[Jelmer Wijnja] Een boek voor een goed doel

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Peter Tunissen

[Jelmer Wijnja] Een boek voor een goed doel

Bericht door Peter Tunissen » 09 jul 2015, 11:11

Dit is meer iets voor de oude garde, maar jullie posten hier op het forum en op deze mooie site, onder andere dankzij de enorme inspanningen van Jelmer Wijnja (ook bekend als Jelmer850i op het internet en het forum van DF, verwijzend naar zijn schitterende 850i waarin hij reed toen hij bij DF betrokken raakte).
Jelmer heeft deze site geprogrammeerd en zijn niet aflatende inzet is de reden dat wij DF hebben kunnen opbouwen met al onze ideeën.
Helaas is Jelmer getroffen door een zeer agressieve hersentumor, als gevolg waarvan hij twee jaar geleden is overleden (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=26850" onclick="window.open(this.href);return false;).

Gerben, Jelmer zijn vader, heeft een boek geschreven over Jelmer en het leven met een hersentumor.
De opbrengsten van het boek gaan naar het goede doel, hieronder de mail die ik van hem gekregen heb:
Jelmer_boek.jpg
Jelmer_boek.jpg (17.2 KiB) 3022 keer bekeken
Beste vrienden van Jelmer,

Het is al weer geruime tijd geleden dat we jullie regelmatig berichtten over Jelmer zijn ziekte. Dat gebeurde via e-mail en dat werd altijd erg op prijs gesteld.

Acht jaren lang waren wij als gezin in de ban van een vreselijke ziekte. Jelmer werd geconfronteerd met een hersentumor. Het was een bange, lange periode leven in onzekerheid. Ongeveer de helft van die tijd was er gelukkig ook sprake van enige rust. Het was de tijd tussen twee zware hersenoperaties in. Eigenlijk leefde toen ook de hoop dat Jelmer genezen was en de nachtmerrie voorbij was. Niks bleek minder waar.
Van verschillende medische zijden werd mij geadviseerd onze ervaringen te bundelen. Enerzijds voor eigen verwerking, anderzijds ter ondersteuning voor anderen en dan niet alleen voor lotgenoten en hun familie en vrienden, maar ook voor de wetenschap om een beeld te krijgen van het leven van en met de patiënt in zorgelijke tijden en wat dat met je doet, cq heeft gedaan.

Het verhaal over Jelmer is de neerslag van alle belevenissen rond zijn ziekte kanker. Het beschrijft niet alleen het medische gebeuren dat geheel in het teken stond van een bijzondere hersentumor, maar het laat ook zien hoe wij daar als ouders mee probeerden en leerden om te gaan.

Charlotte Huiskes, mijn corrector uit Amsterdam, was vanaf het begin lovend over het boek. Hieronder haar beoordeling die ik graag met jullie deel.

“Ik vroeg me af hoe het zou zijn om een levensverhaal te lezen waarvan het verdrietige einde al voor het begin van het eerste hoofdstuk bekend is. Dat bleek tijdens het lezen geen enkel moment mee te spelen omdat het over het leven zelf gaat. Een leven dat al heel snel dichtbij kwam door de diepe betrokkenheid die je als lezer meetrekt in de wervelwind van vele gebeurtenissen, die je hoopvol omhoog gooit en een volgend moment weer genadeloos laat vallen. De aan de hand van onder andere vele dagboekaantekeningen minutieus beschreven dagen, weken, maanden en jaren blijft de onontkomelijke afloop wel in gedachten, maar vaak ook op de achtergrond.
Het is een boeiend en goed geschreven verhaal, zoals we van deze schrijver wel gewend zijn, maar het is bewonderenswaardig dat hij deze stijl bij een voor hem zo zwaar en dierbaar onderwerp heeft kunnen vasthouden.
Sommige delen van dit boek kunnen ook zwaar zijn om te lezen, maar ik heb dat zelf pas op momenten ervaren dat er even ruimte wordt gegeven aan beschrijvingen van gewone gebeurtenissen. Ineens beland je met het boek in een ontspannende fietstocht door de prachtige Friese natuur, of zijn er grappige voorvallen van allerlei aard, en dat geeft ook de lezer adempauzes.
Naast alle zorgen om en voor Jelmer, zijn er gedurende de acht beschreven jaren ook gelukkige gebeurtenissen zoals een huwelijk en een geboorte en een aangrijpende gebeurtenis zoals een plotseling overlijden. Zoals wij dat ook allemaal meemaken, maar hier was altijd nog dat ene op de achtergrond, waar je liever niet aan zou willen denken.
Vanuit welk perspectief dit boek ook wordt gelezen, het houdt moeiteloos de aandacht vast.
Wie niet vanuit professionele interesse leest maar vanuit persoonlijke betrokkenheid of gewoon omdat Gerben goede boeken schrijft, zal het boek niet snel kunnen wegleggen, je blijft willen weten hoe het verder gaat. Ook iedereen die van biografieën houdt, en dat zijn er velen met mij, zullen dit liefdevolle en vaak ontroerende boek over het leven met een ongeneeslijke ziekte zeer zeker waarderen.”

Het boek bevindt zich thans in de afrondingsfase. Om een indruk te krijgen van de oplage brengen we onze plannen daarom ook onder jullie ogen in de wetenschap dat er wellicht onder jullie belangstellenden zijn die het willen aanschaffen.
Voor het boek hebben we ook contact met de stichting Stop Hersentumoren. De opbrengst van het boek gaat hier naar toe. Op die manier hopen wij ook een steentje bij te dragen aan de strijd tegen deze vreselijke ziekte, een strijd die voor Jelmer uiteindelijk verkeerd afliep.

Het boek verschijnt in gebonden vorm met een omslag in kleur. De tekst is hier en daar voorzien van foto’s. De prijs van het ruim 360 pagina’s tellende boek komt te liggen tussen de 20 en de 25 euro. Je kunt je belangstelling voor het boek kenbaar maken door een e-mailtje te sturen met jouw adresgegevens naar gwijnja@ziggo.nl. Indien het boek verzonden moet worden, komen er nog verzendkosten bij. Zodra het boek van de pers is gerold, krijg je een berichtje over de wijze waarop je in het bezit kunt komen.

Iefke en Gerben D. Wijnja

PS

Mocht je al eens te kennen hebben gegeven belangstelling te hebben voor het boek, reageer dan svp nogmaals. Dat is voor onze administratie.
Je mag dit bericht ook delen met anderen die Jelmer gekend hebben.

RVV

Re: [Jelmer Wijnja] Een boek voor een goed doel

Bericht door RVV » 09 jul 2015, 11:25

:thumbup: :thumbup:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 jul 2015, 11:28

Bijzonder zeg. De M5 van Jelmer is nog steeds in het bezit van een goede vriend van mij.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 09 jul 2015, 12:11

Respect voor Gerben dat hij dit zware verhaal op papier heeft gezet. Ga het boek zeker kopen!

Metchu

Bericht door Metchu » 09 jul 2015, 12:38

Heel bijzonder dit. Respect voor de vader van jelmer.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jul 2015, 13:37

inderdaad heel bijzonder en diep respect :thumbup:

Jelmer doet me meteen weer denken aan het "werkwoord" Jelmeren en ook de mooie tijd op BMWCLUB2003.nl

wat gaat de tijd toch hard.... (hmm nu wordt ik echt oud :mrgreen: )

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 jul 2015, 14:34

Ik was ook vrij nauw betrokken bij Jelmer, zijn bedrijf en helaas zijn ziekte. Kreeg de mail gisteravond ook, heb dit boek dan ook ook net bij zijn vader besteld. Erg knap en erg benieuwd naar het boek!

Time flies, alweer zoveel jaar terug maar vergeten zal ik hem niet. Goeie vent was het!

SvB

Bericht door SvB » 09 jul 2015, 14:41

Net mail verstuurd, lees eigenlijk nooit boeken.
Dit boek wil ik sowieso hebben en niet alleen voor de goede zaak.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 jul 2015, 15:22

Mooi gebaar, helpt hopelijk ook weer een stukje bij het verwerken van dit verlies. Een tijdje geleden attendeerde Facebook mij op de geboortedag van Jelmer, toen moest ik toch weer even slikken.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 okt 2015, 16:41

Net was de boekpresentatie van Jelmer's vader in VIProom 17 (Driving-Fun.com HQ), want dat wilde hij graag. Jelmer hield van DF en van de trackdays volgens Gerben. Een kleine moeite dus om de VIProom beschikbaar te stellen en dat was voor ons ook bijzonder. Peter werd ook gevraagd om te speechen. Best emotioneel. Riceaux kwam ook nog aan bod en als je dan hoort dat er per dag 4 mensen sterven aan een hersentumor en wij al 1 DF-er zijn kwijtgeraakt en de ander iedere keer strijdt levert, dan denk je meer dan ooit: pluk de dag! Zo oneerlijk.

De eerste druk schijnt al zo goed als uitverkocht te zijn! Er is veel belangstelling vanuit de medische wereld en de opbrengst gaat naar http://www.stophersentumoren.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;. Het eerste exemplaar werd door Thijs (neefje van Jelmer) uitgereikt aan de stichting.

Terwijl er erg mooie woorden werden gesproken vloog er achter ons nog een F3 van Van Amersfoort in de muur (Gerlach). Dus iedereen die hier bij was zal zich dit nog een lange tijd herinneren. :duh:

Foto's heb ik hier geplaatst: https://www.facebook.com/groups/drivingfuntrackdays" onclick="window.open(this.href);return false;

Riceaux

Bericht door Riceaux » 14 okt 2015, 20:52

Zeer benieuwd naar het boek! En fijn dat er aan me gedacht wordt! :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 15 okt 2015, 00:48

Wat een heftig verhaal nog steeds...

S-J

Bericht door S-J » 18 okt 2015, 16:10

Martijn_bmw schreef:inderdaad heel bijzonder en diep respect :thumbup:

Jelmer doet me meteen weer denken aan het "werkwoord" Jelmeren en ook de mooie tijd op BMWCLUB2003.nl

wat gaat de tijd toch hard.... (hmm nu wordt ik echt oud :mrgreen: )
Vroegah. bc2003, man dat klinkt echt als een eeuwigheid geleden.

Jelmer was een goede gozer. :(

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 nov 2015, 14:21

Heb het boek gistermiddag ontvangen en gisteravond er gelijk in begonnen, inmiddels een paar uur gelezen. Wow... echt heftig hoor. :shock: Wat een ellende hebben hij en zijn familie meegemaakt. :(

Als je het boek nog niet besteld hebt, zeker doen. Enorm indrukwekkend (zeker omdat je aan het begin van het boek de afloop al weet...) en je steunt gelijk een goed doel ermee.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 04 nov 2015, 19:18

Wouter81 schreef:Heb het boek gistermiddag ontvangen en gisteravond er gelijk in begonnen, inmiddels een paar uur gelezen. Wow... echt heftig hoor. :shock: Wat een ellende hebben hij en zijn familie meegemaakt. :(

Als je het boek nog niet besteld hebt, zeker doen. Enorm indrukwekkend (zeker omdat je aan het begin van het boek de afloop al weet...) en je steunt gelijk een goed doel ermee.
+1 2 weken terug 5 boeken binnen gekregen. Binnen een paar dagen uitgelezen. Ontzettend heftig! Ook een paar boeken besteld voor familie, zijn allemaal onder de indruk van hoe zwaar Jelmer en zijn familie het hebben gehad.

Plaats reactie