Eerder dit jaar heb ik Intrax RS veerpoten ingewisseld voor een in hardheid en hoogte instelbare BC Racing schroefset (type RM-MH met 12-10 vering). Afgelopen weekend heb ik hier voor het eerst mee gereden en in mijn rondetijden merkte ik vrij snel vooruitgang t.o.v. mijn oude set. Zaterdag reed ik ondanks de drukte op het TT circuit 2:09:4 met een vrij standaard Impreza GTT. Met mijn oude Intrax set reed ik veelal tussen de 2:12 en 2:15. Jullie zullen vast niet onder de indruk zijn van mijn tijden maar ik heb in ieder geval veel plezier

Volgende week ga ik weer rijden (op het TT circuit) en dan wil ik graag proberen mijn onderstel beter af te stellen. De variabelen die ik hierin heb zijn de stabi's (voor 2 standen, achter 3), de bandenspanning, de hoogte van de auto en de hardheid van de demper (kan alleen de ingaande slag instellen). Het lastige is echter dat ik een volstrekte newby ben op dit gebied en onvoldoende kennis heb mbt de uitgangspunten/richtlijnen voor het afstellen van een onderstel. Denk bv aan:
- is het verstandig om de hardheid voor en achter gelijk te houden? Wat is het effect (onder/overstuur, aanremmen) als ik voor harder zet dan achter en vice versa?
- is het verstandig om de bandenspanning voor en achter gelijk te houden? Wat is het effect (onder/overstuur, aanremmen) als ik voor harder zet dan achter en vice versa?
- wat is de beste aanpak voor de beginstand? zaterdag ben ik begonnen met klik 20 (van 30) zowel voor als achter
- wat is het effect als ik de stabi's voor/achter strakker of losser zet? Achter staat nu in de middelste stand en voor geloof ik in de voorste.
- na de montage van de veerpoten is de set uitgelijnd en uitgewogen. Als ik de hoogte nu aanpas help ik de uitweging toch om zeep?
Ik vind het enorm lastig om met al deze variabelen op een logische manier te beginnen. Ik mis daarvoor ook de technische achtergronden; ik had natuurkunde langer in mijn vakkenpakket moeten houden

Grt, Niels