F11 of F31 leasen/aankopen
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
F11 of F31 leasen/aankopen
Beste forumleden,
Graag zou ik wat advies willen van jullie:
In de onderhandeling voor een nieuwe functie, heb ik het volgende voorstel ontvangen. In plaats van een leasewagen deel te laten uitmaken van het vergoedingspakket, geven ze een jaarlijks budget, bovenop het salaris, waarmee de werknemer zelf mag beschikken.
Dit is nogal ongebruikelijk voor de functie en de industrie maar blijkbaar doet het bedrijf dat zo wereldwijd. Omdat een leasewagen normaal toch een aardige vorm van compensatie is, probeer ik nu te berekenen wat het ongeveer zou kosten om dit voordeel te compenseren.
Ik kijk naar twee mogelijkheden:
1) een private lease afsluiten: eventueel met verzekering/onderhoud/pechverhelping inbegrepen
2) een Premium Selection F11 of F31 kopen
In geval van de eerste optie -> kan je bijvoorbeeld ook een jonge Premium Selection leasen of enkel nieuwe wagens? Graag hoor ik van jullie de voor/nadelen van een private lease. Nieuwprijs van de wagen is ongeveer 45K.
In geval van de tweede optie -> als ik een Premium Selection F11 518/520d of F31 318/320d aankoop, met 25-50K op de teller, wat mag ik dan jaarlijks rekenen aan onderhoud, banden, verzekering etc.? Waar moet ik nog allemaal mee rekening houden? Prijs van de PS is ongeveer 37K.
Graag jullie mening.
Graag zou ik wat advies willen van jullie:
In de onderhandeling voor een nieuwe functie, heb ik het volgende voorstel ontvangen. In plaats van een leasewagen deel te laten uitmaken van het vergoedingspakket, geven ze een jaarlijks budget, bovenop het salaris, waarmee de werknemer zelf mag beschikken.
Dit is nogal ongebruikelijk voor de functie en de industrie maar blijkbaar doet het bedrijf dat zo wereldwijd. Omdat een leasewagen normaal toch een aardige vorm van compensatie is, probeer ik nu te berekenen wat het ongeveer zou kosten om dit voordeel te compenseren.
Ik kijk naar twee mogelijkheden:
1) een private lease afsluiten: eventueel met verzekering/onderhoud/pechverhelping inbegrepen
2) een Premium Selection F11 of F31 kopen
In geval van de eerste optie -> kan je bijvoorbeeld ook een jonge Premium Selection leasen of enkel nieuwe wagens? Graag hoor ik van jullie de voor/nadelen van een private lease. Nieuwprijs van de wagen is ongeveer 45K.
In geval van de tweede optie -> als ik een Premium Selection F11 518/520d of F31 318/320d aankoop, met 25-50K op de teller, wat mag ik dan jaarlijks rekenen aan onderhoud, banden, verzekering etc.? Waar moet ik nog allemaal mee rekening houden? Prijs van de PS is ongeveer 37K.
Graag jullie mening.
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Heb alleen ervaring met "cashoptie" (enigszins vergelijkbaar denk ik) als alternatief voor lease is dat het bedrag wat je netto overhoud van die cashoptie (je betaalt daar je hoogste schijf inkomensbelasting over) niet genoeg is om samen met het voordeel dat je hebt van geen bijtelling de leasevergoeding voor een nieuwe leasewagen te compenseren. Simpel gezegd, ik wilde een nieuwe BMW leasen en kwam daarmee in de lease incl bijtelling en verder geen economisch eigenaarschap/risico, financieel beter uit. Ga je tweedehands rijden met cashoptie of ga je zelf leasen zal het mogelijk anders uitvallen alhoewel ik me afvraag of privé leasen voordeliger is dan via en lease maatschappij via de werkgever. Komt nog bij dat ik voor cashoptie toch kilometers moest gaan bijhouden. Iets dat ik met lease volledig in de bijtelling ook niet hoef te doen.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Ik denk ook dat de lease via een werkgever altijd het groter voordeel zal bieden. Enkel biedt de werkgever geen lease aan en werkt die ook niet met een maatschappij samen hiervoor...MarkS schreef:Heb alleen ervaring met "cashoptie" (enigszins vergelijkbaar denk ik) als alternatief voor lease is dat het bedrag wat je netto overhoud van die cashoptie (je betaalt daar je hoogste schijf inkomensbelasting over) niet genoeg is om samen met het voordeel dat je hebt van geen bijtelling de leasevergoeding voor een nieuwe leasewagen te compenseren. Simpel gezegd, ik wilde een nieuwe BMW leasen en kwam daarmee in de lease incl bijtelling en verder geen economisch eigenaarschap/risico, financieel beter uit. Ga je tweedehands rijden met cashoptie of ga je zelf leasen zal het mogelijk anders uitvallen alhoewel ik me afvraag of privé leasen voordeliger is dan via en lease maatschappij via de werkgever. Komt nog bij dat ik voor cashoptie toch kilometers moest gaan bijhouden. Iets dat ik met lease volledig in de bijtelling ook niet hoef te doen.
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 21 apr 2008, 21:51
- Auto: X5 M F85
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Op Autotrader staat een redelijk kloppend kostenplaatje, voor een 518d geven ze een maandelijkse kostenpost (wegenbelasting/onderhoud/banden/brandstof) van Eur. 271,- aan, exclusief afschrijving.
In jouw geval zou ik denk ik een PS auto van 4-5 jaar oud kopen, grootste afschrijving is dan al door iemand anders gedaan en je hebt wel de zekerheid qua garantie.
In jouw geval zou ik denk ik een PS auto van 4-5 jaar oud kopen, grootste afschrijving is dan al door iemand anders gedaan en je hebt wel de zekerheid qua garantie.
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Private lease in de vorm van een financial lease?1) een private lease afsluiten: eventueel met verzekering/onderhoud/pechverhelping inbegrepen
Zit je dan wel aan vast. Ook als je de baan niet meer hebt.........
Ik zou daar dus nooit voor kiezen.
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
+1.In jouw geval zou ik denk ik een PS auto van 4-5 jaar oud kopen, grootste afschrijving is dan al door iemand anders gedaan en je hebt wel de zekerheid qua garantie.
Dan maar meer kilometers op de klok.
Prive afschrijven moet je zo min mogelijk doen, ook al krijg je compensatie.

- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Dat is ook de enige optie want met een budget van 37k koop je geen jonge (1-2 jaar oud) F11 met 25-50kkm vermoed ik. Voor 37k heb je wel een bijna nieuwe F31 met die km stand.
Leasebudget voor 45k, heb je daar een nieuwe F31 voor? Volgens mij wordt dat krap?
Edit: ja, een 320i en 320d lukt nog wel. Moet je niet al teveel aanvinken daarna
Leasebudget voor 45k, heb je daar een nieuwe F31 voor? Volgens mij wordt dat krap?
Edit: ja, een 320i en 320d lukt nog wel. Moet je niet al teveel aanvinken daarna

Hans J. schreef:In jouw geval zou ik denk ik een PS auto van 4-5 jaar oud kopen, grootste afschrijving is dan al door iemand anders gedaan en je hebt wel de zekerheid qua garantie.
- MarkS
- Berichten: 2904
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Oké duidelijk. Dacht door je topic titel dat lease nog een alternatief was. Dan heb je niks aan m'n verhaal.Jussi schreef:Ik denk ook dat de lease via een werkgever altijd het groter voordeel zal bieden. Enkel biedt de werkgever geen lease aan en werkt die ook niet met een maatschappij samen hiervoor...MarkS schreef:Heb alleen ervaring met "cashoptie" (enigszins vergelijkbaar denk ik) als alternatief voor lease is dat het bedrag wat je netto overhoud van die cashoptie (je betaalt daar je hoogste schijf inkomensbelasting over) niet genoeg is om samen met het voordeel dat je hebt van geen bijtelling de leasevergoeding voor een nieuwe leasewagen te compenseren. Simpel gezegd, ik wilde een nieuwe BMW leasen en kwam daarmee in de lease incl bijtelling en verder geen economisch eigenaarschap/risico, financieel beter uit. Ga je tweedehands rijden met cashoptie of ga je zelf leasen zal het mogelijk anders uitvallen alhoewel ik me afvraag of privé leasen voordeliger is dan via en lease maatschappij via de werkgever. Komt nog bij dat ik voor cashoptie toch kilometers moest gaan bijhouden. Iets dat ik met lease volledig in de bijtelling ook niet hoef te doen.

- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Vind ik zowaar een F11 die voldoet. Ff snel gezocht
http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw ... e/13976650" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw ... e/13976650" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Arthur,Arthur schreef:Dat is ook de enige optie want met een budget van 37k koop je geen jonge (1-2 jaar oud) F11 met 25-50kkm vermoed ik. Voor 37k heb je wel een bijna nieuwe F31 met die km stand.
Leasebudget voor 45k, heb je daar een nieuwe F31 voor? Volgens mij wordt dat krap?
Edit: ja, een 320i en 320d lukt nog wel. Moet je niet al teveel aanvinken daarna
Hans J. schreef:In jouw geval zou ik denk ik een PS auto van 4-5 jaar oud kopen, grootste afschrijving is dan al door iemand anders gedaan en je hebt wel de zekerheid qua garantie.
De prijzen die ik heb aangehaald zijn gewoon de PS prijzen voor:
- M-pakket
- Sportzetels
- Navi
- 1-2 jaar oud
- <50k km
Check:
http://www.bmw.de/de/topics/gebrauchtfa ... oerse.html
- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Ik weet wat ze in D kosten
Maar inclusief BPM etc gaat het wel wat meer kosten, op eentje van een klein jaar oud zit een 5k aan BPM.
Maar ik bedenk me nu, jij komt uit België, of niet? Dan heb je hier zeker geen last van?
Dan is het makkelijk. Een F11 uit D halen. Voordeliger dan een F31 als je de nieuwprijzen tegen elkaar afzet.

Maar inclusief BPM etc gaat het wel wat meer kosten, op eentje van een klein jaar oud zit een 5k aan BPM.
Maar ik bedenk me nu, jij komt uit België, of niet? Dan heb je hier zeker geen last van?
Dan is het makkelijk. Een F11 uit D halen. Voordeliger dan een F31 als je de nieuwprijzen tegen elkaar afzet.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Ik kom inderdaad uit BE dus het BPM verhaal geldt voor mij niet. Ik deel je mening dat een F1X wellicht meer bang for the buck gaat bieden, ook al is die dan al 1 of 2 jaar.Arthur schreef:Ik weet wat ze in D kosten![]()
Maar inclusief BPM etc gaat het wel wat meer kosten, op eentje van een klein jaar oud zit een 5k aan BPM.
Maar ik bedenk me nu, jij komt uit België, of niet? Dan heb je hier zeker geen last van?
Dan is het makkelijk. Een F11 uit D halen. Voordeliger dan een F31 als je de nieuwprijzen tegen elkaar afzet.
Maar de nieuwprijs en BPM-heffing buiten beschouwing gelaten, lijkt het jullie dus een stuk voordeler om te kopen ipv te leasen?
Zou een eigenaar van een F1X het jaarlijkse kostenplaatje (excl. verzekering/belasting) hier willen delen? Ik heb nog nooit zulke nieuwe wagen gehad dus ik kan me ook absoluut geen beeld vormen over de kosten.
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
De kosten op zichzelf zijn helemaal niet hoog.
Wegenbelasting + verzekering + standaard (slijtage) onderhoud.
Het meeste is gewoon lekker garantie.
Afschrijving, dat is hetgene waar je bang van word......
Op een auto van 37K ben je per jaar zeker wel richting de 6 tot 8K kwijt.
Afhankelijk van hoe scherp je een auto weet te kopen natuurlijk.
Een 1000 euro ben je per maand dus minimaal wel kwijt om 'relatief' nieuw te rijden.
Wegenbelasting + verzekering + standaard (slijtage) onderhoud.
Het meeste is gewoon lekker garantie.
Afschrijving, dat is hetgene waar je bang van word......

Op een auto van 37K ben je per jaar zeker wel richting de 6 tot 8K kwijt.
Afhankelijk van hoe scherp je een auto weet te kopen natuurlijk.
Een 1000 euro ben je per maand dus minimaal wel kwijt om 'relatief' nieuw te rijden.
- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Als je gaat voor een PS auto heb je sowieso 2 jaar garantie. Dus wss loop je tegen een "kleine" en een "grote" beurt aan. 1x per jaar of 30kkm. Kleine beurt kost een dikke 300,- in NL. Volgens de info via het idrive-scherm komen dan, afhankelijk van de km's, bij 50-60kkm de remblokken voor en 10-20kkm verder de remblokken achter. Remvloeistof wordt ook vervangen bij 2 jaar oud, dacht ik. Sommige dingen kun je combineren natuurlijk. Wat de kosten zijn weet ik niet maar daar zijn vast richt- of vaste prijzen voor, ff vragen bij de dealer.
Bovenstaande is ook afhankelijk vd rijstijl want de systemen houden daar rekening mee. Zelfde geldt voor banden natuurlijk en of je op 18" of 19" rijdt.
Ik houd 750,- afschrijving per maand aan... Het is niet anders
In NL 165,- belasting en 75,- verzekering en je zit al aan die 1000,-. Dan nog onderhoud

Bovenstaande is ook afhankelijk vd rijstijl want de systemen houden daar rekening mee. Zelfde geldt voor banden natuurlijk en of je op 18" of 19" rijdt.
Ik houd 750,- afschrijving per maand aan... Het is niet anders

In NL 165,- belasting en 75,- verzekering en je zit al aan die 1000,-. Dan nog onderhoud


-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
De wagen die ik nu op het oog heb heeft volgende kenmerken:
-520d
-25K km
-2012
- 18"
Als ik verder op BMW.de snuffel dan doet een 7 jaar oude rond de 12-15K Euro met 125K km. We kijken dus naar 20K afschrijving op 4 jaar of 415-500 euro per maand.
-520d
-25K km
-2012
- 18"
Als ik verder op BMW.de snuffel dan doet een 7 jaar oude rond de 12-15K Euro met 125K km. We kijken dus naar 20K afschrijving op 4 jaar of 415-500 euro per maand.
-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
En als jij nou over een jaartje een andere baan krijgt, incl. een leasewagen.........
Dan heb je veel hogere afschrijving te pakken.
Dan heb je veel hogere afschrijving te pakken.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Bedoeling is om deze baan toch minimaal 3-4 jaar te doen en bij dezelfde werkgever te blijven.ErikS schreef:En als jij nou over een jaartje een andere baan krijgt, incl. een leasewagen.........
Dan heb je veel hogere afschrijving te pakken.
Vandaar dat ik zo een accuraat mogelijk beeld wil schetsen van de kosten zodat ik qua salaris een goede fundering leg voor de toekomst.
- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Je moet idd ergens van uitgaan, anders kun je niets kopen. Zou best reëel kunnen zijn, die bedragen die je schetst.
Voor iets minder dan 40k heb je nu eentje van 2015. Dan lijkt mij 32-35k voor een 2012 nog best veel? Heb niet gekeken naar oudere exemplaren maar dan schrijft het niet veel af. Dan "pakte" ik nog wat extra afschrijving en nam een nieuwere
Heb je ook gelijk de nieuwere/zuinigere 190pk motor 
Voor iets minder dan 40k heb je nu eentje van 2015. Dan lijkt mij 32-35k voor een 2012 nog best veel? Heb niet gekeken naar oudere exemplaren maar dan schrijft het niet veel af. Dan "pakte" ik nog wat extra afschrijving en nam een nieuwere


-
- Berichten: 18930
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Eens.Arthur schreef:Je moet idd ergens van uitgaan, anders kun je niets kopen. Zou best reëel kunnen zijn, die bedragen die je schetst.
Voor iets minder dan 40k heb je nu eentje van 2015. Dan lijkt mij 32-35k voor een 2012 nog best veel? Heb niet gekeken naar oudere exemplaren maar dan schrijft het niet veel af. Dan "pakte" ik nog wat extra afschrijving en nam een nieuwereHeb je ook gelijk de nieuwere/zuinigere 190pk motor
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Ik denk dat ik ga bijstellen naar een 2012 met max 50K km voor 30K Euro. Je rijdt immers hetzelfde model dus elke maand 250 extra afschrijving vind ik onnodig.Arthur schreef:Je moet idd ergens van uitgaan, anders kun je niets kopen. Zou best reëel kunnen zijn, die bedragen die je schetst.
Voor iets minder dan 40k heb je nu eentje van 2015. Dan lijkt mij 32-35k voor een 2012 nog best veel? Heb niet gekeken naar oudere exemplaren maar dan schrijft het niet veel af. Dan "pakte" ik nog wat extra afschrijving en nam een nieuwereHeb je ook gelijk de nieuwere/zuinigere 190pk motor
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Heeft er trouwens iemand een lijst van de zwakke punten van deze wagens?
- Mark 320iS
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Hier staat wel eea:Jussi schreef:Heeft er trouwens iemand een lijst van de zwakke punten van deze wagens?
520d: http://www.autobild.de/artikel/bmw-5er- ... 53291.html
528i: http://www.autobild.de/artikel/bmw-5er- ... 43133.html
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: F11 of F31 leasen/aankopen
Jong gebruikte 5 serie was het eerste dat mij te binnenschoot.Jussi schreef:De wagen die ik nu op het oog heb heeft volgende kenmerken:
-520d 2012
Alternatief zou zijn om privé iemands leasecontract over te nemen. Velen zijn niet reëel door te denken dat iemand het gratis overneemt (dus tegen de normale maandkosten) maar soms heb je iemand waar een prima deal mee te maken valt en dan betaal je toch een stukje minder en zit minder lang vast dan bij het leasen van een nieuwe auto.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, BartMS en 8 gasten