M54B30 BMW, weinig vermogen onderin.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
KevinK

M54B30 BMW, weinig vermogen onderin.

Bericht door KevinK » 17 okt 2015, 00:50

Beetje ten einde raad. Maar brainstormen kan altijd helpen.

Na mijn vorige E46 330i afgeschreven te hebben op de Ring, een tijdje wat anders gereden. Maar je leert pas iets waarderen als je het mist. Dus de boel verkocht en een andere E46 330 gekocht.

Vanaf dag 1 al het idee hangt minder aan het gas als de ouwe. Maarja, hoe reed dat ook alweer? We zijn anderhalf jaar verder.

De huidige dan. Constant foutcodes op 4 lambdasondes. Slecht lopen met koude start, lijkt op 4 of 5 cilinders. Altijd druk om andere hun auto's te repareren. Prioriteiten stellen. Tijd voor jezelf maken en we duwen de auto naar binnen.

Ondertussen gedaan:

Onderhoud.
6 bougies.
6 bobines.
Oud eigenaar zou de vanos hebben gereviseerd. Alles nieuw besteld want ratelde wel. Nooit wat aan gedaan. Alles nieuw er tegenaan
In en uitlaat nokkenas sensoren.
Valse lucht gevonden en verholpen.
Disa klep stond op afbreken, klep eruit gehaald. Volgens horen zeggen zou dit geen invloed hebben.
Uitlaatspruitstukken gedemonteerd en gecontroleerd op dichtheid. Leek in orde.
Lambdasondes voor de kat wisselde niet netjes, raar beeld en gaven 0,0V af bij het rijden, deze ook vervangen voor nieuwe exemplaren.

Motorlampje is nu uit. Maar ook pas 50 km gereden met de nieuwe sensoren. Dus denk dat ik het lampje wel weer verwachten mag, omdat ik hem nog steeds zo lui onderin vind. In mijn belevenis was de oude sneller.

Voorbeeld 50 in ze 4, 1500 toeren ongeveer, gas onderin. Er gebeurd compleet niks. Ik erger me kapot.

Zeker ook nadat ik al een hoop geld heb geïnvesteerd om de complete voorwielophanging, en alle rubbers in de achteras heb vervangen, plus ook nog wel een paar avonden druk ben geweest met het uitgescheurde subframe te verstevigen en dicht lassen.

Ik wil nu gewoon een goed rijdende auto. Aankomende week de rookmachine erop, op zoek of er nog ergens valse lucht is. En toch de twijfel aan de spruitstukken waar de katalysatoren in zitten.

Iemand enig idee waar nog meer op te letten? Of iemand die de M54B30 kent en mee wilt rijden?

Niels
Auto: Prius+

Re: M54B30 BMW, weinig vermogen onderin.

Bericht door Niels » 17 okt 2015, 11:00

Vervelend na al die moeite. Ik heb de 2.5 gehad met automaat dus dat is lastig vergelijken maar wel enige ervaring met storinkjes e.d. Mijn ervaring is dat de motor erg snel een motor storing aangeeft bij lucht lekkage in het vacuüm traject. Ik had een kleine scheurtje in de lucht leiding naar de carterventilatie en dan geeft ie op de lambda meteen een afwijking.

Ik denk in jouw geval toch richting de Vanos. Werkt het wel goed? Wordt het goed aangestuurd? Staat de nokkenas timing wel correct? Etc. Ik ben zelf nog nooit met de Vanos bezig geweest dus ik weet niet of alles heel gemakkelijk en straight forward is of dat je nog een hoop details verkeerd kunt doen.

KevinK

Bericht door KevinK » 17 okt 2015, 14:28

Vanos is dus compleet gereviseerd. Recht toe, recht aan werk. Plus over mijn schouder keek iemand mee die der al tientallen heeft gereviseerd. Dit zit goed.

Gelijk toen de timing gecheckt. Er staat een stip op de nokkenaspoelie van de multiriem. Dan staan boven de nokkenassen mooi recht in lijn. Volgens een bevriende monteur die veel ervaring met deze blokken heeft, stond de motor op tijd.

Werd net gebeld door diezelfde man, hij reed me auto de loods uit. Hij zei dat die nu wel netjes aansloeg en gelijk strak liep. Dus dat is al wat. Hij gaat zometeen een rondje rijden. Heb hem verteld dat ik de auto nog steeds lui vind onderin.

Ik hou jullie op de hoogte. Misschien is dit het wel gewoon, en is in mijn beleving de vorige gewoon sneller geweest.

Toch wil ik volgende week de rookmachine erop hebben. Carterventilatiesysteem is vervangen, staat op factuur bij de onderhoudshistorie van de auto.

Jussi

Bericht door Jussi » 17 okt 2015, 14:41

Klinkt misschien stom maar heb je ook de ECU waarden gereset? Ik weet dat BMW's de gaspedaalstand onthouden dus misschien heeft jouw motor zich aangepast om in noodloop te draaien.

Als je zegt dat hij nu al wat beter aanslaat, zou het misschien dat de ECU zich aan het inleren is.

Tim N

Bericht door Tim N » 17 okt 2015, 18:13

Heb je de mogelijkheid om een andere ecu te "lenen" mijn oude E46 met M54B22 was net voor aankoop door mij ook voorzien van een nieuwe ecu om o.a. slecht lopen en noodloop naar wat ik ervan onthouden heb.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 17 okt 2015, 18:33

HJ2

Bericht door HJ2 » 17 okt 2015, 21:55

Hmmmzzzz. Rot lopen met koude motor?

Ook al uitgelezen?
Dus: Koude motor, contact, alle foutcodes resetten en starten maar, dan weer uitlezen en kijken welke codes met koude motor terugkomen...

Ik denk in de richting van een hangende of kapotte klepstoter.

verder die disa toch maar reviseren. Setje kost 80 Euro, en volgens mij wil je juist onderin dat je aanzuigbuis de juiste ' lengte' heeft.

Verder inderdaad de adaptieve waarden resetten!
Post even de resultaten van het uitlezen.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 okt 2015, 22:29

50 in z'n 4 :hmmm:
nah, dat weet ik niet, maar 50 in z'n 3 en gas gaat die M54B30 van mij (Z3) goed weg, trekt ook mooi door de toeren, snel op de 100 ook.

Dennis Huijsman

Bericht door Dennis Huijsman » 18 okt 2015, 20:23

heb toevallig een E46 330i staat voor de handel en ook gekocht met slecht rijdende motor en hele slechte koude start en weinig vermogen.

Boel uitgelezen met een autel uitlees computer en met inpa

hele lijst met foutmeldingen maar zoiezo ook de in en uitlaat nokkenassensor, deze als eerste vervangen.

Toen was het al iets beter, stotterde nog wel eens, dus 6 nieuwe bougies er in, weer iets beter. Bij weinig gas leek die toch heel arm te lopen met soms afslaan als gevolg, zat een scheur in de luchtinlaat leiding. Disa klep rammelde soms ook wat, klep stond ook op breken, deze dus verwijderd maar reed nog steeds niet goed en weinig vermogen onderin.

Toen de disa klep nog vervangen en heb een compleet herboren M54B30 terug, heel sterk onderin en merkbaar meer vermogen, vooral onderin.

Dus ik zou toch die disa klep eens aanpakken.

Origineel bij bmw kost ie ergens rond de 230 euro, vanuit duitsland laten komen voor 130 euro

GTRene

Bericht door GTRene » 18 okt 2015, 20:46

die kende ik niet, moest ff zoeken en idd daar zeggen ze het ook, goede tip lijkt me.

Afbeelding

KevinK

Bericht door KevinK » 19 okt 2015, 19:18

Auto net opgehaald. Startte prima.

Goede tips zie ik voorbij komen. Gaspedaal zal ik resetten. Had het idee dat die wel wat soepeler doorliep. Codes uitgelezen. Zit nu niks in.

Ik had dus begrepen dat de Disa eruit weinig verschil zou maken. Als jullie beweren van wel dan ga ik dit direct aanpakken. Even zoeken waar je zo revisieset bestellen kan.

Mogelijkheid om ECU te wisselen is er niet. De andere 330 die er staat is gesupercharged, en de software in de ECU is herschreven.

Zoals beloofd ik hou jullie op de hoogte als er meer nieuws is

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 19 okt 2015, 23:17

Heb je de mogelijkheid om meetwaarden te controleren tijdens rijden? kijk dan is wat lmm signaal doet.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 okt 2015, 08:45

lmm is idd nog niet voorbij gekomen.
Die willen ook nog wel eens kapot gaan met vermogensverlies tot gevolg.

KevinK

Bericht door KevinK » 20 okt 2015, 12:44

Vergeten te vermeldden, luchtmassameter is uitgewisseld met een exemplaar dat zeker weten goed was. Geen verschil, niet in rijgedrag en ook niet in de meetwaardes. Daarmee dus mijn eigen luchtmassameter uitgesloten.

Vanmorgen naar het werk, wederom een aansprongen motorlampje. Morgenavond de kast er maar weer in.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 okt 2015, 20:00

Brandstoffilter al eens vervangen?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 okt 2015, 12:30

Aan gezien je foutcodes op alle lambda's hebt, kijk eens of je motormanagment in open loop of closed loop staat. Hij moet starten op open en overgaan op closed. Als hij dat niet doet en in open loop blijft dan loopt hij op de nood map, en stelt hij zijn fueltrim niet bij.

Ik weet niet exact hoe het bij een 330i zit maar bij een S54 zit de verwarming van de lambda's op een aparte zekering in de motorruimte (F204 in een aparte vierkante houder) en die wil ook nog wel eens stuk zijn, dan krijg je dezelfde klachten.

Wat alleen raar is is dat je lambda's 0,0V geven, bij een kapotte lambda staat hij meestal vast op 0,45V.

Bij S54 overigens zelf een draadboom issue gehad met de lambda sondes, maar toen ik de boel gefixeerd had en weer aansloot zat de stekker in de computer net niet goed en dan werkt het ook niet. Kan je dus ook nog checken.

KevinK

Bericht door KevinK » 31 dec 2015, 14:27

Nou ik denk dat de oorzaak gevonden is. En het is wel zo netjes om jullie op de hoogte te houden.

Spruitstukken toch vervangen, 1 katalysator begon te rammelen. Direct maar de lambdasensoren na de kat vervangen. Auto reed direct een stuk beter, maar het was het toch niet.

Tot het moment daar was, auto kwam compleet stil te staan. Volgende dag terug, auto op contact en brandstofpomp draaide wel. Toen sloeg de auto ook weer aan.

Toch vertrouwde ik het niet, logisch nagedacht, als ik te weinig brandstof voorin zou krijgen, zou je natuurlijk ook rare lambda storingen kunnen krijgen. Op het moment dat de auto het niet deed, direct uitgelezen. Cilinderoverslag op alle cilinders, brandstofwaardes niet in bereik.

Uiteindelijk besloten een nieuwe brandstofpomp te monteren, een losse pomp overbouwen in de unit. Auto reed direct vele malen beter, en ondertussen al 250 km gereden zonder een brandend motorlampje.

Tip voor diegene die achteraf een Pierburg pomp inbouwen, de meegeleverde slang van pomp naar deksel, zit maar 1 slangklem bij. De originele slang is geribbeld, en borgt zicht daarmee onder de tuit aan de dekselzijde. De nieuwe heeft dit niet. Zet hier een slangklem extra omheen. Na 150 km stond ik wederom stil, omdat de slang was losgesprongen. De pomp voerde dus wel op, maar alles kwam weer direct in de tank terecht in plaats van dat dit naar voren liep.

Ik denk dat het probleem nu definitief verholpen is, mocht het ander worden dan horen jullie het.

GTRene

Bericht door GTRene » 31 dec 2015, 14:59

mooi verslag, hopelijk blijft het daarbij, zo te horen met het spruitstuk en pomp is dat weer lekker fris en was aan vervanging toe gezien de verbetering op beide vlakken, das altijd prettig te vernemen na het vervangen en werk.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 01 jan 2016, 13:02

:thumbup:

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 jan 2016, 16:40

Mooie fix! Was het veel werk?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 jan 2016, 10:50

:thumbup:

sledge
Auto: BMW E46 M3 CABRIO

Bericht door sledge » 12 mei 2020, 17:40

GTRene schreef: 18 okt 2015, 20:46 die kende ik niet, moest ff zoeken en idd daar zeggen ze het ook, goede tip lijkt me.

Afbeelding
aangenaam ik ben sledge

ik zit met een vraag !!

heeft een m3 e46 s54 ook een disa klep en waar zit die dan ??

bij voorbaat dank
sledge

Eric Z

Bericht door Eric Z » 12 mei 2020, 17:59

Lekkere topic kick... En voordat je nog meer mensen gaat bestoken via PM met een snelle google actie had je allang kunnen vinden hoe het zit.

https://www.bimmerforums.com/forum/sho ... disa-valve
Laatst gewijzigd door Eric Z op 12 mei 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

sledge
Auto: BMW E46 M3 CABRIO

Bericht door sledge » 12 mei 2020, 19:54

eric z

even dit , ik heb bimmer gekekeken zoveel keer en op youtube filmpjes erover maar alle M3 motoren die ik dus zag of bekeek zijn totaal anders dan welke ik heb, vandaar dat ik met de gedachte na van jou gelezen te hebben ik dacht die erik die heeft er verstand, maar sorry dat ik je ermee lastig viel !!
mijn motor is namelijk een S54 als je dat wat zegt.

toch bedankt voor je reactie
sledge

Eric Z

Bericht door Eric Z » 12 mei 2020, 20:50

Om mij te pb’en vanwege een post waarbij ik alleen verwijs dat het in een ander topic over een disa klep gaat zie ik de relevantie niet van in.
Daarnaast is dit topic ook niet relevant, inmense topic kick een geen relatie tot jouw s54.

Maar goed als je de moeite had genomen om het linkje aan te klikken dan weet je het antwoord al.
So my question is, is there a disa valve for the m3? I check realoem for reg e46 and found the valve and found a part number that doesn't correlate to a part for the M.
En daarna de eerste reactie
No disa valve for the M3's, there is a very large plenum that the cylinders take their air from.
Graag gedaan hoor :angel:

Plaats reactie