BMW 120i F20 B48 ZF8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Hoppa

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Hoppa » 21 jan 2016, 12:02

Kerel, laat je dash even flocken!!!!!! hoort in een racer en kost het geld ook niet, is echt super!

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 21 jan 2016, 12:38

Ik wil het flocken eerst eens in het echt zien. Voorlopig heb ik het alleen van plaatjes en dan vind ik het alcantara folie toch een stuk mooier.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik met mijn huidige folie het dashboard niet kan plakken omdat het niet blijft zitten.

Maar andere dingen hebben nu een hogere prio, dus die gaan eerst.

Hoppa

Bericht door Hoppa » 22 jan 2016, 20:30

Vanreijmersdal schreef:Ik wil het flocken eerst eens in het echt zien. Voorlopig heb ik het alleen van plaatjes en dan vind ik het alcantara folie toch een stuk mooier.

Ik ben er wel achter gekomen dat ik met mijn huidige folie het dashboard niet kan plakken omdat het niet blijft zitten.

Dan maar even rap in het echie bekijken want dan donder je gelijk die foliebrut in de kliko

Tim N

Bericht door Tim N » 22 jan 2016, 20:37

+1 maar dan wel antraciet flock oid niet die zwart-zwarte

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 23 jan 2016, 21:02

Waar kom je vandaan ? je bent altijd welkom en ik kan je ook altijd even een sample opsturen geen probleem !

oh en die poly deuren kan ik ook wel krijgen ;)

E-volve

Bericht door E-volve » 27 jan 2016, 20:24

Edit: had 'n PM moeten zijn ;-)
Vanreijmersdal schreef:Ik wil het flocken eerst eens in het echt zien. Voorlopig heb ik het alleen van plaatjes en dan vind ik het alcantara folie toch een stuk mooier.

Laatst gewijzigd door E-volve op 14 feb 2016, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 28 jan 2016, 07:59

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb het dekseltje niet nodig.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 01 feb 2016, 20:27

Is er iemand die mij kan helpen met een aansluitschema van het contactslot voor een e46 coupe?
Ik heb een startpaneel dat ik wil aansluiten, maar ik kan moeilijk achterhalen welke draden ik moet gebruiken.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 10:52

Over een tijdje is het de bedoeling om wat meer vermogen uit de 330 te halen.
Hiervoor ben ik aan het kijken naar een ander uitlaatsysteem, 1 voor het gewicht en 2 voor een betere flow.
Het spruitstuk (waar ook de katalysator in zit) wordt vervangen door een spaghetti en dan worden de lambda's ook meteen software matig aangepast.
Dan wil ik eigenlijk het middenstuk (waar 2 dempers in zitten) vervangen door een bv x-pipe of eisenmann soundpipe.
En als laatste dan de einddemper, ik twijfel nog of ik met origineel blijf rijden of dat ik deze dan ook meteen vervang.

Alleen nu de vraag ivm het geluid. Op diverse circuits ben je gebonden aan het geluid en ik ben bang dat wellicht met alleen een einddemper (origineel of vervanging) er misschien te veel geluid uitkomt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Of misschien is het een beter alternatief om juiste de midden dempers te laten en de einddemper te vervangen als rechte pijp.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 11:04

Nog een vraagje, dit heeft te maken met de montagepunten voor de 6 puntsgordel.
Ik heb in het KNAF jaarboek zitten neuzen en hierin staat alleen onder welke hoek de gordels moeten en dat ze niet aan de stoelbevestiging mogen. Maar wat is de stoelbevestiging? Zij dat alleen de zij steunen of ook de plaat (zoals ik die heb op de foto hieronder) waarop de stoel staat?
Deze vraag is omdat ik niet precies weet dat ik met het montagepunt onder de stoel mag en moet.

Mag dit?
Afbeelding

Of moet het zo met de ogen in de vloer en moet de vloer dan nog extra verstevigd worden?
Afbeelding

Reind

Bericht door Reind » 12 feb 2016, 11:12

Mijn ervaring is dat het met het geluid in Nederland wel meevalt, maar je loopt altijd risico als je meer dan 95db produceert. In NL kijken ze naar de gemiddeld geluidproductie op een dag. Als er niet teveel auto's rijden kom je nog wel weg met een auto die meer dan 95db doet. Dit heb ik zelf meegemaakt met mijn behoorlijk luide M3, en zie wel vaker kabaal makers rijden waarvan ik denk, zo zo, dat het allemaal mag. Maar als het erg druk is kan het wel een probleem zijn.

Op Zolder meten ze per auto en als je 0,1db erboven zit krijg je eerst een waarschuwing. Bij de tweede mag je naar huis.

Extra PK's uit een 330i halen is erg kostbaar. Ik zou het in 1 keer goed doen en er een compressor opzetten.
Eigenlijk is mij advies om helemaal niks te doen aan de motor en je centjes te gebruiken om mee meters te maken en te werken aan je skills. Daar heb je auto toch voor gekocht. :df:

Joy

Bericht door Joy » 12 feb 2016, 11:17

Volgens mij moeten de ogen onderdeel uitmaken van de structuur van de auto. Een geschroefde plaat is in feite geen onderdeel van het chassis. Dus door de bodemplaat en voorzien van verstevigingsplaten.

Wat betreft sportuitlaten, Zolder is met alleen een sportdemper vaak al een zwarte vlag. Het ligt er een beetje aan waar je gaat rijden, anders zou ik het niet te gek maken.
Motorisch zou ik er weinig aan doen. Alles wat je doet resulteert in meer thermische belasting. Je wil gewoon zorgeloos rondjes kunnen klokken zonder zorgen over oververhitting etc.
Laatst gewijzigd door Joy op 12 feb 2016, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Reind

Bericht door Reind » 12 feb 2016, 11:17

Vanreijmersdal schreef:Nog een vraagje, dit heeft te maken met de montagepunten voor de 6 puntsgordel.
Ik heb in het KNAF jaarboek zitten neuzen en hierin staat alleen onder welke hoek de gordels moeten en dat ze niet aan de stoelbevestiging mogen. Maar wat is de stoelbevestiging? Zij dat alleen de zij steunen of ook de plaat (zoals ik die heb op de foto hieronder) waarop de stoel staat?
Deze vraag is omdat ik niet precies weet dat ik met het montagepunt onder de stoel mag en moet.

Mag dit?
Afbeelding

Of moet het zo met de ogen in de vloer en moet de vloer dan nog extra verstevigd worden?
Afbeelding
Beide mag niet.

1: bevestigingspunten voor gordels moeten altijd worden bevestigd op de bodemplaat (carrosserie). Maar zoals jij het hebt is afkeur. Je moeten er speciale plaatjes voor gebruiken http://www.autosportcompany.nl/moerplaa ... r28xPnhCUk
2: Je moet een gat zagen in die plaat en ze dan op de bodem monteren. Is die plaat overigens van staal. ALU scheelt gewicht.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 feb 2016, 13:29

Die motoren zijn qua tuning echt een drama. Ze zijn gevoelig voor veel toeren draaien en hebben ontzettend veel problemen met trillingen in de motor. Ik zou hem dus lekker standaard laten. Wil je toch meer vermogen dan zou ik er direct een M3 motor in hijsen. Zijn namelijk veel stevigere motoren en als je naar het kostenplaatje kijkt dan valt het wel mee, gezien een 330i motor tunen echt in de papieren loopt.

Wat betreft het contactslot. Die auto's hebben een startblokkering die via de sleutel loopt. Als je dat er niet uit haalt dan ben je altijd de sleutel nodig, anders start hij simpelweg niet. Schema is wel ergens online te vinden, even zoeken op E46 WDS. Dat is de naam van de catalogus van BMW zelf met elektrische schema's.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 19:57

Ik ben vandaag bij Biesheuvel geweest en heb de onderstaande platen gehaald.
Zij gaven aan dat ik het originele gordelpunten bij de B style kan gebruiken en deze platen voor onder de stoel en voor de ander heupgordel in de middentunnel.
Zij gaven ook aan dat zolang de baseplate onder de auto zit (waar je je oog in schroeft is het goed. Andere optie is je baseplate aan de binnenkant van de auto te lassen. maar onderop werd geadviseerd (vastzetten dmv draad op het oog + puntlas). Dat zou betekenen dat het 2e plaatje goed is mist de gordelplaten aan de onderzijde van de bodem gemonteerd zitten.

Afbeelding

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 20:13

Reind, de plaat is nu nog van staal. Toen ik dit bedacht had ben ik voor zekerheid gegaan. 6mm staal.
Alleen weegt die plaat 12 kilo. Een beetje navraag bij diverse race bedrijven, blijkt 5mm alu voldoende te zijn.
Dus er zijn nieuwe alu platen onderweg. die zullen ergens rond 4 kilo wegen denk ik.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 20:20

Leuk om te zien wat de meningen zijn over extra vermogen uit de 330i. Toch zijn de meningen daarover verdeeld, maar daarover later meer als het zover is.
Ik heb besloten om eerst alleen het spuitstuk te vervangen en te kijken wat het aan geluid doet.
De dempers in de middenpijp zijn absorptiedempers en lopen intern dus gewoon recht door, is voor de flow nu voldoende.

Met de motorcompetitie hadden we vroeger ook te maken met maximaal geluid, en vooral op Zolder.
Ik herken wat je zegt Reind met dat je sommige voorbij hoort blerren en denk hoe kan dit nou?
Toch geeft harder geluid in de oren niet altijd meer DB op de meter, het heeft volgens mij ook met het soort en de vorm van het geluid te maken. Maar die theorie is meer voor een ander topic.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 12 feb 2016, 20:21

Bert, voordat ik het hier vroeg heb ik op google zitten zoeken maar kon niks vinden, maar met jouw nieuwe tip ga ik het nogmaals proberen, thnx.

Knot

Bericht door Knot » 12 feb 2016, 21:36

Vanreijmersdal schreef: Of misschien is het een beter alternatief om juiste de midden dempers te laten en de einddemper te vervangen als rechte pijp.
Die zou ik juist laten zitten om te dempen, alleen het uitlaatspruitstuk en kats vervangen voor de flow.

Knot

Bericht door Knot » 12 feb 2016, 21:38

Bert ///M3 schreef:Die motoren zijn qua tuning echt een drama. Ze zijn gevoelig voor veel toeren draaien en hebben ontzettend veel problemen met trillingen in de motor.
Is dat echt zo'n drama? Mijn M52 liep echt heerlijk met 7000 toeren, ook driftend hele dag op de revlimiter stuiterend geen centje pijn.... Is een M54 zoveel slechter dan?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 feb 2016, 09:43

Zowel M52 als M54 zijn een ramp als je er mee gaat racen. Hou je het binnen de perken dus 6500-7000 rpm dan gaat het nog mits je er geen lichtere vliegwielen etc op zet. Gebied tussen 7000 en 7200 is vooral erg kritisch. Ga je er te ver mee dan krijg je last van allerlei vage problemen, eerst oliepompmoeren die los lopen, die las je vervolgens vast, dan breken ineens de Assen van je oliepomp tot je die verstevigd. Er is een manier voor, monteren van een ATI vibratiedemper maar dan loopt je tuning dusdanig uit de klauwen qua kosten dat het gewoon de moeite niet is. 2 bekenden van mij geloofden het eerst ook niet, de 1 ging endurance racen met een M52B25 en de ander met een M54B30. De eerste heeft al voor de 3e keer zijn oliepomp gefixeerd en de de 2e heeft zijn eerste M54B30 al op de hoop kunnen gooien doordat hij ineens zonder oliedruk reed.

Ik heb onlangs wel gehoord dat een vibratiedemper van een E36 325i ook een enorme verbetering is.

Deze problemen zijn inherent aan het 6 in lijn ontwerp. De reden dat ze er mee wegkomen bij de S motoren is dat de krukassen veel dikker en zwaarder zijn, en daardoor minder gevoelig. Een M50-M52 krukas heeft bijvoorbeeld 45mm drijfstanglagers en een S50 heeft 49-50mm lagers. Om even het verschil aan te geven. S54 met zijn 8000 toeren is bijvoorbeeld ook heel gevoelig voor het stukgaan van de vibratiedemper.

Ander uitlaatspruitstuk voor een paar PK kan natuurlijk altijd maar als je het wat serieuzer aan gaat pakken dan is de basis simpelweg bij voorbaat fout.

Peric

Bericht door Peric » 13 feb 2016, 11:03

Een compressor er op? Hoef je ook niet zo hoog in de toeren te gaan..

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 13 feb 2016, 12:10

Ik ben nu vooral nog aan het oriënteren en aan het uitzoeken wat je wel en niet met deze motoren moet doen. De vibraties bij hogere toerentallen is bij mij bekend. Maar dan kan je ook gewoon de toerenbegrenzer ergens tussen 6500 en 7000 zetten.

Juist dit soort dingen vind ik interessant, wie welke ervaringen er mee hebben.
Vermogen is geen noodzaak, maar als het veilig kan dan is het wel leuk en ik hoef ook geen 400pk.

@Bert, kan jij aangeven wat die kennis van jouw aan zijn M54B30 had gedaan dan?
Dat ging bij hem waarschijnlijk veel verder dan alleen maar even een andere uitlaat. Waarschijnlijk ook nokassen en etc.

Toch zijn er op andere fora ook pratijk voorbeelden van drifters waarbij het wel allemaal heel blijft en die jongens zitten alleen maar in hogere toerentallen.

Nogmaals, Vermogen is geen noodzaak, maar als het veilig kan dan is het wel leuk. Maar eerst de rest van de auto helemaal afmaken.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 feb 2016, 12:34

Die motoren daar was zelfs vrij weinig aan gedaan.

Bij de eerste enkel andere software met een hogere toerenbegrenzer en een race koppling, plus een gemodificeerd carter om rondslingeren van olie tegen te gaan.

Bij de tweede ongeveer zelfde, maar een lagere toerenbegrenzer.

Op die auto's word wel met hele korte diffs gereden, dus relatief gezien rijden die heel lang in het bovenste toerengebied op volle belasting. Veel drifters zitten wel vaak hoog in toeren maar niet vol belast. Daar kan ook een verschil zitten.

Ik denk zelfs dat het zo'n motor haast minder kwaad doet om met een schroefcompressor en een lang diff te gaan rijden, als de atmo route nemen qua tuning en veel toeren draaien icm korte verzetten.

Reind

Bericht door Reind » 15 feb 2016, 10:46

Meer pk's uit een m54b30 is DUUR PUNT Maar als je het leuk vindt moet je het vooral doen en ik zal het met belangstelling volgen.

Ook iets wat de meeste niet weten. Veel (wellicht de meeste) motoren lopen kapot omdat bestuurders een schakelfout maken. Vooral van 3 naar 4 is een bekende. Hop, van 4 naar 2......... AUW. Alle kleppen krom of erger gat in de zuiger.

Hoeveel ik dat al niet op de circuits heb gezien. En ja, het is mijn in een ver verleden ook overkomen :(

Hoeveel circuitdagen ben je dit jaar van plan om te gaan rijden?

Plaats reactie