Winterbanden op nat wegdek
- Vliet
Winterbanden op nat wegdek
De laatste jaren is het in Nederland ook de gewoonte geworden om de winterbanden onder de auto te gooien. Ik doe het eigenlijk ook altijd. Alleen met dit soort winters (veel regen en +7) vind ik de winterbanden echt een drama. Grip is compleet weg bij de auto. Zowel bij de 3 serie als bij de 5 serie. Bij lange doordraaiers en op/afritten is de auto erg onrustig. Met optrekken gaat bij de diesel ook vaak het asc als een jekko tekeer.
Is dit een algemeen probleem met winterbanden in het nat, of rij ik gewoon te lomp? Ik knal ze er in ieder geval asap weer onderuit. Ben er klaar mee.
Is dit een algemeen probleem met winterbanden in het nat, of rij ik gewoon te lomp? Ik knal ze er in ieder geval asap weer onderuit. Ben er klaar mee.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Winterbanden op nat wegdek
Normaal heb ik ze er met dit weer ook niet onder. Maar toen die rommel hier lag, begin januari, heb ik ze eronder gedaan. Maar ik heb geen last van een onrustige auto. Niet met de 3-serie gehad en ook niet met de 5-serie. Ik had dat met andere auto's wel dat de winterbanden eerder begonnen te glijden maar sinds ik BMW met RFT heb is dat veel minder tot niet. Kan ook aan FWD vs RWD liggen, sneller onderstuur dan overstuur? Ik rijd verder wel rustig. Ik houd ze er nog ff onder tbv de wintersport.
-
Ik had dat ook altijd, totdat ik overstapte op 18 inch winterbanden geschikt voor hoge snelheden en met lagere wangen. Nu nergens meer last van. Rijdt bijna net zo strak als met zomerbanden.
- MParallel
- Auto: BMW
Merk er ook weinig van. Grip is prima.
- Tristan
Hier ook nog prima grip.
Heb Vredestein Wintrac Extreme S, de sportievere winterband en moet zeggen dat ik positief ben over de band. Iig beter dan de Bridgestone Blizzak die ik eerst had.
Heb Vredestein Wintrac Extreme S, de sportievere winterband en moet zeggen dat ik positief ben over de band. Iig beter dan de Bridgestone Blizzak die ik eerst had.
-
De huidige winterbanden gaan echt prima in de regen.
Merkte wel op mijn lease wagen dat de banden waarschijnlijk van andere kwaliteit zijn, was een drama op nat wegdek.
Merkte wel op mijn lease wagen dat de banden waarschijnlijk van andere kwaliteit zijn, was een drama op nat wegdek.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Hoe oud zijn je banden?
-
ligt m.i. ook aan de auto en het weggedrag en soort en maat banden. De Falken 16 inch onder de E38 hadden nergens last vant ondanks dat ze 6 jaar oud waren. De 18 inch Wintrac extreme op de M5 bevallen ook goed.
De 17 inch Uniroyal waren prima op sneeuw maar op de gevoelige Z4 zeker slap ivgm met de 18 inch Bridgestone runflat zomerbanden. Dat doet me vermoeden dat de kleinere maat en het niet -RFT gehalte een grote rol speelden. (Edit de Uniroyals "the raintyre" scoren wel erg goed bij testen op nat wegdek)
Voorheen was het ook zo dat winterbanden op nat gewoon slechter waren dan gewone banden, de laatste generatie heeft het verschil aardig teruggebracht in de testen. Blijft natuurlijk ook dat de temperatuur momenteel te warm is voor de winterband.
De 17 inch Uniroyal waren prima op sneeuw maar op de gevoelige Z4 zeker slap ivgm met de 18 inch Bridgestone runflat zomerbanden. Dat doet me vermoeden dat de kleinere maat en het niet -RFT gehalte een grote rol speelden. (Edit de Uniroyals "the raintyre" scoren wel erg goed bij testen op nat wegdek)
Voorheen was het ook zo dat winterbanden op nat gewoon slechter waren dan gewone banden, de laatste generatie heeft het verschil aardig teruggebracht in de testen. Blijft natuurlijk ook dat de temperatuur momenteel te warm is voor de winterband.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 23 okt 2016, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- witje
De zijwaartse grip is ruk op winterbanden, de waterafvoer (aquaplaning) wel een stuk beter.
Met de MX-5 krijg ik de kont op Pilot Exalto's amper naar buiten. Dezelfde bocht met TS850's gaat het prima dwars.
Met de MX-5 krijg ik de kont op Pilot Exalto's amper naar buiten. Dezelfde bocht met TS850's gaat het prima dwars.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Bij hoge temperaturen wordt weggedrag IMO al snel wat dweilerig, uiteraard is waterafvoer dik voor mekaar.
Afgelopen weekend met de M4 op wintersloffen, 255 rondom, dat lag verrassend goed moet ik zeggen, wel overuren voor het tractie controle systeem bij ruig accelereren.
Ook op top prima, bleek later dat het een V uitvoering was, max 24o km/h, dat had ik daarvoor al dik overschreden
(Het was er eentje met M drivers package)
Eigenlijk is dit zo`n winter dat je op zomerbanden door kan kachelen......
Afgelopen weekend met de M4 op wintersloffen, 255 rondom, dat lag verrassend goed moet ik zeggen, wel overuren voor het tractie controle systeem bij ruig accelereren.
Ook op top prima, bleek later dat het een V uitvoering was, max 24o km/h, dat had ik daarvoor al dik overschreden

Eigenlijk is dit zo`n winter dat je op zomerbanden door kan kachelen......
- Martijn_bmw
iedereen blijft roepen dat een 4 seizoenen band ruk is en een compromis...
maar ik rij er nu 4 jaar mee (vredestein) en blijf er bij, juist met het NL klimaat is het top!
want ze doen het het beste op droog/regen tussen de 0 en 25gr en laat dat in NL nou 360 dagen per jaar zo zijn... (op sneeuw ook 100 punten beter dan een zomerband maar uiteraard wel minder dan een echte winterband)
maar ik rij er nu 4 jaar mee (vredestein) en blijf er bij, juist met het NL klimaat is het top!
want ze doen het het beste op droog/regen tussen de 0 en 25gr en laat dat in NL nou 360 dagen per jaar zo zijn... (op sneeuw ook 100 punten beter dan een zomerband maar uiteraard wel minder dan een echte winterband)
- Downforce Hans
Ik had vroeger op mijn Subaru Bridgestone s02, en die deden het in de regen veel beter dan mijn Pirelli winterbanden in de regen. Boven de 180 werd het toch allemaal wat minder strak en kreeg ik aquaplaining terwijl ik met de bridgestone bij 200 nog geen problemen had.
Grtz, Hanz06
Grtz, Hanz06
-
Ik ben meer tevreden over mijn Winterbanden dan over mijn zomerbanden.
Bridgestone S001 komt er bij mij niet meer onder.
Bridgestone S001 komt er bij mij niet meer onder.
- WJ
Wat zijn de maten van je zomerbanden en wat die van je winterbanden? Zit daar veel verschil in of is het ongeveer hetzelfde?Vliet schreef:De laatste jaren is het in Nederland ook de gewoonte geworden om de winterbanden onder de auto te gooien. Ik doe het eigenlijk ook altijd. Alleen met dit soort winters (veel regen en +7) vind ik de winterbanden echt een drama. Grip is compleet weg bij de auto. Zowel bij de 3 serie als bij de 5 serie. Bij lange doordraaiers en op/afritten is de auto erg onrustig. Met optrekken gaat bij de diesel ook vaak het asc als een jekko tekeer.
- Vliet
Breedtematen zijn exact gelijk van zomer en winter. 235 breed op de 530. Alleen de wintervelgen zijn 17 en de zomervelgen 18 duims. Ik rijd op de fabriekspecificaties qua bandenmaat. Het gaat om Nokian banden uit 2014. Waterafvoer is goed, alleen zijwaartse grip is slecht. De grip op sneeuw is erg goed. In het nat niet...
- MarkS
Klopt, die zijn ook ruk en een compromis.Martijn_bmw schreef:iedereen blijft roepen dat een 4 seizoenen band ruk is en een compromis...

- Roy RS
ik heb dit jaar een set winterbanden/wielen gekocht en gewacht totdat de winter een beetje door wilde zetten met eronder schroeven...ik wacht nu nog...
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Verschil in load index tussen de setjes?
- Martijn_bmw
MarkS schreef:Klopt, die zijn ook ruk en een compromis.Martijn_bmw schreef:iedereen blijft roepen dat een 4 seizoenen band ruk is en een compromis...

- daNpy
Ik heb hetzelfde met onze winterbanden. Blizzak LM-25.
Volgende keer weer gewoon Vredestein Snowtraccs, daar niet zo'n last mee gehad op de E46.
Volgende keer weer gewoon Vredestein Snowtraccs, daar niet zo'n last mee gehad op de E46.
- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Normaal gesproken had ik ook op de zomerbanden gereden met dit weer.
Net voor de jaarwisseling Continental Wintercontact TS 850 laten monteren en moet zeggen dat deze banden het behoorlijk goed doen.
Zeker gezien ze de maat 205/55/16 zijn en dus een redelijk hoge wang hebben onder een zware auto.
Doen het in de regen beter dan de zomerbanden en op droog wegdek kan ik de snelheid ook nog aardig hoog houden voor ze hun grip verliezen.
Net voor de jaarwisseling Continental Wintercontact TS 850 laten monteren en moet zeggen dat deze banden het behoorlijk goed doen.
Zeker gezien ze de maat 205/55/16 zijn en dus een redelijk hoge wang hebben onder een zware auto.
Doen het in de regen beter dan de zomerbanden en op droog wegdek kan ik de snelheid ook nog aardig hoog houden voor ze hun grip verliezen.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Volgens mij rij ik daar ook op en vind ze fijn rijden. Een inchmaat kleiner en rondom 225 ipv 225+255. Maken in ieder geval een stuk minder geluid dan de uniroyal rainsport 3 op de zomerset.
- Vliet
@ Eric Z: Wat grappig ik reed ook Uniroyal Rainsport 3 als zomerset. Grip is erg goed van die van banden alleen het afrol geluid is echt enorm aanwezig. Set is afgesleten nu. Zat aan Nokian Z Line banden te denken als vervanging
- Macboy
4 seizoenen band in Nederland lijkt me echt onzin. Hier is het altijd prima weer, mits je een band hebt dat water kan afvoeren. Semi-slicks werken dus niet.
Ik zou dus zeggen hele jaar op zomerbanden is absoluut het beste compromis. Sneeuw valt er bijna nooit en als het wel valt dan blijft het in Nederland niet liggen. Daarnaast wordt goed gestrooid. Blijft het wel liggen dan even opletten of anders alleen die paar dagen winterbanden eronder.
Voor de rest tja, vooral geld verdienen voor bandenboeren. Meer is het niet vind ik. En dat zeg ik met mijn 60k km.
Ik zou dus zeggen hele jaar op zomerbanden is absoluut het beste compromis. Sneeuw valt er bijna nooit en als het wel valt dan blijft het in Nederland niet liggen. Daarnaast wordt goed gestrooid. Blijft het wel liggen dan even opletten of anders alleen die paar dagen winterbanden eronder.
Voor de rest tja, vooral geld verdienen voor bandenboeren. Meer is het niet vind ik. En dat zeg ik met mijn 60k km.
- Downforce Hans
Semi slick`s werken prima behalve in de winter als het heel slecht weer is.
Ik heb bijna een heel jaar op mijn semi`s gereden en ik verbaasde me hoeveel grip je meer hebt ook als het koud is.
Met regen moet je wat voorzichtig zijn maar ook dan is er best te rijden.
Grtz, Hanz06
Ik heb bijna een heel jaar op mijn semi`s gereden en ik verbaasde me hoeveel grip je meer hebt ook als het koud is.
Met regen moet je wat voorzichtig zijn maar ook dan is er best te rijden.
Grtz, Hanz06