Winterbanden op nat wegdek

Dit is ons algemene autoforum.
Joy

Re: Winterbanden op nat wegdek

Bericht door Joy » 11 feb 2016, 13:10

Wat ik merk met de Michelin Super Sport is dat ze rond het vriespunt tot een graad of 6/7 niet soepel genoeg zijn, voornamelijk in dwarsrichting. Je verbreekt makkelijk de tractie in een bocht. Het gaat dan in een beheersbaar slowmotion waarbij je vanzelf wat tegenstuurt. Als je er wat temperatuur in weet te krijgen is het eigenlijk best goed te doen.
De waterafvoer is wel altijd goed. Daar zijn zomerbanden over het algemeen gewoon koning in door de flinke groeven in lijnrichting.

Joy

Bericht door Joy » 11 feb 2016, 13:16

De Volvo C70 heeft PS2's, met kou en regen is dat gewoon aanmodderen. Kickdown bij 60-70 geeft wielspin tot ver over de 100. Wil me niet voorstellen hoe dat is met een Cupra zoals Chris die heeft met 400 pk. :tooth:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 11 feb 2016, 13:25

Cor had onder zijn Corvette pilot cup banden en die waren koud een drama en waren amper warm te krijgen.
De grip is dan helemaal waardeloos zeker met meer dan 500 pk en 345 achter.
De Toyo`s r888 deden het wat dat betreft veel beter, die hadden echt binnen de kortste keren al veel grip.

Grtz,Hanz06

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 11 feb 2016, 19:02

Vliet schreef:@ Eric Z: Wat grappig ik reed ook Uniroyal Rainsport 3 als zomerset. Grip is erg goed van die van banden alleen het afrol geluid is echt enorm aanwezig. Set is afgesleten nu. Zat aan Nokian Z Line banden te denken als vervanging
Hoe is de slijtage tussen de nokken bij jou van de uniroyals?

Macboy

Bericht door Macboy » 11 feb 2016, 21:49

Hans ik had het uiteraard over een daily drive.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 11 feb 2016, 22:17

Macboy schreef:Hans ik had het uiteraard over een daily drive.
Die auto was drie jaar mijn daily drive......... :wink:
Van Cor trouwens ook...... :df:

Macboy

Bericht door Macboy » 12 feb 2016, 09:49

Ja jullie rijden 1000km per maand. Dat is voor mij geen daily drive te noemen :)

Vliet

Bericht door Vliet » 12 feb 2016, 11:45

Eric Z schreef:
Vliet schreef:@ Eric Z: Wat grappig ik reed ook Uniroyal Rainsport 3 als zomerset. Grip is erg goed van die van banden alleen het afrol geluid is echt enorm aanwezig. Set is afgesleten nu. Zat aan Nokian Z Line banden te denken als vervanging
Hoe is de slijtage tussen de nokken bij jou van de uniroyals?
Heel ongelijk, dat is ook de reden van die herrie bij mij. Ik dacht eerst dat m'n wiellagers eruit lagen. Dus vandaar niet meer hetzelfde setje voor mij. Ik heb ook de rainsport 2 (2 sets) gehad, die sleten wel heel mooi.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 12 feb 2016, 12:26

Slijtage bij mij is dus ook raar, maar had de set ervoor ook. Weet niet meer wat dat was is er bij aankoop direct onder vandaan gegaan, die waren nog ergerqua herrie.

Als deze op zijn gaat er een ander merk onder. Gezien de winter conti's goed bevallen ter zijner tijd maar eens naar een sportieve continental band kijken.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 feb 2016, 17:22

Macboy schreef:Ja jullie rijden 1000km per maand. Dat is voor mij geen daily drive te noemen :)
Ik reed een kleine 30.000 per jaar en Cor nog meer denk ik......... :df:

///Michel

Bericht door ///Michel » 13 feb 2016, 08:37

Vliet schreef:Is dit een algemeen probleem met winterbanden in het nat, of rij ik gewoon te lomp? Ik knal ze er in ieder geval asap weer onderuit. Ben er klaar mee.
Hey, je ex auto doet het goed op winterbanden hoor, ik heb continental ts850p. Doen het prima in de regen en ze zijn ook lekker stil!

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2016, 09:53

Downforce Hans schreef:
Macboy schreef:Ja jullie rijden 1000km per maand. Dat is voor mij geen daily drive te noemen :)
Ik reed een kleine 30.000 per jaar en Cor nog meer denk ik......... :df:
Dan ben je dus 8-10 keer per jaar aan het bandenwisselen met semi slicks?

Zowel de Toyo R1R and de Federal 595RSR welke onder mijn M3 zaten haalden net 4000 km. Laat staan echte semi slicks :shock:

Wat Erik zegt over Bridgestone S001. Is heel erg subjectief denk ik. Ik rij op dit moment op Bridgestone S001 en mijn auto ligt er echt rotsvast mee op de weg, ook bij lage temperaturen en bij regen. Maar ik denk we, dat ze gevoelig zijn voor druk, eerst vond ik ze wat dwijlerig, spanning paar tiende omlaag en prima.

Is trouwens ook meteen de reden dat ik van die semi slick achtige banden afgestapt ben. Het prestatievoordeel op de weg is zo minimaal en ze slijten letterlijk onder je reet weg.

Macboy

Bericht door Macboy » 14 feb 2016, 13:19

Downforce Hans schreef:
Ik reed een kleine 30.000 per jaar en Cor nog meer denk ik.........
Mea culpa. Mea maxima culpa.

Joop

Bericht door Joop » 14 feb 2016, 13:37

Heb zelf de Pilot Alpin 4's van Michelin onder de auto met V-codering. Een echt sportieve winterband.

Wat mij betreft echt de ideale winterband voor de Nederlandse winters met vooral regen en geen sneeuw als je ook graag in de winter lekker wil sturen. Je kunt er ook nog fatsoenlijk vlot mee doorrijden zonder dat je snel gaat schuiven. Ze maken wel iets meer (afrol)geluid t.o.v. de Pilot Sport's, maar dat is wel inherent aan de winterband.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 feb 2016, 08:49

Ik heb onder de V50 Michelin Pilot Super Sport voor de zomer en Vredestein Wintrac Xtreme S voor de winter. Zomerbanden doen het inderdaad ook bij koud en nat nog prima, maar toch vorige maand maar weer naar de winterbanden gewisseld ivm natte sneeuw en hagel op de voorspelling terwijl ik toch echt 's ochtends vroeg weg moest.

Bochtengedrag valt me nog mee met een wat aangepast snelheid... In mijn herinnering was het een stuk slechter, maar toen bedacht ik me dat vorige winter het Bilstein-onderstel er nog niet onder zat. Dat scheelt toch wel een hoop. :) Wielspin is er uiteraard wel volop, tot ver in de 3de versnelling als het (niet) moet. Vorige winter 1x echt door de sneeuw moeten rijden, en toen waren ze natuurlijk wel enorm in het voordeel. Het blijft een gevoelskwestie, maar ik vind de Nederlandse winters toch net te wisselvallig om het volledig op zomerbanden te doen. Of iig ben ik daarvoor toch teveel afhankelijk van de auto.

Maar.... vrijdagavond reed ik met de MINI op net-niet-semislicks, Yokohama AD08R, bij 1,5 graden buitentemperatuur en vochtig wegdek, en dat ging eigenlijk ook bijzonder goed. :bag:

Vliet

Bericht door Vliet » 15 feb 2016, 10:21

///Michel schreef:
Vliet schreef:Is dit een algemeen probleem met winterbanden in het nat, of rij ik gewoon te lomp? Ik knal ze er in ieder geval asap weer onderuit. Ben er klaar mee.
Hey, je ex auto doet het goed op winterbanden hoor, ik heb continental ts850p. Doen het prima in de regen en ze zijn ook lekker stil!

Afbeelding

Hoi Michel, leuk om de auto weer eens terug te zien! Bevalt hij goed? Ik had toevallig laatst nog wat oude foto's zitten bekijken. Het blijft een dikke bak! Veel :df: nog ermee :thumbup:

Vliet

Bericht door Vliet » 15 feb 2016, 10:22

Dit weekend was ik wel weer blij met mn Nokian winterbanden :mrgreen:

ErikS

Bericht door ErikS » 15 feb 2016, 12:52

Wat Erik zegt over Bridgestone S001. Is heel erg subjectief denk ik. Ik rij op dit moment op Bridgestone S001 en mijn auto ligt er echt rotsvast mee op de weg, ook bij lage temperaturen en bij regen. Maar ik denk we, dat ze gevoelig zijn voor druk, eerst vond ik ze wat dwijlerig, spanning paar tiende omlaag en prima.
Ik zal de spanning eens laten zakken in het voorjaar.
Ze hebben in 225 breed moeite met de schamele 140 turbo peekaatjes van de Golf... Dat zegt eigenlijk genoeg. Met plezier ging ik over op de winterbanden, die lijken veel meer grip te hebben.

Hoe zwaar is jouw auto? Met de 328i cabrio had ik er ook minder last van.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 feb 2016, 13:23

Standaard M3, 1480 KG. 225 voor en 245 achter.

ErikS

Bericht door ErikS » 15 feb 2016, 15:44

Scheelt ruim 200 kg.

Wat voor spanning rij je nu mee?

///Michel

Bericht door ///Michel » 18 feb 2016, 05:02

Vliet schreef:Hoi Michel, leuk om de auto weer eens terug te zien! Bevalt hij goed? Ik had toevallig laatst nog wat oude foto's zitten bekijken. Het blijft een dikke bak! Veel :df: nog ermee :thumbup:
Bevalt nog steeds erg goed, al weer de nodige kilometers mee gemaakt. Hij gaat voorlopig nog niet weg :df:

JP

Bericht door JP » 23 okt 2016, 10:48

De zomer is voorbij ! Tijd voor winterbanden ??

Om me heen zie ik al mensen de winterbanden monteren, al zie ik nog nergens sneeuw in aantocht komen ?

Zelf twijfel ik om nog 4 nieuwe zomerbanden te halen. Al zou het 1 nacht vriezen, is het net meteen dat je in de sloot ligt, toch ?

Of zijn zomerbanden nu minder goed te verkrijgen ( en prijzen dan nu ook wat hoger ?) dan in het voorjaar ?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 okt 2016, 11:19

Nee hoor zolang er geen sneeuw ligt is de zomerband bijna altijd in het voordeel. Zie alle tests waar ze als reverentie een zomerband er naast zetten.
Ik heb die winterbanden hipe echt nóóit begrepen alleen met sneeuw ben je in het voordeel verder nooit. En dat is misschien 1,5dag per jaar.

Ik rij al jaren op 4s banden (vredesteijn quatrac 5 nu daarvoor de modellen er voor) die zijn echt perfect voor Nederland.
Je ziet ook dat eindelijk de markt een beetje open begint te staan en de voordelen ziet van 4s banden. Langzaam aan ook op de leaseauto's zien we er steeds meer vraag naar

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 okt 2016, 12:11

Probleem met de 4S band is ook een beetje dat je ze in bredere maten niet met het sneeuwvloksymbool kunt krijgen. Ik ben er echt weken naar op zoek geweest en kom bij 1Michelin model uit wat eigenlijk voor de USA markt bedoeld is. Met prijzen waar je ook een set velgen en winterbanden kunt kopen. Ik heb me net toch maar weer een setje winterwielen aangeschaft. Ik ga ook maar 1x per jaar op wintersport en in Oostenrijk wil ik het risico niet lopen... En daarbij zit ik de ploegendienst dus ik moet wel op m'n werk kunnen komen. Vorig jaar in januari erop geschroefd en in maart er al weer af. Wil er niet te lang op rijden, ook omdat de velg minder mooi/dik/groot is :-) Dus een setje 4S had ik serieus in overweging genomen voor de dagelijkse auto. De Michelin CrossClimate en de Vredestein Quatrac5 schijnen toch best goed te zijn.

vester86

Bericht door vester86 » 23 okt 2016, 14:48

JP schreef:De zomer is voorbij ! Tijd voor winterbanden ??

Om me heen zie ik al mensen de winterbanden monteren, al zie ik nog nergens sneeuw in aantocht komen ?

Zelf twijfel ik om nog 4 nieuwe zomerbanden te halen. Al zou het 1 nacht vriezen, is het net meteen dat je in de sloot ligt, toch ?

Of zijn zomerbanden nu minder goed te verkrijgen ( en prijzen dan nu ook wat hoger ?) dan in het voorjaar ?
Het ligt erg aan de tijden waarop je rijd ('s ochtends vroeg) en de kwaliteit van je zomerbanden.
Mijn bokkie wokkie chinese zomerbanden doen het "vrij slecht" in het nat en dan zijn mijn winterbanden al snel in het voordeel. Bij mij meestal "wintertijd=winterbanden" en dan monteer ik ze wanneer het uitkomt en de temperaturen niet te hoog voorspeld worden. Ik rij veel 's nachts of ' ochtends vroeg dus ik kan ze wat eerder monteren dan gemiddeld

P.s. zomerbanden gaan er begin volgend seizoen vervangen worden door goed rubber, voor nu is het best vermakelijk met RWD

Plaats reactie