Porsche 981 Cayman GTS 30-08-2014 (ondertussen verkocht).

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Porsche 981 Cayman GTS 30-08-2014 (ondertussen verkocht)

Bericht door Richardt. » 09 jan 2016, 10:57

Eerste fatsoenlijke foto's ook die we van het apparaat hebben gehad tot nu toe :tooth:

Blijft een mooi samengestelde auto :thumbup:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 jan 2016, 12:30

:lol: idd...

Tim N

Bericht door Tim N » 09 jan 2016, 20:01

Poeh die GT2 :gek:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jan 2016, 10:43

Geweldige fotos van de GTS :love:

Wat betreft dat caster: je hebt gewoon rijders en je hebt poetsers dus ?

Over mijn zitpositie opmerking: ik bedoelde niet alleen zitpositie maar algehele ergonomie achter het stuur, excuus.

En Bert wordt niet voor niets Bertikipedia genoemd :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jan 2016, 13:20

Zoals eerder gemeld;

Te veel krachten met en tijdens het sturen, beïnvloedt IMO het stuurkarakter te veel, je blijft corrigeren, dat geeft onrust in de kar en wederom weer corrigeren, het is een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je dit karakter; koop dan vooral een voor-wiel-aandrijver, dan kan je er mooi van genieten :tooth:

Als je dit soort stuur karakter mooi vindt, moet je het vooral blijven doen.

Ik vind het niet prettig, ik vind het het een kar die constant loopt te zeuren en te zeiken, constant om aandacht vragen; kortom Vermoeiend !!
Daarom; niks tegen kar en merk Porsche, nee, Porsche past dan niet bij mij (er van uitgaande dat ze allemaal het zelfde stuur-karakter-trekje hebben :lol: )

Nu heb ik het voorrecht gehad diverse karren te mogen rijden, te mogen vergelijken, de GTS is net een Honda........das een pittige uitspraak waar ik niet op terugkom, ik had het al vermeld toen ik er nog eigenaar van was, ik herhaal het weer, geen cognitieve dissonantie dit keer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jan 2016, 13:53

De reden dat een autofabrikant zijn auto's met veel caster produceerd is eigenlijk tweedeling.

Veel auto's met mcpherson voorpoten hebben een vrij hoge kingpin inclination (KPI) en dat heeft als nadeel dat het positief camber genereert bij stuuruitslag. Caster doet het omgekeerde, genereert negatief camber bij stuuruitslag. Dus het ene heft het andere op. Vooral bij brede wielen en dikke remmen etc word het steeds lastiger om KPI laag te houden.

In performance applicaties word caster alleen op een andere manier gebruikt. Dat beetje negatief camber stelt niet zo veel voor, ik heb eens uitgerekend dat je bijvoorbeeld op een M3 nog minder als 0,1 graad extra krijgt bij 90 graden stuuruitslag. Alleen het zelfcentrerende effect word gebruikt om stuurgevoel te genereren. Die zelfcentrerende kracht neemt namelijk af als de ondergrond gladder is (of juist toe in situaties met heel veel grip) daardoor voelt een bestuurder van nature aan hoeveel grip er is.

Leuk voorbeeld. Ik heb Intrax camberplates op mijn M3 een een bekende raced met AST camberplates. Die AST platen zijn niet caster verstelbaar, en geven minder caster als standaard. Hij rijd zonder stuurbekrachtiging en vind mij maar een watje dat ik het er niet afhaal. Op zijn auto werkt het, maar mijn auto is werkelijk niet te rijden zonder bekrachtiging. 3 rondjes Zandvoort en je hebt spierpijn in je armen. Dat zit hem dus puur in een paar graden caster.

Uiteindelijk geeft stuurbekrachtiging dus fabrikanten ook meer vrijheid ten aanzien van zaken als geometrie enz.

Je kan trouwens niet zomaar zeggen dat het zelfcentrerende effect aan de casterhoek alleen ligt. Dit komt namelijk uit twee dingen. Casterhoek en de trailwaarde. Caster is de hoek van de voorpoten van de zijkant gezien. Trek je een lijn langs de voorpoten richting de grond, dan ligt het snijpunt van die lijn en de grond vaak voor het punt waar de band de grond raakt. De afstand tussen die twee heet trail.

Trail is wat het zelfcentrerende effect maakt alleen komt trail meestal voort uit caster, vanwege limitaties in het ontwerp. In theorie kan een fabrikant natuurlijk een auto maken met 0 graden caster en 20 cm trail, maar dan zou de voorpoot niet in het wiel passen.

Een fabrikant moet dus een compromis vinden tussen KPI, caster en trail waarden en daar ook nog eens een lekker sturende auto van maken, wat ook nog weer subjectief is.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 jan 2016, 14:47

Mooi verhaal, maar ik snap dr geen lor van, heb je plaatjes om een te verduidelijken?

Ingewikkelde materie, vele stuurwegen leiden naar Rom(o)(e)......... :lol:

Edit; ik heb een nieuw draadje aangemaakt waar technische termen in gezet kunnen worden met daaraan gekoppeld de betekenis !

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =8&t=32572" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert, ik zie graag je bijdragen aldaar !

MarkS

Bericht door MarkS » 10 jan 2016, 15:11

Laten we in dit topic inderdaad vooral niet te technisch worden en de grammofoonplaat nog een keertje op zetten ...

:popcorn:

Plaats reactie