Jelmer heeft deze site geprogrammeerd en zijn niet aflatende inzet is de reden dat wij DF hebben kunnen opbouwen met al onze ideeën.
Helaas is Jelmer getroffen door een zeer agressieve hersentumor, als gevolg waarvan hij twee jaar geleden is overleden (http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =2&t=26850" onclick="window.open(this.href);return false;).
Gerben, Jelmer zijn vader, heeft een boek geschreven over Jelmer en het leven met een hersentumor.
De opbrengsten van het boek gaan naar het goede doel, hieronder de mail die ik van hem gekregen heb:
Beste vrienden van Jelmer,
Het is al weer geruime tijd geleden dat we jullie regelmatig berichtten over Jelmer zijn ziekte. Dat gebeurde via e-mail en dat werd altijd erg op prijs gesteld.
Acht jaren lang waren wij als gezin in de ban van een vreselijke ziekte. Jelmer werd geconfronteerd met een hersentumor. Het was een bange, lange periode leven in onzekerheid. Ongeveer de helft van die tijd was er gelukkig ook sprake van enige rust. Het was de tijd tussen twee zware hersenoperaties in. Eigenlijk leefde toen ook de hoop dat Jelmer genezen was en de nachtmerrie voorbij was. Niks bleek minder waar.
Van verschillende medische zijden werd mij geadviseerd onze ervaringen te bundelen. Enerzijds voor eigen verwerking, anderzijds ter ondersteuning voor anderen en dan niet alleen voor lotgenoten en hun familie en vrienden, maar ook voor de wetenschap om een beeld te krijgen van het leven van en met de patiënt in zorgelijke tijden en wat dat met je doet, cq heeft gedaan.
Het verhaal over Jelmer is de neerslag van alle belevenissen rond zijn ziekte kanker. Het beschrijft niet alleen het medische gebeuren dat geheel in het teken stond van een bijzondere hersentumor, maar het laat ook zien hoe wij daar als ouders mee probeerden en leerden om te gaan.
Charlotte Huiskes, mijn corrector uit Amsterdam, was vanaf het begin lovend over het boek. Hieronder haar beoordeling die ik graag met jullie deel.
“Ik vroeg me af hoe het zou zijn om een levensverhaal te lezen waarvan het verdrietige einde al voor het begin van het eerste hoofdstuk bekend is. Dat bleek tijdens het lezen geen enkel moment mee te spelen omdat het over het leven zelf gaat. Een leven dat al heel snel dichtbij kwam door de diepe betrokkenheid die je als lezer meetrekt in de wervelwind van vele gebeurtenissen, die je hoopvol omhoog gooit en een volgend moment weer genadeloos laat vallen. De aan de hand van onder andere vele dagboekaantekeningen minutieus beschreven dagen, weken, maanden en jaren blijft de onontkomelijke afloop wel in gedachten, maar vaak ook op de achtergrond.
Het is een boeiend en goed geschreven verhaal, zoals we van deze schrijver wel gewend zijn, maar het is bewonderenswaardig dat hij deze stijl bij een voor hem zo zwaar en dierbaar onderwerp heeft kunnen vasthouden.
Sommige delen van dit boek kunnen ook zwaar zijn om te lezen, maar ik heb dat zelf pas op momenten ervaren dat er even ruimte wordt gegeven aan beschrijvingen van gewone gebeurtenissen. Ineens beland je met het boek in een ontspannende fietstocht door de prachtige Friese natuur, of zijn er grappige voorvallen van allerlei aard, en dat geeft ook de lezer adempauzes.
Naast alle zorgen om en voor Jelmer, zijn er gedurende de acht beschreven jaren ook gelukkige gebeurtenissen zoals een huwelijk en een geboorte en een aangrijpende gebeurtenis zoals een plotseling overlijden. Zoals wij dat ook allemaal meemaken, maar hier was altijd nog dat ene op de achtergrond, waar je liever niet aan zou willen denken.
Vanuit welk perspectief dit boek ook wordt gelezen, het houdt moeiteloos de aandacht vast.
Wie niet vanuit professionele interesse leest maar vanuit persoonlijke betrokkenheid of gewoon omdat Gerben goede boeken schrijft, zal het boek niet snel kunnen wegleggen, je blijft willen weten hoe het verder gaat. Ook iedereen die van biografieën houdt, en dat zijn er velen met mij, zullen dit liefdevolle en vaak ontroerende boek over het leven met een ongeneeslijke ziekte zeer zeker waarderen.”
Het boek bevindt zich thans in de afrondingsfase. Om een indruk te krijgen van de oplage brengen we onze plannen daarom ook onder jullie ogen in de wetenschap dat er wellicht onder jullie belangstellenden zijn die het willen aanschaffen.
Voor het boek hebben we ook contact met de stichting Stop Hersentumoren. De opbrengst van het boek gaat hier naar toe. Op die manier hopen wij ook een steentje bij te dragen aan de strijd tegen deze vreselijke ziekte, een strijd die voor Jelmer uiteindelijk verkeerd afliep.
Het boek verschijnt in gebonden vorm met een omslag in kleur. De tekst is hier en daar voorzien van foto’s. De prijs van het ruim 360 pagina’s tellende boek komt te liggen tussen de 20 en de 25 euro. Je kunt je belangstelling voor het boek kenbaar maken door een e-mailtje te sturen met jouw adresgegevens naar gwijnja@ziggo.nl. Indien het boek verzonden moet worden, komen er nog verzendkosten bij. Zodra het boek van de pers is gerold, krijg je een berichtje over de wijze waarop je in het bezit kunt komen.
Iefke en Gerben D. Wijnja
PS
Mocht je al eens te kennen hebben gegeven belangstelling te hebben voor het boek, reageer dan svp nogmaals. Dat is voor onze administratie.
Je mag dit bericht ook delen met anderen die Jelmer gekend hebben.