Focus RS 2015

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik
Auto: BMW ///M

Re: Focus RS 2015

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 14:19

De 360ish pk golfjes zitten rond de 15-16 sec op de 200.
Dat is keurig.

Wolf Focus met 512pk en 627Nm heeft dat vermogen natuurlijk niet net als met de meeste van hun andere builts
Die gasten denken serieus dat je met montage van een grotere turbo en wat meer voorontsteking tuner bent.
Al hun builts vallen grandioos door de mand. 1x kunnen ze 500pk rollen na de IC's met chillers tot -20 gekoeld te hebben. Op de weg valt het dan altijd grandioos tegen. In Duitsland was er een tuners shoot-out programma op de TV waar zo'n 500pk Wolf ding maar 380pk bleek te hebben. De eigenaar was wel zuur zegmaar ;)

Ongelofelijk hoe snel een standaard M5 het doet zo rond de 12,5sec met "maar" 575pk.....

Joy

Bericht door Joy » 24 jan 2016, 14:22

Rijklaargewicht Focus is 1.524 kg. Dat zou wellicht verklaren waarom ie niet schokkend snel is. In optimale condities zie ik die 0-200 ook nog wel iets afnemen. Denk dat een hoge 18 of lage 19 wel haalbaar moet zijn. Daarmee zit ie op E46 M3 niveau (zelfde gewicht en vermogen) en daar valt niet zoveel op te mopperen.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 jan 2016, 14:28

Zoals Andre zegt zal 18" ook wel uitmaken. Maar goed die 'trage' tijd zal mij er niet van weerhouden hem te overwegen natuurlijk.

Wat wel belangrijk is als daily is dat ie elektrisch verstelbare stoelen heeft. Memory zal Ford al helemaal niet in het gamma hebben denk ik en elektrische stoelen zal te veel gewicht zijn. Ford stoelen zitten te hoog helaas. Met elektrische stoelen misschien nog meer. Dus dat kan ik vergeten ? Maar ik wissel vrijwel dagelijks en dan elke keer manueel afstellen met iemand die echt een compleet andere zit heeft is wel een beetje irritant. Vroeger vond ik het niet zo erg als alleenstaande zeg maar :)

En het zou mooi zijn als Ford een alcantara stuur in de optielijst aanbiedt. Jammer dat die blonde van de interieurafdeling dat zelf niet kon bedenken.

En zijn die levertijden van een jaar realistisch ? Dan moet ik over 6 maanden dus al bestellen en heb ik niet heel lang meer om na te denken over een opvolger. Altijd leuk !

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 14:45

Als ik zo een Frod zou aanschaffen, dan gingen die Frod stoelen er toch uit;
Echte kuipen erin, Echt stuur erin, Echte hydraulische handrem erin en Echte Reigers eronder.
Qua velgen echte velgen en idd 18" is hoepel zat.
Waarschijnlijk ook meer koppel (vermogen vind ik ok) want die neus moet agressiever dansen.
Ben benieuwd of hij beetje left foot braking herkent/toestaat.
Is daar al nieuws over ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 jan 2016, 14:54

allen schreef:
Andre schreef:Die paar tellen sneller naar de 200 boeit mij eerlijk gezegd niet zo!
Dat zal een opmerking zijn waar Robin in ieder geval geen hol van snapt...
Van jouw opmerking snap ik inderdaad geen hol, allen:)

Glad/nat wegdek, countryroads, ik denk dat er dan niet veel snellers is dan dit ding nieuw te koop, of 't moet Nissan GTR en 991 Turbo/S heten?

Nu even(..) het 1 uur en 12 minuten filmpje kijken. :coffee:

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2016, 15:11

Dat lange filmpje is een heel hoop ge o.h.

Misschien is deze wat?:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 jan 2016, 15:28

Die 0-200 Tijd dat zit hem gewoon echt in de bak.

Op 190-195 naar 5 moeten schakelen kost je gewoon echt tijd. Let maar eens op in de video op het moment dat ze schakelen. Had hij iets langer doorgekund dan had er gewoon 17-18 sec voor gestaan. Schakelen kost je 0,2-0,3 sec en het laatste stukje naar de 200 duurt gewoon langer als wanneer het in 4 zou kunnen.

Bij de meeste auto's is de bak plus eindreductie zo afgesteld dat ze goed voor de dag komen in de tijdschriften.
Bijvoorbeeld 110 in 2 en net even over de 200 in 4.

Je hebt best wel kans dat bij de RS de 0-180 wel weer sneller is als bijvoorbeeld die Golf R.

Bij auto's met turbo motoren of atmo met een heel sterk middengebied is het qua performance helemaal niet slim om er een kortere eindreductie op te zetten. Je zit in de hogere versnellingen namelijk boven de koppelpiek. Ik weet de getallen van een RS niet uit mijn hoofd maar dit is ook de reden dat de meeste atmo auto's zoals M3's een relatief hoge top hebben, omdat ze max vermogen hebben op redline terwijl bij de meeste turbo motoren de kracht juist in het middengebied zit.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 jan 2016, 15:29

Nee Robin, dat filmpje is ook niks. Schokkend eigenlijk om te zien dat die autotesters er achter het stuur helemaal niks van bakken. In het uitspuwen van clichés daarentegen hoef je ze niks meer te leren. Wwardeloos.

Er is één tester die alle registers open trekt, volledige controle over de auto heeft, en daarmee op een schitterende manier de kwaliteiten van de auto showt. Hele rustige vent die nog geen woord uitspreekt. Typisch.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 jan 2016, 15:33

http://youtu.be/8qD0FecAueA" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze.

Wat de rest van de tot nu toe getoonde testers in die auto's denkt te doen is mij een raadsel.

Het is weer wachten op Suthcliffe.

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 15:45

ik wacht wel tot een rally rijder dat ding aan de tand voelt :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2016, 15:46

Hielke schreef:http://youtu.be/8qD0FecAueA

Deze.

Wat de rest van de tot nu toe getoonde testers in die auto's denkt te doen is mij een raadsel.

Het is weer wachten op Suthcliffe.
Inderdaad. Dat filmpje met die gast. Heel mooi. :df:

De rest is echt knudde met een rietje. Iedereen zegt 't zelfde , de één nog 'origineler' (...) dan de ander, en zitten ze op de baan, schiet 't letterlijk nog niet op. Boring.

Presenteren is een kunst, daar kom ik niet aan, maar 'n beetje kunnen en willen rijden, da's toch niet teveel gevraagd?

:coffee:

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 16:03

Voorlopig is het enige dat ik zie, ook in het hierboven door DF goedgekeurde circuitfilmpje, is dat men met een RWD-rijstijl, die AWD wagen in een drift kan brengen.

Dat is de eerste RWD waar dat af fabriek zo mee kan (muv een Subaru met DCCD waarbij je het diff open zet en 65% op de achteras klapt).

Zoals ik al zei, ik wacht wel de review van een rally rijder af, hoe de balanswisseling voor/achter is, hoe het AWD systeem reageert op LFB, dat soort zaken.

Dat geouwehoer van al die gasten reviewers achter het stuur, ik wordt daar zo moe van :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2016, 16:17

Even kijken, zal wel niks zijn, maar komt wel 'n engineer van Ford in voor, die ook in dat zoveel delig gebeuren wel zat.
De journo vind ik wel 'n geinig figuur, dat heeft ie al voor (bij mij)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 jan 2016, 16:39

Zit niet eens navigatie in :)

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 17:26

Die auto doet er dus alles aan om je in de drift te houden.
Ok, de doelgroep zal dat nodig hebben dan :tooth:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 24 jan 2016, 17:32

Macboy schreef:Zoals Andre zegt zal 18" ook wel uitmaken. Maar goed die 'trage' tijd zal mij er niet van weerhouden hem te overwegen natuurlijk.

Wat wel belangrijk is als daily is dat ie elektrisch verstelbare stoelen heeft. Memory zal Ford al helemaal niet in het gamma hebben denk ik en elektrische stoelen zal te veel gewicht zijn. Ford stoelen zitten te hoog helaas. Met elektrische stoelen misschien nog meer. Dus dat kan ik vergeten ? Maar ik wissel vrijwel dagelijks en dan elke keer manueel afstellen met iemand die echt een compleet andere zit heeft is wel een beetje irritant. Vroeger vond ik het niet zo erg als alleenstaande zeg maar :)

En het zou mooi zijn als Ford een alcantara stuur in de optielijst aanbiedt. Jammer dat die blonde van de interieurafdeling dat zelf niet kon bedenken.

En zijn die levertijden van een jaar realistisch ? Dan moet ik over 6 maanden dus al bestellen en heb ik niet heel lang meer om na te denken over een opvolger. Altijd leuk !
Als je de auto als daily gaat gebruiken zou ik wel kijken naar de stugheid van het chassis. De Megane RS en 2006 BMW 130i die ik heb gehad waren briljante rijdersauto, maar als daily voor mij echt wel wat te stug. Weet iemand hoe dat bij de Ford zit? Ik heb nog niet gelezen dat dit een probleem is, dus dat geeft de burger moed.

Persoonlijk vind ik perfomance net zo leuk als handling. In mijn huidige Seatje (waar ik nog 2 maanden van kan genieten) vind ik het echt hilarisch om een BMW M3/Audi S6/997 Carrera op te vegen op de Autobahn. In de Megane RS heb ik weer genoten van zijn ongecompliceerde hardcore karakter en heb ik mijn eerste kilometers op het circuit gemaakt. Onvergetelijke ervaringen. En in een Golf R/RS3 geniet ik weer van hun kwaliteiten als Autobahn bombers. De Golf R, Seat Leon Cupra en BMW M135i zijn mijn favorieten omdat ze 3 uit 3 scoren. Ik zou heel graag met de Focus RS kennis willen maken. Gewoon eens een lekker dagje mee naar de Eifel gaan en kijken hoe het mij als als niet-coureur vergaat.

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 17:37

Even serieus, dat ding ziet er toch niet uit als DD ?
Ok als hoonigan mobiel, maar met dit bij je klanten komen, gaat er bij mij echt niet in.

Robin

Bericht door Robin » 24 jan 2016, 17:39

Erik schreef:Die auto doet er dus alles aan om je in de drift te houden.
Maar da's toch leuk? Niet om 't één of ander, maar waarom zo redelijk negatief over die kar.

'Iedereen' is himmelhoch jauchzend over dat ding en jij bent bijna zum tode betrübt;)
(Tode? want zelfst naamwoord?)

Dat veel carjournos er 'n potje van maken, doet imho niks af aan de uitzonderlijke kwaliteiten van deze kar, dit is hothatch territorium, maar deze kar vreet andere klasses for breakfast op B wegen en nat etc.

Of zit ik er naast net als Nicky Grist en Piet Paulusma vaak ?:)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 jan 2016, 18:23

Erik schreef:Even serieus, dat ding ziet er toch niet uit als DD ?
Ok als hoonigan mobiel, maar met dit bij je klanten komen, gaat er bij mij echt niet in.
Niet iedereen hoeft met de auto naar klanten? En waarom niet met een Focus RS maar wel met een BMW M5?

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 jan 2016, 18:39

Robin schreef:
Erik schreef:Die auto doet er dus alles aan om je in de drift te houden.
Maar da's toch leuk? Niet om 't één of ander, maar waarom zo redelijk negatief over die kar.

'Iedereen' is himmelhoch jauchzend over dat ding en jij bent bijna zum tode betrübt;)
(Tode? want zelfst naamwoord?)

Dat veel carjournos er 'n potje van maken, doet imho niks af aan de uitzonderlijke kwaliteiten van deze kar, dit is hothatch territorium, maar deze kar vreet andere klasses for breakfast op B wegen en nat etc.

Of zit ik er naast net als Nicky Grist en Piet Paulusma vaak ?:)
Ik snap Erik wel. Zie ook post ergens op de vorige pagina. Uitdaging is beperkt. Leuker als je het zelf moet regelen ipv als de electronica het voor je doet.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 jan 2016, 18:59

Uitdaging beperkt? Dat leiden jullie aan de showfilmpjes op die mini rotonde af?

Je kunt met zo'n auto bij het flicken voor de bocht dingen uithalen die met een RWD onmogelijk zijn. De 'professionele' autotesters (op één na) hebben op dat joekel van een circuit nog helemaal niks kunnen laten zien. Hebben ze dat gedaan omdat ze het door de beperkte uitdaging die de auto biedt niet meer nodig achten?

HAHAHAHAHAHAAA!

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 jan 2016, 19:02

Koffie wat sterk gezet vandaag? Rustig aan. Ik doel niet op de drift rotonde; ik doel op dat filmpje met de zwijgende journalist zonder commentaar van een minuutje of 2. Tweede helft heeft ie wat overstuur bij het insturen; voor de rest is het pedaal tegen het tapijt en klaar.
FreudeamFahren schreef:
Joy schreef:
Die kerel legt een paar fijne drifts neer. :thumbup: Ook goed om te zien dat de auto op gas los schuift. Gewoon een lekker losse auto.
Los kontje is idd lekker, maar verder doen de computers het vooral zo te zien. Weinig input nodig als ie eenmaal staat en achterstevoren lijkt bijna onmogelijk. Zeker niet de uitdaging van een big hp RWD dus, maar misschien moet je 'm vooral ook zien als een auto met alle voordelen van AWD (grip, tempo bij slecht weer) die een extra truukje digitaal meegekregen heeft: hij kan ook schuin met een druk op de knop en ruk aan het stuur. Niet heel uitdagend in die modus, maar schuin is schuin. Waar de RS3 dat truukje bijvoorbeeld niet op kan brengen.

Andre

Bericht door Andre » 24 jan 2016, 19:37

Ongelooflijk hoeveel info jullie uit filmpjes kunnen halen.

Ik reed vroeger ook met een Civic type r subarus en evo s naar me werk. Dashboard uit de t ford erin maar wel Fun!

Deze auto is geen WRC die kost 500k euro. Ik denk dat deze auto op smalle wegjes wel zeker uitdaging geeft. Een awd is altijd makkelijk snel te rijden. Maar om met een kleine hoek de auto voor de bocht te zetten is van een hele andere orde.

Toen ik de eerste beelden zag toen wist ik al dat het wel iets leuks kon worden. En toen ik de bij 24 uur van zolder was zat ik bijna 180 graden omgekeerd in me auto toen ik een volle trailer met rs zag staan. Toen wist ik al dat er een zou moeten komen. Dus had ik in oktober 2015 al een besteld. Mooiste is dat ie voor 2016 al is uitverkocht. Mocht het toch niks zijn ben ik hem voor eigen geld ook zo weer kwijt. Maar mijn gevoel zegt dat het wel eens Fun kan zijn.

FreudeamFahren

Bericht door FreudeamFahren » 24 jan 2016, 19:59

Jij durft en kunt meer met zo'n ding op de openbare weg dan ik. Die fijne nuances zoek ik op circuit wel op en dan is RWD waar alleen lomp stampen voor de skuun betekent achterste voren een grotere uitdaging voor mij.

Ben benieuwd naar je ervaringen. Enne als het niks is, is het denk ik van de zomer zelfs een plusje ipv quite. Maffe markt nu.

Erik

Bericht door Erik » 24 jan 2016, 20:02

schuin is schuin zou je kunnen vervangen door kont is kont.
oftewel in ernstige mate onjuist.
:bag:

Ik schrijf dat ding niet af, zeker niet.
Maar ik ga niet in de rij staan net als al die zelfbetitelde experts in hun blogs en vlogs te lopen oe en ah ;)
Sterker nog, als ik dat zie gebeuren ga ik vooral zelf nadenken wat ik zie en wat er mis zou kunnen zijn.
:tooth:

Als het waar is dat hij 15,3sec over de 100-200 doet is dat gewoon een domper.

En mbt rijden wacht ik idd de experts wel even af.
Voorlopig zit ik bij Andre op de bank.
Het zou best wel eens leuk kunnen worden.
En zelfs als dat niet zo is, kun je het wel leuk maken.
:mrgreen:

In Duitsland zetten de eerste dealers ze met een paar weken in de showroom. Voor +4k euro. Dus.

Plaats reactie