Calibra 8v

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Calibra 8v

Bericht door InjectTheVenom » 09 jun 2007, 21:35

Ik heb eigenlijk van kleins af aan al iets met auto's gehad, en door een zeer positieve stage bij een Opel dealer hier vlakbij ben in in eerste instantie blijven hangen bij dat merk omdat er lekker makkelijk aan te sleutelen valt. Als je bij het bepalen van je smaak voor betaalbare sportieve auto's ontdekt dat je wel houdt van lang en laag dan beland je vervolgens vrij snel bij de Calibra, hoewel ik eerst een jaartje een kadett e gehad heb (helaas is die nu hemelen, zie hem er op de rdw site niet meer bij staan :( ).
Je komt er ook achter dat je grootvader bij Chrysler/Plymouth/Dodge gewerkt heeft dus als je je in die merken gaat verdiepen word je al gauw ook met het amerikanen virus besmet.

Deze Calibra heb ik inmiddels bijna 2 jaar en voor de prijs die ik ervoor betaald heb mogen we niet klagen.
Remus einddemper, verlaging met H&R veren (vermoedelijk 60/40), open luchtfilter en (beetje afgeleefde en verouderde :lol: ) sportvelgen zaten er al onder dus wat dat betreft was ik voorlopig klaar. Er is alleen nog een mooi sportstuur op gekomen en een pookknop met leren pookhoes plus bijpassend freempje.
Sindsdien ben ik bezig geweest om hem wat onderhoud betreft weer op een fatsoenlijk pijl te brengen, want er waren toch een paar dingen aardig verwaarloosd en sommige ook kapot.
Toen ik bezig was met het loshalen van de bekleding kreeg ik het idee om 2 vliegen in 1 klap te slaan en het zaakje dan maar gelijk met leer te bekleden, om zo 600 flappen te kunnen besparen voor een standaard complete set. Op de markt een dorp verderop een behoorlijk mooie lap zwart skai van 5 meter gekocht voor 40 euro (kreeg 10 euro korting van de beste man :) ), en daarna ga je het uit elkaar peuteren met een tornhaakje.
Alles uitleggen en aftekenen waarna ik met behulp van moeders (die al het stik -en naaiwerk voor me doet) het zaakje op de stoel vast maak.
In de planning staat nog een setje turbo remklauwen plus revisie van alle 4, nieuw plaatwerk met nieuwe lak, electrische raambediening met CV inbouwen (underway), betere schokdempers en andere velgen, maar dat gaat nog wel een tijdje duren eer dat het daarvoor zover is.
Hieronder een paar foto's van de werkzaamheden over de loop van de tijd en een paar mooie sfeerplaatjes die ik een tijdje terug geschoten heb:

Isotta stuur en pookknop:

[img:150:128]http://img269.imageshack.us/img269/6312 ... ev4.th.jpg[/img]
[img:113:165]http://img269.imageshack.us/img269/6559 ... ea1.th.jpg[/img]

Sfeerplaatje in portrait en landscape geschoten:

[img:150:128]http://img109.imageshack.us/img109/9215 ... he5.th.jpg[/img]
[img:113:165]http://img111.imageshack.us/img111/2425 ... gk6.th.jpg[/img]

Boodschappie doen en bij de lokale super een leuke Porsche tegenkomen:

[img:150:128]http://img127.imageshack.us/img127/5688 ... yf1.th.jpg[/img]

Werkzaamheden aan bestuurdersstoel:

Zetel en rugleuning los gehaald
[img:113:165]http://img76.imageshack.us/img76/6018/1 ... hx9.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img111.imageshack.us/img111/1796 ... kl9.th.jpg[/img]

Het lospeuteren is begonnen
[img:150:128]http://img441.imageshack.us/img441/2553 ... dp2.th.jpg[/img]

Alles markeren zodat de skai weer in elkaar te puzzelen valt
[img:150:128]http://img522.imageshack.us/img522/2892 ... gm7.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img413.imageshack.us/img413/7224 ... xd7.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img442.imageshack.us/img442/2869 ... pp2.th.jpg[/img]

Alles uit elkaar en gesorteerd, rest alleen nog de kale stoel (de vulling van het zitvlak moet ik van mijn stoel overzetten):

[img:113:165]http://img442.imageshack.us/img442/8593 ... xf6.th.jpg[/img]
[img:113:165]http://img442.imageshack.us/img442/6775 ... sx3.th.jpg[/img]

Exploded view van de volledige bekleding van 1 stoel :)

[img:113:165]http://img95.imageshack.us/img95/8960/1 ... hr9.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img442.imageshack.us/img442/3213 ... di6.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img204.imageshack.us/img204/1710 ... cx3.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img204.imageshack.us/img204/8981 ... tx6.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img204.imageshack.us/img204/3807 ... cb8.th.jpg[/img]

Eindresultaat stoel 1 op de hoofdsteun na:

[img:113:165]http://img362.imageshack.us/img362/8343 ... wv6.th.jpg[/img]
[img:113:165]http://img46.imageshack.us/img46/1622/0 ... us3.th.jpg[/img]

Boven de mooie blinkende nieuw gebruikte unit (moest het glas er even af halen om schoon te maken) en onder mijn eigen exemplaar waar je gerust soep van kunt koken zo erg is het chroom aangevreten. Die laatste is een akkefietje wat ik had tijdens het vervangen van de remmerij.

[img:150:128]http://img213.imageshack.us/img213/9865 ... ok6.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img344.imageshack.us/img344/1844 ... ix0.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img344.imageshack.us/img344/1655 ... nd7.th.jpg[/img]
[img:113:165]http://img344.imageshack.us/img344/1576 ... oi7.th.jpg[/img]

Opknap beurtje gedaan voor alle kunststof delen aan de buitenkant, en een nieuw spulletje uitgeprobeerd om de banden weer mooi zwart te krijgen. Ben wel tevreden over het resultaat alleen aan de stootstrip van de achterbumper begint het zwarte goedje af te bladderen dus waarschijnlijk moet ik ook dat flesje met afsluitende vloeistof kopen :?

[img:150:128]http://img253.imageshack.us/img253/2549 ... zh7.th.jpg[/img]

Zit al wax in zodat de donkerblauwe kleur weer mooi naar boven komt:

[img:113:165]http://img385.imageshack.us/img385/4135 ... mf2.th.jpg[/img]

Links het oude grijze gedeelte, rechts het mooie zwarte resultaat van hoe het er ooit in nieuwstaat uit zag. Zoals je ziet een verschil van dag en nacht:

[img:150:128]http://img105.imageshack.us/img105/7082 ... oa5.th.jpg[/img]

Deurgreep:

[img:150:128]http://img253.imageshack.us/img253/7716 ... kp4.th.jpg[/img]

Zijkant (niet op de druipers van de skirt letten, dit heb ik eerst met de Tyre Magic en daarna met de Plasticolor):

[img:150:128]http://img253.imageshack.us/img253/7756 ... mf0.th.jpg[/img]
[img:150:128]http://img381.imageshack.us/img381/6686 ... ub4.th.jpg[/img]

Het prachtig blinkende eindresultaat tijdens een mooie zonsopgang:

[img:150:128]http://img385.imageshack.us/img385/7372 ... qp5.th.jpg[/img]

Ik kan nog wel wat meer foto's hier neer zetten uit het draadje op ons clubforum maar voorlopig eerst maar eens deze, als er belangstelling voor is kunnen ze er altijd nog bij gezet worden.

Paul

Bericht door Paul » 09 jun 2007, 22:27

Tja, een keer wat anders dan de ///M3tjes, Vipers en Corvettes hieroo....


Maar 1 ding die 3 spaakswielen kunnen echt niet meer hoor.. dat is echt zoooooooo 1991... 8)

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 09 jun 2007, 22:41

Paul schreef:Tja, een keer wat anders dan de ///M3tjes, Vipers en Corvettes hieroo....


Maar 1 ding die 3 spaakswielen kunnen echt niet meer hoor.. dat is echt zoooooooo 1991... 8)
Ben ik het helemaal mee eens, moet voor nieuwe velgen alleen een nieuwe geldboom hebben want de huidige levert niet zo veel op.
De auto is trouwens van bouwjaar 1991, ik heb alleen geen flauw idee of ze er toen al op zaten :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 jun 2007, 23:52

Het resultaat van die beklede stoel valt me absoluut niet tegen! Geen spijt nu dat het geen echt leer is?

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 10 jun 2007, 00:15

Niels schreef:Het resultaat van die beklede stoel valt me absoluut niet tegen! Geen spijt nu dat het geen echt leer is?
Spijt heb ik alleen in gedachten maar niet in de knip, had ik wel voor echt leer gegaan en het zelf gedaan dan was ik uiteindelijk ongeveer evenveel kwijt geweest als een af fabriek geleverd leren interieur :(

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43128
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 jun 2007, 10:04

Je steekt er genoeg tijd in.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 10 jun 2007, 11:14

Die velgen vind je stiekum wel mooi... :wink:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 12 jun 2007, 22:13

Lol eigenlijk wel als je naar jouw gen 1 kijkt ja :mrgreen:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 09 aug 2007, 20:56

Inmiddels heb ik een tijdje terug ook al de grote 200.000 kilometer bereikt:

Het maffe was nog wel dat deze gebeurtenis midden in een bocht plaatsvond, das dus létterlijk het hoekje om :shock: :lol:

http://www.videoo.nl/video/200000-kilometer-calibra-8v

[img:150:128]http://img55.imageshack.us/img55/9555/0 ... rb1.th.jpg[/img]

Zo na een lange pauze wegens vakantie bij familie in Canada en het krijgen van een nieuwe baan zijn we er weer. Bekleding staat even op een laag pitje maar dat heb ik gedeeltelijk goed gemaakt door de vorderingen aan de inbouw van de electrische raambediening.
Gisteren heb ik een begin gemaakt met het kabelboomgedeelte in het interieur en moet zeggen dat het me alles meevalt, had er wel erger van verwacht. Toch grappig dat hetzelfde principe weer terugkomt dat het net Lego is zo doodsimpel is het, je haalt de ene boom er uit en kan de andere zo op zijn plaats klikken *ahem, moest wel een paar stekkertjes verbouwen* :mrgreen:
Niet moeilijk over denken en gewoon aan de slag gaan ermee, eerst uitgebreid op je gemak bekijken waar alles moet komen en of er nog wijzigingen noodzakelijk zijn waarna je aan de slag gaat. In mijn geval waren er een paar stekkerverbindingen niet compatible met de al in de auto aanwezige kabelboom, maar als je je hoofd koel houd en rustig gaat kijken hoe of wat dan loopt het gesmeerd.
In de onderstaande gevallen zaten er een paar draden niet op de plek waar ze zouden moeten zitten of ik had geen zin om de stekkertjes er individueel uit te peuteren.

Zwart/witte draad zat er bij een andere connector in gepropt en moest dus een eigen plekje krijgen, en de 4 overige draden moesten ook omgekat worden wegens connectorconflict. Alles uiteraard keurig netjes gesoldeerd en een krimpkousje er overheen.

[img:150:115]http://img159.imageshack.us/img159/8403 ... po9.th.jpg[/img]

Nogal groot onderling verschil, rechts ernaast zie je de connector waar het spul in moet komen.

[img:150:115]http://img527.imageshack.us/img527/7824 ... ru7.th.jpg[/img]

Klein probleempje van 2 stekkertjes die in de nieuwe boom apart zitten maar in de boom van de auto in een andere connector erbij moeten (de oplettenden onder ons zien dat het om dezelfde connector als waar ik in de eerste foto mee bezig ben geweest). Men neme een dunne maar stevige naald uit moeders naaikistje, kijken goed op welke plaats hij er door gewurmd moet worden en halen ZONDER per ongeluk de naald een halve centimeter je vinger in te jagen de stekkertjes er uit. Ik had het geluk dat de stekkertjes het zelfde waren en ze er zonder verdere problemen bij kon steken, sommige draden zul je dus kleur op kleur over moeten plaatsen.

[img:150:115]http://img103.imageshack.us/img103/1070 ... cr6.th.jpg[/img]

Verrek het past :mrgreen:

[img:150:115]http://img519.imageshack.us/img519/6996 ... ro5.th.jpg[/img]

Klaar nadat het gele blokkeervorkje weer terug op zn plaats geklikt is.

[img:150:115]http://img519.imageshack.us/img519/7414 ... za9.th.jpg[/img]

Voor de rest heb ik niets aan hoeven passen en was het gewoon plug & play. Wil je die dikke deurstekker op zn plek krijgen dan moet je zekeringkastje los, die plaat daar direct onder in de voetruimte (3 draaischroeven en nog wat klein grut) voor je de thule op de tast kunt lokaliseren. Deze moet je flink groter uit knippen omdat er veel meer kabels doorheen komen, het is een aardig gepruts en gefiedel maar heej dat moet je er maar voor over hebben wil je iets hebben om trots op te zijn.

[img:150:115]http://img510.imageshack.us/img510/3984 ... fd2.th.jpg[/img]

Is dit gedaan dan proppen we eerst de stekker op zn plek en sluiten al het overige spul terug aan waarna de thule op zn plek gepropt kan worden.
Dit is tot zover ik gister gekomen ben, dit weekend hoop ik de rechterkant te kunnen voltooien en dan moet ik die afgeknipte draden nog op hun plek zien te verbinden en een kabeltje op de handrem uitwisselen (dat lampje op je dashboard moet toch ergens informatie vandaan krijgen) -tg De nieuwe dingen voor de middenconsole zijn een koud kunstje en hoef je alleen maar op de plaats te klikken, het is in feite de ontbrekende helft van wat er als het goed is reeds aanwezig is (foto's hiervan volgen zodra ik ermee bezig ga).

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 aug 2007, 21:18

Je blijft knutselen aan die opels he 8) daarom zijn ze ook zo leuk! :wink:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 10 aug 2007, 22:14

Maik schreef:Je blijft knutselen aan die opels he 8) daarom zijn ze ook zo leuk! :wink:
Amen to that :mrgreen:

Gloeiende gloeiende, nou het 2e raammechanisme heb ik er vandaag dan ook maar in een serie vloeken en zuchten in gezet dit keer in me eentje het was me het werkje wel :lol:
Deurboom 2 zit er inmiddels ook in en de dikke deurstekkers aan de passagierskant zitten alvast in elkaar, morgen alleen nog even het nieuw gekochte Kiekert steuntje erbij plaatsen, een nieuwe deurhendel voor de passagierskant halen (oude is door vorige eigenaar beschadigd), en dan aan de grootste moordklus beginnen: proberen de afgeknipte draden te herleiden. Foto's van het mechanisme kan ik morgen ook nog maken want ik ben net een kwartier geleden opgehouden en heb het deurpaneel niet meer terug gezet.
Aan de bestuurderskant ben ik trouwens weer eens zo lui als een os geweest en heb alleen de voorste 2 bevestigingsschroeven van de stoel los gehaald inclusief een schroefje van die "uitstulping" aan de dorpel om de kabelbomen uit te kunnen wisselen :mrgreen:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 11 aug 2007, 20:47

*Heeft alles klaar en weggewerkt op de afgeknipte draden na en probeert een paar pinnetjes uit*


pinnetjes rechtlijnig, werkt niet


volgende pinnetjes, werkt ook niet


andere kant op, werkt niet


HEEJ ik hoor wat klikken in het motortje maar werkt niet


kruislings proberen dan maar, werkt niet


andere kruislings, KOLERE het WERKT HIJ ZAKT NAAR BENEDEN!


*KNAP en raam zakt scheef waarna er niets meer gebeurt*



NEE HE



paneel loshalen, is er een schuivertje uit zijn geleider gerot G*******MME :evil: :evil: :evil: :evil:


*zucht* dan maar proberen of het zo lukt om hem er weer terug in te krijgen. Tussen het proberen door rot het VOLGENDE schuivertje uit zijn geleider :evil: :evil: :evil:


nieuwe popnagels here i come :cry:


NONDENONDENONDEJU wat een moordwerk om het weer terug te krijgen, paar keer popnagels OPNIEUW uit moeten boren.


nou nog maar keertje proberen dan.


HEHE hij luistert eindelijk naar het baasje.


Nu alleen nog de afgeknipte draden terug traceren en een probleem met terugzakken op zijn hoogste punt wegwerken.
Zo dat waren de gebeurtenissen van vandaag in het kort :lol: Kreeg nog bezoek van een zwerfkat en van een oud klasgenote uit mijn basisschooltijd die langs gewandeld kwam, was wel leuk om weer even bij te praten omdat we elkaar sinds die tijd ongeveer niet meer gezien hebben.

EDIT: vandaag na een tip op het CTN forum de min pool van de accu los gehaald om het zaakje te resetten en het rechter raam werkt nu naar behoren :P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten