Welke rollerbank

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
theo300pk+

Welke rollerbank

Bericht door theo300pk+ » 28 aug 2015, 18:16

Voor mijn Subaru GTT ben ik op zoek naar een geschikte rollerbank voor een enkele vermogensmeting.

Ik rij nu met een voorlopige straatmap met een geschatte 500 pk. Ik weet nog niet hoe ver ik wil gaan met volgende stappen.

De max. van deze setup is ca,. 700 pk, maar ik overweeg nu om met minder genoegen te nemen. Ik ben inmiddels 3,5 jaar bezig en de auto rijdt pas sinds een maand of twee.
Inmiddels staat ie weer een maandje stil; en wil ik voor de max. gaan, dan til ik het projectje makkelijk naar volgend jaar. Dat ga ik niet meer trekken.
Ook vwb de kosten; Ik heb me inmiddels ook blauw betaald voor deze setup.
En als ik weer verder wil gaan dan komen daar nog eens $$$ euro bij voor dynogebruik en mapping.

Ik rij nu op een huis- tuin- en keukenmap op 1,4 bar.
Als ik nu alleen de turbodruk opvoer naar 1,6 bar - dat kan nog (net) op straat - en ga voor elke cilinder seperaat een Syvecsmap en tenslotte de W/M Aquamist in de map, dan denk ik al aardig in de richting van 600 pk te komen. Daar kan ik mee leven.
In de voorlaatste autoweek stond een korte reportage van de toekomstige M4 GTS met waterinjectie; doet dan 5 tot 10% extra. Zoiets betekent voor mijn auto ca. 50 pk.

Om zeker te weten waar ik nu sta om te kijken hoe nu verder, wil ik eerst weten waar ik nu sta.
Hiervoor heb ik een betrouwbare meting nodig.
Er zijn een handjevol 4WD banken in NL.
Autosportcompany, Autospeciaal Uden, Verhoeven Harskamp ea. met allemaal verschillende banken.
Op de autowebsites veel verschillende beoordelingen, waarbij Harskamp met de Superflow wordt aangeduid met de meest conservatieve meting van het vermogen.
Klinkt mij goed in de oren, ik wil in ieder geval niet een te rooskleurige voorstelling. Liever een te lage meting dan een te hoge.

Zijn hier leden met ervaringen met betrekking tot de beschikbare dyno's in NL ?

Theo

HarryC

Re: Welke rollerbank

Bericht door HarryC » 28 aug 2015, 18:59

Ik weet dat DP engineering een fusee bank heeft, meet op twee wielen maar bij mijn Audi was dit los te koppelen zodat alle vermogen naar de voorwielen ging voor een goede meting. Weet niet of dit met Subaru ook kan. weet wel dat Pieter erg betrouwbaar en serieus is met veel kennis. Bank geeft ook zeer realistisch waarde.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 aug 2015, 19:44

Hoe weet je eigenlijk wanneer een bank een realistische waarde geeft?

HarryC

Bericht door HarryC » 28 aug 2015, 20:18

Gewoon 10% minder dan op die pretbanken :kikker:

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 30 aug 2015, 15:20

Er zijn maar een handvol AWD banken in NL.
Ook kan ik van de 4wd geen 2wd maken voor de rollerbank.

Inderdaad is het een probleem dat sommige banken veeeel meer opgeven dan werkelijk zie ik op de autofora.
Maar wat is werkelijk en wat is opgeklopt.
Ook de specs van de dyno's hier in NL zegt me niets.

Om naar twee banken te gaan om te middelen oid. gaat me ook te ver :nah:

Theo

WJ

Bericht door WJ » 30 aug 2015, 15:28

Vagtechniek & JD hebben ook een 4wd bank (beide Superflow). Voor alleen een meting kan je daar denk ik ook wel terecht?

http://chiptuning.vagtechniek.nl/rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 01 sep 2015, 21:58

Verhoeven in Harskamp heeft ook een 4wd.
Volgens mij dezelfde als JD

Ik ben er wel geweest en ze maken een goede indruk.
Heb er met een leon v6 op gestaan.

frankie

Bericht door frankie » 02 sep 2015, 14:27

Als het niet perse NL hoeft te zijn maar België ook mag, in Willebroek onder Antwerpen hebben ze er ook een paar. BR Performance heeft een goeie, moderne bank die als redelijk realistisch bekend staat, net als die van DVX Performance.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 02 sep 2015, 15:26

Verhoeven in Harskamp ben ik een paar keer geweest, conservatieve (lees realistische) meting, erg goede koeling (belangrijk voor een vermogensrun). Worden met enige regelmaat dynodagen georganiseerd door de LEC (LancerEVOClub.org), maar volgens mij ook andere clubs die dat doen, heb je voor een schappelijk bedrag een vermogensmeting. Je ziet dan ook meteen de resultaten van andere auto's tov de geclaimde vermogens :'( ...

Uiteraard ook een optie om zelf de bank een uurtje te reserveren, dan kun je gaan wanneer je wilt.

Succes met het afstellen/meten ;) ...

muurman

Bericht door muurman » 03 nov 2015, 16:28

Van belang is dat verlies gemeten word.
Sommigen nemen gewoon een vaste correctie waarde .... tja das niet goed
Sommigen moet je oa wielgewicht ingeven. Dit moet dan wel goed gebeuren....

JD doet volgens mij altijd verliesmeting. Dus ik neem aan vagtechniek ook.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 04 nov 2015, 20:38

Inmiddels enige tijd geleden op dyno geweest.
Gekozen voor Verhoeven.
Doet niet aan pretkortingen, maar neemt alle tijd voor meting en nababbelen.

Voorlopige meting is 525 pk bij 7200 tpm en 555 nm bij 5700 tpm.
Aan de wielen 465 pk.

Ik hoop voor eind van het jaar nog de full-monty; fingers crossed.

Theo

Roy RS

Bericht door Roy RS » 05 nov 2015, 09:20

klinkt goed hoor! Ik vraag me af als "leek", jij hebt neem ik aan zo'n stand alone programmeerbare ECU gemonteerd die je vrij kan mappen. Heb je dan dezelfde pingelwaarden als een standaard fabriekscomputer, of hoe werkt dat, rek je de grens wat op?
De mijne heeft alle standaard aanwezige beveiligingen erin, dus als ik iets mindere brandstof tank of er is iets anders loos, dan kan hij tussen 1 en 12 graden timing terugregelen, bij de laatste range regelt hij dan ook boost terug.

Zijn zo'n beveiligingen en regelingen aanwezig of moeten er gewoon meer zaken kloppen in zo'n high performance tune en hoeveel rek heb je in zoiets? Ik weet dat de tuner van mijn auto zijn eigen auto ook gechipped heeft en hij heeft 20pk en 35nm meer uit hetzelfde blok met ongeveer zelfde setup (mijne eigenlijk juist beter ivm meer open uitlaat en watergekoelde intercooler), hij gaf aan na lang pushen dat hij simpelweg de pingelwaarde/ grens verlegt heeft en er zo meer vermogen uitkomt. Ik laat het bij mij zoals het is, want dat is supersafe en bovendien snel genoeg, maar vindt het wel interessant om te weten hoe eea in elkaar steekt.

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 05 nov 2015, 19:27

Hoi Roy,

Ik volg jouw topic ook met veel belangstelling. Is nog wel nog enkele stappen extremer dan die van mij.

Ik heb inderdaad een andere Ecu er in. En deze biedt meer afstelmogelijkheden voor ondermeer extra vermogen, maar ook lauch-control en dat met opschakelen de turbodruk niet terugvalt (naam ontschoten), flat-foot shifting etc. etc. Die laatsten vind ik niet zo belangrijk.
Het merk is Syvecs en is een state of the art product; vergelijkbaar met Motec en andere professionele merken voor de racerij.
Prijzen varieren van kaal >>> 2000 euro tot >>>>>>10K euro met veel meer mogelijkheden voor WRC ea. klassen. Tel hierbij nog wel alle sensors, kabels en toebehoren bij; onder de 3K euro kom je er niet.
Ik heb een redelijk uitgebreid instapmodelletje; deze heeft de voor mij belangrijke mogelijkheid om per cilinder te mappen. Dus per cilinder het mengsel en de ontsteking afstellen.
Kijk maar op de website; je kan het zo technisch maken als je wil.

Met de OEM ecu zijn brandstofmengsel en onsteking voor alle vier cilinders gelijk. En de waardes worden ultimo bepaald door de meest kritieke cilinder. Dus een enkele cilinder bepaalt ook het mengsel en ontsteking van de andere cilinders. Terwijl de andere cilinders wellicht een scherpere AFR en ontsteking voor meer vermogen kunnen hebben.

Je laat dan vermogen liggen. Iedere cilinder is in de regel anders. Niet iedere cilinder krijgt even veel lucht en brandstof. Onder optimale omstandigheden levert het inlaatspruitstuk iedere cilinder precies evenveel lucht en de fuelrails iedere cilinder evenveel brandstof. Dat is niet zo.
Ook zal de temperatuur van de cilinders die dichter bij de turbo zitten hoger zijn, en die cilinders zullen in de regel minder voorontsteking kunnen hebben.
Met de Syvecs ecu kan je de kritieke cilinders de kritieke waardes van mengsel en ontsteking geven, maar daarnaast ook de andere cilinders de scherpere waardes.

Op dit moment heb ik een mapping voor alle cilinders gelijk.
Ik kan op dit moment niet verder met afzonderlijke cilindermapping omdat ofwel mijn nokke-as wiel vervangen moet worden ofwel de Syvecs software aangepast moet worden (foutje bij opbouw motorblok; verkeerde nokke-as wiel gemonteerd :evil: )
Bij mijn setup scheelt 1 graad meer voorontsteking minimaal 10 meerpeekaas (en navenant koppel). De huidige mapping heeft een marge van ca. 3 a 4 graden voorontsteking. Ook mijn mengsel - AFR - is heel veilig afgesteld 11,3. Moet naar >> 11,5. Ook dat levert substantieel extra op.
Dus met de Syvecs mapping is veel te winnen; nog afgezien van meer turbodruk en inzet W/M injectie.

Ik weet niet wat voor ecu in je motor zit en hoe die is gemapt. Maar als je idd. een mapping hebt voor alle cilinders gelijk, dan is het heel aannemelijk dat je zo 20 pk laat liggen, Misschien wel meer.
De ene motor is de andere niet; als je blok veel meer voorontsteking verdraagt, wordt dat zo 30 of meer pk extra.
Je zal alleen eerst moeten ontdekken wat voor ecu er nu in je blok ligt.
Ik zou het trouwens vreemd vinden als er niet al een state- of the art ecu in je blok ligt, omdat je een moderne(re) auto hebt, die moderne(re) techniek zou moeten hebben.
Zo zal bv. de nieuwe BMW M5 echt wel een ecu hebben met alle toeters en bellen, die werkelijk iedere laatste peekaa er uit perst.

Trouwens, er zit bij mij geen sensor in die de mapping aanpast op de Ron-waarde van de brandstof. Dat had ik gekund, maar aan de daarvoor benodigde techniek met toebehoren zoals sensoren hangt weer een extra prijskaartje.
Ik ga 102 Ron rijden. INmiddels zijn er in het hele land voldoende verkooppunten. En in Duitsland al helemaal.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Theo

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2015, 20:28

Interessante materie. Ik wist niet eens dat ze per cilinder kunnen mappen. Zo leer je nog eens wat bij. :thumbup:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 06 nov 2015, 11:38

Bedankt voor de uitleg!

bij mij zit er een aangepast ECU in zoals standaard in de Audi, enkel de software erop is anders af fabriek. Nu is hij inderdaad standaard gemapped en als er 1 cilinder is die zijn mengsel niet op orde lijkt te hebben, dan regelt hij de ontsteking op alle cilinders terug. We hebben hem zo afgesteld voor octaan 98, dat hij op 0 graden correctie uitkomt, uitgaande van standaard correctie waarden en sensoren. Dit hebben we gedaan omdat ik simpelweg geen enkel risico wil lopen dat de tuning de levensduur verkort (uiteraard snap ik dat mechanische zaken zoals de koppeling meer slijten naar mate je meer vermogen hebt). Kort gezegd mag hij nu van de ECU precies net zo ontsteken als standaard, maar nu met turbodruk die wat aggressiever opbouwt en wat langer aanhoudt. De turbodruk is bij mij niet verhoogt in de piek, omdat de KTM software standaard al de volle boost vrijgeeft, echter voor een korte duur om weer af te bouwen daarna.

Dat de tuner bij zijn eigen Audi met hetzelfde blok meer vermogen haalt had te maken dat hij de pingelwaarde verlegt heeft, dit wil zeggen, waar Audi ECU normaliter enkele graden ontsteking terugregelt, hij dit nu pas iets later doet. (dus waar Audi bijv 4 graden terugregelt, regelt hij nu maar 1 graden terug of nog net niks) De tuner gaf aan dat ze dit bij klanten alleen op verzoek doen, want je loopt minimaal meer risico met je blok, want je laat iets meer pingel/klop toe.

Ik vroeg me dus af hoe dit bij jou gaat, maar ik begrijp uit je woorden dat jij deze hele pingel/klop terugregel instelling niet hebt, jij controleert de verbranding dus via een AFR meter.

Ik vind het een prettig gevoel dat hij net zo veel "schade" toe laat als standaard en op dat gebied de tuning dus de betrouwbaarheid niet in de weg staat, maar ik snap dat jij iets meer op vermogen gericht bent...

Vroeger tunede we zelf de turboblokken door hobby bobby de turbodruk op te schroeven, wat "grijze" injectoren, uitlaatje en open luchtfilter erin en gaan, soms een AFR meter oid (maar meestal was het geld dan al op) en toen bleef het verrassend vaak heel :D Tijden zijn verandert...

theo300pk+

Bericht door theo300pk+ » 06 nov 2015, 20:31

Zolang er geen detonatie optreedt, wordt geen schade veroorzaakt.
Of je nu een marge van 5 graden hebt of van 1 graad.
Ik weet trouwens niet wat je met die 0 correctie bedoeld. Als ik het zelf interpreteer, dan is de ontsteking zo veilig afgesteld dat deze in de praktijk nooit gecorrigeerd hoeft te worden.

Dat betekent wel dat je vermogen laat liggen.
Voorzover ik voor de rest uit je verhaal opmaak, zit er bij jouw blok wel een pingelsensor in. Dwz. bij slechte brandstof of zware belasting gaat deze de ontsteking terugschroeven.
Als dat het geval is, dan kan je m.i. gewoon op de grens van de scherpe ontsteking gaan zitten. De pingelsensor behoedt de motor voor schade.
Het is niet voor niets dat bij Audi net zoals alle andere moderne motoren precies op het maximaal haalbare zitten. De pingelsensor schroeft de vooronsteking terug als detonatie mocht dreigen.

Daarom kan je straffeloos op de grens gaan zitten.
En heeft het geen zin een grote marge aan te houden.

Ik heb geen pingelsensor; bij mij staat de ontsteking vast.
Wel heb ik net zoals iedere andere ecu een temperatuur sensor; maar die heb jij ook.
Wel uiteraard goed informeren bij je tuner naar de werking van je pingelsensor.

Vraag anders bij JD-engineering. Die doet alle VAG motoren en heeft mega ervaring.
En ik zie op de website echt mega tuning resultaten. :gek:
Gaat om tientallen peekaas - of beter ps - extra.

Theo

Plaats reactie