Focus RS 2015

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Macboy

Re: Focus RS 2015

Bericht door Macboy » 03 feb 2016, 07:37

Vergeet alleen de drift modus niet. Die schijnt dus uniek te zijn en nergens mee te vergelijken.

Dat is nou het hele punt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 feb 2016, 08:18

Ja en dan komen we weer bij 't punt: welke journodriver flickt het hem:)

David Put op dat baantje in Lommel(die engineer), dat ging zo mooi.
Droog asfalt, PSen er toch onder.

Ik denk adhv deze filmpjes het 'n kwestie is van dosering, niet ramwerk, samenspel gas(beetje gas/los) en stuurhoek etc. Maar dat zou je moeten kunnen voelen. En daar helpt een minirotonde en dat terrein met die pylonen amper aan mee, want daar wil je zo graag en skeef voor de camera.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 feb 2016, 18:35

Ford Focus RS für über 500.000 € versteigert
schijnbaar de eerste oid, wat een bedrag, daar kan je er 12 voor in DLD kopen :mrgreen:

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... ntent=html" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 03 feb 2016, 18:46

dubbel
Laatst gewijzigd door Erik op 03 feb 2016, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik

Bericht door Erik » 03 feb 2016, 18:46

Zo. En kijk nu eens goed. en vorm aub eens je eigen mening zonder in het typische DF straatje rond te lopen.

Focus RS, de mannen die er mee driften strekken de voet. De software gooit bijna alles naar achteren. Wielen breken los en hebben schijt aan status en referenties van de Michelin Cups. Drift als power out op een hoog vermogen RWD. De software verhinderd dat de wagen rond gaat. Voila.

Wouter is allemaal wat onder de indruk, en heeft blijkbaar niet de ruimte. En zegt het is allemaal niet zo makkelijk. Nee natuurlijk niet. Het gaat 1,5x zo hard als met RWD wat ie wel gewend is. Ik vind dat hij zich tekort doet door te zeggen dat hij het niet zo goed kan, Wouter rijdt zeker boven gemiddeld vind ik dan. Alleen een AWD dat is andere koek. Ook met een Ford die vol stumperhulpjes zit. Snelheid is gewoon veel hoger. En dat maakt in het begin grote indruk.

De Focus hoef je helemaal niet te flikken dat is het hem juist. Zonder dat je de kunst van "de neus omlaag trappen met links" komt dat ding gvd op droog op enorme (de beste?) plak banden om. Nu zou het kunnen dat die "andere" coureurs van die reviews 5bar in de achterbanden gedaan hebben maar dat kan ik me eigenlijk niet zo voor stellen. Die doen het gewoon waar Woka wat reserve pakt.

:mrgreen:

Een Subaru Sti kun je net zo rijden, kwestie van DCCD open zetten (afhankelijk van versie gaat er dan 65% naar achteren). Alleen gaat die wel rond als je te hard gaat stampen. Dit is 65% achter 330ish pk met 500+Nm. Zoals je ziet rem ik hier niet met links kon ik toen nog niet). Met links is dit nog beter te controleren. Dit is niet makkelijk (Yelmer Buurman kreeg het niet voor elkaar en zei dat die auto kut was, zou ik ook doen als ik hem was :tooth: ) maar een driving god hoef je echt niet te zijn hoor om dit te kunnen :mrgreen: :tooth:

En of dit autoblog materiaal is, geen idee maar dwars willen ze uiteindelijk wel

Mijn driftmaat van toen, Alexander, deed het nog wel een tandje extremer. Met dezelfde setup. En 100pk minder motorvermogen.

Macboy

Bericht door Macboy » 03 feb 2016, 21:24

Dont shoot de messenger. Voor mij is dat driften totaal niet van belang. Makkelijk of moeilijk. Ga ermee klooien op wat opritjes als het nat is, maar of het makkelijk gaat of moeilijk boeit me persoonlijk niet.

Maar de discussie in dit draadje ging er vooral om dat er een unieke aandrijving op zit die niet te vergelijken zou zijn met andere autos. Dus toen Mark - terecht - opmerkte dat het qua driften net zo moeilijk zou zijn als bij andere AWD autos constateerde ik enkel dat er wel degelijk verschil is met andere autos vanwege die driftmodus.

We zullen het gaat zien ! Voer zat voor discussie :)

Erik

Bericht door Erik » 03 feb 2016, 21:42

Me not shot have you Macinterieurboy :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Die RS zet je juist heel makkelijk haaks.
Dat zie je in alle filmpjes zelfs in die van Wouter.
Het zou me ook niet verbazen als er voor het gekloot van Block maar ook op Lommel, gewoon nog een update op die aandrijflijn software is gedaan. Een update die niet aan de consument gegeven wordt. Omdat er nog minder reserve in zit. Reserve die ze de consument niet toevertrouwen. Dat is gewoon common sense. Die wagen gaat een enorm succes worden helemaal in de states waar hij moet concurreren tegen de Sti (zelfde prijsklasse). Dan wil je geen youtube filmpjes van crashende RS-en. Zo rolt dat in automotive. Leuk om mee te kloten maar echt haaks heb ik dat hok nog niet zien gaan. Niet door een journalist in ieder geval :tooth:

Dan nog een ander puntje, die koppelingen gaan straks allemaal naar de kloten van een rijstijl als deze.
Gezien de afmetingen van het differentieel kan ik je nu al basis de Subaru ervaring die ik heb (dat was ongeveer zelfde maat), wel bijna garanderen dat die auto niet is opgewassen tegen een rijstijl zoals hij overal wordt getoond door Ford. Maar dat zal de tijd wel leren. En stiekum hoop ik dat ik het daar ernstig mis heb natuurlijk :ken ik jou:

Andre

Bericht door Andre » 04 feb 2016, 01:11

Ja ik zou hem niet kopen, denk dat het helemaal kut is:)

Kom net met de rs3 uit Zweden. Heerlijk gereden op rally wegjes en meren.

Ook de rs3 is niet perfect heeft een traag haldex systeem. Maar ik heb er wel degelijk Fun uitgehaald. Ik reed daar ook met een evo 7 op spikes in tarmac setting. Als ik die auto niet dwars zette voor de bocht lig je onderstuurd in de sneeuw hopen met een eland in de gril. Dat met de beste rs diffs.

Als ze morgen de diffs vrij geven in de wrc dan zullen er allemaal torque vectoring systemen op zitten.

Een m2 en m3/4 m5 hebben dit ook al, maar dan achter.

Alles kan je stuk trappen. Ook een wrc diff.

Wat ik aan filmpjes gezien heb heeft de focus rs ook nog veel onderstuur zo makkelijk gaat het ook niet. Wil je in weinig ruimte glijden met een awd moet je een groot hart hebben. Dat heb ik afgelopen dagen in Zweden wel ervaren. Focus heeft ook nog 4 modes dus wil je dat ie neutraler blijft. Zet je hem niet in drift modus. Zo makkelijk Erik het schetst vol gas en de auto doet het zelf is onzin. Ja op een groot plein tussen pionnen door.

Erik

Bericht door Erik » 04 feb 2016, 01:21

Ja die bedoel ik, op het rotondetje met pilonnen is het gas en hij gaat, zo ziet het eruit.

Die koppelingen Andre, let op mijn woorden.
Heb het DCCD middendiff meerdere keren kapot gehad.
Dat zijn ook natte koppelingetjes met ongeveer dezelfde diameter.

Maar wat mij opvalt is dat ik de mannen die ermee driften weinig spelen met links remmen, geen dansende neus, of echt gooien/smijten.
En onderstuur heb ik ook gezien, maar dat heb je nu eenmaal met AWD.

Wanneer rolt de jouwe van de band, al een datum bekend ?

Erik

Bericht door Erik » 04 feb 2016, 01:22

jij gaat nu natuurlijk zeggen dat ik aandrijfassen en remschijven bij de koffie vreet.
:bag:

Andre

Bericht door Andre » 04 feb 2016, 07:45

Jij krijgt alles stuk met die dikke zware zolen van jou:)

Zoals het nu lijkt april.

Erik

Bericht door Erik » 04 feb 2016, 08:05

Story of my life :mrgreen:
April ok zo lang kan ik nog wel wachten :tooth:

Joy

Bericht door Joy » 04 feb 2016, 10:34

Als de Focus wat minder input vraagt dan een Impreza met een sper in de achteras dan is het leuk vegen denk ik.

Erik

Bericht door Erik » 04 feb 2016, 13:05

Ja die kwam ik gisteren ook tegen.
Soms beetje slordig maar zeker het betere ramwerk.
Brullen met die spullen :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 04 feb 2016, 15:27

Erik zijn ballen zijn gewoon te groot :mrgreen:
Daardoor gaat alles stuk :tooth:

Joy

Bericht door Joy » 11 feb 2016, 15:04

Yes, EVO review:

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2016, 15:23

Door Henry Catchpole kocht ik dezelfde Speedmaster die hij om z'n pols heeft, toen reed ie 991.2 op Canarias(?) nu ff kijken:)

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2016, 15:30

Tja..wijzer? Nou niet echt...

Erik

Bericht door Erik » 13 feb 2016, 00:29

zaadreview, sorry.
kan ik helemaal niets mee.

Fabian

Bericht door Fabian » 13 feb 2016, 08:09

Er kwamen er gisteren een stuk of 30 op een trein voorbij in Breda, zowel links als rechts gestuurd, dus er wordt wel geleverd iig...

Andre

Bericht door Andre » 13 feb 2016, 11:33

Kijk mooi:)

Ik sta op de lijst voor april. Wachten duurt lang:)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 13 feb 2016, 14:25

Vriend van mijn krijgt de allereerste in België, 27/2. We zijn benieuwd!

Erik

Bericht door Erik » 13 feb 2016, 18:37

Waar in Belgie, ik zit in Aalst en Oostende de komende twee jaar.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 feb 2016, 08:32

Zo, eindelijk tijd om ff te reageren, want behalve kijken naar wat Wouter allemaal verkeerd deed, mocht ik zelf ook een paar rondjes op Valencia... :tong:

Afbeelding

Uitleg over de driftmode etc kregen we pas toen we alle opnames op de openbare weg al gedaan hadden, valt natuurlijk wat voor te zeggen, om de heren journo's niet helemaal overmoedig de bergen in te sturen. Verbruik was bij stevig boenderen inderdaad vrij rampzalig, wij moesten met 70 km/h hypermilen in z'n 6 om het hotel te halen aan het eind van de middag. De auto voelt erg mobiel aan de achterkant bij het insturen, volgens de chef ontwikkeling komt dit mede omdat de achterwielen in principe altijd zo'n 3% sneller draaien.

Over de zithoogte: die is inderdaad te hoog, met de optionele dikkere stoelen ook nog eens niet instelbaar. Mijn theorie: in een paar van de promovideo's zie je Raj Nair, Ford's group vice president, Global Product Development en chief technical officer ermee in de weer. Hij is degene die uiteindelijk akkoord moest geven voor de hele auto, maar volgens mij is hij 1,65m oid.

Tweede dag bij het circuit moesten we de auto meteen inleveren, dus toen was het qua filmen helaas snel bekeken. Gelukkig wel genoeg auto's voorhanden, dus dan maar het programma daar meedoen. :) Dat bestond uit 3 delen: Launch Control, Drift Mode op een pleintje en rondjes circuit.

Launch Control
Niet heel moeilijk, volgas, koppeling hard laten komen en de elektronica doet de rest. Er is alsnog eerst wat wielspin op de vooras, om de aandrijflijn wat te ontlasten. Als je launch control geactiveerd hebt is er trouwens de beschikking over 'no-lift-shift', oftewel, je kunt het gaspedaal onderin houden tijdens het schakelen. Volgens de instructeur gebruikten ze al 2 weken lang dagelijks dezelfde auto's voor het programma, zonder problemen. Kan natuurlijk goed zijn dat ze dat alleen maar roepen tegen journalisten. :tooth:

Drift Mode
Ik ben verre van een driftkoning, maar zo'n E36 met gladde banden krijg ik prima haaks rond op Lelystad, ook van links-naar-rechts of de bocht in met m'n linker voet op de rem. :) Met AWD driften heb ik dan weer 0 ervaring, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen. Wat me opviel: auto gaat op het gas in de eerste versnelling meteen dwars, die GKN Twinster achteras gooit veel power naar het buitenste achterwiel. Maar: als je gas lift of teveel tegenstuurt is het meteen afgelopen. Mijn manier van driften bestaat uit snel tegensturen en pompend gasgeven, wat bij een Focus RS niet lijkt te werken. Wat me wel opviel: de deelnemers met minder (RWD-)driftervaring leken dit sneller onder de knie te hebben.

In 1 van de promofilmpjes waar Ken Block op Lommel ermee mag stoeien, roept hij ook dat het heel anders is dan z'n eigen rallyauto. Ik denk dat je daar alvast je antwoord hebt voor de André's en Eriks van deze wereld. Ik denk dat ze met de naam 'Drift Mode' de verwachtingen erg hoog hebben gelegd, ze hadden het naar mijn mening beter 'Hoonigan Mode' oid kunnen noemen.

Circuit
Zelfstandig rondjes rijden op Valencia, telkens drie rondjes waarbij je met 40 door de pits moest na ieder rondje. Te hard een bocht in is alsnog gewoon onderstuur, de auto voelt een beetje als een voorwielaandrijver met sper, waarbij je wat eerder op het gas kunt en de achterkant dan wat begint te duwen. Zegmaar met het stuur bijna recht of een achtste tot een kwart slag tegenstuur de bocht uit. Dik vette vegen maken lukt alleen als je hem er keihard in gooit, zoals Ben Collins in de promobeelden doet. Op de vooras (en het middendiff) zit geen sper, dat wordt door de remmen geregeld, ook als ESP uit staat. Ik zag bij iig twee auto's in de pits rook van de voorremmen komen na zo'n sessie, dus ik vraag me af hoe dat gaat als je gewoon 10 rondjes achter elkaar door blaft op Zandvoort of Assen.

Conclusie: minder mooi van binnen, maar duidelijk leuker om te rijden dan een RS3 of Golf R voor 'de gewone man'. Typisch zo'n auto die je veel vertrouwen geeft en waarmee ook de minder begenadigde bestuurders al snel een hoop (denken te) kunnen. Niks mis mee, sterker nog, ik zou er zelf ook erg blij van worden, maar een echt rallykanon is het daarmee volgens mij niet.

Andre

Bericht door Andre » 15 feb 2016, 13:13

Mooi verslag een van de betere thx Martijn!

Bij vele mis ik nog wat ik zou graag nog 2 dingen willen zien.

Kan je met links remmen en tevens het gas erop houden?
Hoe reageert de auto/diff in de drift als je van een linkse bocht in een contra drift de rechtse bocht induikt of vise versa.

Had ook graag wat contra drifts of nat wegdek gezien.

Een 4wd heeft altijd een mate van onderstuur daar zit dan ook de uitdaging in om hem dwars te krijgen.

Als je rwd gewend bent stuur je inderdaad te snel tegen en dan is je drift voorbij. Ook spelen met gas werkt inderdaad niet. Met rally training is mij geleerd of gas geven of remmen. gas los of spelen met je gas doe je met 4wd niet.

De haldex systemen kan je inderdaad vergeten als fun factor. Die bieden alleen fun als je op heel glad wegdek rijdt lees sneeuw.

Een volbloed rally auto is het niet. Maar de combinatie is altijd mooi. Dagelijks inzetbaar en wil je even bochtje aanvallen moet ie het ook doen.

Plaats reactie