Enorme airbag recall in de USA, hier mensen met US import?
-
Enorme airbag recall in de USA, hier mensen met US import?
In de USA is een enorm airbag schandaal/ recall betreffende airbags van het merk Takata, ook toegepast in vele Europese en Japanse auto's van de bouwjaren 2005-2014. Dit is 25 jan 2016 officiëel bekend gemaakt door de airbag leverancier
Gevonden op Duits MB forum, maar treft dus ook vele andere merken
Naar schatting betreft het ca. 24 Mln auto's die in de USA op de markt zijn gezet, waaronder ca. 14 Mln daarvan bij:
Honda (zwaarst getroffen), Fiat, Chrysler, Ford, Mazda, en BMW welke de grootste benadeelde Europese fabrikant met ca. 5 Mln auto's.
Verder VW (ca. 680.000) , Audi (ca. 170.000), MB (ca. 840.000) en ook nog Opel.
Er zouden inmiddels meer dan 10 dodelijke ongevallen toewijsbaar zijn aan spontaan ontplofte airbags.
Mensen met een USA import Bj. 2005-2014 doen er dus goed aan om uit te zoeken of hun auto onder de recall valt.
Daarnaast is niet helemaal helder uit het artikel of mogelijk ook in de US voor de EU markt gefabriceerde auto's deze airbags kunnen hebben.
Link:
http://www.motor-talk.de/news/neue-ruec ... 86658.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gevonden op Duits MB forum, maar treft dus ook vele andere merken
Naar schatting betreft het ca. 24 Mln auto's die in de USA op de markt zijn gezet, waaronder ca. 14 Mln daarvan bij:
Honda (zwaarst getroffen), Fiat, Chrysler, Ford, Mazda, en BMW welke de grootste benadeelde Europese fabrikant met ca. 5 Mln auto's.
Verder VW (ca. 680.000) , Audi (ca. 170.000), MB (ca. 840.000) en ook nog Opel.
Er zouden inmiddels meer dan 10 dodelijke ongevallen toewijsbaar zijn aan spontaan ontplofte airbags.
Mensen met een USA import Bj. 2005-2014 doen er dus goed aan om uit te zoeken of hun auto onder de recall valt.
Daarnaast is niet helemaal helder uit het artikel of mogelijk ook in de US voor de EU markt gefabriceerde auto's deze airbags kunnen hebben.
Link:
http://www.motor-talk.de/news/neue-ruec ... 86658.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Enorme airbag recall in de USA, hier mensen met US impor
E46 was/is een recall voor maar dat komt niet overeen met de bouwjaren die hier genoemd worden.
Maar hoe ga je dood aan een klappende airbag? Crash als gevolg of schrik je je werkelijk dood ofzo?
Maar hoe ga je dood aan een klappende airbag? Crash als gevolg of schrik je je werkelijk dood ofzo?
-
Heb het gelukkig nooit zelf mee gemaakt, maar het is volgens mij een echte explosie met poederwolk in de auto en zak vol in je snuit.Eric Z schreef:E46 was/is een recall voor maar dat komt niet overeen met de bouwjaren die hier genoemd worden.
Kan mij voorstellen dat je dan met volle snelheid de weg af zeilt en als je dubbel pech hebt mogelijk ergens vol op knalt met inmiddels niet meer functionele/leeglopende airbag..
- RJK
Ik heb onlangs met opzet een oude e39 stuur-airbag laten ploffen zodat ik 'm daarna in de vuilnisbak kon kieperen. Ik had dat nog niet eerder gedaan dus ding in het gras gelegd en een flinke klos draad gebruikt, ik stond zeker 30 meter verderop. Wat een dreun man! Het zal gerust helpen bij een zware aanrijding maar als zo'n ding in zo'n kleine ruimte als een auto klapt, wordt je niet vrolijk van!Heb het gelukkig nooit zelf mee gemaakt, maar het is volgens mij een echte explosie met poederwolk in de auto en zak vol in je snuit.
-
Kan me er geen voorstelling van maken, heb het ooit wel meegemaakt maar toen zat ik op de 3e zitrij. Kan me dus niets daarvan herinneren.
Dat het een flinke klap is geloof ik, maar hoe stellen ze vast dat de airbag te vroeg is gegaan. Of word bij iedere klapper zulke data uitgelezen?
Dat het een flinke klap is geloof ik, maar hoe stellen ze vast dat de airbag te vroeg is gegaan. Of word bij iedere klapper zulke data uitgelezen?
- daNpy
Simpel, als het stuur in je gezicht staat afgedrukt is de airbag te vroeg, niet, of (veel) te laat afgegaan.Eric Z schreef:Kan me er geen voorstelling van maken, heb het ooit wel meegemaakt maar toen zat ik op de 3e zitrij. Kan me dus niets daarvan herinneren.
Als je je nek hebt gebroken is hij ook iets te laat af gegegaan.
Het vuren van een airbag komt neer op milliseconden( meestal rond de 18ms na eerste contact blik-blik). De gordel is dan al gespannen (ca10-12 ms) en de load limiter wordt bij veel merken tegelijk gevuurd met de airbag, maar soms ook later (~40 ms), of dan wordt er een bucklepretensioner gevuurd.
Ik vind het dan ook vreemd om heel veel mensen met airbags te zien "spelen", en dan bedoel ik niet onder iemands stoel leggen en dan vuren, maar ombouw van auto's dmv:
- andere sturen met airbags
- airbag computers van een ander model
- side airbags in/uitbouwen dmv stoelwisselingen
- wisseling tussen US en EU airbags (is ook leip)
- Arthur
- Auto: Nr.51
"Andere sturen met airbags".
Is dat ook een probleem als je een OEM stuurwiel koopt en deze in je eigen auto zet. Om BMW als voorbeeld (uiteraard
) te nemen; een M stuurwiel voor een gewoon stuurwiel?
Is dat ook een probleem als je een OEM stuurwiel koopt en deze in je eigen auto zet. Om BMW als voorbeeld (uiteraard

- HJ2
Een airbag blijft natuurlijk een explosief met een zakje erom. (OK, een iets langzamere gasgenerator dan zoals u wilt)
Als het werkt als beoogd is het zakje opgeblazen als je 'm raakt met je hoofd of zo. Als je bv te dichtbij zit met je snufferd als hij ploft, is de airbag nog in de fase waar hij expandeert, dan knapt je nek of je hersens bewegen nog naar voren terwijl je hoofd al naar achteren wordt geklapt...of je loopt andere (dodelijke) trauma's op. Brrrr!
En inderdaad als al hierboven gezegd, soms is goed schrikken al genoeg om van de weg te raken.
Niet mee fucken met die dingen dus!
Als het werkt als beoogd is het zakje opgeblazen als je 'm raakt met je hoofd of zo. Als je bv te dichtbij zit met je snufferd als hij ploft, is de airbag nog in de fase waar hij expandeert, dan knapt je nek of je hersens bewegen nog naar voren terwijl je hoofd al naar achteren wordt geklapt...of je loopt andere (dodelijke) trauma's op. Brrrr!
En inderdaad als al hierboven gezegd, soms is goed schrikken al genoeg om van de weg te raken.
Niet mee fucken met die dingen dus!

- daNpy
Dat kan zo maar, de airbag is anders opgevouwen en kan daardoor een andere uitvouwtijd, volume en/of vorm hebben en dus op een ander tijdstip gevuurd moeten worden.Arthur schreef:"Andere sturen met airbags".
Is dat ook een probleem als je een OEM stuurwiel koopt en deze in je eigen auto zet. Om BMW als voorbeeld (uiteraard) te nemen; een M stuurwiel voor een gewoon stuurwiel?
-
Eigenlijk heel simpel te zien dus, ik zat veel te moeilijk te denken.
Maar als die timing zo belangrijk is, waarom word er dan niet veel meer aandacht besteed aan de zithouding achter het stuur?
Zelfs zit ik met een lichte knik in m'n knieen en dus vrij ver naar achteren in vergelijking met m'n moeder of zusje. Die vinden het fijn om dicht op het stuur te zitten, met de knieen ongeveer in het dashboard naar mijn idee.
Enige wat ze zeggen bij rijles is handen op kwart voor 3 want dan slaan ze naar buiten i.p.v. in je gezicht. Stellen ze zo'n crashtest dummy ook op in verschillende stoelposities?
Maar als die timing zo belangrijk is, waarom word er dan niet veel meer aandacht besteed aan de zithouding achter het stuur?
Zelfs zit ik met een lichte knik in m'n knieen en dus vrij ver naar achteren in vergelijking met m'n moeder of zusje. Die vinden het fijn om dicht op het stuur te zitten, met de knieen ongeveer in het dashboard naar mijn idee.
Enige wat ze zeggen bij rijles is handen op kwart voor 3 want dan slaan ze naar buiten i.p.v. in je gezicht. Stellen ze zo'n crashtest dummy ook op in verschillende stoelposities?
-
Sommige mensen zitten met hun borstkas zo dicht op het stuur dat ze voor m'n gevoel bij een eventuele aanrijding morsdood moeten zijn. En dan heb je nog mensen die lekker relaxt hun poten bovenop het dashboard planten. Als dan die airbag er eens uit knalt. Dan hebben ze hun tenen achterin hun kop. 

-
Zo, een hele discussie over airbags opgestart..
Zitpositie is onderdeel van veiligheid en voertuigbeheersing, maar daaraan wordt volgens mij door vrijwel geen enkele instantie of opleiding instituut echt aandacht besteed.
Heb vele jaren geleden eens even een blauwe maandag bij de ANWB rijvaardigheid opleiding op Lelystad meegelopen om daar wellicht freelance instructie te gaan geven, dat bleek toen veelal gedaan te worden door rijschoolhouders met tijd over..
Ik vond het allemaal weinig indrukwekkend en rijpositie werd nauwelijks opmerkingen over gemaakt want: mensen moest je op hun dagje spelen niet te veel commentaar geven..kansloos.
Is toen na 3 dagen meelopen in goed overleg besloten dat ik bij die wijze van "opleiden" niet paste.
Trouwens: ik heb intussen door tip US site gevonden waar op Vin nr gecheckt kan worden of auto onder de airbag recall valt.
Blijkt voor mijn CLK550 niet van toepassing te zijn.
Ik heb gisteren begin vd middag ook mail naar MB NL customer service gestuurd met deze vraag. Daar heb ik nog niets van gehoord, blijkbaar erg druk. Geen goed teken als klantenservice het druk heeft denk ik..
Zitpositie is onderdeel van veiligheid en voertuigbeheersing, maar daaraan wordt volgens mij door vrijwel geen enkele instantie of opleiding instituut echt aandacht besteed.
Heb vele jaren geleden eens even een blauwe maandag bij de ANWB rijvaardigheid opleiding op Lelystad meegelopen om daar wellicht freelance instructie te gaan geven, dat bleek toen veelal gedaan te worden door rijschoolhouders met tijd over..
Ik vond het allemaal weinig indrukwekkend en rijpositie werd nauwelijks opmerkingen over gemaakt want: mensen moest je op hun dagje spelen niet te veel commentaar geven..kansloos.
Is toen na 3 dagen meelopen in goed overleg besloten dat ik bij die wijze van "opleiden" niet paste.
Trouwens: ik heb intussen door tip US site gevonden waar op Vin nr gecheckt kan worden of auto onder de airbag recall valt.
Blijkt voor mijn CLK550 niet van toepassing te zijn.
Ik heb gisteren begin vd middag ook mail naar MB NL customer service gestuurd met deze vraag. Daar heb ik nog niets van gehoord, blijkbaar erg druk. Geen goed teken als klantenservice het druk heeft denk ik..
- daNpy
Als je geen US model hebt zal de recall ook niet gelden.
In de US gelden andere regels (geen gordelplicht in diverse staten) en daarom zit er een heel ander algorithme in de computer, andere airbags, gordels, etc etc.
Voor de meeste "normale" zithoudingen is het airbag systeem wel conform. De gordel trekt je ook terug in je stoel, soms dual stage, en heeft een load limiter voor uitrollen.
Met je poten op het dash zitten is inderdaad wel gevaarlijk. dan gaan je knieën sneller naar je hoofd dan je met je ogen kunt knipperen
Voor andere out-of-position (OOP) posities worden wel testen uitgevoerd. Denk aan kinderen etc.
In de US gelden andere regels (geen gordelplicht in diverse staten) en daarom zit er een heel ander algorithme in de computer, andere airbags, gordels, etc etc.
Voor de meeste "normale" zithoudingen is het airbag systeem wel conform. De gordel trekt je ook terug in je stoel, soms dual stage, en heeft een load limiter voor uitrollen.
Met je poten op het dash zitten is inderdaad wel gevaarlijk. dan gaan je knieën sneller naar je hoofd dan je met je ogen kunt knipperen

Voor andere out-of-position (OOP) posities worden wel testen uitgevoerd. Denk aan kinderen etc.
- Luco
Maar in dit voorbeeld kan je wel zien hoeveel kracht er achter zon zakje zit, niet normaal.daNpy schreef: Ik vind het dan ook vreemd om heel veel mensen met airbags te zien "spelen", en dan bedoel ik niet onder iemands stoel leggen en dan vuren
- daNpy
Klopt als je ze op zijn kop legt springen ze wel 20m hoogLuco schreef:Maar in dit voorbeeld kan je wel zien hoeveel kracht er achter zon zakje zit, niet normaal.daNpy schreef: Ik vind het dan ook vreemd om heel veel mensen met airbags te zien "spelen", en dan bedoel ik niet onder iemands stoel leggen en dan vuren

- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
http://youtu.be/j6YLIwzbbyM" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Mijn CLK550 is een uit de US geïmporteerde versie, die zou mogelijk wel onder de recall zou kunnen vallen, dus wel handig om te weten..daNpy schreef:Als je geen US model hebt zal de recall ook niet gelden.
En de recall heeft niets te maken met afwijkende regels oid voor airbags in de US, er blijken problemen te zijn geweest bij de productie van de airbags welke voor toepassing op de US markt zijn geproduceerd: (verkeerde kwaliteit materialen en slechte lassen), welke daardoor defecten kunnen bevatten.
"Among the problems recorded by Takata engineers: inflators that were improperly welded or sealed because of mistakes by workers at the Monclova plant or - in one case - because Takata had been using the wrong kind of steel tube, according to the documents."
- Arthur
- Auto: Nr.51
En die is?
- daNpy
Ah oke, dan geld het idd wel natuurlijk, daarom stond er ook "als".NSXRS schreef:
Mijn CLK550 is een uit de US geïmporteerde versie, die zou mogelijk wel onder de recall zou kunnen vallen, dus wel handig om te weten..
Wel dus, want voor EU modellen is het (vooralsnog) niet van toepassing omdat die fysiek andere airbags hebbenEn de recall heeft niets te maken met afwijkende regels oid voor airbags in de US,

Je zegt het zelf al:
er blijken problemen te zijn geweest bij de productie van de airbags welke voor toepassing op de US markt zijn geproduceerd: (verkeerde kwaliteit materialen en slechte lassen), welke daardoor defecten kunnen bevatten.