel schreef:Zal wel iets gemist hebben, maar dct bakken in algemeen staan toch altijd bekend om vliegensvlug opschakelen en trage(re) downshifts?
Niet op dit forum in elk geval en al helemaal niet in autoreviews wereldwijd.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 feb 2016, 06:50

Booooh schreef:Als Breeman of Kalfsbeek er eentje hebben staan, ga ik ook maar eens kijken hoe die er bij staat, gewoon uit nieuwsgierigheid ;) ...
Ik ga wel mee om doorslaan te voorkomen.. :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 feb 2016, 07:14

Dat de stoel niet 100% in het midden staat is wel meer BMW's zo. Of in elk geval niet recht voor het stuur. Een E36 M3 heeft dat en een E46 M3 voor zover ik weet ook. Komt doordat ze met de middentunnel zitten. Het valt niet zo heel erg op.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 feb 2016, 07:37

Downforce Hans schreef:
Booooh schreef:Als Breeman of Kalfsbeek er eentje hebben staan, ga ik ook maar eens kijken hoe die er bij staat, gewoon uit nieuwsgierigheid ;) ...
Ik ga wel mee om doorslaan te voorkomen.. :mrgreen:
Ben mag wel blij zijn met een vriend zoals jij ;-)

allen

Bericht door allen » 18 feb 2016, 07:40

Niet eens alleen bij BMW, maar bij hoeveel wagens staat het stuur 100 procent in het midden? Bar weinig gok ik. Heb er zelf in ieder geval geen een waarbij dat is.

Vond de M2 helemaal niks puur om de looks, maar zoals hij van de wagen rolt in het zwart...
Ietsje lager ( gok transportblokken?) en hij mag zo op de oprit staan!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 07:48

MParallel schreef:Zal wel iets gemist hebben, maar dct bakken in algemeen staan toch altijd bekend om vliegensvlug opschakelen en trage(re) downshifts?
Ik denk dat alles relatief is en dat de 8AT in de normalere BMW's in 't dagelijks leven sneller schakelt.
Ook traag/trager qua downshifts, zal soms irritant zijn in dagelijks leven. Dat kan. Tov bijv. PDK is het dus de 'mindere'. Nu men ook al over het tussengas bij de handbak bij normaal gebruik schijnt te vallen zien we dat 't niet allemaal 100% is zoals wij/puristen/enthousiastelingen het vaak graag willen, vandaar mijn Motortrend link waar Macboy de vingers op de zere plekken legt:)

Het relatief traag terugschakelen hangt van hoe de DCT 'denkt' af. Want hier bij 16:22 is geen sprake van traag terugschakelen(dus ook niet de flippers die je eers klikt en daarna delay) dus in de juiste modus heb ik er 100% vertrouwen in.

Hier dus bij 16:22. Dit lijkt me nou niet echt vertraagd of wel. Ja tov PDK, maar irl in de M2 lijkt mij dit verre van storend???

Dit zou voor mij geen teken zijn om als autotester/ enthousiasteling (negatieve) melding over te maken, vandaar waarschijnlijk dat we er weinig over hebben gelezen door de jaren? En ja PDK is daarin sneller.

@MarkS, ja inderdaad, 'maar' 3 modi:)
Both have 3 shift modes but with the M2 a few things are shared per mode/Driving experience switch. It appears that the M2 lacks the individual programmability of the M3/M4 and e9x. Potentially a compromise for some. Here's some info on the 3 modes for the M2.

The driving experience switch has 3 modes.
• COMFORT
• SPORT
• SPORT+

The following systems are influenced by the 3 modes:
• Engine response
• Engine speed adaptation
Load-reversal damping
• Active Sound Design (ASD)
• Electrical exhaust-flap controller
• M DKG Drivelogic
• M Servotronic EPS
• Automatic engine start-stop function (MSA)
• M dynamic mode/DSC

The following states can be additionally activated by the DTC button:
• DSC on
• DTC on (MDM dynamicmode on)
• DSC off

Dikgedrukt, lastwissel /gaslos wat? Hoe moet ik dat lezen?

Dus bij Sport+ als in bovenstaand flimpje schakelt hij 't snelst(relatief)(terug)

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 07:57

Nu dus dat tussengas op de handbak electronisch is en alleen met alles OFF ook zelf uitstaat, zal daar ook wel een foefje voor zijn om dat electronisch te omzeilen??

Zou 't mij in de weg zitten? Tja waarom wil ik 'n handbak(ook nog steeds in theorie)?
En de realiteit is dat als je met alles OFF rijdt(circuit/driften) het er niet is. Maar je ook 9/10 gewoon met alles wel aan rijdt of MDM ivm verkeer/veiligheid/wegsituaties.

Maar dan kan 't ook van pas komen, net als dat de M DCT van pas kan komen.

Het is maar hoe je er naar kijkt. Je perceptie van 'BMW oldskool' , das war einmal :1M.
M3 CSL hat notabene 'n SMG bak:)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 feb 2016, 08:23

Is een PM die ik verstuurd heb maar hier quoten is misschien ook wel op zijn plaats.
Bert ///M3 schreef:Ik heb die discussie een beetje half half gelezen.

Het is gewoon normaal dat dat soort bakken bij terugschakelen iets trager zijn maar het mag niet in de weg zitten. Als in, als jij met 100 in 4 op een rotonde af komt dan moet die bak gewoon in 2 staan als je instuurt.

Het is wel een beetje zo dat je zeker in de manuele stand ook aan zo'n bak wennen moet en het is maar net hoe je er mee rijd. Rij je 100 in 4 of 5 en je remt eerst af, vervolgens begin je in het laatste deel met schakelen, dan is de bak gewoon te laat. Maw je moet dat ding wel de tijd gunnen om zijn ding te doen. Je moet dus eigenlijk tijdens afremmen op tijd beginnen met terug schakelen, dan zou er geen probleem mogen zijn. In feite begin je al op het moment dat je de rem aantikt. Vergelijkbaar als wanneer je met een handbak rijd. Je kan bij een handbak de bak op het laatste moment van zijn 5 naar 2 gooien en direct de koppeling op laten komen. Veel mensen doen dat omdat het toerental vlak voor insturen het laagst is, maw het geeft de minste schok door je aandrijflijn. Ze remmen eerst, laten hem het laatste stukje rollen terwijl ze schakelen. Bij DCT achtige bakken is dat juist niet de manier en je kan die rijstijl dus ook niet 1:1 overnemen. Maar als jij door de versnellingen heen terugschakelt dus bijvoorbeeld 5 naar 4, tussengas koppeling op, 4 naar 3 tussengas, koppeling omhoog, dan heb je veel meer tijd nodig. In de auto stand horen die bakken dat ook te doen, tijdens het afremproces doorlopen ze gewoon alle versnellingen, of als je heel hard remt dan slaat hij er een paar over.

Wat ik een beetje lastig aan dit soort reviews en uitspraken vind is, is dat je nooit weet hoe iemand rijd en eigenlijk heb je dus wat tijd nodig om aan een DCT systeem te wennen als je van een handbak komt. Als je die video van bimmerpost bekijkt dan zie je wel dat terugschakelen gewoon 200-300 ms duurt als het niet langer is maar dat mag niet in de weg zitten. Als ik die video ook zie dan denk ik dat het in eerste instantie geen probleem zou zijn op de openbare weg.

Rij je er mee op een circuit dan is het allemaal niet zo'n issue. Als je 200 voor de Tarzan rijd in 4 en je gaat er in 2 in dan heb je tijd zat om terug te schakelen. Gebruik je hier een handbak en doe je alles zelf met tussengas dan heb je bijna de hele afstand van 150m naar instuurpunt nodig, even ter referentie (je doet dit alles terwijl je in 2-3 seconden afremt van 230 naar 90-100, waarbij dus eerst het chassis settelen moet, dan ga je terugschakelen, en voor insturen moet je dus gewoon klaar zijn en de bak in zijn versnelling staan) In dat opzicht valt het wel mee met de traagheid van de bak als ik naar die video kijk.

Verder heeft de software van BMW er ook alles mee te maken. De M3 DCT bak word in principe door Getrag geproduceerd en is het kleine broertje van de bak welke ook in de Mercedes SLS en de Ferrari 458 en California zitten. Wat is het geval. In de Mercedes SLS word ook steevast geklaagd over hoe traag de bak is. Mercedes doet dat om de aandrijflijn te beschermen. In de Ferrari's is de bak supersnel maar daar is bij de meesten binnen 20.000 km de bak kapot.

Zijn een hoop variabelen. Ik heb nog de allereerste versie van SMG in mijn M3 zitten en die staat bekend om het trage terugschakelen, maar zelfs daarmee is het geen probleem om voor een rotonde van 5 naar 2 terug te schakelen en ik rij doorgaans aan de forse kant. Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die DCT uit de M4 dusdanig traag is dat de bak te laat zou zijn. Daarom zou ik wel eens met een M4 willen rijden.

MarkS

Bericht door MarkS » 18 feb 2016, 08:30

Goed en logisch verhaal Bert. Ben zelf juist ook geïnteresseerd in hoe de DCT het op het circuit doet.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 feb 2016, 08:31

Robin schreef:
Ik denk dat alles relatief is en dat de 8AT in de normalere BMW's in 't dagelijks leven sneller schakelt.
Ook traag/trager qua downshifts, zal soms irritant zijn in dagelijks leven. Dat kan. Tov bijv. PDK is het dus de 'mindere'. Nu men ook al over het tussengas bij de handbak bij normaal gebruik schijnt te vallen zien we dat 't niet allemaal 100% is zoals wij/puristen/enthousiastelingen het vaak graag willen, vandaar mijn Motortrend link waar Macboy de vingers op de zere plekken legt:)

Het relatief traag terugschakelen hangt van hoe de DCT 'denkt' af. Want hier bij 16:22 is geen sprake van traag terugschakelen(dus ook niet de flippers die je eers klikt en daarna delay) dus in de juiste modus heb ik er 100% vertrouwen in.

Hier dus bij 16:22. Dit lijkt me nou niet echt vertraagd of wel. Ja tov PDK, maar irl in de M2 lijkt mij dit verre van storend???

Dit zou voor mij geen teken zijn om als autotester/ enthousiasteling (negatieve) melding over te maken, vandaar waarschijnlijk dat we er weinig over hebben gelezen door de jaren? En ja PDK is daarin sneller.

@MarkS, ja inderdaad, 'maar' 3 modi:)
Both have 3 shift modes but with the M2 a few things are shared per mode/Driving experience switch. It appears that the M2 lacks the individual programmability of the M3/M4 and e9x. Potentially a compromise for some. Here's some info on the 3 modes for the M2.

The driving experience switch has 3 modes.
• COMFORT
• SPORT
• SPORT+

The following systems are influenced by the 3 modes:
• Engine response
• Engine speed adaptation
Load-reversal damping
• Active Sound Design (ASD)
• Electrical exhaust-flap controller
• M DKG Drivelogic
• M Servotronic EPS
• Automatic engine start-stop function (MSA)
• M dynamic mode/DSC

The following states can be additionally activated by the DTC button:
• DSC on
• DTC on (MDM dynamicmode on)
• DSC off

Dikgedrukt, lastwissel /gaslos wat? Hoe moet ik dat lezen?

Dus bij Sport+ als in bovenstaand flimpje schakelt hij 't snelst(relatief)(terug)
Load reversal damping is een interessante term voor tussengas, denk ik.

Wat vroeger nog wel eens gebeurde bij circuitauto's, was dat als je op slicks reed, met een racekoppeling en een drukproep die niet sterk genoeg was (te dunne of te weinig veren/straps) is dat je bij terugschakelen de koppeling op liet komen en dan was het krak. Door het felle aangrijpen van de plaat en het afremmen op de motor zou normaal je achteras blokkeren, maar door de extra grip van bijvoorbeeld slicks gebeurde dat niet en in plaats daarvan worden de veren op je drukgroep gewokkelt. Dat werd reverse loading genoemd.

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 08:44

MarkS schreef:Goed en logisch verhaal Bert. Ben zelf juist ook geïnteresseerd in hoe de DCT het op het circuit doet.
Adhv Sam op Laguna Seca(de Aziaat, toch 'n zeer leuk/vermakelijk review, en hij rijdt redelijk door) denk ik dat dat wel goedkomt.

Even die trackbrakepads erbij bestellen uit 't Performance verhaal.

OK Bert.

dvh

Bericht door dvh » 18 feb 2016, 08:59

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 09:03

De hele wereld betaalt 2.5/3k meerprijs voor DCT behalve Nederland. Dus is 't inderdaad zonde geld en voegt niks toe, wat Bert in z'n betoog hierboven ook al aanhaalt.
:)

Macboy

Bericht door Macboy » 18 feb 2016, 09:22

Robin schreef:Dit zou voor mij geen teken zijn om als autotester/ enthousiasteling (negatieve) melding over te maken, vandaar waarschijnlijk dat we er weinig over hebben gelezen door de jaren? En ja PDK is daarin sneller.
Dat is dus inderdaad de verklaring. In de praktijk moet je je erop aanpassen en waarschijnlijk zijn de mensen dat zo ook gewend. En heeft niet iedereen er last van. Je zult dan dus gewoon eerder de opdrachten moeten geven en moeten vooruit lopen op de techniek. Vermoedelijk is dat al vanaf de SMG het geval en zal er daarom weinig over geschreven zijn. Voor mij is enkel de PDK het referentiekader geweest. Ik ging er ten onrechte vanuit dat dit tegenwoordig wel subliem zou zijn. Je moet je dus aan de bak aanpassen in plaats van andersom. Daar pas ik voor want dat irriteert mij mateloos. Techniek moet gewoon kloppen.

Dat het tussengas bij de handbak niet instelbaar is, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Dus inderdaad niets is heilig en al helemaal niet als je er €6800 voor moet lappen !

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 09:50

We weten nu ook wiens M2 die zwarte in Amsterdam is hè Romo:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 feb 2016, 10:35

Robin schreef:We weten nu ook wiens M2 die zwarte in Amsterdam is hè Romo:)
Ja hahaha, de wereld is weer klein :lol:

Andre

Bericht door Andre » 18 feb 2016, 10:43

Robin schreef:De hele wereld betaalt 2.5/3k meerprijs voor DCT behalve Nederland. Dus is 't inderdaad zonde geld en voegt niks toe, wat Bert in z'n betoog hierboven ook al aanhaalt.
:)

In Nederland betaal je dus ook gewoon 3900 euro voor de DCT. BMW NL geeft je niks.

Het is hier gewoon de Duitse prijs plus DCT (3900 euro) plus bpm en btw.

Laten we eerlijk zijn bijna 4000 euro meer betalen voor electronisch schakelen das wel prijzig!

RVV

Bericht door RVV » 18 feb 2016, 11:15

Robin schreef:Nu dus dat tussengas op de handbak electronisch is en alleen met alles OFF ook zelf uitstaat, zal daar ook wel een foefje voor zijn om dat electronisch te omzeilen??

Zou 't mij in de weg zitten? Tja waarom wil ik 'n handbak(ook nog steeds in theorie)?
En de realiteit is dat als je met alles OFF rijdt(circuit/driften) het er niet is. Maar je ook 9/10 gewoon met alles wel aan rijdt of MDM ivm verkeer/veiligheid/wegsituaties.

Maar dan kan 't ook van pas komen, net als dat de M DCT van pas kan komen.

Het is maar hoe je er naar kijkt. Je perceptie van 'BMW oldskool' , das war einmal :1M.
M3 CSL hat notabene 'n SMG bak:)
Je hebt toch een handbak ?! En je hebt toch een 1M ?!

Je zit niet bepaald te springen om een DCT bak, maar je koopt wel een auto met een DCT bak. Je hebt eigenlijk geen idee of die in de praktijk zal bevallen want er is nog geen meter door iemand op DF in gereden. Een 1M is natuurlijk helemaal geen old skool. Gewoon een moderne auto waar eigenlijk niks op aan te merken valt. Een e30 M3 is old skool. Persoonlijk vind ik een M2 een mooie auto, maar ook niet meer dan mooi. Ik denk dat een 1M meer rijplezier levert dan een M2. Dat is gewoon een bepaalde "wetmatigheid" bij BMW.. de opvolgende modellen bieden nooit meer rijbeleving en plezier dan de voorgaande modellen.. zeker bij de sportvarianten zoals de M en Z uitvoeringen. Nu moet het hele internet uitgeplozen worden om maar de bevestiging te vinden waar op gehoopt word. Zal de M2 een betere auto zijn dan de 1M. Zal mijn keuze gerechtvaardigd zijn. Maar wat heb je nou aan al dat gelul van die testpijp mannetjes van blogjes en autoblaadjes die alles vanzelfsprekend fantastisch vinden omdat ze door BMW in de watten worden gelegd?! Omdat ze bang zijn dat ze volgende keer geen uitnodiging meer krijgen als ze een paar letters negatief hebben geschreven in de ogen van BMW?! Geen enkel verslag is objectief. BMW heeft gewoon de regie in handen. Ik zou met een 1M even helemaal niets doen. Tenzij je die zoals Andre er naast houd. Liever een jaar wachten dan me de kop helemaal gek maken. En iets kopen wat misschien (zeker tov de 1M) niet naar het zin is. Eerst zelf rijden en uitproberen. Pas als je achter het stuur zit weet je of je keuze goed is. Dat gelul van levertijden en schaarste doet BMW/dealers/verkopers gewoon expres.. daardoor creëren ze behoefte die er eigenlijk helemaal niet is.

Andre

Bericht door Andre » 18 feb 2016, 11:41

Mooi geschreven rico!

De 1M is een auto die je nu niet moet verkopen dan gooi je gewoon het geld op straat naar mijn idee. Plus ik moet nog maar zien dat de m2 mij de fun kan bieden van de 1M.

Ik heb een rs3 met flippers en heb dus een redelijk vergelijk. Het kon wat mij betreft wel een automaat zijn. Ik rij in 95% van alle km in de automaat stand. Neem de moeite niet eens meer om te flipperen. Dat is nou net het probleem van de flipperbak je word lui gemaakt. In een fun auto zolang je handbakken kan krijgen zal ik daar altijd voor kiezen.

Robin

Bericht door Robin » 18 feb 2016, 11:44

Laat ik nog eerlijker zijn, 6800 bovenop die 3900 is voor mij best nog wel prijziger...

Rico,En ik rij bijna niet meer in de 1m want dan komen er 'teveel km' op. Dus dat is t m .En wat jij, Macboy , romo, André, dvh, MarkS, bertm3 ,dvh en de rest van iets/de m2/dct/handbak binden is interessant hoor, maar dit draadje draait dus om de m2 en niet om mij en mij 'helpen ' aan n handbak .

En nogmaals ieder z'n mening. Prima. Ik zie dingen dan weer anders.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 feb 2016, 11:48

Hoeveel heeft dat ding van jou al gelopen dan? Zonde/jammer om hem niet meer te gebruiken.

allen

Bericht door allen » 18 feb 2016, 12:10

Ieder z'n ding Robin, maar niet rijden is ook geen fun hebben imho.
Als je het kunt betalen, wat boeit die afschrijving dan? Gewoon lekker rijden en genieten! :thumbup:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 feb 2016, 12:12

romo schreef:
Verschil;
1M is giftiger, een slang die bijt als je niet bij de les bent.
Nounounou, valt wel mee toch, imho goed voorspelbaar, goedmoedig en toegankelijk :).

Plaats reactie