Porsche 981 Cayman GTS 30-08-2014 (ondertussen verkocht).
- Arthur
- Auto: Nr.51
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Te koop; Porsche 981 Cayman GTS 30-08-2014
Arthur schreef:![]()
Das enigszins prematuur,maar toch met dank.
Ik weet niet of het nog aan te passen valt, tevens wil ik niet de hoofdprijs betalen.
Dus even afwachten waar ze mee komen, mail is verstuurd...........
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
HB M2 definitief, wel dokken, maar goed, ik ben er uit en het kon.
Nu na een week met de 116d valt er toch veel op zijn plek, stuur en stuurgedrag, ergonomie algemeen en stoelen specifiek, schakelen en koppelen !!
Nu, terugdenkend aan de GTS kan ik maar een dekkende term bedenken; Vermoeiend
Nu na een week met de 116d valt er toch veel op zijn plek, stuur en stuurgedrag, ergonomie algemeen en stoelen specifiek, schakelen en koppelen !!
Nu, terugdenkend aan de GTS kan ik maar een dekkende term bedenken; Vermoeiend
- Macboy
- Martijn_bmw
Held!
Zullen er maar weinig doen denk ik vanwege de meer kosten ik vind het Cool

Zullen er maar weinig doen denk ik vanwege de meer kosten ik vind het Cool

- FreudeamFahren
Romo, is jouw GTS uitgerust met de optie "stuurbekrachtiging plus", optiecode 658?
- romo
FreudeamFahren schreef:Romo, is jouw GTS uitgerust met de optie "stuurbekrachtiging plus", optiecode 658?
Dat was ie wel, want niet meer van mij.
- FreudeamFahren
Re: Porsche 981 Cayman GTS 30-08-2014 (ondertussen verkocht)
Dan is daarmee boven water waarom je 'm beroerd vond sturen. Waardeloze optie, bedacht voor luie Chinezen & Amerikanen die met hun pinkie willen kunnen parkeren.
- romo
FreudeamFahren schreef:Dan is daarmee boven water waarom je 'm beroerd vond sturen. Waardeloze optie, bedacht voor luie Chinezen & Amerikanen die met hun pinkie willen kunnen parkeren.
Ik denk dat dat niet klopt;
De stuurbekrachtiging + werkt alleen onder de 30km/h, wordt daarna uitgeschakeld, waarna dus het originele stuurgevoel terug is.
Wat stoorde mij aan het stuur en sturen;
1 stuur te dun en niet lekker massief in de hand liggend (goedkoop gevoel), alcantara nooit meer
2 stapvoets een bocht van 90 graden en "gebonk" over de voorwielen door Ackermann geometrie, zeer storend.
3 initial steering input erg vaag, ga je meer insturen komt ie veel te ruig in (variable geometrie)
4 te veel zelf centrerend vermogen, stuur wil onder snelheid te veel en te snel terug naar de middenstand,(stuur vieren onder snelheid leek wel een elastiek onder spanning), sturen kost daardoor altijd een zekere mate van kracht c.q. er zit (te veel) weerstand in ( ik noemde het zelf een vorm van "torque" steer) om het stuur in de correcte positie te houden. Dat levert dan weer correcties op en daarmede veel onrust in het sturen. Het is beslist geen kar die je lekker in een bocht legt waarbij je dan niet of nauwelijks hoeft te corrigeren, in tegendeel !
Hoewel Porsche in en over het algemeen geroemd wordt om haar stuurkarakteristiek, kan ik dit door deze ervaring zeker niet bevestigen, let wel, het heeft niets met balans te maken, of dat de kar niet snel door een bocht kan en gaat, het gaat mij erom HOE en met welk GEVOEL dan wel FEEDBACK ik door een bocht ga.
Het sturen van de GTS, wat IMHO dus los staat van de stuurbekrachtiging + optie, heeft mij op generlei wijze kunnen overtuigen, sterker, het ging me, net als de zitpositie zodanig tegenstaan, zodanig cumulatief ergeren dat een M2 bestellen erg makkelijk werd.
Ooit, eind jaren 80 reed mijn moeder met een Honda Prelude 2.0 16V, waar ik dan ook in reed natuurlijk

Dit is mijn kijk op de zaak, niemand hoeft het hiermee eens te zijn.
-
om hier inhoudelijk op te reageren moet je zelf in gereden hebben in een gts met dezelfde stuurbekrachtigingsoptie. Dat zullen er niet veel zijn hier......
Leuk om te horen wat je ervaringen zijn

- romo
jacobt schreef:om hier inhoudelijk op te reageren moet je zelf in gereden hebben in een gts met dezelfde stuurbekrachtigingsoptie. Dat zullen er niet veel zijn hier......
Wel ervaring, maar of het leuk is?

Ik betoog dus net dat de stuurbekrachtiging + los staat van het stuur karakter op snelheid ! ( want dan werkt die dus niet)
Het zelfde ter vergelijk is dus geheel niet nodig IMHO
- MarkS
Maw, (jouw woorden), iedere 981 Cayman (GTS) zou hier "last" van moeten hebben?
Je weet ook hoe hier op het porscheforum op werd gereageerd, ook door een GTS rijder. Ik ben het eerlijk gezegd ook niet tegengekomen in tests en reviews van/door de bekende YouTube kanalen/autobladen.
Ben geen Cayman bezitter maar heb wel een aantal keer langere ritten gemaakt met diverse 981 Cayman S modellen zowel handbak als PDK en herken het ook niet als zodanig. Maar ja, vond die ook prima zitten dus misschien is het wel (een beetje) persoonlijk.
Je weet ook hoe hier op het porscheforum op werd gereageerd, ook door een GTS rijder. Ik ben het eerlijk gezegd ook niet tegengekomen in tests en reviews van/door de bekende YouTube kanalen/autobladen.
Ben geen Cayman bezitter maar heb wel een aantal keer langere ritten gemaakt met diverse 981 Cayman S modellen zowel handbak als PDK en herken het ook niet als zodanig. Maar ja, vond die ook prima zitten dus misschien is het wel (een beetje) persoonlijk.
- romo
Daarom; dit is wat IK er van vind
Ik heb vele karren gereden, de GTS doet mij aan een voorwielaandrijver denken.............
En als dit het "normale" stuur karakter van een Porsche is, dan past een Porsche niet bij mij..........
Ik heb vele karren gereden, de GTS doet mij aan een voorwielaandrijver denken.............

En als dit het "normale" stuur karakter van een Porsche is, dan past een Porsche niet bij mij..........
- Macboy
Ik heb er ook regelmatig in gereden en herken het ook niet. Denk dat Romo gewoon een goede reden zocht om een M2 te bestellen. Alle gekheid op een stokje: prachtig hoe Romo dit verwoordt en klinkt allemaal heel overtuigend.
Het gekke is dat je het elders niet leest. En ik herken er ook heel weinig van. Dus waar dat aan ligt weet ik niet. Kan me voorstellen als je er nog meer in rijdt en erop let dat het dan misschien zo is. Kan ook zijn dat je zo verpest bent dat je er niet op als liefhebber. Kan ook zijn dat het zo persoonlijk is dat iemand er last van heeft en anderen niet.
Ik denk dat het met het middenmotor concept te maken heeft. Een Lotus en Speedster heeft volgens mij hetzelfde stuurgevoel: je rijdt er zeer betrokken door. Dat zal niet iedereen liggen. Even met een hand rustig bochtjes pakken zit er niet in. Maar daar is ie ook niet voor gemaakt. Veel mensen vinden het juist daarom geweldig. Romo zoekt misschien te veel het BMW gevoel. Ik denk dus inderdaad dat het Porsche karakter niet bij hem zal passen.
Het blijft in elk geval een duidelijk en onderbouwd punt van kritiek.
Doe mij toch maar dat prachtige alcantara Porsche stuur
Het gekke is dat je het elders niet leest. En ik herken er ook heel weinig van. Dus waar dat aan ligt weet ik niet. Kan me voorstellen als je er nog meer in rijdt en erop let dat het dan misschien zo is. Kan ook zijn dat je zo verpest bent dat je er niet op als liefhebber. Kan ook zijn dat het zo persoonlijk is dat iemand er last van heeft en anderen niet.
Ik denk dat het met het middenmotor concept te maken heeft. Een Lotus en Speedster heeft volgens mij hetzelfde stuurgevoel: je rijdt er zeer betrokken door. Dat zal niet iedereen liggen. Even met een hand rustig bochtjes pakken zit er niet in. Maar daar is ie ook niet voor gemaakt. Veel mensen vinden het juist daarom geweldig. Romo zoekt misschien te veel het BMW gevoel. Ik denk dus inderdaad dat het Porsche karakter niet bij hem zal passen.
Het blijft in elk geval een duidelijk en onderbouwd punt van kritiek.
Doe mij toch maar dat prachtige alcantara Porsche stuur

- romo
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen, waarom ik de Porsche zo heb ervaren.
Ik kwam op het volgende;
De wielbasis van de Cayman is met 247.5 cm zeer kort, das mooi voor agiliteit, maar fnuikend voor stabiliteit. Ik denk dat de geometrie zodanig is afgesteld dat ten alle tijden de recht-uit-stabiliteit (mn ook op hogesnelheid) geborgd moet zijn, hence een stuur wat altijd naar de middenstand wil. (en dat ook heel erg doet)
Ik kwam op het volgende;
De wielbasis van de Cayman is met 247.5 cm zeer kort, das mooi voor agiliteit, maar fnuikend voor stabiliteit. Ik denk dat de geometrie zodanig is afgesteld dat ten alle tijden de recht-uit-stabiliteit (mn ook op hogesnelheid) geborgd moet zijn, hence een stuur wat altijd naar de middenstand wil. (en dat ook heel erg doet)
-
Je bent niet de enige; ik vind het soms leuker rijden in de e87 118i van mijn vrouw dan in mijn 987 boxster S en dan mijn vorige 987 cayman s. Ondanks het meer dan dubbele vermogen en een supergeluid.romo schreef:Daarom; dit is wat IK er van vind
Weliswaar is de mijne geen 981 gts maar ik vind de zitpositie en het stuurgevoel in een bmw gewoon veel prettiger. Mijn vorige z4 vond had wel dat typische bmw gevoel dat ik bij de boxster mis. Het is echter puur subjectief; op papier is de boxster s in alle aspecten een betere auto.
- GTRene
ik heb alleen vroegah wat oude porsches gereden, en owja ook in wat moderne gezeten, ook wat oude Ferrari gezeten, maar als je dan in je Z3 stapt, helemaal de M e.d. met wat aanpassingen ala onderstel e.d.
Voelt zo'n Z3 meteen als thuiskomen, voor mijn doen dan, de verhouding zitten/stuur/pedalen/schakelen/sturen/overzicht v auto achter het stuur, voelt gewoon erg goed, dan is het best lastig shoppen om iets te vinden wat op al die vlakken beter is (en beter voelt)
Voelt zo'n Z3 meteen als thuiskomen, voor mijn doen dan, de verhouding zitten/stuur/pedalen/schakelen/sturen/overzicht v auto achter het stuur, voelt gewoon erg goed, dan is het best lastig shoppen om iets te vinden wat op al die vlakken beter is (en beter voelt)

- MarkS
Ik rij zelf (ook) BMW en Porsche en ook ik mis het "BMW gevoel" als ik in m'n Porsche rijd.
Maar ff serieus, als we de 987 er ook bij gaan betrekken vwb het "stuurgevoel van Porsche" ...
Is echt een heel ander verhaal dan de 981. Maar goed, jullie zijn allemaal Porsche kenners dus hoef ik dat niet uit te leggen.

Maar ff serieus, als we de 987 er ook bij gaan betrekken vwb het "stuurgevoel van Porsche" ...
Is echt een heel ander verhaal dan de 981. Maar goed, jullie zijn allemaal Porsche kenners dus hoef ik dat niet uit te leggen.
- GTRene
heb nog nooit in een cayman gereden, niet in het oude en niet in het nwe type, opzich wel nieuwsgierig hoe zich dat verhoud, maar dan moet je wel een tijdje met zoiets rijden om een indruk te krijgen van.
ik ga/ging er vanuit dat die auto's 'top' zijn, magoed wat voor de 1 top zit/rijd is voor de ander het net niet oid, wat
ook weer verschilt met bv hoe je gebouwd bent e.d. en of wat je gewend bent
ik ga/ging er vanuit dat die auto's 'top' zijn, magoed wat voor de 1 top zit/rijd is voor de ander het net niet oid, wat
ook weer verschilt met bv hoe je gebouwd bent e.d. en of wat je gewend bent

- MarkS
Zonder de diepte in te gaan, 987 en 981 rijden en sturen beiden goed, maar anders, ook anders tov een BMW. 

- GTRene
met die oudere porsches, zowel de 1976 carrera 3.0 coupe als de 964 3.8 coupe hadden bij hogere snelheden wel wat last van licht worden op de neus, natuurlijk helemaal als de tank bijna leeg was.MarkS schreef:Zonder de diepte in te gaan, 987 en 981 rijden en sturen beiden goed, maar anders, ook anders tov een BMW.
De Cayman van beide typen zal wel heel wat beter zijn, al zal er nog wel iets merkbaar zijn denk ik?
magoed daar hebben wel meer auto's last van met de motor achterin, zoals bv oude Renault Alpine V6 turbo die ik had, mar ook de Matra's dacht ik, Bagheera en Murena, die hadden sowieso last van onderstuur als er niet genoeg gewicht voorin zat en bepaalde 'sportieve' auto's konden destijds helemaal niet zo hard en zelfs dan werd het soms scary lol.
-
Ongetwijfeld met hydraulisch systeem stuurt de 987 wellicht beter dan de 981. Ondanks dat mis ik toch een bepaalde directheid tov de e87 (tov de z4 is dat minder).MarkS schreef:Ik rij zelf (ook) BMW en Porsche en ook ik mis het "BMW gevoel" als ik in m'n Porsche rijd.![]()
Maar het is meer dan alleen besturing. Mijn f31 vind ik in vergelijking matig sturen, maar die heeft wel de heerlijke kantelbare sportstoelen en dat dikke m stuur dat je lekker dichtbij je kan zetten. Misschien is dat het m nog wel meer dan de besturing
Ondertussen heb ik na de cayman wel een boxster aangeschaft. Maar dat was meer omdat bmw geen aantrekkelijk propositie heeft in die prijsklasse (1m is stuk duurder)
- Niels
- Auto: Prius+
Ik vond de 987 echt geweldig sturen, daarmee vergeleken mijn Z3-M een onbeholpen lomperik terwijl die best aardig stuurt. Wel kan ik me voorstellen dat het niet je voorkeur heeft en als je je eenmaal ergens aan stoort....
Tussen de regels door is altijd duidelijk geweest dat Romo een BMW man is en Porsche heeft dat niet kunnen doen veranderen. Next!
Tussen de regels door is altijd duidelijk geweest dat Romo een BMW man is en Porsche heeft dat niet kunnen doen veranderen. Next!
- tomgtr
+ heel veelNiels schreef:Ik vond de 987 echt geweldig sturen, daarmee vergeleken mijn Z3-M een onbeholpen lomperik terwijl die best aardig stuurt. Wel kan ik me voorstellen dat het niet je voorkeur heeft en als je je eenmaal ergens aan stoort....
- FreudeamFahren
Is al vaker gezegd maar stuurinrichting 987 vs 981 is geen vergelijk. Hydraulisch vs elektrisch.