Vreemd accu probleem
- markk
Vreemd accu probleem
Apart probleem:
Motorfietsen en M3 zjn gestald. Motorfiets accu's verwijderd, M3 laten zitten.
Dus M3 accu na een tijdje gortleeg. Deed niets maar dan ook helemaal niets meer.
M3 accu verwijderd en in de schuur nachtje aan de lader gezet. Ging prima.
Daarna ook maar de motorfiets accu's in de schuur even aan de lader gezet. Ging ook prima.
Morgen M3 accu weer monteren dus ik denk ik hang de M3 accu vannacht ook nog even aan de (druppel) lader. Zit ie tenminste vol voor morgen. Alleen vonk en acculader springt direct uit.
Ik meten met een voltmeter en er staat dus ongeveer -13 Volt op. Negatief dus. MIN 13 Volt.
Die ga ik dus niet in de M3 zetten morgen. Maar eh hoe kan dit ? De accu was echt gortleeg toen ik 'em uit de M3 haalde. Zou ik 'em per ongeluk negatief hebben geladen. En kan dat dan ? En zo ja, wat nu ? Ontladen en goed op laden of weggooien en een nieuwe halen ?
Mark.
Motorfietsen en M3 zjn gestald. Motorfiets accu's verwijderd, M3 laten zitten.
Dus M3 accu na een tijdje gortleeg. Deed niets maar dan ook helemaal niets meer.
M3 accu verwijderd en in de schuur nachtje aan de lader gezet. Ging prima.
Daarna ook maar de motorfiets accu's in de schuur even aan de lader gezet. Ging ook prima.
Morgen M3 accu weer monteren dus ik denk ik hang de M3 accu vannacht ook nog even aan de (druppel) lader. Zit ie tenminste vol voor morgen. Alleen vonk en acculader springt direct uit.
Ik meten met een voltmeter en er staat dus ongeveer -13 Volt op. Negatief dus. MIN 13 Volt.
Die ga ik dus niet in de M3 zetten morgen. Maar eh hoe kan dit ? De accu was echt gortleeg toen ik 'em uit de M3 haalde. Zou ik 'em per ongeluk negatief hebben geladen. En kan dat dan ? En zo ja, wat nu ? Ontladen en goed op laden of weggooien en een nieuwe halen ?
Mark.
- markk
Re: Vreemd accu probleem
Ok dan. Heb even zitten googlen. Blijkbaar is het mogelijk om een gortlege auto accu verkeerd om te laden 
Heb er even een 55W / 12V lampje (~4,5A) opgezet en dat brand uitstekend. De 75Ah uur accu zou dus binnen 16 a 17 uur leeg moeten zijn en weer correct oplaadbaar.
Ben benieuwd...
Mark.

Heb er even een 55W / 12V lampje (~4,5A) opgezet en dat brand uitstekend. De 75Ah uur accu zou dus binnen 16 a 17 uur leeg moeten zijn en weer correct oplaadbaar.
Ben benieuwd...
Mark.
- markk
Spanning is inmddels gedaald tot -4 Volt en lampje brand allang niet meer zo fel als 1,5 uur geleden. Kortom 16 uur gaat ie niet halen.
Morgenochtend hopen dat ie ontladen is en dan nieuwe poging. Ben erg benieuwd.
Mark.
Morgenochtend hopen dat ie ontladen is en dan nieuwe poging. Ben erg benieuwd.
Mark.
- Niels
- Auto: Prius+
Het zou me verbazen als dat weer een frisse accu wordt maar idd heb je em waarschijnlijk verkeerd geladen.
- GTRene
apart, nog nooit van gehoord (of vergeten
)
ipv + stroom - stroom in de accu, dat de lamp dan wel werkt...zou een elektro motor dan bv ipv rechtsom linksom draaien?
de startmotor draait de verkeerde kant op
don't know maar probeer dat maar niet 

ipv + stroom - stroom in de accu, dat de lamp dan wel werkt...zou een elektro motor dan bv ipv rechtsom linksom draaien?

de startmotor draait de verkeerde kant op

- ErikMartijn
Daar zullen vast wel een paar diodes tussen zitten maar ik zou het niet proberen inderdaad... Wel raar, had nog nooit van zoiets gehoord, verkeerd om opgeladen accu. 

- markk
Klopt. +/- of -/+ maakt voor een lamp niets uit. En voor bepaalde elektromotoren ook niet. Gaat ie inderdaad de andere kant op draaien.GTRene schreef:apart, nog nooit van gehoord (of vergeten)
ipv + stroom - stroom in de accu, dat de lamp dan wel werkt...zou een elektro motor dan bv ipv rechtsom linksom draaien?![]()
de startmotor draait de verkeerde kant opdon't know maar probeer dat maar niet
Ik ben blij dat erachter ben gekomen voordat ie in de M3 zat

Accu is inmiddels weer volledig ontladen en hangt aan de lader op de goede manier. We shall see.
Mark.
- Niels
Verkeerd aansluiten in de auto kost je je dynamo weet ik uit ervaring 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Tja, koop gewoon een nieuwe zou ik zeggen. Kost de wereld niet en heb je weer een frisse. Wat een gedoe om zo'n ding.
- markk
Kost je de diode brug in de dynamo. Niet de hele dynamo.Niels schreef:Verkeerd aansluiten in de auto kost je je dynamo weet ik uit ervaring
Mark.
- markk
Ding is toast en doet niks meer. Dus idd, always look on the bright side -> M3 krijgt een verse accuArthur schreef:Tja, koop gewoon een nieuwe zou ik zeggen. Kost de wereld niet en heb je weer een frisse. Wat een gedoe om zo'n ding.

Zo direct maar even halen...
Mark.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Op de motorfiets een spanningsregelaar en de hoofdzekering, m'n pa zou hem wel even snel starten met de booster. Dat werd dus een avondje sleutelen in plaats van rijden.Niels schreef:Verkeerd aansluiten in de auto kost je je dynamo weet ik uit ervaring
- Niels
LOL, ja een foutje is snel gemaakt. Ach daar loop je stage voor 
Diode brug/gelijkrichter fikte er destijds uit idd maar die auto ging toch naar de sloop dus ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed. Was nog een auto zonder geavanceerde elektronica, met een modernere auto kan het wel voor veel meer ellende kunnen zorgen.

Diode brug/gelijkrichter fikte er destijds uit idd maar die auto ging toch naar de sloop dus ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed. Was nog een auto zonder geavanceerde elektronica, met een modernere auto kan het wel voor veel meer ellende kunnen zorgen.
- markk
Zo nieuwe accu erin en in 1x lopen na meer dan een maand stilstaan. In het begin wat rauw maar oooh wat is een M3 dan lekker zeg na enkele weken onthouding.
Direct maar even rustig warm gereden en daarna een paar keer doorgehaald. Blijft een bijzonder blok zo'n S54. Lekker wat koppel onderin, een throttle respons waar echt niets tegen op kan en het vraagt, smeekt gewoon om toeren te maken. Prachtig.
Mark.
Direct maar even rustig warm gereden en daarna een paar keer doorgehaald. Blijft een bijzonder blok zo'n S54. Lekker wat koppel onderin, een throttle respons waar echt niets tegen op kan en het vraagt, smeekt gewoon om toeren te maken. Prachtig.
Mark.
-
Dus het begon toch te kriebelen he
. Was gister ook perfect weer om de M3 van stalling te halen 

- Knot
Hoe krijg je het weer voor mekaar man.... verkeerd om laden 
Ik zou zo'n massaslot kopen, moet ik voor de E36 ook nog doen, heb ik een nieuwe accu in gezet maar die is ook na 2 weken leeg, ergens lekstroom maar geen zin om het uit te zoeken.

Ik zou zo'n massaslot kopen, moet ik voor de E36 ook nog doen, heb ik een nieuwe accu in gezet maar die is ook na 2 weken leeg, ergens lekstroom maar geen zin om het uit te zoeken.
- Arthur
Dan zet ik net zo makkelijk het sleuteltje er even op en koppel de polen af.
- Knot
Dat kan maar nu kan je zonder tussenkomst van gereedschap instappen en wegrijden. Ook als je de auto maar een weekje wegzet.
-
Tja, genoeg gelezen op internet van mensen die ondanks het massaslot alsnog problemen hadden.
Ik hang m'n speelwagen wel aan een acculader.
Ik hang m'n speelwagen wel aan een acculader.
- Arthur
Het sleuteltje ligt er bij mij goed geklemd bij, dus altijd bij de hand. Mijn auto staat wel wat langer stil maar dan vergeet ik het niet

Knot schreef:Dat kan maar nu kan je zonder tussenkomst van gereedschap instappen en wegrijden. Ook als je de auto maar een weekje wegzet.
- markk
Sleuteltje is onderdeel van het boordgereedschap. Boeien...
Mark.
Mark.
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
Natte accu's kunnen er per definitie niet tegen als ze helemaal leeg getrokken worden, daarna proberen te laden met een druppellader (ik neem aan dat je die gebruikt hebt?) is helemaal killing 

-
OnlineLuco
yeps dan moet je een booster hebben, druppellader is om de accu in goede staat te houden, dus eigenlijk als die vol is eraan hangen.
Ik heb nu een "echte" lader/booster voor 6-12 en 24 volt en was nog goedkoper dan een druppellader
Ik heb nu een "echte" lader/booster voor 6-12 en 24 volt en was nog goedkoper dan een druppellader

- Downforce Hans
Een echt diep ontladen accu kan je weggooien en krijg je ook niet met een booster goed.
De accu geeft wel 12 volt maar niet genoeg ampere`s om een startmotor rond te krijgen.
Het niet zover laten komen met een druppellader is de enige oplossing om je accu goed te houden......
De accu geeft wel 12 volt maar niet genoeg ampere`s om een startmotor rond te krijgen.
Het niet zover laten komen met een druppellader is de enige oplossing om je accu goed te houden......
- GTRene
er zit overigens op de Ctec (MX5S) druppelladers een functie om diep ontladen accu's weer leven in te blazen oid?
nooit nodig gehad staat dacht ik wel iets bij in de boekjes dat die dan niet kapotte accu's of beschadigde kan herstellen oid. (precieze verhaal weet ik niet meer)
ah ff wat van opgezocht, recond programma heet dat, is voor lege accu's e.d. schijnbaar een wat zwaarder laad iets? magoed wat kapot is maakt ie natuurlijk niet heel.
http://www.rustbuster.nl/CTEK/MXS-5.0%2 ... llader.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
nooit nodig gehad staat dacht ik wel iets bij in de boekjes dat die dan niet kapotte accu's of beschadigde kan herstellen oid. (precieze verhaal weet ik niet meer)
ah ff wat van opgezocht, recond programma heet dat, is voor lege accu's e.d. schijnbaar een wat zwaarder laad iets? magoed wat kapot is maakt ie natuurlijk niet heel.
http://www.rustbuster.nl/CTEK/MXS-5.0%2 ... llader.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;