E60 M5 onderhoud

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 03 aug 2014, 22:40

of je zou bijna zeggen, alleen de onderste vervangen, zal ook veel arbeidsuren schelen denk?
don't know hoelang zoiets al met al duurt :)[/quote]

met vanos slangen erbij 15 uur . subframe laten zakken oliepompen weg nieuwe bouten die ze ik geloof 3 keer op bepaalde manier aangedraaid moeten worden ; weer uitlijnen

lagers zelf zijn maar 15 en 20 per stuk (zit wel verschil boven en onder)

heel karwei in ieder geval maar blij dat ik het heb laten doen

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 03 aug 2014, 22:59

pjvandergaag schreef:
heb je misschien wat meer info? kan ook via pm eventueel. en wat was de km-stand ten tijde van de reparatie?
km stand was ca 145000

had ook al diverse fora gelezen over de lagers en collega van Paul had een m6 gedaan.

ben blij dat ik het heb laten doen maar valt me wel een beetje tegen van BMW .heb ook nog een e39 m5 met 367000 km en daar is (nog ) niets mee aan de hand
altijd op tijd beurt Heel netjes warm rijden maar blijkbaar maakt dat toch niet veel verschil bij deze auto
145.000 valt nog wel mee. ik heb verschillende monteurs gesproken en sommige S85 blokken liepen al ruim voor de 100.000 kapot. de E39 M5 draait minder toeren wat voor minder belasting zorgt van de drijfstanglagers.

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 03 aug 2014, 23:23

145.000 valt nog wel mee. ik heb verschillende monteurs gesproken en sommige S85 blokken liepen al ruim voor de 100.000 kapot. de E39 M5 draait minder toeren wat voor minder belasting zorgt van de drijfstanglagers.[quote][/quote]

heb ik ook gehoord alleen raar dat mijn BMW dealer er nog nooit van gehoord had en jij dus wel blijkbaar

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 03 aug 2014, 23:29

pjvandergaag schreef:145.000 valt nog wel mee. ik heb verschillende monteurs gesproken en sommige S85 blokken liepen al ruim voor de 100.000 kapot. de E39 M5 draait minder toeren wat voor minder belasting zorgt van de drijfstanglagers.
heb ik ook gehoord alleen raar dat mijn BMW dealer er nog nooit van gehoord had en jij dus wel blijkbaar
dat komt denk ik omdat de V10 modellen niet meer onder fabrieksgarantie vallen. zodoende gaat al dat werk naar de specialisten die er een revisieblok in lepelen. daarnaast is de nieuwwaarde van een V10 ook niet meer in verhouding met de oudere M5/M6 modellen.
Laatst gewijzigd door bm-dub op 11 dec 2015, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 03 aug 2014, 23:34


dat komt denk ik omdat de V10 modellen niet onder fabrieksgarantie vallen. zodoende gaat al dat werk naar de specialisten die er een revisieblok in lepelen. daarnaast is de nieuwwaarde van een V10 ook niet meer in verhouding met de oudere M5/M6 modellen.
die snap ik niet

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 03 aug 2014, 23:59

pjvandergaag schreef:

dat komt denk ik omdat de V10 modellen niet onder fabrieksgarantie vallen. zodoende gaat al dat werk naar de specialisten die er een revisieblok in lepelen. daarnaast is de nieuwwaarde van een V10 ook niet meer in verhouding met de oudere M5/M6 modellen.
die snap ik niet
wat ik probeer te zeggen is dat dit probleem (blok stukgelopen door lagerschade) vreemd is voor de BMW dealers omdat mensen met kapotte V10's toch niet meer aankloppen bij de BMW dealers. dit omdat de E60 M5 en E63 M6 toch niet meer onder fabrieksgarantie vallen. specialisten (met name in Duitsland) hebben wel hun handen vol aan V10 reparaties (vervangen).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 04 aug 2014, 01:33

hoe zit het eigenlijk met de zuigerpen en drijfstang lager, die krijgen ook net zoveel doch op een wat andere manier voor de kiezen, zuigerpen hard staal en zuiger iet alu...hoe zou zoiets eruit zien en het drijfstang lager...

kan me nog herinneren uit de brommertijd dat ik die dingen wel eens verwisseld heb voor verse.

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 04 aug 2014, 07:08

wat ik probeer te zeggen is dat dit probleem (blok stukgelopen door lagerschade) vreemd is voor de BMW dealers omdat mensen met kapotte V10's toch niet meer aankloppen bij de BMW dealers. dit omdat de E60 M5 en E63 M6 toch niet meer onder fabrieksgarantie vallen. specialisten (met name in Duitsland) hebben wel hun handen vol aan V10 reparaties (vervangen).
oh oke duidelijk

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door raymondw » 04 aug 2014, 07:13

GTRene schreef:hoe zit het eigenlijk met de zuigerpen en drijfstang lager, die krijgen ook net zoveel doch op een wat andere manier voor de kiezen, zuigerpen hard staal en zuiger iet alu...hoe zou zoiets eruit zien en het drijfstang lager...

kan me nog herinneren uit de brommertijd dat ik die dingen wel eens verwisseld heb voor verse.
Klopt, maar de radius is dermate klein dat de oliefilm niet zover uitgerekt wordt als bij de drijfstang/krukas welke een tweede draaipunt vormt; door calculus toe te passen ontdek je dan dat de max momentane zuiger snelheid bij 75grdn voor BDP plaatsvindt.

De verbrandingsdruk kan de oliefilm v/d pistonpen wel in boundary mode drukken, maar dat is i.d.r alleen bij diesels een probleem (hoge C/R)

E-volve
Berichten: 129
Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
Locatie: Beverwijk

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door E-volve » 28 jul 2015, 21:33

Edit: Oeps, dit had een PM moeten zijn :)

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 09 dec 2015, 23:35

Heren,

Omdat een aantal onlangs de eigenaar zijn geworden en/of actief op zoek zijn naar S85 M5's leek het me nuttig om dit te posten.

Waar velen al gauw tegenaan lopen is hoe het zit met de lagers.

Deze week heb ik bij mijn onlangs aangeschafte M6 de drijfstanglagers laten vervangen. op de foto's zien jullie de staat van de lagers. helaas liggen de lagers niet op volgorde, maar het geeft hoop ik een beetje een idee. Ze zien er (gezien de km-stand) netjes uit , en ook de krukas was nog als nieuw. Tevens de oliepomp preventief meegepakt omdat die goed bereikbaar was tijdens deze preventieve reparatie.

Gegevens auto:

M6 S85
118.000, vrijwel allemaal snelweg kilometers
bouwjaar: 2010-07
auto is conform fabrieksvoorschrift onderhouden (inrij beurt bij 2.000km, en 10W60 Castrol)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals ik had verwacht viel de slijtage mee, maar toch een goed gevoel om alles gedaan te hebben.
Laatst gewijzigd door bm-dub op 21 dec 2015, 01:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 09 dec 2015, 23:51

ik heb er verder geen verstand van qua slijtage, sommige zie je weinig en andere veel, die van jou zien er
nog mooi op tijd voor vervanging uit, al kan je wel wat plekjes zien, maar lijkt me normaal?
maar je hebt ook een motor uit 2010, waarschijnlijk ook al wat beter?

Gelukkig die motor wat ik heb is ook op de S85 gebaseerd (S65) maar ook pas later dan dan de meeste M5 motoren, dat scheelt ook weer :D
Ik laat ze ook voortijdig vervangen (ben een schijterd :mrgreen: ) wilde het eerst zo laten, blok heeft rond de 80k gelopen en ik rijd maar 2k per jaar, maja nu kan je er mooi bij...daarna lekker fris...das ook wat waard, ook prettig
tussen de oren of op den duur bij verkoop bv.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Bert ///M3 » 10 dec 2015, 07:49

Het scheelt alles hoe je met het spul omgaat. Een M5 of M6 die zijn hele leven netjes op de snelweg rijd op kruissnelheid en minder als 4000 RPM die krijgt haast niks voor zijn kiezen.

Is de eigenaar een wilde rijder dan krijg je inderdaad de drijfstanglagers wel aan gort binnen 100.000 km.

Bij mij in de S50B32 moeten die ook eens gedaan worden omdat die onderhand op 200.000 km staat maar zoveel haast maak ik er niet mee omdat er haast nooit hard mee gereden word.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Erik K. » 10 dec 2015, 08:37

Ben benieuwd hoe ze er bij jou uitzien Bert.
Bij mijn auto na +/-155000km werkelijk niets van slijtage te zien.
Uiteraard wel vervangen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 10 dec 2015, 11:12

ze? zeggen dat ze bij de S85 motoren (sowieso de eerste jaren) lagers van kaas hebben gebruikt oid? in elk geval zacht, magoed zoiets was het dacht ik.
of dat klopt? neem aan dat die van de S50 anders zijn en of anders gekoeld en of minder rpm (ja dus)
Zal er idd hoofdzakelijk aan liggen hoe er gebruik van alles is gemaakt.

Maar las ook ergens destijds, dat het voor zo'n M5 motor weinig uitmaakte of je nu een vrij rustig rijden was of een goed gebruik makend van rijder, maar dat geloof ik niet, magoed, sommige hebben al rond de 80<>100 behoorlijke slijtage en sommige lopen rond de 100k al stuk schijnbaar, maar dat zal sporadisch zijn denk ik.

Niet te ver in verdiept, maar op een gegeven moment dacht ik wel...oke, dan toch maar mee laten nemen nu je er nog zo makkelijk bij kan, ook gezien dat het carter er toch nog af ging ivm olie peilstok er in/op maken.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 10 dec 2015, 11:52

Wat Bert zegt, inderdaad het gebruik is bepalend voor de slijtage. Bij korte stukjes worden de lagers extra belast omdat de olie niet op goede temperatuur kan komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Bert ///M3 » 10 dec 2015, 12:00

Klopt maar niet alleen dat.

De reden dat lagers veelal slijten in M motoren zijn de hoge zuigersnelheden. Heel veel toeren draaien zorgt voor veel versnellen en afremmen van het drijfwerk. Dat samen met de krachten van je verbranding geeft met name de bovenste schalen op hun flikker. En dan word ook je oliefilm dus kritisch.

Als jij gewoon normaal rijd op 2000-3000 rpm met een beetje gas rijd dan is er helemaal niks aan de hand en dan slijt zo'n motor echt niet meer als bijvoorbeeld die van een 525i of whatever.

Als je een berijder heeft die zijn M5 alleen voor woon en werk verkeer gebruikt en haast nooit even doortrekt, dan durf ik wel te zeggen dat die lagers er na 150.000-200.000 gewoon piekfijn uitkomen. Maar de meeste kopers die hebben juist geen M5 gekocht omdat ze rustig rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40146
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Knot » 10 dec 2015, 14:44

Wat ik dan nogsteeds niet snap, hoe kan ik met de M52B28 dan beginnen met 225.000km om vervolgens een ton lang met 7000 redline te lopen planken/driften/burnen en het blokje slaat geen slag mis en is nu weer doorverkocht door vlasblom met 330.000km?

Oke. klasse 200-250pk is geen 507 maar toch.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Bert ///M3 » 10 dec 2015, 14:54

Je moet het verschil tussen 7000 en 8000 niet onderschatten. Versnellingskrachten op de drijfwerk lopen namelijk quadratisch op. Daarom moet er altijd zo veel geld achteraan om het nog een paar honderd toeren hoger betrouwbaar te krijgen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 10 dec 2015, 17:57

mede daardoor kregen destijds de e46 M3 met S54 wel een terugroep (zo'n 7.900rpm)
maar de Z3M met diezelfde S54 niet, die werd al bij 7.400rpm afgeregeld.
magoed, ook daarvan gingen er veel stuk, het probleem met die motoren was niet alleen het hoge rpm
maar ook dat de smering niet goed genoeg terecht kwam via de oliepomp e.d. en dan dat gecombineerd
met hoge rpm ging het nog sneller :) zoiets was het dacht ik (helft vergeten :) )

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door FreudeamFahren » 10 dec 2015, 23:05

Als een M52 uit elkaar spettert (dat het bij jou niet gebeurd is Knot ondanks je rijstijl zegt niet dat het nooit gebeurd is) zijn het vaak toch weer de lagers. M20 idem. M60 idem. Etc.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Kasteel » 11 dec 2015, 11:01

Meen dat bij een Porsche cup een deel van het groot onderhoud interval te maken had met de klappen van de sequentiële bak en de gevolgen daarvan voor de krukas; kan me zo indenken dat de smg ruig bediend dit dus ook sterk kan beïnvloeden....

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Bert ///M3 » 11 dec 2015, 11:30

Bij een SMG gaat het klappen meer richting de aandrijflijn, een SMG bak ontkoppelt immers gewoon en revmatched.

Bij een sequenciele bak ontkoppel je niet maar onderbreekt hij even de onsteking en ram je hem gewoon in de volgende versnelling.

Ik denk alleen niet dat het bij een Porsche GT3 Cup aan de bak ligt maar gewoon aan de motorconfiguratie.

Wat een groot probleem is bij motoren die heel veel toeren draaien, en dan vooral met een lange krukas zoals de BMW I6 en de Porsche 6 cylinder zijn hormonische trillingen en hun uitwerking.

Bij GT3 Cup en andere Porsche racewagens is er van alles aangepast en lichter gemaakt om nog meer toeren te kunnen draaien maar de keerzijde is wel dat je minder massa hebt om die trillingen te dempen en dan kan er van alles mis gaan.

Ik heb wel eens een S50B32 gezien waarbij ze de harmonische demper vervangen hadden voor een lichtgewicht timingswiel, ultralicht vliegwiel, krukas was 'knife edged' lichtere drijfstangen en zuigers etc. Het idee daar achter was dat als je het maar zo licht mogelijk maakt dan hebben die trillingen minder uitwerking. Dat ding is op de proefstand in 30 minuten compleet aan gort gerammeld, alle krukas en drijfstanglagers gaar.

Dit is ook de reden dat S50 en S54 veel zwaardere krukassen hebben als bijvoorbeeld M52 en M54 motoren. Veel toeren proberen te draaien met M5x motoren is daarom ook vragen om problemen. Mensen die met een M54B30 motor racen hebben haast altijd last van de meest vage problemen, oliepompmoeren die los trillen, oliepomp assen die breken, en allerlei andere motorschades en het is vrijwel altijd te herleiden naar harmonische trillingen. Vooral als je ook nog eens lichtere vliegwielen etc gaat gebruiken. Zelfs bij een S54 waarmee geraced word komen harmonic damper failures regelmatig voor en als je hem dan niet op tijd stil zet kan de schade ook desastreus zijn.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 21 dec 2015, 00:53

bm-dub schreef:Heren,

Omdat een aantal onlangs de eigenaar zijn geworden en/of actief op zoek zijn naar S85 M5's leek het me nuttig om dit te posten.

Waar velen al gauw tegenaan lopen is hoe het zit met de lagers.

Deze week heb ik bij mijn onlangs aangeschafte M6 de drijfstanglagers laten vervangen. op de foto's zien jullie de staat van de lagers. helaas liggen de lagers niet op volgorde, maar het geeft hoop ik een beetje een idee. Ze zien er netjes uit , en ook de krukas was nog als nieuw. Tevens de oliepomp preventief meegepakt omdat die goed bereikbaar was tijdens deze preventieve reparatie.

Gegevens auto:

M6 S85
118.000, vrijwel allemaal snelweg kilometers
bouwjaar: 2010-07
auto is conform fabrieksvoorschrift onderhouden (inrij beurt bij 2.000km, en 10W60 Castrol)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://imageproxy.driving-fun.com/index.php/87641a28b3b85ee7dca1a20de6933ce2c6bc60ba/687474703a2f2f696d6775722e636f6d2f576c5157353245

Zoals ik had verwacht viel de slijtage mee, maar toch een goed gevoel om alles gedaan te hebben.
Nog even terugkomend hierop; de heren die de lagers hebben vervangen hebben een paar betere foto's gemaakt en daarop is de slijtage van de lagers veel beter te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 21 dec 2015, 01:15

mooi dat die eruit zijn, sommige lijken al goed op weg :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jessedehaan en 21 gasten