romo schreef:Net retour uurtje stoeien Cayman S
Exterieur; fantastische lijnen, het uni rood is Porker Porno, de satijnen grijze 20" maken het plaatje echt af, de gele remklauwen met PCCB zijn misschien wel over the top.
Interieur; mooie klokken, de sportkuipen zitten in eerste instantie goed, lekker strak, het stuur iets dunner dan een M stuur maar niet te dun, de middenconsole wat hoog, mede uiteraard door de sportieve diepe zit.
Rijden; PDK eerst in auto-mode, maar dat duurde nog geen 500m, verveelt erg snel IMO, dus naar de paddles, dat geeft een stuk meer beleving, maar het blijft erg klinisch, de bak heeft een tik bedenktijd nodig, niet storend overigens.
De motor is behoorlijk aanwezig qua geluid, juist ook bij rustig rijden, helemaal als je flink gaat trappen, wat echt nodig is om de vaart er in te houden, hangt heerlijk direct aan het gas zoals het een echte atmo betaamt, onderuit is het duidelijk dat er geen grunt is, leven in de brouwerij komt er pas boven de 4K RPM, het zal niet voor niets zijn dat de 4 in te toerenteller precies op 12 uur staat

De sportauspuff (optie a €2300,--) voegt echt niets toe, die kan direct geschrapt worden, sterker de normale auspuff klinkt het beste.
Demping; de auto is niet storend hard, alleen op korte oneffenheden wordt ie stoterig, de achterzijde vind ik zachter dan de JRZ RS 1, mn bij korte stevige doordraaiers met het gas d`r op, voel je dat ie achter de kont wegdrukt, dat doet mijn kar echt strakker.
Sturen; komt neutraal over, maar ik vind er niet veel gevoel in zitten, ik had ook meer levendigheid/response verwacht (maar dat kan geheel aan mijn eigen perceptie liggen), ook omdat deze auto veel lichter is. Het stuurt lichter dan de 1M (die nog hydraulisch is) het kart achtige, wat je zou verwachten mis ik dan toch best wel, ook dit kan aan mijn eigen , te hoge(?) verwachtingspatroon liggen.
Remmen; direct bij de les, de keramische remmerij staat optisch erg dik, maar voor straat gebruik wellicht over the top, meer geschikt voor het circuit. Het maximum heb ik gelukkig niet hoeven te testen, indruk is goed en solide.
Na een uurtje rijden een redelijke indruk verkregen, maar ook een zere rug, de kuipen hebben een zeer adequate zijdelingse steun, maar volstrekt te weinig lumbaal steun, je zit er in met een doorgezakte rug (!!) dat is IMHO een ergonomische misser, de kuipen zijn zeer te ontraden zeker als je meer en langer met deze auto wil gaan rijden.
Conclusie; hoe deze auto nu te plaatsen?
Het is een Porker, het is een sportkar, dus rauwer, directer, meer lawaai en compromislozer...............en dat is wat ie is. Ik had een licht ander verwachtingspatroon, maar het is en blijft een sportkar en daarin stelt ie nagenoeg niet teleur.
Kan je dagelijks met zo`n kar rijden? Dat blijft een lastige vraag, langdurige ritten zullen lawaai technisch snel vermoeiend danwel storend worden, korte ritten zal beter gaan.
Plaatsen we het tegen over een ///M, dan is direct duidelijk dat de Porker compromisloos voor sportiviteit kiest, in beleving, in geluid, in zit positie, het sturen vind ik minder goed dan verwacht. Een ///M is echt het compromis tussen enerzijds sportiviteit en anderzijds comfort. Het zijn echte ///Meesters in dat concept.
Ik krijg heel sterk het gevoel dat de Cayman S een auto is die je in het weekend uit de garage haalt, een paar uurtjes lekker rond boendert en vervolgens hem weer wegzet, tot de volgende gelegenheid.
De ///M pak je rustig elke dag, dat maakt niet s uit............waar leidt dit alles toe;
Ik moet gewoon 2 auto`s hebben, 1 voor door de week, en een Cayman om mee los te gaan voor korte intense momenten, wel met een handbak, de PDK is te goed, te klinisch en daardoor te weinig beleving ( ik had nooit gedacht dit te zullen schrijven, maar ik moet mijn mening 100% herzien vwb PDK-DCT, een handbak hoort bij ultieme sportiviteit, dat straalt die Porker uit, zo beleef je hem en het ontbreken van een handbak doet dat sportieve karakter geweld aan)
Zo even wat eerste indrukken, wellicht kom ik er nog even op terug als alles een beetje nedergedaald is
Autogespot was er ook bij, dat scheelt weer plaatjes plaatsen

;
http://www.autogespot.nl/porsche-cayman ... 10/26#img1" onclick="window.open(this.href);return false;