BMW M2

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 14 feb 2016, 16:33

Joy schreef:De M2 oogt wat serieuzer, volwassener. De 1M was wat dat betreft toch een gekke frats van BMW, maar wel een hele leuke.
1M is zo`n kar die eens per generatie voorbijkomt (waarbij ik generatie als 30 jaar definieer)

De M2 zal ongetwijfeld goed scoren, maar niet zo brachiaal als een 1M.

Nou, dinsdag weten we het wel zo`n beetje........

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M2

Bericht door Joy » 14 feb 2016, 16:35

+1. Ik ben benieuwd naar de filmpjes.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW M2

Bericht door MParallel » 14 feb 2016, 16:57

1M is stiekem ook leuker. Een partsbin special, die zonder bedoelt, ineens een hele lekkere auto bleek te zijn.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 14 feb 2016, 17:06

Voorspel;



Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 14 feb 2016, 17:08

MParallel schreef:1M is stiekem ook leuker. Een partsbin special, die zonder bedoelt, ineens een hele lekkere auto bleek te zijn.


M2 is toch ook wel partsbin, onderstel, remmen F8X M, delen van de S55 die getransporteerd zijn naar de N55.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 15 feb 2016, 09:23

Omdat er hier getwijfeld wordt of ik wel een review kan maken, hier hebben we een recente (vandaag dus) M2 DCT versie;



Another M2 Australian Launch Review

--------------------------------------------------------------------------------

The iconic Mount Panorama race circuit, three hours drive west of Sydney at the township of Bathurst, couldn't have offered better road conditions in which to drive the M2 for the first time.

A 24 hour endurance race had ended just the weekend before and there were plenty of scars on the concrete walls at the top of the undulating and sinewy mountain, placed there to prevent drivers from spearing down the side or into the crowds as they nudge speeds of up to 200km/h. Race drivers liken it to parts of the Nurburgring. Get it wrong and you don't get a second chance.

With this in mind, it was expected that the launch of the M2 would be at a relatively modest pace. Instructors privately talked about it as more of a "drive experience" than a "track experience". It was a time and a place to leave any "track hero" ego behind and leave room to think about the vehicles we were to drive, in my case the M2, M3 and M4 in that order.

There were four vehicles of each type in the fleet and for some the excitement of driving the M2 had to wait to the end of the day. We got to drive each for about five or six laps in rotation with perhaps a 30 minute break between them.

We were given a comprehensive briefing on what distinguished the M2 and other M vehicles, had a formal "reveal" of the car with a black satin sheet pulled off the car to a contrived show of pumping music and flashing strobe lights. First impressions are more favourable in the "flesh" than in photos. The front end is smart, the rear more polarising. The hips are relatively pronounced and I was pleased to see a "stone guard" plastic film on them to reduce or eliminate chipping of the paint.

The interior was pretty much the same as my M235i expect with some cosmetic carbon fibre bits to help create a more race-inspired ambience. They're okay but didn't float my boat. Blue stitching around the seats were similarly cosmetic. Nothing too exciting and different in the cabin, I'm afraid to say.

Sitting in the car in pit lane we received instruction to start our engines. The car was set to Sport, and we were to leave it there and not change any settings. The familiar six cylinder sound noisily erupted, but with more of a burble than the 235i. I had a plan. Drive the first lap with the car self-shifting and then start to drive it with the steering wheel paddles.

I was fortunate to drive directly behind the instructor who set the pace according to the ability of all of those behind him and this was the most advantageous place to be.

Setting out onto the track I was pleased by the apparent urgency of the M2 and the associated exhaust note which created an initial thrill, and then by the clean and rapid gear shifts. Compared with the 235i, yes, it had more go, but not by a large margin. As we headed up the back straight, it held its gear as the instructor moderated his pace and then proceeded to the redline as we picked it up again. The in-cabin sound is awesome and at similar levels to the M3 and M4, but without the raspier and more metallic note of its big brothers.

Into the first corner and the start of the 174 metre (570 foot) rise to the top up an initial one in six incline, my first disappointment was revealed. Instead of decisively and intuitively dropping down through the gears, it held a relatively high gear and used its prodigious torque to pull its way up the mountain, in much the same way that the 235i does. And so it was, all the way up the mountain. Driven this way the chassis was secure and muted, not lively, exciting or remotely challenging to control, the gearbox keeping a lid on proceedings.

Mental note, this car needs to be driven as a manual on a race track if the auto box is chosen.

Across the top of the mountain through ultra-fast sweepers the handling was secure and sure footed, and down the steep and treacherous S-bends leading onto the straight the requirements of the gearbox disappeared into the background and the emphasis turned to the brakes and agility. In a word, the brakes were awesome. If there is one thing I wish for on the 235i, it is better brakes. The M2's had immediate strength - not bite - upon application and seemed progressively reassuring in their power. They worked in harmony with the chassis and everything felt like it was working together.

Coming around to the straight presented an opportunity to experience its speed and acceleration
in a down hill run with a rise at its fastest point which, with enough speed, is enough to put your heart - and stomach - in your throat. The M2 didn't hang around as it chased the lead M4 to its controlled speed limit. The aeros on the car keep it secure up to the approximate 180km/h we were limited to, but I think my M235i with the factory aero kit fitted feels a little more planted at that and higher speeds, but I wouldn't argue the point. Snapping the car into a right bend at that speed was drama free and late braking into the slow and tight left-hander which followed was similarly drama-free. But then, when I went to accelerate out of the corner and though the next which immediately followed to the right, it once again failed to match the right gear for the speed, punting through in a drowsy gear or two too high, relying too much on its torque and not enough on its power.
Happily the car took the race line well and was absolutely secure as it picked up speed under firm acceleration through the bend as we hurtled toward to the final 90 degree corner leading onto the straight. And this is where my next issue arouse.

Frustrated by the gearbox's slothfulness in downshifting (in Sport, remember) I tapped the paddle to drop into second from third under brakes and before turning in. Hello, is there anyone home? I'm still approaching the turn and I want second gear . . . when are you going to change? So, this is another observation of that car, on that day - the gearbox upshifts manually nicely and very smoothly compared with its bigger brothers, but down shifts seem to be something the car decides is appropriate (or not) sometime after you ask for it. For me, this is a serious black mark and frustration, but probably one that can be easily resolved by BMW if that is what it really wants to achieve.

I don't want to go on endlessly. I'll make some of my other observations in summary form:

The car felt much more responsive driven manually with the driver picking the right gear for the conditions rather than relying on the car to determine the best gear, but you have to be patient for it to arrive.

The car, at the modest speeds driven, felt very secure and cornered flatly and without the slightest hint of oversteer or understeer. How it would be when pushed to its dynamic limits, smoothly or clumsily, is impossible to determine on a day like this.

Swapping from the M2 to the M3 and M4, it was clear that the bigger brothers had sharper steering, felt more poised and planted, more dynamically responsive and felt much more "race car". The contrast was stark, but this does not mean the M2 is lacking. The M2 has beautiful poise and balance. The M3/4 feel comparatively raw and less forgiving.

The M2's power is satisfying, not savage. The big brothers once again shone in this department with a great top end surge and more metallic sound down the straight the than baby M.

How the baby M will go under very hard braking from higher speeds than those achieved on the day will be interesting to learn. I found the M3/4 a bit unsettled and floaty under brakes from 200km/h, but I reference that against my Porsche GT3; perhaps an unfair comparison.

At no time did I feel the traction control or ABS intervene on the M2, pointing to terrific grip and cornering poise when driven swiftly and in challenging cornering conditions. The downhill corners at Mount Panorama are in places very steep, very sharp and at times blind, and every one of them was taken absolutely securely with a nicely fluid turn-in. Understeer and oversteer were not even on the radar.

The M2 is a fun track car. I think it will bring out the best in most early to intermediate drivers by delivering smooth, predictable and fluid performance in a very balanced package, and for more advanced drivers I think it has the potential to bring out the larrikan and just satisfy with consistent and predictable performance. It won't be hard or scary to drive fast. Very likely you'll wave to the 235is as you pass them under brakes or exiting the corners.

Whether it is a good road car remains to be seen. The M2 lacks adjustable road and sport damper control settings which the 235i enjoys and which helps to make the 235i a great sporty - but comfortably compliant - road car. It also doesn't have all of the sound-deadening material ripped out, so road noise can be expected to intrude into the M2's cabin. And will it rise above the high performance levels of the rival A45AMG and RS3?

None of these questions could be answered on this beautiful and exciting day at Mount Panorama. This is something we are going to have to wait to read about when the driving pro's report their findings under various test conditions. Once again, I thank BMW for the privilege. It was an awesome experience.

Final note: Porsche Carrera Cup winner and multiple Mt Panorama champion Steve Richards was filmed doing a hot lap in the M2. Keep an eye out for it. It will surface at some time and will show what the M2 really is capable of achieving (on standard road tyres!).

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW M2

Bericht door Macboy » 15 feb 2016, 09:49

Overigens je meeste in rood gearceerde gaat over automatische modus, dus niet echt relevant. Laatste twee alinea's gaan over dat wat mij opviel. Die gast vond de M4 ook scherper dus hoe betrouwbaar is die rijder ? Feit is ook dat er niet compleet is geknald met de auto. Daar zal hij het dus wel beter moeten gaan doen.

Maar goed moet je dan altijd knallen met dat ding om fun te hebben ? Feitelijk dus geen fun op de openbare weg maar alleen op circuit ? En dan alleen snel en goed terugschakelen als je vol in de ankers gaat voor een bocht ? Porsche heeft dat toch wel beter voor elkaar ...
Frustrated by the gearbox's slothfulness in downshifting (in Sport, remember) I tapped the paddle to drop into second from third under brakes and before turning in. Hello, is there anyone home? I'm still approaching the turn and I want second gear . . . when are you going to change? So, this is another observation of that car, on that day - the gearbox upshifts manually nicely and very smoothly compared with its bigger brothers, but down shifts seem to be something the car decides is appropriate (or not) sometime after you ask for it. For me, this is a serious black mark and frustration, but probably one that can be easily resolved by BMW if that is what it really wants to achieve.
Maar goed dit komt dus wel overeen met mijn negatieve ervaringen op de rotondes....
(...) but you have to be patient for it to arrive.
En dan bedoelen ze dus niet de levertijden Robin ;)

Andre
Berichten: 11411
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 15 feb 2016, 12:56

Zolang ze met de DCT niet het nivo halen van Porsche. Kan je dus beter de handbak pakken.

Tom
Berichten: 22313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW M2

Bericht door Tom » 15 feb 2016, 13:24

Jij hebt ook handbak gekozen Andre?

Andre
Berichten: 11411
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: BMW M2

Bericht door Andre » 15 feb 2016, 13:25

Jazeker!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW M2

Bericht door Downforce Hans » 15 feb 2016, 14:10

Een handbak geeft toch ook veel meer beleving?
Flippers is leuk maar na een tijdje ga je het handmatig schakelen toch missen denk ik.......

Robin
Berichten: 55326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 15 feb 2016, 21:22

Ik lees dat de m4 sportiever stuurt en is tov de m2 aldus de reviewer. Nou dat belooft wat cancelen maar;)
Ook lees ik dat die andere eerdere aussie reviewer de dct prima vond terugschakelen.


En dat deze laatste tester zelf in n M235i rijdt.

Tja objectief is het wel inderdaad;)

Robin
Berichten: 55326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 16 feb 2016, 16:21

http://auto.marine-news.biz/225083/auto ... 16-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1996
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: BMW M2

Bericht door Joost » 16 feb 2016, 16:55

Swapping from the M2 to the M3 and M4, it was clear that the bigger brothers had sharper steering, felt more poised and planted, more dynamically responsive and felt much more "race car". The contrast was stark, but this does not mean the M2 is lacking. The M2 has beautiful poise and balance. The M3/4 feel comparatively raw and less forgiving.
Dit is de meest relevante informatie die ik uit zijn hele beschrijving kan halen. Bijna zijn hele DCT verhaal gaat over de versnellingsbak in de automaatstand.

Ben erg benieuwd wat andere journalisten vinden van de M2.

Cancellen maar die orders en op zoek naar een gebruikte M3/M4 (met handbak!) :D !

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27067
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW M2

Bericht door romo » 16 feb 2016, 17:22

Klopt over automaat stand DCT, maar ook in S is het even wachten. PDK is in automaat stand koning keizer admiraal.

Dat kan ik zelf beamen.

De rest van het betoog is wat dubieus, Robin merkt dat m.i ook terecht op. Sturen kan alleen maar agieler zijn, das gewoon natuurkunde.

Nemen we;

E92 M3 vs E821M, verschil 80 PK, massa zowat gelijk, maar wat een verschil in stuurgevoel (wielbasis maakt het verschil) snelheid niet veel verschil.

F82 M4 vs F87 M2, verschil 60 PK, massa nagenoeg gelijk...........nou vul maar in en aan dan. Zo moeilijk kan het niet zijn.



Vannacht 24.00 wordt het BMW embargo opgeheven, morgen ontploft het internet :lol:

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: BMW M2

Bericht door MarkS » 16 feb 2016, 18:12

In hetzelfde topic wordt over de M-DCT traagheid bij het terugschakelen ook gesuggereerd dat dit wellicht te maken heeft met de software op de test auto's van die dag. Het is namelijk op z'n minst vreemd dat noch de M235i, noch de M3/M4 daar last van hebben. En dat wordt ook in dat topic door ervaringsdeskundigen bevestigd. Ik neem de recensies voorlopig dus nog even met een behoorlijke korrel zout. Chris Harris kom er maar in ...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: BMW M2

Bericht door MarkS » 16 feb 2016, 18:19

1 post was wel genoeg maar Driving Fun dacht daar anders over. Website is sowieso wat instabiel. :hmmm:

Als een admin me nog kan helpen om 3 vd 4 posts te verwijderen ... :thumbup: edit:Merci!

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: BMW M2

Bericht door Snipe » 17 feb 2016, 00:36

romo schreef:Vannacht 24.00 wordt het BMW embargo opgeheven, morgen ontploft het internet :lol:
Ga je nou beweren dat jullie hier niet voor wakker zijn gebleven?

Here we go:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9067
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW M2

Bericht door Joop » 17 feb 2016, 01:20

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW M2

Bericht door Macboy » 17 feb 2016, 02:31

Geweldig Perry dank je wel :thumbup:

Alle journalisten zijn er lyrisch over. Kon ook niet anders natuurlijk. Ik had zelf al het vermoeden dat het de beste M zou gaan worden. Zo duidelijk is het overigens niet voor iedereen. Velen vergelijken hem met de M3 en dan komt de M2 niet zomaar bij iedereen als winnaar uit de bus. Als je ziet hoeveel geld je kan besparen ten opzichte van een M3 en dat de M2 lichter en dus agieler is, dan zou voor mij de keuze wel heel duidelijk zijn.

Handbak krijgt wel de voorkeur lijkt het. Maar goed dat is logisch bij een dergelijke funauto. Opvallend is wel dat ze de DCT veelal in automaat modus lijken te testen. En voordat mensen gaan roepen dat ze lovend zijn over de M2 DCT: niemand zou wat anders mogen verwachten natuurlijk, aangezien diezelfde mensen al 2 jaar lang lovend zijn over dezelfde DCT bij de M3. Mijn review hebben ze vast niet gelezen lol.
MarkS schreef:In hetzelfde topic wordt over de M-DCT traagheid bij het terugschakelen ook gesuggereerd dat dit wellicht te maken heeft met de software op de test auto's van die dag. Het is namelijk op z'n minst vreemd dat noch de M235i, noch de M3/M4 daar last van hebben.
De M235i heeft een ZF automaat met koppelomvormer dus logisch dat die er geen last van heeft. De M3 heeft er juist wel last van (zie M4 draadje). Waarom weinig mensen het roepen is mij nog steeds een raadsel. Ik denk dat de DCT gewoon veelal in automaat modus wordt gereden en getest. Dat zie je ook terug in de meeste DCT reviews. Dan schakelt ie ook echt bloedje snel. En daarnaast zullen mensen misschien niet beter gewend zijn ?
Joost schreef:Dit is de meest relevante informatie die ik uit zijn hele beschrijving kan halen. Bijna zijn hele DCT verhaal gaat over de versnellingsbak in de automaatstand.
Beetje jammer dat je het gedeelte dat wél over de manuele stand ging compleet negeert.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW M2

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2016, 10:12

Het is heel logisch dat een DCT bak langzamer is bij terugschakelen als bij opschakelen. Bij opschakelen kan je hem zo in zijn versnelling klappen. Bij terugschakelen gebruiken ze eerst een dot tussengas om de achterkant niet te laten blokkeren. SMG bakken waren om die reden ook altijd trager met terugschakelen.

Het is ook heel logisch dat DCT in een M2 langzamer is als PDK in een GT3. Een atmo motor zoals in een GT3 toert simpelweg veel sneller op door de lichtere bouw. Turbomotoren hebben van nature zwaardere internals dus tussengas duurt langer bij terugschakelen en bij opschakelen wil je ook niet zo snel aankoppelen als bij een GT3 simpelweg omdat het veel meer slijtage aan de platen en aandrijflijn geeft.

Bij een handbak klap je hem zo in zijn versnelling met terugschakelen, maar BMW lost dat sinds jaar en dag op met de koppeling vertraagd op laten komen. Of nu in de M2 met elektronisch tussengas.

Ik wil eigenlijk wel eens met een DCT bak rijden, in de manual stand. Als je gewoon volle polle rijd dan zou iets langzamer terugschakelen niet zo'n drama moeten zijn. Enige wat ik me er bij voorstellen kan is de situatie dat je met 80 op een rotonde af komt en vervolgens hard remt en 4-5 versnellingen terug klapt. Dan moet hij er wellicht over nadenken.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: BMW M2

Bericht door MarkS » 17 feb 2016, 10:46

Als ik het goed heb begrepen, maar de recensies zijn daar ook niet eenduidig over, gaat het niet (alleen) over langzaam terugschakelen maar vooral ook dat de bak simpelweg niet reageert. Blijf het vreemd vinden voor een M-DCT wat toch zo'n beetje state of the art zou moeten zijn in wat BMW te bieden heeft op haar top modellen.

Tom
Berichten: 22313
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: BMW M2

Bericht door Tom » 17 feb 2016, 11:18

Kan er niet iemand gewoon eens een filmpje maken van die situatie?

Robin
Berichten: 55326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW M2

Bericht door Robin » 17 feb 2016, 11:28

Bak schakelt 'gewoon snel' terug op Laguna Seca:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10874
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: BMW M2

Bericht door Joy » 17 feb 2016, 11:39

Heerlijke wagen voor het circuit zo te zien. Je krijgt gewoon zin om ermee te knallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Google [Bot], MarcF, Twist en 5 gasten