Velgen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
volvoc30

Bericht door volvoc30 » 07 jun 2007, 23:32

Hier in Rotterdam ben ik blij met mijn 16inchers moet altijd inparkeren en soms schat je het wel eens fout in. dus nog geen schade 8)

RVV

Bericht door RVV » 07 jun 2007, 23:37

Rebel schreef:
Rico v Velzen schreef:Het is wel een kunst opzich om je velgen heel te houden, vandaag de dag :?
Ben ik niet met je eens.

Ik heb op alle 11 nieuwe auto's nog nooit een velg beschadigd.
Voor mijn vrouw geld hetzelfde.

Sommige mensen zijn gewoon nonchalant op bepaalde momenten, of hebben minder gevoel voor hoeveel ruimte ze hebben.
Rob dab beheers jij die kunst gewoon goed :wink:

Tom

Bericht door Tom » 08 jun 2007, 00:20

Rebel schreef: Ben ik niet met je eens.

Ik heb op alle 11 nieuwe auto's nog nooit een velg beschadigd.
Voor mijn vrouw geld hetzelfde.

Sommige mensen zijn gewoon nonchalant op bepaalde momenten, of hebben minder gevoel voor hoeveel ruimte ze hebben.
Ik ben heel voorzichtig op m'n spullen maar ook ik heb bij m'n Alfa en BMW een keer velgschade gehad.
Als je zoveel km maakt hoef je maar een klein inschattingsfoutje te maken of je zit ergens tegenaan. Met m'n Alfa een keer bij inparkeren een foutje gemaakt en bij m'n BMW in een krappe bocht bij een parkeergarage (maar vanwege band met velgbeschermer was dat eigenlijk alleen lakschade en minimaal randje).

De kans is altijd aanwezig dat het een keer fout gaat. 99 keer gaat het goed 1 keer fout.

Femme

Bericht door Femme » 08 jun 2007, 01:07

Het hangt er zoals gezegd nogal vanaf het stretched je banden zijn.

Op de 330i heb ik 19 inch Alpina velgen met voor 225 en achter 255 brede banden. Ondanks velgbeschermers in de band steekt de velg uit, een duidelijke 'stretched' look. Het gevolg is dat het niet uitmaakt wat je raakt, je schiet altijd prijs.

Op de Z4 heb ik eveneens 19 inch Alpina velgen (wel een ander model), maar dan banden in de maat 235/265. Hier rij je aanzienlijk minder snel schade mee.

De derde auto is een 5-serie met 18 inch velgen. Bandenbreedte 235 voor en 265 achter. De banden liggen dik om de velgen heen en hebben een wat hogere wang, het tegenovergestelde effect als bij de 330i. Resultaat: in een jaar niks aan schade, dit terwijl de auto voornamelijk door mijn moeder (die weliswaar voorzichtig is maar niet panisch is voor stoepranden) en andere familieleden wordt gereden.

Rebel

Bericht door Rebel » 08 jun 2007, 02:07

245-er banden op 9J velgen zijn ook niet bepaald voorzien van een stootrand (stretched look zoals Femme omschrijft), dus moet meer dan vroeger opletten.

Vroeger vond ik het mooi als de banden de meest brede maat hadden die op een velg kon. Maar sinds ik deze velgen heb met betreffende banden geloof ik ook in het concept dat de band stabieler aanvoelt in bochten en directer stuurt, doordat hij een beetje "ge-streched" is, en juist niet de meest brede versie is die op een velg kan.

Welke breedte kan maximaal op een 9J velg?

Remy

Bericht door Remy » 08 jun 2007, 16:50

Als ik ga rekenen kom ik op ongeveer 245. Breed zat dus de banden die je er nu om hebt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2007, 16:56

245 breed op 9J komt volgens mij juist heel goed uit, heb je ongeveer band gelijk met velgbreedte. Ik heb 245 op 8,5J en dan steekt het nog net iets uit.

Plaats reactie