Focus RS 2015
- Hielke
Re: Focus RS 2015
Deze test door Wouter zou als een mooie reality check dienst horen te doen voor de mensen die denken dat het makkelijk powersliden met de RS is. Commentaren als "die auto doet het bijna zelf" zitten ver van de waarheid af. Op power zet je in driftmode de kont alleen op een kleine rotonde of lang doordraaiende langzame bocht om. Dit in tegenstelling tot een krachtige RWD met sper. Die krijg je ook in korte knikjes om.
In uitdagende omstandigheden op de openbare weg zul je de RS de bocht in moeten flikken om 'm in een powerslide te krijgen. De mooie techniek stelt je dan in staat om die powerslide voort te zetten.
In uitdagende omstandigheden op de openbare weg zul je de RS de bocht in moeten flikken om 'm in een powerslide te krijgen. De mooie techniek stelt je dan in staat om die powerslide voort te zetten.
- Macboy
Wouter is juist heel erg enthousiast over de Focus RS. Ik herken de opmerkingen hier dan ook niet.
Enige echt negatieve is volgens hem:
- Dat het een Ford is. En dus geen Audi kwaliteit. Tja. Ik verwacht niet anders van een Ford. Daar is de prijs ook naar.
- Dat te hoog zitten is wel mega irritant, maar heel erg storend vindt hij het niet; zoiets moet je toch echt zelf proberen vind ik.
- Verder mist hij de oude 5-cilinder motor voor het geluid, maar klinkt deze ook gewoon heel goed.
- Blijft dus over die drift modus die niet echt vanzelf zou gaan. Lekker boeien. Driften gaat nooit vanzelf.
Enige echt negatieve is volgens hem:
- Dat het een Ford is. En dus geen Audi kwaliteit. Tja. Ik verwacht niet anders van een Ford. Daar is de prijs ook naar.
- Dat te hoog zitten is wel mega irritant, maar heel erg storend vindt hij het niet; zoiets moet je toch echt zelf proberen vind ik.
- Verder mist hij de oude 5-cilinder motor voor het geluid, maar klinkt deze ook gewoon heel goed.
- Blijft dus over die drift modus die niet echt vanzelf zou gaan. Lekker boeien. Driften gaat nooit vanzelf.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Volgens mij heb ik 't er niet over dat Wouter niet enthousiast zou zijn over de RS. En Hielke zoals ik 't lees ook niet.
Een Focus RS kan blijkbaar heel veel, maar bij de één wel en bij de ander niet(?)
Tja.
Een Focus RS kan blijkbaar heel veel, maar bij de één wel en bij de ander niet(?)
Tja.
- JoostSchouten
Wat ik van mezelf herken is dat zodra het wegdek nat is ik pas echt de rotondes en haakse bochten dwars ga nemen. Op droog vind ik het (op hoge uitzondering na) gewoon zonde van het rubber.
Denk dat je met die driftmodus op nat echt all the way dwars kunt gaan!
Denk dat je met die driftmodus op nat echt all the way dwars kunt gaan!
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Zeker met 4 chinese bandjes erom.
- JoostSchouten
Inderdaad!matthyssie schreef:Zeker met 4 chinese bandjes erom.

- Hielke
Op ijzel, en als je alleen op de rim van je velgen rijdt, dan gaat het helemaal makkelijk.
-
Ik wacht met smart op filmpjes van Sutcliffe, Harris en bijv. Tim Schrick, zodat we weer wat (een) balans hebben. Hoop ik.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat laatste filmpje ben ik halverwege afgehaakt, heeft die vent gezopen ofzo? Wat een gezapige en slome stem zeg. Werd wakker omdat het kwijl me uit een mondhoek liep omdat ik op het toetsenbord lag te ronken 

- Joy
+1, ieder publiek z'n presentator. Bij mij werkt deze manier ook niet.
-
huh? over wie/welk filmpje hebben jullie 't?
-
Waar ik mee 'zit' is dat bij elke redelijke 'perfomance car' op de markt, van 'n Polo GTI tot een F12 TdF, 99 van de 100 youtube filmpjes gaan over 't zelfde, maar in 'n andere taal. Autorijden/chassis/capabilities zijn daarin van ondergeschikt belang: Presentatoren zijn 'belangrijker' dan 't lijdend voorwerp, de auto. Althans zo beleef ík 't.
Die mix auto/presentatie/balans hebben maar (minder dan) 'n handvol programma's wereldwijd in mijn ogen.
En 't is allemaal leuk en aardig, en presenteren en filmwerk is een kunst, dat snap ik ook. Daar kom ik niet aan.
Maar autorijden kan ook 'n kunst zijn. Blijkbaar.
Die mix auto/presentatie/balans hebben maar (minder dan) 'n handvol programma's wereldwijd in mijn ogen.
En 't is allemaal leuk en aardig, en presenteren en filmwerk is een kunst, dat snap ik ook. Daar kom ik niet aan.
- Joy
Autoblog. Wouter heeft een bepaalde manier van presenteren voor de camera die (denk ik) afwijkt van hoe hij normaal gesproken is en dat weet me niet te boeien. Sterker nog, het irriteert mij.Robin schreef:huh? over wie/welk filmpje hebben jullie 't?

- Hielke
Absoluut. En het is (voor mij) zeker een primaire voorwaarde voor een goede test.Robin schreef:
Ik mag Wouters' stijl wel. Maar z'n stijl past vooral goed bij dikke, hele exclusieve auto's. Lekker wat rubber neerleggen, toch een sneertje naar de onvolkomenheden van zo'n auto, prima.
Manco van Autoblog is dat ze geen stuurmannen op de 'betaalbare' real world snoepjes, zoals de RS er eentje is, af kunnen sturen. Stuurmannen die vanuit het perspectief van de liefhebberij voor het sportieve sturen een auto willen reviewen. Rijders eigenschappen die Autovisie en Autoweek met hun testers juist voortreffelijk hebben weten neer te zetten. Beter dan wat ook (tussen het vele buitenlandse bagger) tot nu toe.
- FreudeamFahren
Goh. Da's gek. We zijn 't eens
Ook wel eens aardig.
Denk dat Wouter net het laatste streepje talent / ballen / ervaring mist. Gaat liever dwars op vermogen dan glijden door spelen met de massa. En dan is een Focus RS je maatje niet (helemaal).

Denk dat Wouter net het laatste streepje talent / ballen / ervaring mist. Gaat liever dwars op vermogen dan glijden door spelen met de massa. En dan is een Focus RS je maatje niet (helemaal).
- RVV
Misschien dat meespeelt dat het toch om andermans auto gaat (importeur/fabrikant)? Een doodzonde om een testauto compleet af te schrijven. Rijden met een stukje reserve kan ik me goed voorstellen. Verder prima filmpje van Wouter. Zo te zien lijkt me de RS een auto waar je heel veel fun uit kan halen.
- Tristan
Hij geeft in het filmpje ook aan dat het waarschijnlijk aan zijn talenten ligt. Daar is hij eerlijk over. Maar een klein groepje mensen die meer durft dan Wouter IRL. Dus zijn test is voor gros van de kopers relevant, echt makkelijk driften doet het niet.FreudeamFahren schreef:Goh. Da's gek. We zijn 't eensOok wel eens aardig.
-
Tristan schreef:Hij geeft in het filmpje ook aan dat het waarschijnlijk aan zijn talenten ligt. Daar is hij eerlijk over. Maar een klein groepje mensen die meer durft dan Wouter IRL. Dus zijn test is voor gros van de kopers relevant, echt makkelijk driften doet het niet.FreudeamFahren schreef:Goh. Da's gek. We zijn 't eensOok wel eens aardig.
Dat haalde ik er ook uit ja.
Maar dikgedrukt, ik denk dat dat wel wat meevalt, met alle respect voor beide partijen overigens.
Maar verder mee eens waar 't bij Autoblog om draait en waarom ze airtime hebben etc.
- Hielke
Een drift is voor de gemiddelde koper van whatever potente RWD nooit makkelijk.
Er werd door mensen hier in het topic echter gesteld dat het met de AWD Focus RS juist heel makkelijk zou zijn.
Er werd door mensen hier in het topic echter gesteld dat het met de AWD Focus RS juist heel makkelijk zou zijn.
-
Op internet heeft men nogal snel praatjes.
-
De 'goedrijders' groep is wat groter dan we denken en de groep 'blatende prutsers' ook op dit soort fora is nog véél groter, inderdaad Tom:)
Zoiets?:)

Zoiets?:)

- GTRene
zo is dat, voor het gros van de kopers, ook best gevaarlijk dat driften op straat, of je moet echt weten wat je kan/durft.Tristan schreef:
Hij geeft in het filmpje ook aan dat het waarschijnlijk aan zijn talenten ligt. Daar is hij eerlijk over. Maar een klein groepje mensen die meer durft dan Wouter IRL. Dus zijn test is voor gros van de kopers relevant, echt makkelijk driften doet het niet.
zou het nog zonde van vinden ook

- GTRene
sommige kunnen overal mee driften zo schijnt
https://www.facebook.com/MotorAge/video ... 1/?fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/MotorAge/video ... 1/?fref=nf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Macboy
Leuk om te zien dat sommigen schrikken dat Hielke - die ik als rijder en persoon hoog heb staan - mooie teksten kan schrijven als die niet bewust aan het stoken is !
Mooi draadje heren
Mooi draadje heren

-
Onlinemarkk
Als de focus RS ook maar een beetje lijkt op 4wd's als EVO's of STI's dan snap ik wel dat ie tijdens een halve testdag niet goed te driften is.
Een 4wd is sowieso heel anders driften. Minder dwars, minder tegenstuur, meer snelheid, sneller recht.
En idd puur op vermogen dwars zetten is bijna niet te doen. Smijten, flicken en via liftoff dwarszetten en dan het vermogen erop is vaak de remedie. En dan heb je veel snelheid en ruimte nodig...en lef...en vertrouwen in de auto...mij lukt dat niet in een halve dag met een onbekende auto...
(Tuurlijk beetje dwars lukt wel maar autoblog powerslide video materiaal...forget it...)
Mark.
Een 4wd is sowieso heel anders driften. Minder dwars, minder tegenstuur, meer snelheid, sneller recht.
En idd puur op vermogen dwars zetten is bijna niet te doen. Smijten, flicken en via liftoff dwarszetten en dan het vermogen erop is vaak de remedie. En dan heb je veel snelheid en ruimte nodig...en lef...en vertrouwen in de auto...mij lukt dat niet in een halve dag met een onbekende auto...
(Tuurlijk beetje dwars lukt wel maar autoblog powerslide video materiaal...forget it...)
Mark.