BMW F30 328i M-sport 'Individual'
-
OnlineMParallel
- Auto: BMW
Re: BMW F30 328i M-sport 'Individual'
Je hele gearing maakt ook een boel uit.
Welke voodoo wizard chipt een auto van 245 naar 300pk?! Laat BMW zoveel op de plank liggen?
En wat Macboy zegt. Al is het enigzins appels en peren vergelijken in dit turbo cheat tijdperk.
Welke voodoo wizard chipt een auto van 245 naar 300pk?! Laat BMW zoveel op de plank liggen?
En wat Macboy zegt. Al is het enigzins appels en peren vergelijken in dit turbo cheat tijdperk.
- Knot
Tsja, een 320i chip je +76pk en +150nm als je dat zou willen, zoveel laat BMW inderdaad liggen, marketing verhaal.
- FreudeamFahren
Lees je een beetje Duits? Volgens deze beste man is het meer dan een beetje marketing en is er veel meer verschil tussen instap en top motoren dan alleen een beetje software...
http://motorblock.at/stalzamt-die-wahrh ... otorentod/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://motorblock.at/stalzamt-die-wahrh ... otorentod/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineMParallel
Nou ik zou zeggen: beter!Knot schreef:Tsja, een 320i chip je +76pk en +150nm als je dat zou willen, zoveel laat BMW inderdaad liggen, marketing verhaal.
Zou willen dat ik met zo'n simpele aanpassing zoveel meer erbij kreeg.
- Knot
Tuurlijk slijt het harder (even vlug doorgenomen het verhaal), maar net als vergelijk met roken, chippen kan prima vanaf ingereden (5000km) en voor de ton weer eraf halen en verkopen. Als je m dan netjes behandelt zie ik weinig problemen. Zo'n auto kan iemand beter kopen dan een die een ton lang koud getrapt is.
Verder zijn er op de 320i en de 328i toch vrij veel identieke delen behalve zuigers en spruitstukken. Dus een 320i zou iets harder slijten als je m op 245pk zet maar doet niet veel onder technisch voor het standaard vermogen van zijn grotere broer (zelfde kop, zelfde turbo).
Ook een 328i zit nog marge in maar je ziet ook dat ze daar niet +76pk en +150nm doen, er is al meer uit gehaald. De verhalen van de 328i met 400pk kennen we natuurlijk allemaal, gewoon kapotgedraaid omdat men te ver is gegaan, er zijn grenzen!
Verder zijn er op de 320i en de 328i toch vrij veel identieke delen behalve zuigers en spruitstukken. Dus een 320i zou iets harder slijten als je m op 245pk zet maar doet niet veel onder technisch voor het standaard vermogen van zijn grotere broer (zelfde kop, zelfde turbo).
Ook een 328i zit nog marge in maar je ziet ook dat ze daar niet +76pk en +150nm doen, er is al meer uit gehaald. De verhalen van de 328i met 400pk kennen we natuurlijk allemaal, gewoon kapotgedraaid omdat men te ver is gegaan, er zijn grenzen!
- GTRene
als je de motor niet te veel belast en bv niet hoger tuned in rpm (dus niet bv van 7k/rpm naar 8k/rpm gaat en gebruikt) laat komen kan dat ook wat schelen qua slijtage.
- Reind
Bijna alle auto's met turbo's die ik gehad heb zijn gechipt. Sommige zelfs heel flink. Een 330d e46 bijv. die bijna 300pk/600Nm deed. Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit een probleem gehad. En ik rij altijd 50K tot 60K per jaar.
En ik rij bovengemiddeld hard met auto's.
En ik rij bovengemiddeld hard met auto's.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Mijn 745i uit 1984 ging van 252 pk naar 300 pk met een andere ECU. De computer regelde de turbodruk af op 0.4 bar, die begrenzer ging er uit en dan zat er 0.7 bar druk op de ketel. En dat was doordat de veer van de wategate maar 0.7 bar tegenhield. Bij nieuwere turbomotoren is het alleen maar simpeler. De 114i gaat ook van 102 pk naar 220 pkMParallel schreef: Welke voodoo wizard chipt een auto van 245 naar 300pk?! Laat BMW zoveel op de plank liggen?
- Tristan
260pk lijkt wel te kunnen ja. Onze 130i loopt ongeveer net zo snel naar de 250.EvdP schreef:Het zijn niet alleen pk's maar ook een stukje beleving natuurlijk. Mijn 528i loopt ook redlijk door, maar daar kom je pas achter als je in een wat slomere auto gaat rijden. Ik vind hem niet verschrikkelijk snel, maar als ik in de Kia Sportage van mijn vriendin rij dan is hij echt niet traag.
Er was toch een Amerikaans blad wat bij de intructie van de 328i hem op de rollenbak heeft gezet? Dacht dat er ooit een filmpje op Autoblog had gestaan.
Edit:
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... p?t=646824" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze
-
OnlineMParallel
Nondej...dat is meer dan een verdubbeling.EvdP schreef:Mijn 745i uit 1984 ging van 252 pk naar 300 pk met een andere ECU. De computer regelde de turbodruk af op 0.4 bar, die begrenzer ging er uit en dan zat er 0.7 bar druk op de ketel. En dat was doordat de veer van de wategate maar 0.7 bar tegenhield. Bij nieuwere turbomotoren is het alleen maar simpeler. De 114i gaat ook van 102 pk naar 220 pkMParallel schreef: Welke voodoo wizard chipt een auto van 245 naar 300pk?! Laat BMW zoveel op de plank liggen?
- GTRene
van die 114i idd, best een mooi vermogen zo en een heel andere auto bij het in en uit rijden van de tuner garage 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Harder slijten, het zal wel.
Ik heb al een aantal gechipte auto's gehad maar maar eentje waar ik veel km's opgedraaid heb. Dat was een SEAT Alhambra 1.8T met 150 pk. Door JD getuned naar ongeveer 200pk. Ik heb deze auto, getuned, van 0km t/m 185kkm gereden in 3,5jaar. Deze auto stond ook nog eens op 18" wielen met afwijkende ET, lekker naar buiten (geen extra lagers oid erdoor gedraaid). Ik heb helemaal niets met deze auto gehad, buiten regulier onderhoud. Voorbanden gingen wel rap maar verder? Was een zware auto en door m'n werk reed ik vaak op achteraf weggetjes. Veel remmen, schakelen/koppelen, hobbels, maar ook veel stoppen en starten. Woon-werk was veel snelweg en daar reed ik ook redelijk door.
Volgens mij valt het best wel mee met dat chippen. Je draait niet continue max toeren en max top. En als je er geen dikke tandemasser achter hebt liggen de hele dag denk ik dat het heel lang heel blijft. Dan haal je vast (bijvoorbeeld) de 2,5ton wel en dan kan er bij een ongechipte ook het 1 en ander (of hetzelfde) stuk gaan.
Bij m'n huidige auto kan ik de pk's en nm's aflezen (F series BMW). Dat zal niet heel nauwkeurig zijn maar geeft wel een beeld van wat de auto vraagt van de motor. Dat valt erg mee vind ik. Als je normaal rijdt liggen die metertjes nooit helemaal rechts uit de kaart
En pas na 5k chippen en voor een ton er weer af halen? Zie ik het nut ook niet van in?
Ik heb al een aantal gechipte auto's gehad maar maar eentje waar ik veel km's opgedraaid heb. Dat was een SEAT Alhambra 1.8T met 150 pk. Door JD getuned naar ongeveer 200pk. Ik heb deze auto, getuned, van 0km t/m 185kkm gereden in 3,5jaar. Deze auto stond ook nog eens op 18" wielen met afwijkende ET, lekker naar buiten (geen extra lagers oid erdoor gedraaid). Ik heb helemaal niets met deze auto gehad, buiten regulier onderhoud. Voorbanden gingen wel rap maar verder? Was een zware auto en door m'n werk reed ik vaak op achteraf weggetjes. Veel remmen, schakelen/koppelen, hobbels, maar ook veel stoppen en starten. Woon-werk was veel snelweg en daar reed ik ook redelijk door.
Volgens mij valt het best wel mee met dat chippen. Je draait niet continue max toeren en max top. En als je er geen dikke tandemasser achter hebt liggen de hele dag denk ik dat het heel lang heel blijft. Dan haal je vast (bijvoorbeeld) de 2,5ton wel en dan kan er bij een ongechipte ook het 1 en ander (of hetzelfde) stuk gaan.
Bij m'n huidige auto kan ik de pk's en nm's aflezen (F series BMW). Dat zal niet heel nauwkeurig zijn maar geeft wel een beeld van wat de auto vraagt van de motor. Dat valt erg mee vind ik. Als je normaal rijdt liggen die metertjes nooit helemaal rechts uit de kaart

En pas na 5k chippen en voor een ton er weer af halen? Zie ik het nut ook niet van in?
-
- Auto: M3P, 130i
Re: BMW F30 328i M-sport 'Individual' Mondstein/Cohiba
Even het topic weer opfrissen met plaatjes. Prachtige kar man!Tristan schreef:Eerste 10.000 km zit erop:
Pluspunten:
- veel stiller dan een 320d
- veel sneller dan 320d
- combi M-adaptive onderstel met Eibach is nog steeds top. Zeer comfortabel en strak in Sport+
- Individual interieur, blijft heerlijk om 's morgens en 's avonds in een ruimte vol met leer te stappen. Interieur voelt als klasse 6-serie aan. Meerprijs absoluut waard.
Minpunten:
- motorgeluid, klinkt iets te braaf dus t.z.t. kijken voor andere einddemper.
- koppel onderin. Mis beetje de kracht van een diesel onderin. Voor mooie zou 100Nm erbij lekker zijn.
- velgen. GF heeft de eerste kleine stoeprandschade er al op gezet. Velgen zijn hier erg gevoelig voor. Maar wordt over een paar weken weer herstelt.
Hier nog wat foto's toen de velgen net gemonteerd waren:

- Knot
Dit is de rijhoogte ook met de eibach pro kit?
En die 100nm.... zie mijn link he... de bak kan tot 450nm goed hebben.
En die 100nm.... zie mijn link he... de bak kan tot 450nm goed hebben.
- Knot
Eerst even inrijden toch? Ik chip nieuwe auto's altijd pas na 5000km dan heb je ook een goede ervaring hoe het zonder was en ze zijn goed ingelopen. Ton is relatief, bedoel voordat je hem verkoopt weer eraf halen, tenzij verkoop aan een bekende/DF'er die het ook wil natuurlijk.Arthur schreef:En pas na 5k chippen en voor een ton er weer af halen? Zie ik het nut ook niet van in?
- Tristan
Idd icm M-adaptive.Knot schreef:Dit is de rijhoogte ook met de eibach pro kit?
- Knot
Was die Schäden betrifft, treten diese erst einige Zeit nach dem Tuning auf. In der Regel kommt es nach 50.000 bis 80.000 km zu Problemen. Viele besitzen das Fahrzeug dann schon gar nicht mehr und der Nachbesitzer weiß oftmals gar nichts von seinem Glück. Und dann wird bei vielen Schäden erst einmal in die Werkstatt gefahren und die tauschen dann eben einfach aus. Dass die Ursache im Chip liegen könnte, darauf kommen viele nicht – der Tuner hat ja gesagt, es macht nichts aus.FreudeamFahren schreef:Lees je een beetje Duits? Volgens deze beste man is het meer dan een beetje marketing en is er veel meer verschil tussen instap en top motoren dan alleen een beetje software...
- Arthur
- Auto: Nr.51
Open deur wat mij betreft.
Wat gaat er stuk en is het tunen gerelateerd? Dat weet je toch niet want je weet niet hoe de auto zich gehouden had zonder tuning.
Ik heb ook maar 1 langdurige ervaring met tuning maar wel een goede.
Het zal allemaal vast wel wat eerder slijten of kapot gaan maar na 50-80kkm vraag ik mij af. Maar goed, ik ben de expert niet.
Wat gaat er stuk en is het tunen gerelateerd? Dat weet je toch niet want je weet niet hoe de auto zich gehouden had zonder tuning.
Ik heb ook maar 1 langdurige ervaring met tuning maar wel een goede.
Het zal allemaal vast wel wat eerder slijten of kapot gaan maar na 50-80kkm vraag ik mij af. Maar goed, ik ben de expert niet.