
Toch iets uit Zweden wat NIET onderstuurd ...
- Kasteel
- Berichten: 5441
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Koenigsegg CCXR: 1018 pk op bio-ethanol
maandag 5 maart 2007
Koenigsegg presenteert de CCXR, een supersportauto geschikt voor bio-ethanol. Daarmee denken de Zweden niet alleen aan het milieu, maar bovendien verbeterden de prestaties van de motor. De V8 in de Koenigsegg CCXR is goed voor een vermogen van 1018 pk!
Wanneer je aan supersportauto´s zoals de Koenigsegg CCX denkt, denk je niet meteen aan milieuvriendelijkheid. En terecht! Want met een verbruik van ongeveer 1 op 5 is de CCX allesbehalve milieuvriendelijk. Maar bij Koenigsegg hebben ze de trend van bio-ethanol uiteraard ook niet gemist. Zweden is immers vooruitstrevend op het gebied van deze milieuvriendelijkere brandstof. Volvo en Saab leveren immers al auto´s op ethanol en ook de modellen die Ford in Zweden met ethanol levert zijn razend populair. Koenigsegg besloot dan ook om eveneens een auto op ethanol te ontwikkelen.
1018 pk dankzij bio-ethanol
Dankzij diverse aanpassingen aan de V8 van de CCX wisten de Zweden de motor geschikt te maken voor bio-ethanol (E85). Zodoende ontstond de Koenigsegg CCXR. Behalve dat de uitstoot van schadelijke gassen enorm is teruggedrongen werd ook de motor krachtiger. Bio-ethanol heeft een hoger octaangetal (minimaal 100 RON) dan benzine (95 RON) waardoor de motor meer vermogen kan leveren. De 4.7 liter V8 uit de CCXR brengt dan ook een vermogen van 1018 pk over op de achterwielen. Het koppel steeg naar 1060 Nm. Verlijken we dat met de V8 uit de CCX (806 pk / 920 Nm) dan zien we dat de Zweden een flinke winst hebben weten te realiseren. Wat acceleratie betreft zijn de prestaties onveranderd (0-100 km/h in 3,2 seconden), maar de topsnelheid ligt bij de CCXR boven de 400 km/h.
Ontwikkeling in eigen huis
Koenigsegg kan naar wens ook bestaande CCX´s ombouwen naar een CCXR. Alles gebeurt daarbij in eigen huis en ook de ontwikkeling van het model is geheel in eigen huis gebeurd.
[img:615:280]http://www.koenigsegg.com/graphics/ccx_ ... y_side.jpg[/img]
maandag 5 maart 2007
Koenigsegg presenteert de CCXR, een supersportauto geschikt voor bio-ethanol. Daarmee denken de Zweden niet alleen aan het milieu, maar bovendien verbeterden de prestaties van de motor. De V8 in de Koenigsegg CCXR is goed voor een vermogen van 1018 pk!
Wanneer je aan supersportauto´s zoals de Koenigsegg CCX denkt, denk je niet meteen aan milieuvriendelijkheid. En terecht! Want met een verbruik van ongeveer 1 op 5 is de CCX allesbehalve milieuvriendelijk. Maar bij Koenigsegg hebben ze de trend van bio-ethanol uiteraard ook niet gemist. Zweden is immers vooruitstrevend op het gebied van deze milieuvriendelijkere brandstof. Volvo en Saab leveren immers al auto´s op ethanol en ook de modellen die Ford in Zweden met ethanol levert zijn razend populair. Koenigsegg besloot dan ook om eveneens een auto op ethanol te ontwikkelen.
1018 pk dankzij bio-ethanol
Dankzij diverse aanpassingen aan de V8 van de CCX wisten de Zweden de motor geschikt te maken voor bio-ethanol (E85). Zodoende ontstond de Koenigsegg CCXR. Behalve dat de uitstoot van schadelijke gassen enorm is teruggedrongen werd ook de motor krachtiger. Bio-ethanol heeft een hoger octaangetal (minimaal 100 RON) dan benzine (95 RON) waardoor de motor meer vermogen kan leveren. De 4.7 liter V8 uit de CCXR brengt dan ook een vermogen van 1018 pk over op de achterwielen. Het koppel steeg naar 1060 Nm. Verlijken we dat met de V8 uit de CCX (806 pk / 920 Nm) dan zien we dat de Zweden een flinke winst hebben weten te realiseren. Wat acceleratie betreft zijn de prestaties onveranderd (0-100 km/h in 3,2 seconden), maar de topsnelheid ligt bij de CCXR boven de 400 km/h.
Ontwikkeling in eigen huis
Koenigsegg kan naar wens ook bestaande CCX´s ombouwen naar een CCXR. Alles gebeurt daarbij in eigen huis en ook de ontwikkeling van het model is geheel in eigen huis gebeurd.
[img:615:280]http://www.koenigsegg.com/graphics/ccx_ ... y_side.jpg[/img]
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Idd Rebel, en daarom kijk ik 10x liever naar Tiff behind the wheel!Rebel schreef:Wat me altijd opvalt bij dit type auto's, is dat de meeste filmpjes allemaal zijn opgenomen op een landingsbaan met rondom 500 meter ruimte om enkele burn-out's te maken.
Ziet altijd zo "jerremy clarkson" achtig uit.....veel bravour, met veel ruimte eromheen zodat je niks kunt raken...
Zou eens graag een filmpje zien, waar hij volgas over de ring jaagt....Of over een ander circuit.
Ik vindt het allemaal schitterend die pk's en die topsnelheid, maar het word tijd dat deze Zweden nu eens dit ding officieel laten meten en hun belofte waar maken! De Veyron heeft dit al gedaan...
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam