Hier in ieder geval wat foto's. Morgen neem ik hem ook mee naar Zandvoort
[img
[img
[img
[img
[img
Precies, dit bedoelde ik inderdaad. Gisteren ook nog wat gebruikt en het is verder wel een fijne lens, maar vergeleken met de 28mm groothoeklens die ik al heb biedt het niet extreem veel meer. Niet voor dat geld. Ik zal eens kijken of ik die Sigma eens een keer kan proberen om het verschil te zien.Martijn Koevoets schreef:Van het effect blijft inderdaad niet veel over op een crop-camera, meer een soort kromme groothoek nu.
Ja, maar ik denk dat bolling van de lens bepalend is bij een fisheye. Dat bepaalt de vertekening van het beeld. Althans dat lijkt mij het meest logisch. Brandpuntsafstand zegt dan volgens mij niet zoveel in dat kader.Martijn Koevoets schreef:Dan kan ik je gerust stellen, dat ziet er exact hetzelfde uit. 15mm = 15mm.
Het enige verschil is of de lens rectalineair gecorrigeerd is of niet. 10mm fisheye = 10mm fisheye, 10mm gewone groothoek = 10mm gewone groothoek. Hier staat nog zo'n Tokina 10-17 te koop: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=43500SweetRyan schreef:Zo zie je maar dat 10mm niet altijd 10 mm is... Want bijvoorbeeld een Sigma 10-20 heeft een beeldhoek van ca. 102 graden tov een beeldhoek 180 graden van de Tokina
Gebruikers op dit forum: Arjan S., Bing [Bot], Google [Bot], Mark 320iS, tomgtr, vester86 en 22 gasten