BMW 120i F20 B48 ZF8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Vanreijmersdal

Re: BMW tracktool E46 330CI

Bericht door Vanreijmersdal » 17 okt 2015, 19:14

GTRene schreef:zou het ook niet doen, wellicht alleen de motorkap in dat groen ala spiegels wrappen dat dat best mooi kan staan, tevens goed zichtbaar in de achteruitkijkspiegels op je in te halen voorliggers.
Oef Rene, wel leuk idee, maar dat gaat hem niet worden denk ik...
Afbeelding

Zoals eerder aangegeven was ik er ook niet helemaal uit m.b.t. de reclame/boodschappenlijst.
Dit was echt nog een probeersel. Met het zwarte vlak wilde ik met nog een wit stuk er overheen een racenummer vlak maken.

Ik vind het wel leuk om de auto een raceauto uiterlijk te geven. Maar misschien is meer juist minder in de geval.
Dus nog maar even verder fotoshoppen.

Bedankt voor jullie mening.

Forza

Bericht door Forza » 17 okt 2015, 19:19

Groen met zwarte randjes misschien?

Ik vond dat zwart met groene randjes eigenlijk wel heel gaaf staan :whistle: :tooth: .

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 28 okt 2015, 18:14

Na de chromen grill moesten ook de chromen raamlijsten zwart worden, dus heb ik dat van de week gedaan.
Omdat ik dan toch de achterste zijruiten in mijn handen had en ik had nog polycarbonaat van de E36 over, heb ik de meteen vervangen voor polycarbonaat.

Zo staat hij dus weer klaar om a.s. zaterdag op Assen wat rondjes te gaan rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 02 nov 2015, 17:03

Afgelopen zaterdag wezen gassen op het TT circuit van Assen.
Goed weer en lekker 5 sessies kunnen rijden.
Wel zijn er 2 problemen naar voren gekomen die aandacht behoeven.
1: Bij abrupt terugschakelen voor de bocht (dus afremmen op de motor), geeft dit slip bij uit accelereren.
Volgens mij zit er op de E46 een unit in het hydraulische circuit wat hiervoor zorgt.
2: Blokkerende remmen en daardoor niet in kunnen sturen, zie youtube filmpje bij 10:20.

Hier zal ik de komende tijd naar kijken en moeten verhelpen. Vooral het blokkeren van de remmen geeft mij nu beperkingen in de volgende stap van het echt sneller gaan rijden.

Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 02 nov 2015, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 02 nov 2015, 17:21

Ik zou beginnen met jezelf heel-and-toe aan te leren. Naar mijn mening is dit een must op het circuit. Naast dat dit veel minder slijtage geeft op de techniek voorkom je ook balansproblemen. In je andere filmpjes zie je ook dat je daardoor in de problemen komt.

De clutch delay valve in de bak werkt vertragend maar zou geen probleem mogen zijn met tussengas.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 nov 2015, 17:25

de s van https afhalen en dan tussen de YouTube link hiero.

trouwens dat blokkeren :shock: hij schoot ook wat scheef en oen rechtdoor :)
heb je geen abs meer? en of rembalans oid niet goed, lijkt me idd niet echt prettig zo.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 02 nov 2015, 18:11

Thnx Rene, het werkt.

Zie in het onderstaande filmpje (bij 11:30) de beelden van de MX5 die achter mij reed.
Het lijkt wel of alleen rechtsachter blokkeert.
ABS is op dit moment niet werkzaam. Ik had ook niet verwacht het nodig te hebben.

Joy, daar heb je denk ik wel een goed punt, tot nu was het niet echt nodig.
Het Ferrari filmpje is namelijk niet de juiste referentie. Want daar was het wegdek zeiknat en zat er bewezen rem onbalans op vooras.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 nov 2015, 18:19

het leek wel eerst wat RV en meteen RA erbij oid?
in elk geval leek het eerst op de rechterkant idd te blokkeren, die anderen lol, die dachten natuurlijk te hard en ver-remmen en dus een beetje humor, ook nog ff kort tuut tuut :D

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 02 nov 2015, 18:26

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij 10.30? Je remt te hard waardoor je wielen blokkeren?

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 02 nov 2015, 18:33

matthyssie, Hij blokkeert, maar voor mij gevoel rem ik nog helemaal niet hard.
Met de E36 remmende ik later en harder.

Rene, ja mooie reactie van die mannen.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 02 nov 2015, 18:45

Heb je je remmen onlangs gereviseerd?

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 02 nov 2015, 19:27

Er zitten nieuwe schijven, blokken en leidingen op.
De klauwen zijn niet uit elkaar geweest.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 02 nov 2015, 19:38

Dan zou ik daar eens mee beginnen. BMW staat nou niet echt bekend om hun perfect werkende remklauwen, zeker de E46 niet.

Joy

Bericht door Joy » 02 nov 2015, 20:30

Een E46 heeft rear bias control in de ABS-computer zitten. Dit systeem zorgt voor meer of minder remdruk op de achteras afhankelijk van factoren zoals remvertraging en dergelijke. Zo krijgen de achterremmen niet teveel remdruk terwijl de auto voorover duikt bij het remmen.
In je 330CI is het interieur gestript dus de gewichtsverdeling is waarschijnlijk wat meer naar voren komen te liggen omdat daar nu eenmaal moeilijker gewicht te besparen valt. Met een niet werkend ABS kan er dus wat sneller een achterwiel blokkeren, zeker omdat BMW de achterremmen vrij hard mee laat remmen.

Joy

Bericht door Joy » 02 nov 2015, 20:36

In het 325i E36 filmpje hoor je bij het terugschakelen ook telkens de achterbanden blokkeren door het op laten komen van de koppeling zonder tussengas. Op droog blijft het bij een knerp van de achterbanden, op nat nekt je dat een keer. Het is feitelijk hetzelfde effect als aan de handrem trekken.
Daarom, trek er een keer een dag voor uit en ga het oefenen. Het is een plezier om zelfs in het alledaagse verkeer te revmatchen. Eenmaal gewend wil je niet meer anders. :wink:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 02 nov 2015, 20:54

En het klinkt nog eens leuk ook.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 03 nov 2015, 09:01

Joy & matthyssie, thnx voor de info.
Ik ga idd maar eens een dagje trainen.

Ik ga eerst denk ik eens de auto op een remmenbank zetten om te kijken of er tussen links en rechts veel onbalans is.

Dan blijven bij mij wel de volgende vragen:
Met standaard ABS rijden, waarbij waarschijnlijk de ABS op de achterremmen overuren gaat maken?
Voldoet standaard ABS op een tracktool of werkt het alleen maar tegen?
Of zoals nu zonder ABS en dan meteen de ABS pomp verwijderen en met een remdrukverdeler erop? Dan ben je de rear bias control regeling ook meteen kwijt.

En met de clutch delay valve, wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo'n ding op straat?
Dit zal dan waarschijnlijk een regelunit in het circuit zijn, dan kan deze er dus ook uit en voor een slang vervangen worden? Dan ben ik daar ook meteen vanaf.

Ik zal Koopman ook eens vragen hoe zij met deze 2 dingen in hun racewagens omgaan, ook al weet ik waarschijnlijk het antwoord al...

Reind

Bericht door Reind » 03 nov 2015, 11:43

Bij de BMW ooperon cup (e36 325i) rijden we met werkende ABS. Als je bij een e36 de ABS uitschakelt creëer je distruction derby. De remmen blokkeren dan gewoon heel snel en krijg je eigenlijk wat ik jij hebt bij Geert Timmer.

Als een e36 spint en in 1x achteruit rolt raakt de ABS van slag en werkt hij niet meer. Dat heb ik dus een keer gehad en dan gebeurd er dit. Vanaf 4:50. Daarna moet ik echt heel rustig remmen om de boel niet te blokkeren.

Nu rij je nog heel bescheiden en wellicht geldt hetzelfde voor de e46. Elke keer als je hard wilt aanremmen vanuit een hoge snelheid ontstaat het.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 03 nov 2015, 13:20

Herkenbaar idd.
Op de E36 deed de ABS het ook gewoon.
Maar op de E46 is ook de DSC knop onder de radio verdwenen bij het verwijderen van het dashboard.
Misschien moet ik die eens weer terugplaatsen, volgens mij heeft dat ook met de ABS te maken.

Afbeelding

RonV

Bericht door RonV » 03 nov 2015, 13:26

Mooi project, en gaat goed snel.

Paar dingen:

1. Heel-and-toe is handig om het knerpen bij terugschakelen te voorkomen.
2. Clutch delay valve maakt dat de koppeling wat minder snel aangrijpt dan je je pedaal loslaat - eruit met dat ding. Handig als je minder schoolvrij op de gewone weg wil rijden.
3. Je merkt dat bij het opschakelen je toerental heel even iets hoger wordt en dan terechtkomt waar het moet zijn. Dat is het gevolg van twee zaken: clutch delay valve (weer), mogelijk dat je een standaardkoppeling hebt(?) - bij onze E30 S50B30 combi ging dat verschijnsel weg toen we een Sachs racekoppelingetje (met sinterplaat) monteerden - wordt het terugschakelen wel ietsje kritischer van;
4. Hoe is de tractie bocht-uit (maw heb je een slip op een van de wielen als je volgas gaat)? Zit er een LSD op de auto?
5. Ik denk dat Reind vraag of je achterstevoren hebt gestaan... iig. ABS resetten voordat je een remmeeting doet. Mochten ze toch ongelijk uitmeten, zuigertjes uit de klauwen, polijsten, en met nieuwe o-ringen terug - je zal niet de eerste zijn die last had van "plakkende" zuigers op de klauwen ()wij hadden dat bij twee splinternieuwe klauwen van een Amerikaans merk - zuigers zaten vol met braampjes).

Dan een paar vragen (waar je toch ooit tegenaan komt, die misschien nu nog niet direct belangrijk zijn):
a. is de overbrenging standaard? Ik ben wel een voorstander van het berekenen van je maximaal haalbare snelheid op het langste rechte stuk waar je rijdt (bijv. CPZ, of Kemel op Spa), en dan je eindoverbrenging zo berekenen dat je maximaal toerental haalt.
b. dat is handig als je de aero gaat bekijken - Bert heeft je een bruikbare berekening gegeven voor de mechanische grip, de balans van de auto wordt dan weer boven de 100 km/u beïnvloed door opwaartse en neerwaartse drukverschillen in de aero (voor en achter worden verschillend beïnvloed) - wij hadden een 56%-44% gewichtsverdeling op de auto, en dan werd het ding achter erg licht in hogesnelheidsbochten (bijv. Pouhon/Blanchimont op Spa), en moest je je snelheid drukken - oplossing is wat meer downforce (of: geen upforce) door splitter, canards, vleugel achter. Echter, dat drukt je maximaal haalbare snelheid were, en kun je meenemen bij je berekening in a. Wij hadden geluk - de overbrenging zonder vleugel was te kort, en met vleugel precies goed....
c. Heb je een oliedrukmeter/olietemperatuurmeter? Zou een van mijn prioriteiten zijn.

Misschien heb je iets aan de opmerkingen, succes met de tussengas aangelegenheden (je kan ook side-flippen heh).

mvg

Ron

Vanreijmersdal schreef:Joy & matthyssie, thnx voor de info.
Ik ga idd maar eens een dagje trainen.

Ik ga eerst denk ik eens de auto op een remmenbank zetten om te kijken of er tussen links en rechts veel onbalans is.

Dan blijven bij mij wel de volgende vragen:
Met standaard ABS rijden, waarbij waarschijnlijk de ABS op de achterremmen overuren gaat maken?
Voldoet standaard ABS op een tracktool of werkt het alleen maar tegen?
Of zoals nu zonder ABS en dan meteen de ABS pomp verwijderen en met een remdrukverdeler erop? Dan ben je de rear bias control regeling ook meteen kwijt.

En met de clutch delay valve, wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo'n ding op straat?
Dit zal dan waarschijnlijk een regelunit in het circuit zijn, dan kan deze er dus ook uit en voor een slang vervangen worden? Dan ben ik daar ook meteen vanaf.

Ik zal Koopman ook eens vragen hoe zij met deze 2 dingen in hun racewagens omgaan, ook al weet ik waarschijnlijk het antwoord al...

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 03 nov 2015, 14:49

Ik rijd nog met standaard aandrijving, dus standaard koppeling en geen LSD.
Tractie uit de bocht is ook echt een aandachtspuntjes maar budget technisch wel voor volgend jaar.
Ik heb voor het grindbak bezoek niet achterste voren gestaan.
Bij het verwijderen van de DSC knop ging volgens mij ook het ABS lampje op het dash branden.
Als de remtest negatief is dan gaan de klauwen idd uit elkaar.

Onderstaande zijn terechte zaken maar voor mij wel in de toekomst. Maar wel bedankt voor het meedenken.
Dan een paar vragen (waar je toch ooit tegenaan komt, die misschien nu nog niet direct belangrijk zijn):
a. is de overbrenging standaard? Ik ben wel een voorstander van het berekenen van je maximaal haalbare snelheid op het langste rechte stuk waar je rijdt (bijv. CPZ, of Kemel op Spa), en dan je eindoverbrenging zo berekenen dat je maximaal toerental haalt.
b. dat is handig als je de aero gaat bekijken - Bert heeft je een bruikbare berekening gegeven voor de mechanische grip, de balans van de auto wordt dan weer boven de 100 km/u beïnvloed door opwaartse en neerwaartse drukverschillen in de aero (voor en achter worden verschillend beïnvloed) - wij hadden een 56%-44% gewichtsverdeling op de auto, en dan werd het ding achter erg licht in hogesnelheidsbochten (bijv. Pouhon/Blanchimont op Spa), en moest je je snelheid drukken - oplossing is wat meer downforce (of: geen upforce) door splitter, canards, vleugel achter. Echter, dat drukt je maximaal haalbare snelheid were, en kun je meenemen bij je berekening in a. Wij hadden geluk - de overbrenging zonder vleugel was te kort, en met vleugel precies goed....
c. Heb je een oliedrukmeter/olietemperatuurmeter? Zou een van mijn prioriteiten zijn.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 03 nov 2015, 17:32

Dat betekent dus dat je je ABS moeilijk weer kunt herstellen? (ontbreken van DSC module?)

Het brengt nu al moeilijkheden met zich mee zo te zien. Laat staan op een (deels) natte baan.

Vanreijmersdal

Bericht door Vanreijmersdal » 03 nov 2015, 18:09

Als de DSC knop, volgens mij is de ESP bij BMW, invloed geeft op het ABS dan wel.
Helaas is de knop meegegaan met de verkoop van het interieur.
Maar ik zag bij Offenga dat ze ook kleinere varianten hebben. Het lijkt dat deze wel de zelfde stekkers hebben
Afbeelding

Deze kost ook niet de wereld en dan zou ik dat probleem op kunnen lossen.

Adwo

Bericht door Adwo » 03 nov 2015, 19:30

Met INPA kun je de foutcodes uitlezen en kijken of het verwijderen van de DSC knop gevolgen heeft..

Groet,

Adwo

Reind

Bericht door Reind » 04 nov 2015, 12:13

Als bij een E36 het ABS lampje brand is het foute boel en blokkeert de boel heel snel, heeft overigens niets met de klauwen te maken. Bij mij op het dashboard zie je het lampje ook aangaan nadat ik achterstevoren word gebeukt.

Ik zou het herstellen van de ABS echt op prio nummer 1 zetten. Je brengt er andere mee in gevaar aangezien je remmen niet naar behoren functioneren. Ik heb het voor mijn neus zien gebeuren dat een BMW met falende ABS een andere auto uitschakelt.

Plaats reactie