FSI met LPG
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
FSI met LPG
Weet iemand hoe de FSI motoren van VW zich gedragen in combinatie met een moderne LPG installatie? VW doet moeilijk, maar ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld MB zegt dat de Viano 3.5 niet op LPG kan lopen terwijl een goede kennis er al jaren vrolijk mee rond rijdt.
- Sander S.
Zelfde bij Toyota.
L&P zegt zelf: Toyota's kunnen niet op gas, maar als je dealer nou zegt dat dat wel kan, dan kan het misschien geen kwaad toch ?
LPG is voor een importeur een zeer gevaarlijk punt. Daarom zeggen de meeste importeurs bij voorbaat al dat hun producten niet op gas kunnen. Meestal puur om eventuele schadeclaims uit te sluiten.
Hoe het PRECIES bij VW zit weet ik niet, ken genoeg VW's op gas, maar géén FSI motoren.
L&P zegt zelf: Toyota's kunnen niet op gas, maar als je dealer nou zegt dat dat wel kan, dan kan het misschien geen kwaad toch ?
LPG is voor een importeur een zeer gevaarlijk punt. Daarom zeggen de meeste importeurs bij voorbaat al dat hun producten niet op gas kunnen. Meestal puur om eventuele schadeclaims uit te sluiten.
Hoe het PRECIES bij VW zit weet ik niet, ken genoeg VW's op gas, maar géén FSI motoren.
- RobS
- Femme
De combinatie directe inspuiting en lpg zou nog wel eens lastig kunnen zijn. In conventionele motoren moet het niet zo'n probleem zijn.
Ik heb nu bijna een jaar een Prins VSI-installatie in Alpina B10 3.2 Touring en hij heeft zo'n 15.000 storingsvrije kilometers gereden. Alleen de tankdop is stuk gegaan
.
Ik heb nu bijna een jaar een Prins VSI-installatie in Alpina B10 3.2 Touring en hij heeft zo'n 15.000 storingsvrije kilometers gereden. Alleen de tankdop is stuk gegaan

- duifjes.com
- Mari Oh Oh!
- Kasteel
Maar veel mensen rijden liever benzine motor dan diesel motorduifjes.com schreef:Gas moet je idd. op koken, ik begrijp niet waarom mensen op gas rijden behalve dat het schoon is heeft het geen enkel voordeel! Als je minder dan 40.000km gaat rijden doe dat dan op benzine en meer km's rij je diesel simpel.

- Tom V
Heel simpel, het kost 1/3e van benzine. Als je een auto hebt die gemiddeld 1:10 rijdt heb je kosten als 1:30 en de prestaties zijn er nieteens persee minder door.duifjes.com schreef:Gas moet je idd. op koken, ik begrijp niet waarom mensen op gas rijden behalve dat het schoon is heeft het geen enkel voordeel! Als je minder dan 40.000km gaat rijden doe dat dan op benzine en meer km's rij je diesel simpel.
- Mari Oh Oh!
Het scheelt bij mij een procent op 10 qua verbruik misschien nog wel minder. Die heb je er met het prijsverschil van zo'n 65 procent zo uit. Wil je àl het vermogen(verschil is merkbaar, maar niet schokkend)? Schakel dan tijdelijk over op benzine. Vind je de actieradius te klein? Er is altijd nog de benzinetank, dan rijd je de helft van de reis nog steeds voor grofweg 1/3 van de kosten en kom je verder dan met een bnzinetank alleen. En dat allemaal zonder dieseltroep.
- Mari Oh Oh!
- Fabian
Ik weet niet of het kan op een FSI.
Maar er zijn ook bedrijven die het op een M3 bouwen (ja echt!) of een Impreza STI...dus de mogelijkheden zijn er. BMW 6, 8 of 12 cilinders zijn ook mogelijk.
Maar FSI is wel een hele andere techniek natuurlijk, ik heb er nog niets van vernomen hoe LPG hierop loopt/aangesloten wordt.
Maar er zijn ook bedrijven die het op een M3 bouwen (ja echt!) of een Impreza STI...dus de mogelijkheden zijn er. BMW 6, 8 of 12 cilinders zijn ook mogelijk.
Maar FSI is wel een hele andere techniek natuurlijk, ik heb er nog niets van vernomen hoe LPG hierop loopt/aangesloten wordt.
- Mari Oh Oh!
Het punt is dat je eigenlijk tegenwoordig een dedicated systeem moet hebben met de huidige elektronica. Het grootste deel van het werk zit erin de boel werkend te krijgen zonder dat de originele (milieu) elektonica in de stress schiet zonder dat dat eigenlijk nodig is. Zo heeft een Opel(of zo) tuner een LPG systeem gebouwd dat meer vermogen levert dan het origineel.
- Femme
Het verschil in brandstofkosten tussen benzine en lpg is enorm. Dieselrijden moet je ook van houden. Ik hou zelf niet van nagelende tractormotoren, althans niet in een personenauto.duifjes.com schreef:Gas moet je idd. op koken, ik begrijp niet waarom mensen op gas rijden behalve dat het schoon is heeft het geen enkel voordeel! Als je minder dan 40.000km gaat rijden doe dat dan op benzine en meer km's rij je diesel simpel.
Met behulp van een lpg installatie kun je een dikke benzinemotor rijden voor de brandstofkosten waar zo'n winkelwagen van Daihatsu nog moeilijk mee kan concurreren.
-
Totdat je na 100.000 km of minder op gas gereden te hebben je kop moet laten reviseren a 1500-2000 euro. Weg prijsvoordeel. :oFemme schreef:
Met behulp van een lpg installatie kun je een dikke benzinemotor rijden voor de brandstofkosten waar zo'n winkelwagen van Daihatsu nog moeilijk mee kan concurreren.
- Mari Oh Oh!
- Femme
100.000km met een verbruik van 10,5l per 100km, prijs per liter benzine € 1,49: € 15.645.-Maurice Hoekstra schreef:Totdat je na 100.000 km of minder op gas gereden te hebben je kop moet laten reviseren a 1500-2000 euro. Weg prijsvoordeel. :oFemme schreef:
100.000km met verbruik van 12,0l per 100km, prijs per liter lpg € 0,58: € 6960,-
Na aftrek van de kosten van de lpg-installatie (zo'n 2600 euro) hou je nog 6085 euro over.
Dit is dus voor een 1700 kg wegende station met een 3,2 liter 260pk blok.
- Jan Visser
Wat Duifjes zegt, gas is om op te koken.
Ik ben het er helemaal mee eens. Ook ik moet er niks van hebben. Te veel ellende met storingen en dergelijke. Of het gaat goed, of juist helemaal niet en dat zie ik te vaak. Slechte inbouw en goedkope troep die gemonteerd word op moderne auto's met bergen electronica is vragen om problemen vind ik. Soms gaat het goed, maar meestal niet.
Ik ben het er helemaal mee eens. Ook ik moet er niks van hebben. Te veel ellende met storingen en dergelijke. Of het gaat goed, of juist helemaal niet en dat zie ik te vaak. Slechte inbouw en goedkope troep die gemonteerd word op moderne auto's met bergen electronica is vragen om problemen vind ik. Soms gaat het goed, maar meestal niet.
- RobS
Ik rijd nu al 50k km probleemloos op gas, het enige waar de installatie problemen mee heeft is bij 180+ overschakelen van gas naar benzine (bij een lege gastank dus) maar daar kan ik me wel iets bij voorstellen
Pas 1x mee gemaakt op weg naar de Ring.
Laatst samen met een collega naar huis gereden, mijn gastank was leeg, die van hem nog vol (beide exact dezelfde auto). Vanaf het stoplicht was hij keer op keer sneller en zijn top lag ook ietsje hoger (op gas dus).

Laatst samen met een collega naar huis gereden, mijn gastank was leeg, die van hem nog vol (beide exact dezelfde auto). Vanaf het stoplicht was hij keer op keer sneller en zijn top lag ook ietsje hoger (op gas dus).
- Fabian
Het hangt of staat met de inbouw inderdaad. Een installatie ingebouwd bij een goede inbouwer heb je weinig sores mee.Jan Visser schreef:Wat Duifjes zegt, gas is om op te koken.
Is het een prutser geweest, snel snel, dan blijf je continue met storingen zitten. Ik zie dit dagelijks helaas.
Ik heb weinig tegen gas, als het maar goed is ingebouwd op een auto die ertegen kan. Want er zit nogal wat verschil tussen auto´s wat dat betreft.
Toyota werd hier eerder al aangehaald. Kan prima op gas, maar dan inderdaad wel met een andere cilinderkop (zoals Toyota vroeger altijd zelf voor aflevering deed in Raamsdonksveer). Opel: afblijven. Heb er gehad waar om de 15000km een nieuwe kop op kon :!: nw kop erop, nog hardere zittingen, 20000km later weer een nw kop....
Maar er zijn ook auto+s die zo 200K rijden zonder 1 probleem. Neem Saab bijvoorbeeld. Perfecte combi met de turbo, niet kapot te krijgen.
- Jan Visser
Wij hebben o.a. Opel FabianFabian schreef:Het hangt of staat met de inbouw inderdaad. Een installatie ingebouwd bij een goede inbouwer heb je weinig sores mee.Jan Visser schreef:Wat Duifjes zegt, gas is om op te koken.
Is het een prutser geweest, snel snel, dan blijf je continue met storingen zitten. Ik zie dit dagelijks helaas.
Ik heb weinig tegen gas, als het maar goed is ingebouwd op een auto die ertegen kan. Want er zit nogal wat verschil tussen auto´s wat dat betreft.
Toyota werd hier eerder al aangehaald. Kan prima op gas, maar dan inderdaad wel met een andere cilinderkop (zoals Toyota vroeger altijd zelf voor aflevering deed in Raamsdonksveer). Opel: afblijven. Heb er gehad waar om de 15000km een nieuwe kop op kon :!: nw kop erop, nog hardere zittingen, 20000km later weer een nw kop....
Maar er zijn ook auto+s die zo 200K rijden zonder 1 probleem. Neem Saab bijvoorbeeld. Perfecte combi met de turbo, niet kapot te krijgen.

- Niels
- Auto: Prius+
Bij de FSI is de moeilijkheid dat deze motoren een hoge compressieverhouding hebben. Omdat de benzine inspuiting direkt plaatsvindt heeft dit een koelende werking op het mengsel zodat er geen piekdrukken ontstaan (pingelen) omdat dit druk verlagend werkt bij het begin van de drukopbouw naar het ontbrandingspunt toe. Deze relatie van hoge compressie en koeling van het mengsel is dus een technisch limiet en onomstotelijk aan elkaar gerelateerd. Ik zeg niet dat een FSI niet op LPG kan maar voor het bereiken van een lagere compressie begindruk zal een oplossing gevonden moeten worden door of het mengsel te koelen of de compressie te verlagen