Die 3,5L V8 touring zou ik helemaal links laten liggen
Bij de RDW gegevens staat zelfs geen type vermeld.......
E34 M5 te koop, kennis van mij heeft interesse
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Je haalt hier twee aspecten aan:johnE21 schreef:De katalysator onder een M5 is een regelrechte ramp(ivm doorstroming lucht), waar BMW veel moeite (software matig) mee heeft gehad om de auto goed lopend/afgesteld te krijgen ivm emissie eisen.
Vermogen
Even een klein rekensommetje.
Het grote verschil tussen de B36 en de B38 is de komressieverhouding (CR), de cylinderinhoud, de poort-diameter van het in-en uitlaattraject en de kat.
De normale ECE variant van de B38 levert volgens SAE gemeten 340pk (=347pk volgens DIN). De CH variant levert 327pk volgens SAE. De invloed van de KAT is dus 13pk, ofwel 3,7%. Volgens deze aanname zou een B36 met de (metaalkat) van de B36 en de grotere in-en uitlaatpoorten ruim 327pk (volgens DIN) kunnen halen. Welk percentage voor rekening komt van de grotere in-en uitlaatpoorten weet ik niet, maar verwaarloosbaar is dit zeker niet. M.a.w, de invloed van de KAT is m.i verwaarloosbaar voor een standaard M5.
Het kan zijn dat dit voor een getuned exemplaar wat anders is, maar pas op. Een hoger vermogen valt voor een S38 uitlsuitend te halen door een grotere cyl inhoud, grotere CR en hogere toerentallen. Deze laatste is het meest popular omdat hiervoor de motor niet gewijzigd hoeft te wordden. Echter de trillingsdemper van de S38 is tot 7500RPM effectief, alles daarboven leidt tot harmonische trillingen in de krukas. Uiteindelijk kan en zal dit de motor 'zerstoren'
Emmisie
De S38 voldeed destijds aan alle milieueisen. De luchtpomp werd gemonteerd om te kunnen voldoen aan de door de VS gestelde eisen.
Mvrgr,
Raymond
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
M.H,
Even inhoudelijk terugkomend op deze auto.
Volgens de RDW is het buwjaar van RR-GV-95 9-maart 1990. Daarmee is hij iets ouder dan mijn E34. M.a.w, het VIN van deze auto is WBSHD91010BK02xxx, waarbij de eerste X waarschijnlijk een 7 of een 8 zal zijn. Een echte 3.8 heeft een VIN wat begint met WBSHC91x10GDxxxxx.
Volgens de RDW is de oorspronkelijke cyl inhoud 3535cc. De foto's laten de S38B38 zien (3795cc). Dit betekend dus dat in de loop der jaren dat de auto in NL zit om een of andere reden een andere motor in is gebouwd. Het vervangen van de B36 door een B38 is niet onmogelijk, maar wel wat complexer dan het vervangen van de B36 door een B36. Aangezien de uitlaatpoorten van de S38B38 groter zijn dan die van de S38B36 en de aansluiting op de katalysator bij de S38B38 ook groter is (90mm vs 80mm) is het de vraag of het uitlaatsysteem van de S38B38 ook is overgenomen. Indien het uitlaatsysteem van de S38B36 onveranderd is overgenomen zal de motor eerder de specificaties hebben van de Zwitserse uitvering van de S38B38. Niet meer dan 327pk (DIN) dus en geenszins 347pk (DIN), laat staan de door de verkoper beweerde 360pk, waarvan ik vermoed dat deze nergens op is gebaseerd.
De brede nieren (V8 v.a 1992, standaard vanaf MY95) zijn i.i.g door een van de vorige eigenaren nagemonteerd. Dit gebeurde wel vaker en is een smaakkwestie. Het impliceert niet direct dat de auto schade heeft gehad. Een eventuele geinteresseerde partij zal zich daar zelf van moeten overtuigen.
Volgens de verkoper is de auto voorzien van tractie-controle, maar dat is onmogelijk aangezien deze door BMW nooit is geleverd op een E34 ///M5. Ook niet door de ZS afdeling. Het was simpelweg niet mogelijk.
M.u.v bovenstaande punten ziet de auto er verder netjes uit en kan voor diegene die een leuke auto zoekt die niet perse origineel hoeft te zijn een interessante mogelijkheid zijn. Let wel: Het is buyer beware in dit soort gevallen en een eventuele geinteresseerde koper moet zich ervan bewust zijn dat hij op zijn minst de aanschafprijs moet reserveren voor het oplossen van aandachtspunten, (achterstallig) onderhoud en defecten. Nieuw schokdempers rondom gaan voor een HD91 varaint (=3.6) al gauw richting de 3000 Euro en is na de motor de grootste kostenpost die je bij dergelijke auto's kunt tegenkomen.
Mvrgr,
Raymond
Even inhoudelijk terugkomend op deze auto.
Volgens de RDW is het buwjaar van RR-GV-95 9-maart 1990. Daarmee is hij iets ouder dan mijn E34. M.a.w, het VIN van deze auto is WBSHD91010BK02xxx, waarbij de eerste X waarschijnlijk een 7 of een 8 zal zijn. Een echte 3.8 heeft een VIN wat begint met WBSHC91x10GDxxxxx.
Volgens de RDW is de oorspronkelijke cyl inhoud 3535cc. De foto's laten de S38B38 zien (3795cc). Dit betekend dus dat in de loop der jaren dat de auto in NL zit om een of andere reden een andere motor in is gebouwd. Het vervangen van de B36 door een B38 is niet onmogelijk, maar wel wat complexer dan het vervangen van de B36 door een B36. Aangezien de uitlaatpoorten van de S38B38 groter zijn dan die van de S38B36 en de aansluiting op de katalysator bij de S38B38 ook groter is (90mm vs 80mm) is het de vraag of het uitlaatsysteem van de S38B38 ook is overgenomen. Indien het uitlaatsysteem van de S38B36 onveranderd is overgenomen zal de motor eerder de specificaties hebben van de Zwitserse uitvering van de S38B38. Niet meer dan 327pk (DIN) dus en geenszins 347pk (DIN), laat staan de door de verkoper beweerde 360pk, waarvan ik vermoed dat deze nergens op is gebaseerd.
De brede nieren (V8 v.a 1992, standaard vanaf MY95) zijn i.i.g door een van de vorige eigenaren nagemonteerd. Dit gebeurde wel vaker en is een smaakkwestie. Het impliceert niet direct dat de auto schade heeft gehad. Een eventuele geinteresseerde partij zal zich daar zelf van moeten overtuigen.
Volgens de verkoper is de auto voorzien van tractie-controle, maar dat is onmogelijk aangezien deze door BMW nooit is geleverd op een E34 ///M5. Ook niet door de ZS afdeling. Het was simpelweg niet mogelijk.
M.u.v bovenstaande punten ziet de auto er verder netjes uit en kan voor diegene die een leuke auto zoekt die niet perse origineel hoeft te zijn een interessante mogelijkheid zijn. Let wel: Het is buyer beware in dit soort gevallen en een eventuele geinteresseerde koper moet zich ervan bewust zijn dat hij op zijn minst de aanschafprijs moet reserveren voor het oplossen van aandachtspunten, (achterstallig) onderhoud en defecten. Nieuw schokdempers rondom gaan voor een HD91 varaint (=3.6) al gauw richting de 3000 Euro en is na de motor de grootste kostenpost die je bij dergelijke auto's kunt tegenkomen.
Mvrgr,
Raymond
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hielke en 2 gasten