Powerflex: Road series of Black series?
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Powerflex: Road series of Black series?
DF,
Voor in de achteras van m'n E36 ben ik op zoek naar nieuwe bussen/rubbers. Subframe mounts, diff mounts, draagarm 'pocket' ed. Mijn keuze is inmiddels al gevallen op Powerflex.
Ik zit nu echter met het volgende vraagstuk: De paarse/gele of de zwarte?
Wat zijn precies de verschillen? Zijn er specificaties van 'hardheid' oid bekend? Zijn er mensen die ervaringen met allebei hebben?
Mijn E36 zal dienen als een sportieve straatauto. Gebruik zal dan ook 95% op straat zijn, maar hij moet op het circuit niet door de mand vallen.
Ik hoor het graag van jullie!
Voor in de achteras van m'n E36 ben ik op zoek naar nieuwe bussen/rubbers. Subframe mounts, diff mounts, draagarm 'pocket' ed. Mijn keuze is inmiddels al gevallen op Powerflex.
Ik zit nu echter met het volgende vraagstuk: De paarse/gele of de zwarte?
Wat zijn precies de verschillen? Zijn er specificaties van 'hardheid' oid bekend? Zijn er mensen die ervaringen met allebei hebben?
Mijn E36 zal dienen als een sportieve straatauto. Gebruik zal dan ook 95% op straat zijn, maar hij moet op het circuit niet door de mand vallen.
Ik hoor het graag van jullie!
- Tim Schuurman
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:11
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Wat ik in een oud topic op nurburgring.nl van Dick H zag is dit; De paarse zijn 55% harder en de zwarte 90%.
Dat zal dan ten opzichte van origineel zijn.
Ik kom een quote tegen van Dick:
Dat zal dan ten opzichte van origineel zijn.
Ik kom een quote tegen van Dick:
Op een voornamelijk straatauto zou ik geneigd zijn om voor geel te gaan. Dat is al een verbetering ten opzichte van origineel maar houdt ook nog iets comfort over lijkt me.Sinds afgelopen week heb ik de zwarte Powerflex in de M5. Afgelopen zondag tijdens een driftdag op Lelystad kunnen uitproberen en ik moet zeggen dat het verschil werkelijk aanzienlijk is. Omdat de Touring voorzien is van de paarse kon ik direkt een vergelijk 1 op 1 doen. Die zwarte zijn werkelijk een aanrader. Stuurprecisie neemt toe, veel minder wolligstuur gevoel.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Dat snap ik. Maar stel ik neem wel zwarte, op welke manier zou het comfort dan minder zijn? Erg stuiterig, lawaai, gevoelig voor dwarsrichels oid?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Ik zou helemaal niet aan die paarse beginnen.
Voor de pocket:
Of je neemt standaard rubbers van een M3 met aftermarket toe limiter shims. (mijn voorkeur op straat) Dan kunnen ze wel gewoon op en neer, maar niet op zij bewegen en zo heb je dus weinig variatie in sporing, maar het is beter voor je koets omdat je de 'boog' beweging wel toe staat. Dit haalt sowieso het zwabberende gevoel weg.
Of je neemt zwarte powerflex.
Die paarse zijn waardeloos en je hebt er niks aan. doordat de langsarmen in een boog bewegen gaan ze wrikken en zijn ze zo naar de kloten. Die zwarte powerflex kan er veel beter tegen en hebben van zichzelf dus limiter shims. Maar ze geven wel meer stress op het chassis doordat die ook wrikken. Je moet weten wat het verschil tussen paars en zwart is. Paars is samendrukbaar doordat ze luchtbelletjes meebakken en zwart dus niet, daardoor zijn die bijna net zo hard als delrin etc. Bij een raceophanging met heel weinig beweging speelt dit veel minder als bij een straatauto.
Voor subframe mounts gewoon standaard gebruiken, maar die van een M3 nemen. Tenzij je van de geluiden van een loeiend differentieel houd op straat. Paars is ook hier niet geschikt en zwart geeft gewoon meer lawaai. Powerflex paars laat zowel beweging in laterale richting als draaien als gevolg van aandrijfkoppel. Als je de bodem niet versterkt is het nog sneller naar de klote als origineel. Originele rubber bussen van een M3 zijn massief, die dempen de trillingen naar het chassis wel maar staan geen laterale beweging toe.
Diff mount ook gewoon standaard nemen. Die zijn gewoon hard rubber en zitten in een housing opgesloten, daar win je gewoon weinig mee.
Verder, als je toch bezig bent. Een gewone E36 heeft in de onderste draagarm aan de buitenkant een rubber bus. Een M3 3,2 / E46 CSL hebben daar een kogelgewricht. Die bus dus vervangen voor een kogel (is bij mijn weten zelfde onderdeelnummer als die er boven in de bovenste draagarm)
Mijn conclusie is dus: Voor straatgebruik de bussen van een M3 3,2 kopiëren met toe limiter shims.
Voor trackday auto's Powerflex zwart.
Voor kan je in de draagarmen wel heel geschikt powerflex zwart gebruiken zonder nadelen voor de koets, omdat het als het ware 2 bussen zijn die in elkaar draaien.
Voor de pocket:
Of je neemt standaard rubbers van een M3 met aftermarket toe limiter shims. (mijn voorkeur op straat) Dan kunnen ze wel gewoon op en neer, maar niet op zij bewegen en zo heb je dus weinig variatie in sporing, maar het is beter voor je koets omdat je de 'boog' beweging wel toe staat. Dit haalt sowieso het zwabberende gevoel weg.
Of je neemt zwarte powerflex.
Die paarse zijn waardeloos en je hebt er niks aan. doordat de langsarmen in een boog bewegen gaan ze wrikken en zijn ze zo naar de kloten. Die zwarte powerflex kan er veel beter tegen en hebben van zichzelf dus limiter shims. Maar ze geven wel meer stress op het chassis doordat die ook wrikken. Je moet weten wat het verschil tussen paars en zwart is. Paars is samendrukbaar doordat ze luchtbelletjes meebakken en zwart dus niet, daardoor zijn die bijna net zo hard als delrin etc. Bij een raceophanging met heel weinig beweging speelt dit veel minder als bij een straatauto.
Voor subframe mounts gewoon standaard gebruiken, maar die van een M3 nemen. Tenzij je van de geluiden van een loeiend differentieel houd op straat. Paars is ook hier niet geschikt en zwart geeft gewoon meer lawaai. Powerflex paars laat zowel beweging in laterale richting als draaien als gevolg van aandrijfkoppel. Als je de bodem niet versterkt is het nog sneller naar de klote als origineel. Originele rubber bussen van een M3 zijn massief, die dempen de trillingen naar het chassis wel maar staan geen laterale beweging toe.
Diff mount ook gewoon standaard nemen. Die zijn gewoon hard rubber en zitten in een housing opgesloten, daar win je gewoon weinig mee.
Verder, als je toch bezig bent. Een gewone E36 heeft in de onderste draagarm aan de buitenkant een rubber bus. Een M3 3,2 / E46 CSL hebben daar een kogelgewricht. Die bus dus vervangen voor een kogel (is bij mijn weten zelfde onderdeelnummer als die er boven in de bovenste draagarm)
Mijn conclusie is dus: Voor straatgebruik de bussen van een M3 3,2 kopiëren met toe limiter shims.
Voor trackday auto's Powerflex zwart.
Voor kan je in de draagarmen wel heel geschikt powerflex zwart gebruiken zonder nadelen voor de koets, omdat het als het ware 2 bussen zijn die in elkaar draaien.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Bedankt voor je uitleg Bert. Ik ga de subframemounts en de pockets allebei wel verstevigen. Just to be sure.
-
OnlineStefanW
- Berichten: 1951
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Ik heb vorig jaar Powerflex paars in de draagarmen op mijn daily e46 geplaatst. Na paar maanden weer eronder uit gehaald, ik vond de trilling bij 110km/h toch irritant. Merkte wel iets betere stuurreactie.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Ik zou ook niet meer voor paars gaan, natuurlijk zijn ze wat beter dan oude originele, maar liever M rubbers nieuw dan paars, zou ik anders willen, dan zou er zwart in gaan denk ik, mede omdat ik van andere merken helemaal niks weet
die paarse gaan ook zo kapot, brokkelen makkelijk af in bepaalde situaties.
Ik had een tijd geleden ook wat genoteerd die schijnbaar aardig goed zijn en toch niet zo duur, ff opzoeken, maar toen keek ik nog naar de powerflex paars...dus wellicht net zoiets, afijn dat zijn de bussen van polybush.co.uk daar waren aardig wat lezers op PH destijds tevreden over., zie nu ook net Superpro bussen? iets van opgezocht en daar beschrijven sommige (in een golf), geen verschil met oem? don't know, schijnbaar wel een life time guaranty, maar dacht dat powerflex ook zoiets heeft.

die paarse gaan ook zo kapot, brokkelen makkelijk af in bepaalde situaties.
Ik had een tijd geleden ook wat genoteerd die schijnbaar aardig goed zijn en toch niet zo duur, ff opzoeken, maar toen keek ik nog naar de powerflex paars...dus wellicht net zoiets, afijn dat zijn de bussen van polybush.co.uk daar waren aardig wat lezers op PH destijds tevreden over., zie nu ook net Superpro bussen? iets van opgezocht en daar beschrijven sommige (in een golf), geen verschil met oem? don't know, schijnbaar wel een life time guaranty, maar dacht dat powerflex ook zoiets heeft.
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Deze bedoel je, Bert?
http://www.rogueengineering.com/rogue/S ... _SHIM.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rogueengineering.com/rogue/S ... _SHIM.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Klopt die. Maar er zijn meerdere merken die ze maken.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Ik ben ook weer terug gestapt van Powerflex zwart naar origineel M3. De trillingen en rijgeluiden worden echt een stukje erger. Voor straat vind ik dat to much.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Powerflex: Road series of Black series?
voor men nwe Z3 couoe heb ik allemaal gewoon standaard rubbers besteld, bv achter is allemaal zelfde als ook de M modellen Z3, tja en nieuw kan het er weer even tegen aan.
Voor zit alles er al in omdat ik dat mooi zelf kon, achter vind ik wat te lastig/moeilijk in je uppie zonder brug, dus dat laat ik allemaal doen, ook gewoon bmw spul.
Misschien wel handig als ik voor die 2 grote van het subframe ook dat soort kunststof ringen erbij haal?
hoe heten die dingen voor de Z3? voor een Z3 heb je 2 andere nodig bij de subframe bussen,
had wel eerder linkjes voor ook z3 maar eeuw geleden en zou niet weten waar tussen al men linkjes
edit, gevonden, z3 bush inserts, nu die krengen nog ff opsporen, zie ze tot nu alleen van z4 en of e36 e.d.
die kan je ook voor dat enkele dif-oog ophanging kopen, maar of dat verstandig is?
Voor zit alles er al in omdat ik dat mooi zelf kon, achter vind ik wat te lastig/moeilijk in je uppie zonder brug, dus dat laat ik allemaal doen, ook gewoon bmw spul.
Misschien wel handig als ik voor die 2 grote van het subframe ook dat soort kunststof ringen erbij haal?
hoe heten die dingen voor de Z3? voor een Z3 heb je 2 andere nodig bij de subframe bussen,
had wel eerder linkjes voor ook z3 maar eeuw geleden en zou niet weten waar tussen al men linkjes

edit, gevonden, z3 bush inserts, nu die krengen nog ff opsporen, zie ze tot nu alleen van z4 en of e36 e.d.

die kan je ook voor dat enkele dif-oog ophanging kopen, maar of dat verstandig is?
Laatst gewijzigd door GTRene op 23 jan 2016, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Powerflex: Road series of Black series?
owja, zoiets is er ook nog voor

- Jules
- Berichten: 1906
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: Powerflex: Road series of Black series?
Paars beviel mij wel in m'n E30 (had ze overal). Denk dat zwart voor staat toch wel aan de stugge kant is.
Ze zijn echter belachelijk duur dus ik zou als ik het opnieuw zou doen denk ik voor (versterkte) orginele gaan, zoals bijvoorbeeld zoals genoemd van een M3
Ze zijn echter belachelijk duur dus ik zou als ik het opnieuw zou doen denk ik voor (versterkte) orginele gaan, zoals bijvoorbeeld zoals genoemd van een M3
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Powerflex: Road series of Black series?
matthyssie schreef:Deze bedoel je, Bert?
http://www.rogueengineering.com/rogue/S ... _SHIM.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je een set limiters willen hebben dan zou je met mij mee kunnen bestellen
http://www.ebay.de/itm/BMW-Reinforcemen ... SwSdZWdTME" onclick="window.open(this.href);return false;
2 stuks met verzending komt op 84 dollar, dat is ongeveer 41 Euro de man
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joost H., Majestic-12 [Bot] en 5 gasten