Onderstuurde E28

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
WieDrDerJonge

Onderstuurde E28

Bericht door WieDrDerJonge » 07 dec 2015, 14:26

Mijn broer en ik driften met een E28 waar een zware S38 turbo in ligt. We hebben met deze auto veel last van onderstuur en willen dit zo veel mogelijk oplossen. Het zal er nooit helemaal uit willen omdat de zware S38 natuurlijk te ver naar voren ligt maar het kan vast minder.

De "specs" van de auto:

* GAZ schroefset (demping instelbaar)
* Camber plates (vast caster)
* Federal FZ201 banden voor (225-45/17)
* 25mm stabilisator stang voor
* 18mm stabi achter
* standaard achteras geometrie (dus vrij veel camber achter)
* 100% sper

Wat zouden we allemaal moeten veranderen voor wat minder onderstuur?

Knot

Re: Onderstuurde E28

Bericht door Knot » 07 dec 2015, 14:28

Om te beginnen OF smallere achterbanden maar beter is een normal sperdifferentieel, 100% is leuk maar je moet over het dode (onderstuurde) punt heen, altijd!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 dec 2015, 15:12

Achterkant iets omhoog zetten t.ov. voorzijde

Achter dempers iets zachter zetten
Voor eventueel iets omhoog (ivm gewicht motor evt ook zwaardere veren en dikkere stabi, dat is nu misschien te slap). Een M30B35 was ook geen lichtgewicht trouwens. :)

Bandendruk achter omhoog boven de 3 bar.

Camber voor naar -3,5 graden.

Voor de beste banden monteren. Bandenspanning niet te laag. Ik zou zeggen 2,6 - 3,0 Bar. Je kunt ze altijd wat af laten lopen, maar door 't gewicht voor zou ik ze niet op 2 Bar zetten. Dat is te laag waarschijnlijk.

Dingen die altijd kunnen helpen:
Accu achterin
Volle tank

Door 't 100% sper moet je anders rijden. Dat is een kwestie van een beetje oefenen. Zal ook per bocht verschillen. Ik zag gisteren twee E28's rijden. Zag er wel goed uit volgens mij. De auto voor de bocht uit balans brengen door even naar 't midden te sturen en dan naar de buitenzijde, alvorens in te sturen (kleine flick) moet helpen. Ik gebruik zelf nooit de handrem. Vind ik lelijk. :df: Handrem is voor rally en hairpins.

ErikMartijn

Bericht door ErikMartijn » 07 dec 2015, 15:17

Een auto met 100% sper wil van nature rechtdoor en moet geprovoceerd worden om uit die baan te komen door de tractie van de achterbanden te verbreken, een normaal platensper zou de beste oplossing zijn denk ik zoals Knot ook al aangaf.

Mocht je daarna nog problemen hebben zou je naar veren, demperinstelling en stabi's kunnen gaan kijken.

Voor de dempers harder zetten en achter zacht werkt averechts denk ik Dennis, de rolneiging voor moet in verhouding groter zijn dan achter om onderstuur tegen te gaan en zo werk je het tegenovergestelde in de hand.
Wat is jouw theorie hier achter?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2015, 18:56

Ligt er aan wat je stelt aan de demper. De meeste goedkope dempers stellen alleen rebound of een mix van compressie en rebound, vaak met nadruk op rebound. (Intrax bijvoorbeeld werkt bij de dempers met enkele verstelling 40% compressie en 60% rebound)

In dat geval kan je de voorkant beter relatief slapper zetten om onderstuur tegen te gaan.

Heb je een een compressie setting dan kan je proberen om de compressie harder te zetten op de voordempers zodat de voorkant sneller stabiliseert. Maar dat ligt een beetje aan de band, te hard en dan overbelast je de band en dan heb je je onderstuur weer terug. Maar dit werkt dus alleen als je onderstuur hebt omdat de auto zich niet wil zetten bij insturen.

Maar als er een lasdiff of zit dan zou ik die eerst eens uitwisselen voor een platensper.

Wat je nog zou kunnen proberen zijn slappere achterveren en een dikkere stabi. Door je zware motor heeft de auto de neiging om voorover te leunen, en door gebruik van een veel dikkere stabi probeert hij het achterwiel van de grond te tillen als het ware. Dan zou je minder last kunnen hebben van een 100% sper. Beetje zoals karten, waar je meeleunt in een bocht om het binnenste achterwiel te ontlasten.

WieDrDerJonge

Bericht door WieDrDerJonge » 07 dec 2015, 19:04

Ik denk dat een 40% sper het beste is om eerst te doen... :mrgreen:

Knot

Bericht door Knot » 07 dec 2015, 21:05

40% sper (4 platen) had ik afgelopen jaar op de E36, rijdt fijner dan het 25% wat ik op mijn vorige auto had, je maakt veel meer meters en komt er beter in als je op het gas gaat.

Rij nu met 100% sper, je voelt ook bij boodschappen doen al dat de auto alleen maar rechtdoor wil. Ik heb zelf nooit het idee gehad dat onderstelafstemming mijn beperkende factor was, heb met alles gereden maar driften ging altijd prima, mits je voor goede banden hebt en achter mindere/smallere/lagere banden. Heb op de E36's iets van 2 tot 2,5 graden negatief staan, is zat, achter zelfde verhaal 2 graden prima. Enige wat ik met onderstel had was dat AST te hard was, ging prima in de drift maar dermate stuk dat je met pendelen een zenuwachtige auto kreeg die bij een kleine hoek alle kanten op zwiepte. Zelf heb ik liever dat er iets beweging in de koets zit zodat je daarmee al wat op kunt vangen ipv dat je alles met de wang van de banden moet doen.

Kan zijn dat een E28 een heel andere auto is maar ook de M535i die Andre een paar jaar terug had vond ik simpel te rijden, insturen en hij kwam al om, zo ben ik het gewend. Vaak ligt het toch echt gewoon aan de banden, of je hebt de auto op 0 graden staan achter dan heeft ie gewoon teveel grip, zeker als voor dan op 4 negatief staat bijvoorbeeld, dan heb je bij insturen een verkeerde verhouding.

Enige auto die ik lastig vond was een 997S Cabrio met pilot sport rondom, in 3 gewoon bijna niet op het gas om te krijgen moet je m echt voor op zn neus duwen met wat trucjes.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 dec 2015, 00:40

100% sper en bv veel grip achter mede door bv brede banden en dan ook nog vrij veel vermogen, helpt idd niet mee, dan wil die rechtuit bewijze van.
natuurlijk als de voorbanden te hard zijn en of van mindere grip kwaliteit, dat helpt ook niet echt mee...

Knot

Bericht door Knot » 08 dec 2015, 08:20

Ik heb ze voor gewoon op 2,4 bar koud, zou ze niet te hard zetten, je wint wat stuurgevoel maar levert weer aan grip in. Gewoon banden met een harde wang kiezen.

Momenteel Uniroyal RainExpert 2 in 215/45/17 op de E36, ideale band (zeker op nat).

WieDrDerJonge

Bericht door WieDrDerJonge » 08 dec 2015, 09:09

Deze hebben we voor in 225/45-17:

Afbeelding

Achter hebben we 225/45-17 van Minerva.

Knot

Bericht door Knot » 08 dec 2015, 09:36

Waarom achter niet 205 gebruiken? Maakt het makkelijker (ik gebruik wat in de container ligt dus dat zijn de meest vage variaties soms..... maar 195/50/15 en 205/50/16 vind ik lekkere bandjes).

WieDrDerJonge

Bericht door WieDrDerJonge » 08 dec 2015, 09:52

Met 580pk en 875Nm zijn 195/50-15 een beetje aan de schrale kant...... :mrgreen:

Ik denk dat we eerst maar eens een sperdiff moeten laten bouwen, dat zal al veel schelen. Ook wat meer camber voor denk ik en achter wat minder.

Knot

Bericht door Knot » 08 dec 2015, 11:23

Da's waar, dan voor nog breder en 40% sper eronder...

Plaats reactie