E36 M3 3.2 Drijfstanglagers...wanneer vervangen
- ProfZB
E36 M3 3.2 Drijfstanglagers...wanneer vervangen
Gents,
Ik heb vorig jaar oktober (10-2014) drijfstang lagers laten vervangen op mijn E36 M3 3.2, die voornamelijk dienst doet als raceauto. We zijn nu een dikke jaar verder, met zo'n 10-12 trackdays op de teller.
Denken jullie dat ik de drijfstang lagers preventief moet vervangen? Wat is de algemene regel omtrent vervangingsperiode/requientie? De motor heeft nooit zonder (te) weinig olie gedraaid en motorolie wordt ong. 2x per jaar vervangen (Castrol TWS 10W60).
Thanks!
Ik heb vorig jaar oktober (10-2014) drijfstang lagers laten vervangen op mijn E36 M3 3.2, die voornamelijk dienst doet als raceauto. We zijn nu een dikke jaar verder, met zo'n 10-12 trackdays op de teller.
Denken jullie dat ik de drijfstang lagers preventief moet vervangen? Wat is de algemene regel omtrent vervangingsperiode/requientie? De motor heeft nooit zonder (te) weinig olie gedraaid en motorolie wordt ong. 2x per jaar vervangen (Castrol TWS 10W60).
Thanks!
-
Re: E36 M3 3.2 Drijfstanglagers...wanneer vervangen
Ik zou na 2 x evenement oliewissel doen...
Hoeveel kms verder nu?
Hoeveel kms verder nu?
- ProfZB
Ben nu zo'n 5000 km verder. Idd moet vaker olie verversen.
Maar hoe zit het nu met de drijfstang lagers? Deze na een jaar racen vervagen?
Maar hoe zit het nu met de drijfstang lagers? Deze na een jaar racen vervagen?

- Joy
Racemotoren van de S50's gaan na pakweg 30 uur uit elkaar om slijtagedelen te controleren. Nu is een standaard S50 geen racemotor maar ik denk dat preventief ieder seizoen de lagers controleren geen kwaad kan.
- MarkS
Ik lees "trackdays" en "racen". Trackdays trekken zonder meer een zwaardere wissel op de auto dan sportief openbare weg gebruik maar is nog altijd wel iets heel anders dan race gebruik. Iedere zoveel trackdays olie wisselen lijkt me zeker niet verkeerd maar ieder seizoen (10-12 trackdays) drijfstanglagers vervangen?? Waarom vraag je dit niet na bij een aantal van die jongens die hier ervaring mee hebben, Bas Roos, Vlasblom, etc zullen er nog wel meer zijn.
- Bert ///M3
Het is net een beetje hoe je op een trackday rijd. Op slicks en onder de 2:00 bijvoorbeeld dan krijgt het net hard op zijn lazer als met racen en vaak rij je ook nog meer km.
Sommige bedrijven zeggen elk seizoen vervangen maar dat is makkelijk advisen als je ook de rekeningen schrijft. Voor een 3.2 motor, die hebben al een dual pick-up carterpan dus dan is het al wat beter voor elkaar als bij een 3.0, daar krijgt het echt op zijn lazer als je niks aan de olievoorziening doet.
Persoonlijk zou ik na 5000 km nog geen lagers vervangen. Ik zou eerder om de 2 of 3 seizoenen doen. In mijn eigen auto zitten ze er al even in maar ik rij tegenwoordig maar iets van 2-3 dagen per jaar dus zijn nog wel prima.
Je kan ze na 1 of 2 seizoenen doen en aan de hand daarvan kijken hoe ze er uit zien, als ze er nog perfect uit komen dan verleng je gewoon de interval.
Sommige bedrijven zeggen elk seizoen vervangen maar dat is makkelijk advisen als je ook de rekeningen schrijft. Voor een 3.2 motor, die hebben al een dual pick-up carterpan dus dan is het al wat beter voor elkaar als bij een 3.0, daar krijgt het echt op zijn lazer als je niks aan de olievoorziening doet.
Persoonlijk zou ik na 5000 km nog geen lagers vervangen. Ik zou eerder om de 2 of 3 seizoenen doen. In mijn eigen auto zitten ze er al even in maar ik rij tegenwoordig maar iets van 2-3 dagen per jaar dus zijn nog wel prima.
Je kan ze na 1 of 2 seizoenen doen en aan de hand daarvan kijken hoe ze er uit zien, als ze er nog perfect uit komen dan verleng je gewoon de interval.
- ProfZB
Thanks!
Het is inderdaad wat je zegt Bert, het is makkelijk te zeggen "vervang voor de zekerheid" als je de rekening schrijft.

Het is inderdaad wat je zegt Bert, het is makkelijk te zeggen "vervang voor de zekerheid" als je de rekening schrijft.
- FreudeamFahren
Ik schrijf geen rekeningen en zeg toch "vervangen". Aan de hand van wat er nu uit komt kun je de interval bepalen. Nog 2 of 3 seizoenen is een gok, met als inzet je motor. Dan maar de lagers 1x mogelijk "te vroeg": "te laat" is vervelender. Rondetijden en slicks zeggen daarbij net zo veel als rijgedrag: je kunt ook met moeite een 2m10s op de stopwatch toveren en toch vaak hoog in toeren onderweg zijn. Daar slijten de lagers van. Statistieken vwb 3.0 vs 3.2 zijn ook andersom dan wat Bert zegt: 3.2s draaien vaker stuk op lagers dan 3.0s, ondanks de betere olie voorziening. Reden: daar zijn ze weer. Toeren.
-
Ja , ik zou ze idd nu ook laten doen, kijken hoe ze eruit zien, weet je ongev waar je staat met 10-12 trackdays.. en ik zou dan toch ook iets vaker oliewisseltje doen.
- GTRene
ik zou idd meer wat Bert zegt aanhouden en als je dan bv olie en filter wisselt dat goed bekijken op 'slijtage' gruis or whatever, te vaak alles doen is ook wat zonde als het nog niet nodig is.
misschien is er ergens een draai-uren lijst waar je je wat aan kan houden, immers draai-uren qua racen e.d. is interessanter dan bv aantal jaren dat je rijd lijkt me
misschien is er ergens een draai-uren lijst waar je je wat aan kan houden, immers draai-uren qua racen e.d. is interessanter dan bv aantal jaren dat je rijd lijkt me

- ProfZB
Ik hoopte de informatie hier te vinden.misschien is er ergens een draai-uren lijst waar je je wat aan kan houden, immers draai-uren qua racen e.d. is interessanter dan bv aantal jaren dat je rijd lijkt me...
Op de racedag (DNRT) rijd je 1 tot 1.5 uur effectief (30-50 laps).
Op de trackday is dit toch tandje meer, zo rond 2 uur effectief.
Dat zou totaal race/trackday 18 draaiuren brengen (ca 500 laps).
- Joy
Dan zou ik het nog wel een jaar aandurven.
- Bert ///M3
Ik zou daar eerlijk gezegd niet zo zeker van zijn. Ik denk bijvoorbeeld persoonlijk niet dat er meer 3,2 in elkaar draaien door lagerproblemen, denk eerder dat het om het even is. Veel 3.0 welke op een circuit gebruikt worden zijn ook gechipt naar 7500-8000 RPM.FreudeamFahren schreef:Ik schrijf geen rekeningen en zeg toch "vervangen". Aan de hand van wat er nu uit komt kun je de interval bepalen. Nog 2 of 3 seizoenen is een gok, met als inzet je motor. Dan maar de lagers 1x mogelijk "te vroeg": "te laat" is vervelender. Rondetijden en slicks zeggen daarbij net zo veel als rijgedrag: je kunt ook met moeite een 2m10s op de stopwatch toveren en toch vaak hoog in toeren onderweg zijn. Daar slijten de lagers van. Statistieken vwb 3.0 vs 3.2 zijn ook andersom dan wat Bert zegt: 3.2s draaien vaker stuk op lagers dan 3.0s, ondanks de betere olie voorziening. Reden: daar zijn ze weer. Toeren.
Weet wel dat mijn eigen 3.0 open ging en dat er na een paar trackdays weinig meer van de lagers over was. Zonder upgrade aan de carterpan is het bij die motoren echt een kwestie van tijd voor ze in de soep liggen.
De meeste 3.0 motoren waar mee geracet word hebben echter een ander probleem, dat is dat de Kleppen vaak afbreken omdat daar de beperking in zit qua toerental.
Over Draaiuren gesproken, ik weet van 1 van de verhuurders dat ze standaard elk jaar de lagerschalen vervangen, maar die auto's draaien over de 100 uur per seizoen.