FSI met LPG

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2007, 21:33

Volgens mij heeft LPG een hoger octaangehalte (in elk geval meer als 100) als benzine en is dat dus beter bestand tegen pingelen :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 jun 2007, 00:30

Bert ///M3 schreef:Volgens mij heeft LPG een hoger octaangehalte (in elk geval meer als 100) als benzine en is dat dus beter bestand tegen pingelen :)
Octaangetal bedoel je Bert :wink: (had ik van jou ZEKER niet verwacht :mrgreen: )

Vanuit dat oogpunt zou het moeten werken alleen is er natuurlijk een wezenlijk verschil met benzine. Want wat is dan de compressie einddruk als je LPG injecteert, is er sprake van (voldoende) koel effect en komt dit LPG mengsel dan niet tot zelf ontbranding (door dit hoger octaangetal)? Je wilt een bepaalde begindruk om een bepaalde einddruk te bereiken. In een FSI motor wordt aardig gespeeld met het koelend effect van vernevelde benzine maar haal je ook het benodigde resultaat met het injecteren en aanmengen van LPG en zuurstof? LPG gedraagt zich anders in het proces tussen begin- en einddruk dan benzine :wink: Moeilijke materie :shock: maar wel erg interessant :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2007, 03:16

Niels schreef:
Bert ///M3 schreef:Volgens mij heeft LPG een hoger octaangehalte (in elk geval meer als 100) als benzine en is dat dus beter bestand tegen pingelen :)
Octaangetal bedoel je Bert :wink: (had ik van jou ZEKER niet verwacht :mrgreen: )
Mag een mens zich ooit vergissen? :mrgreen:
Vanuit dat oogpunt zou het moeten werken alleen is er natuurlijk een wezenlijk verschil met benzine. Want wat is dan de compressie einddruk als je LPG injecteert, is er sprake van (voldoende) koel effect en komt dit LPG mengsel dan niet tot zelf ontbranding (door dit hoger octaangetal)? Je wilt een bepaalde begindruk om een bepaalde einddruk te bereiken. In een FSI motor wordt aardig gespeeld met het koelend effect van vernevelde benzine maar haal je ook het benodigde resultaat met het injecteren en aanmengen van LPG en zuurstof? LPG gedraagt zich anders in het proces tussen begin- en einddruk dan benzine :wink: Moeilijke materie :shock: maar wel erg interessant :D
Ik denk dat het qua koelend effect niet heel veel uit maakt, dat ligt oa aan je injector en de druk van je brandstof systeem. Hoe hoger de drukval over je injector, hoe groter de daling in temperatuur. Het enige probleem is misschien de brandstoftemperatuur voor injectie, maar daar is wel een mouw aan te passen met een koeler (immers als je gas voor die drukval te warm is dan kom je na de drukval ook niet beneden je max temperatuur)

Als het eenmaal in de cilinder zit dan is dan gedraagd het zich bijna gelijk aan benzinedampen dus dan is het volgens mij geen probleem meer omdat het octaangetal toch hoger is. Alleen moet je volgens mij de zaak aanpassen omdat LPG een andere stoichiometrische (3x woordwaarde :mrgreen:) verhouding heeft. En dat is lastig, omdat je daarvoor de ECU of injector wijzigen moet.

Verder heb ik geen verstand van VAG motoren dus dit is slechts een gok (disclaimer :mrgreen:) maar volgens mij is het technologisch geen grote stap om een FSI motor op LPG te laten lopen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 jun 2007, 04:11

Als het in de cilinder zit zal het vanaf het moment van druk opbouw niet dusdanig verschillen van karakter dat dit problematisch is anders zou dat ook voor andere benzine motoren gelden.

Maar wat jij zegt, dat JT effect door druk verlaging daar zit denk ik wel wat in :idea: LPG wordt in gasvorm geinjecteerd (of G3 niet? Ik weet het eigenlijk niet eens meer :oops: ) waardoor er denk ik zeker een behoorlijke (relatief dan) drukval ontstaat. Het mengsel zal dus zeker niet afkoelen zoals bij de direkte benzine inspuiting (proces van vloeistof verneveling) wel het geval is. Octaangetal van LPG is ca. 103 maar voor een FSI wordt eigenlijk ook al 98-100 geadviseerd. De vraag is nu alleen wat de mengsel temperatuur is met het LPG en of de drukgrens van het pingelen wel of niet bereikt wordt door die hogere temperatuur in het drukopbouw proces :D LPG heeft ook een lager rendement t.o.v. benzine wat best wel eens kan zitten in het feit dat het mengsel warmer is maar of dat ook zo is weet ik eigenlijk niet......ik zal het ooit wel gehad hebben..lang, lang geleden :oops:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 09 jun 2007, 09:47

LPi Vialle bij Boertien inEmmen schijnt goed adres te zijn?

Gisteren was hier iemand met een nieuwe Type Avensis op....gas...problemen.....tsja waarom koop je een 2.0 avensis 150pk terwijl we super diesels hebben die ook nog eens veel fijner rijde!

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 09 jun 2007, 11:15

Femme schreef:
Maurice Hoekstra schreef:
Femme schreef:
Met behulp van een lpg installatie kun je een dikke benzinemotor rijden voor de brandstofkosten waar zo'n winkelwagen van Daihatsu nog moeilijk mee kan concurreren.
Totdat je na 100.000 km of minder op gas gereden te hebben je kop moet laten reviseren a 1500-2000 euro. Weg prijsvoordeel. :o
100.000km met een verbruik van 10,5l per 100km, prijs per liter benzine € 1,49: € 15.645.-
100.000km met verbruik van 12,0l per 100km, prijs per liter lpg € 0,58: € 6960,-

Na aftrek van de kosten van de lpg-installatie (zo'n 2600 euro) hou je nog 6085 euro over.

Dit is dus voor een 1700 kg wegende station met een 3,2 liter 260pk blok.
Akkoord, maar je vergeet de koprevisie en de hogere motorrijtuigenbelasting (+- 160 euro meer per kwartaal).

Gas is dus als je veel km's rijd wel goedkoper maar je moet dus ook echt veel km's rijden ten opzichte van benzine om het eruit te halen. En dus onder voorbehoud dat je geen problemen krijgt door de gasinstallatie wat ook weer $$ en ellende kost.

Wat doet zo'n gastankje trouwens bij een aanrijding van achteren?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 09 jun 2007, 12:57

Het is bekend dat gastanks nagenoeg onverwoestbaar zijn (helemaal vergeleken met een gangbare benzinetank). Een ringtank die op de plek ligt van het reserverwiel kan geen kant uit en ligt laag in de auto. Bij een aanrijding hoef je mijn inziens niet bang te zijn dat het ding een eigen leven gaat leiden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 jun 2007, 21:13

duifjes.com schreef:Gisteren was hier iemand met een nieuwe Type Avensis op....gas...problemen.....tsja waarom koop je een 2.0 avensis 150pk terwijl we super diesels hebben die ook nog eens veel fijner rijde!
Mijn idee :wink: Koppelkanonnen met comfort, voor alle dag wil ik gewoon niet eens meer een benzine wagen :D

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 09 jun 2007, 21:50

Rij privé bijna al m'n kilometers met een 3,9V8 op LPG. Impco installatie met 70L onderbouwtank op de plaats van de benzinetank en 40L benzinetank in een loze ruimte in het spatbord.

1 op 5,7 op gas, zowel stad als snelweg. Wegenbelasting nul en verzekering voor 100 euro in't jaar. Sta nog steeds met een smile bij de pomp, en het blok loopt met deze gasinstallatie beter dan op benzine.

Enne, diesel en benzine kun je ook op koken hoor :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 jun 2007, 00:07

Jurriaan schreef:Rij privé bijna al m'n kilometers met een 3,9V8 op LPG. Impco installatie met 70L onderbouwtank op de plaats van de benzinetank en 40L benzinetank in een loze ruimte in het spatbord.

1 op 5,7 op gas, zowel stad als snelweg. Wegenbelasting nul en verzekering voor 100 euro in't jaar. Sta nog steeds met een smile bij de pomp, en het blok loopt met deze gasinstallatie beter dan op benzine.

Enne, diesel en benzine kun je ook op koken hoor :)
Ja das ook lachen :D Heb ik ook wel eens naar gekeken zo'n ding. Oud chassis met nieuwere koets enz. enz. Vooral zo'n Vogue vind ik een erg mooie bak! Hoe zit het met onderhoudskosten van zo'n ding??

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 jun 2007, 10:18

Zelfs met een nieuw chassis kan het wel.
Iig kon het tot kort wel.

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 10 jun 2007, 11:31

Niels schreef:
duifjes.com schreef:Gisteren was hier iemand met een nieuwe Type Avensis op....gas...problemen.....tsja waarom koop je een 2.0 avensis 150pk terwijl we super diesels hebben die ook nog eens veel fijner rijde!
Mijn idee :wink: Koppelkanonnen met comfort, voor alle dag wil ik gewoon niet eens meer een benzine wagen :D
Daarom is lpg ook veel leuker in een auto met een dikke motor in plaats van zo'n standaard 1.6'je. Aan koppel heb je geen gebrek in een auto met een grote cylinderinhoud. Tegelijkertijd heb je wel alle voordelen van een zijdezachte loopcultuur en sportieve sound van een benzinemotor met zes of meer cylinders.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 10 jun 2007, 15:17

Niels schreef:
Ja das ook lachen :D Heb ik ook wel eens naar gekeken zo'n ding. Oud chassis met nieuwere koets enz. enz. Vooral zo'n Vogue vind ik een erg mooie bak! Hoe zit het met onderhoudskosten van zo'n ding??
Onderhoudskosten vallen reuze mee als je het zelf doet. De laat jaren '80 ers worden een hoop gesloopt, en zo zijn er een hoop onderdelen voorhanden die allemaal van '70 tot '95 met elkaar compatible zijn, of compatible te maken zijn. Vooras of achteras kost 150 euro, versnellingsbak of tussenbak 300 euro, goed lopend blok van 200 euro tot 1000 euro, en zo zijn eigenlijk de vitale delen wel een beetje geweest. Chassis' rotten niet zo snel, de body heeft wel een hoop beruchte punten, en roest is daarom ook de belangrijkste factor om op te letten.

Oud chassis met jonge body ben ik niet zo'n fan van, daar die de oldtimer-regeling mijnsinziens misbruiken. Sommigen tikken zelfs alleen het oude nummer in het jongere chassis, en dat is natuurlijk gewoon omkatten... Gelukkig zijn er voor de kenners genoeg punten die een echt oude auto van een jongere kunnen onderscheiden.

En, een tweedeurs blijft natuurlijk veel mooier dan een vierdeurs:

[IMG:1465:537]http://i19.tinypic.com/535ie0w.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten