E38 eruit, E60 erin => eruit

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Joy » 05 jan 2016, 22:02

dvh schreef:
Knot schreef:Opzich wel een mooi vraagstuk... wat heb je liever voor ongeveer 10k?

E46 M3 karig in de opties (geen willem volleder, geen schuifdak) met 407.000km
E60 520i dik in de opties (m pakket, schuifdak, leder) met 130.000km
E61 530d dik in de opties ( m-pakket , comfortstoelen ) met 245.000km
Of http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... lezen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
:angel:



Goed bezig 944!
Bevalt de 520i een beetje? Voelt de koets niet (te) zwaar ?
er zit zoveel reperatie bonnen bij deze opel dat ze er extra bomen voor moesten kappen
Haha, wat een humor heeft die gast. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 05 jan 2016, 23:06

Goed bezig 944! Bevalt de 520i een beetje?
Op dit moment wat minder :mrgreen:
Voelt de koets niet (te) zwaar ?
Nou ja...echt rap is ie niet te noemen, maar in vergelijk met de E38 728i die ik hiervoor had is het prima hoor.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 05 jan 2016, 23:14

Bij deze nog even hoe ruim/los de vanos zuigers nu in de behuizing zaten:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=16X4naZA ... e=youtu.be[/youtube]

Dat dicht natuurlijk voor geen meter meer af. Met de nieuwe seals kost het best wat moeite om de zuigers weer in de behuizing te drukken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door GTRene » 06 jan 2016, 00:11

zo dan, die rubbers zijn wel goed uitgehard en of opperdepop :D
zal die wel wat mooier lopen en oppakken denk.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40250
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Knot » 06 jan 2016, 08:17

Toch apart met 130.000km, dat mag toch niet? Mijn 728i had er 250.000 op staan en volgens mij nog nooit open geweest, niks aan t handje, zelfde voor de 328i, 285k liep prima....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28620
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Martijn_bmw » 06 jan 2016, 09:51

idd vreemd, misschien verkeerde olie ooit gebruikt in de geschiedenis waardoor de rubbers zijn uitgehard?!

ik heb een M54B25 waarvan ik tweede eigenaar ben en de historie weet vanaf km stand 0 en die is idd ook nog nooit open geweest nu 217K km op de klok en loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje.


Echt heel leuk dat je alles zo mooi beschrijft en met foto's en filmpjes :thumbup: leerzaam en leuk om te volgend :D hopelijk was dit de oplossing voor het probleem!

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door HJ2 » 06 jan 2016, 11:20

Ik ga flash niet installeren en kan je fillumpie niet zien, maar:
Toen ik de VANOS van mijn M54 (3l) verving zag ik dat de seals van teflon zijn (ja, redelijk hard dus, en dat is goed) en dat ONDER de seals een klassieke O-ring zit die zorgt voor de aandrukkracht van de teflon seals.
het is m.n. deze O-ring die elasticiteit verliest waardoor de seals niet lekker meer sluiten. Ik heb ze vervangen voor VITON ringen met dezelfde hardheid.

Harde seals lijkt me dus normaal, maar de harde O-ring eronder niet :tooth:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 12:48

Martijn_bmw schreef:idd vreemd, misschien verkeerde olie ooit gebruikt in de geschiedenis waardoor de rubbers zijn uitgehard?!
Best mogelijk. Maar de auto is aantoonbaar tot een ton dealer onderhouden (had ik nog laten controleren bij een kennis bij een BMW dealer in NL, die kon ook in D in het systeem kijken). Verder valt ook op hoe mooi schoon de motor van binnen is. Dat was bij mijn E38 wel anders, daar zat nogal wat zwarte aanslag (black sludge) in.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 12:51

HJ2 schreef:Ik ga flash niet installeren en kan je fillumpie niet zien, maar:
Toen ik de VANOS van mijn M54 (3l) verving zag ik dat de seals van teflon zijn (ja, redelijk hard dus, en dat is goed) en dat ONDER de seals een klassieke O-ring zit die zorgt voor de aandrukkracht van de teflon seals.
het is m.n. deze O-ring die elasticiteit verliest waardoor de seals niet lekker meer sluiten. Ik heb ze vervangen voor VITON ringen met dezelfde hardheid.

Harde seals lijkt me dus normaal, maar de harde O-ring eronder niet :tooth:
Is gewoon YouTube?

Klopt voor wat betreft die o-ringen onder de teflon seals. Ik moet ze nog even uit de zuigers peuteren en zal ze daarna nog even goed bekijken.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door GTRene » 06 jan 2016, 13:27

heb nog nooit een vanos uit elkaar gehad, best interessant om te zien :)

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Walter » 06 jan 2016, 18:22

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door HJ2 » 06 jan 2016, 18:36

Aha! Ik vroeg het me al af... :eatpaper:

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 20:13

Afbeelding333F9D59-F887-48A7-BA4F-162CC6228E30_zpslmqsmqg1 by Reinier Kleis, on Flickr

Afbeelding8B8E84AE-3B42-466C-B98F-C6D20CF6C59B_zpsyywj9uj9 by Reinier Kleis, on Flickr

Gaat goed qua planning, inkoop en levering van onderdelen zo. Kachel in de schuur fikt lekker, ff koffie en dan rommelen maar weer.
Laatst gewijzigd door RJK op 21 dec 2017, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Niels » 06 jan 2016, 21:26

:thumbup:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door HJ2 » 06 jan 2016, 21:47

Keep us posted !

Is deze vanos er net zo makkelijk af te halen als de M54 3l? (Zonder risico op timingfouten)

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 23:32

HJ2 schreef:Keep us posted !

Is deze vanos er net zo makkelijk af te halen als de M54 3l? (Zonder risico op timingfouten)
Ja, helemaal hetzelfde. Vandaar ook dat deze klus niet zoveel voorstelt, zeker als het kleppendeksel er toch al af ligt.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 06 jan 2016, 23:49

HJ2 schreef:Harde seals lijkt me dus normaal, maar de harde O-ring eronder niet :tooth:
Klopt, maar kijk maar eens even dan. De vanos unit zit ondertussen weer in elkaar met de nieuwe Beisan seals.

Afbeelding0850EBDE-7E43-4D40-AB8C-F4DDB276DDAD_zps8oyggd8l by Reinier Kleis, on Flickr

En als ik dan naar de oude afdichtingen ging kijken, de teflon seals zagen er nog wel oke uit maar de o-ringen waren harder geworden dan de teflon seals. Om dit te laten zien, hieronder een detail plaatje van één van de o-ringen die ik wat dubbel gevouwen heb.

Afbeelding58D48DBA-25F1-492F-B397-1F3E530BFDFE_zpsohmolmg4 by Reinier Kleis, on Flickr

Nieuw pakkingkje:

Afbeelding62B97D1B-FD3E-4A74-93ED-CE569E3C86BE_zps1jyllwx8 by Reinier Kleis, on Flickr

De vanos zit ook alweer tegen de cilinderkop aan, daarna vond ik het wel mooi geweest voor vandaag. Het moet niet op werken gaan lijken hè. Morgen kan het kleppendeksel met nieuwe pakkingen er weer op alsmede de nieuwe bobines en bougies. Afronden met een oliefiltertje en verse olie en dan maar eens kijken of er al iets van verbetering te merken is.
Laatst gewijzigd door RJK op 21 dec 2017, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Joy » 06 jan 2016, 23:50

Fingers crossed. :hangloose:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 jan 2016, 08:25

Wel lekker dat je zelf kunt rommelen en de ruimte er voor hebt.
Het is soms best lekker om ff een goed partijtje te sleutelen maar dan liever aan een ander zijn auto dat het nog wat oplevert ipv geld kost :tooth:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door dvh » 07 jan 2016, 09:02

Vooral fijn als je weet waar je mee bezig bent :-)
Ik heb wel ruimte.. Geen no fucking clue wat ik zou moeten doen... :coffee:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40250
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Knot » 07 jan 2016, 09:07

Mooi gedocumenteerd zo!

Hoop dat ie vanavond weer netjes loopt dan, kan je tenminste weer genieten van het autotje.

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Emiel » 07 jan 2016, 11:12

Zelf sleutelen is super! Bij de e60 toch besloten alles te laten doen door ex bmw dealer waar die nieuw verkocht is. Ben 2e eigenaar en wil ook wel eens een auto met stempels zeg maar :lollerdelol:
Sinds nieuw, naast regulier onderhoud, enkel een draag arm, thermostaat , electronische unit voor de adaptieve lampen en rcent onder garantie nieuwe koppelomvormer. 164dkm en counting. Waarvan 20dkm door mijzelf gereden inmiddels.

Fijne autos :) hopelijk is het bij jou opgelost nu.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3647
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door RJK » 07 jan 2016, 11:49

Het is soms best lekker om ff een goed partijtje te sleutelen maar dan liever aan een ander zijn auto dat het nog wat oplevert ipv geld kost
Dat sowieso. Sleutelen aan mijn eigen auto's vind ik ook leuk, maar dan liever aan de 944 of Jag en niet aan mijn dagelijkse vervoer...
Ik heb wel ruimte.. Geen no fucking clue wat ik zou moeten doen...
Ik ook niet joh, doe net alsof :tooth:
enkel een draag arm, thermostaat , electronische unit voor de adaptieve lampen en rcent onder garantie nieuwe koppelomvormer
Gaat ook lekker!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door allen » 07 jan 2016, 11:51

Zou je die Jag niet als daily kunnen gebruiken?
Had mij in ieder geval geweldig geleken.

Emiel
Berichten: 4209
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E38 eruit, E60 erin => probleem nog niet opgelost...

Bericht door Emiel » 07 jan 2016, 11:54

944-20v schreef:
enkel een draag arm, thermostaat , electronische unit voor de adaptieve lampen en rcent onder garantie nieuwe koppelomvormer
Gaat ook lekker!
Met 145dkm vond ik dat wel lekker. Enkel de koppelomvormer vond ik eigenlijk niet kunnen.
Zat bij aanschaf niet eens een trekhaak onder dus hoeveel heeft zon ding te lijden dan.............

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Bjeffindividual, Fabian, Godspeed, Google [Bot], Hans44, jvb, MarcelV, Mark, nickdoesburg, Semrush [Bot] en 5 gasten