Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MarkS

Re: Waar ligt nu écht het omslagpunt diesel vs. benzine

Bericht door MarkS » 09 okt 2015, 13:35

Jullie hebben een punt dat het samenhangt met wat je zelf gewend bent, je referentie materiaal zeg maar en of je zo "verwend" bent door snellere, luxere, etc auto's dan je niet meer "terug kan". Dat laatste vind ik wel erg extreem en gaat voor mij ook niet op, rij af en toe ook met plezier in een VW Up. Maar op de langere stukken en snelweg e.d. pak ik natuurlijk liever de BMW.

Met betrekking tot de 520i. Ik rij nu bijna 2 jaar (zo'n 70K km) die F10 LCI. De bekende 4 cilinder benzine met 184PK. Ik rij die auto zakelijk maar gebruik hem ook privé. Korte stukjes, langere stukken snelweg in NL en vakanties Zuid Frank en Zuid Spanje. LCI werd toen net geïntroduceerd en wagen heeft bijna alle opties muv dynamisch onderstel. Hele fijne wagen. Dat het geen 6 cilinder is stoort me in het dagelijks gebruik niet, moet wel bekennen dat ik thuis nog keus heb uit twee andere wagens en dat zijn wel 6 cilinders. Maar aantal cil is geen doel op zich voor me.

Ik denk dat een rustige tot gemiddelde rijder met de 520i sowieso geen enkel issue zal hebben. De motor leent zich prima om rustig, ja op koppel ook, te rijden en dan kun je nog heel vlot meekomen. Doortrekken in de toeren is dan ook niet perse nodig. Pas als je echt aan het doorrijden (trappen) bent, dan merk je dat hij snel terugschakelt (in sport) of te lang laag in de toeren blijft (in comfort). Met een hele sportieve rijstijl is dit een blok dat je meestal hoger in de toeren rijdt. Je moet hem dan ook gewoon in sportstand rijden. Hoog in de toeren, dan hoor je hem ook wel wat meer, van binnen. Niet storend maar niet te vergelijken met een 530d 740d (qua koppel) of een 530i etc. (wat loop van de 6c betreft). Een trage auto is het zeer zeker niet en in de sportstand hangt hij ook goed aan het gas. Laten we eerlijk zijn, auto doet 0-100 binnen 7,9s en heeft een top van (ruim) 230kmu. Dat is rapper dan al m'n voorgaande leaseauto's. Ben ooit begonnen met een VW Polo diesel, die deed bijna 20s over dat "sprintje". Veel sneller en ik was zeker een keer m'n rijbewijs kwijt geweest. De automaat is subliem overigens. Handmatig schakelen doe ik bijna nooit. Verbruik ligt bij mij rond de 1:10/11, zuiniger is makkelijk mogelijk maar ja, de rijstijl hè. Op vakantie haal ik makkelijk 1:12/13.

Het blok klinkt (buiten de auto) wat rauw, bijna zoals een diesel, wordt wel snel rustiger na de koude start en van binnen is hij heel stil tenzij je hem continu tot in de toerenbegrenzer jaagt. Heb hiervoor vooral diesel gereden, met een uitstapje naar Volvo V60 2.0T (maar Volvo is niet mijn merk) dus vooral ook BMW en juist de stille rustige loop tov de 20d bevalt erg goed. De nieuwe 190PK variant ken ik nog niet. Hebben ze nu toch ook nog een 520d met 20% bijtelling van? Het koppel dat je in de diesel onderin hebt dat maakt de 20i goed doordat je hem langer kunt doorhalen. Karakter en loop van de motor bevalt me gewoon beter. Enige minpunt vind ik de actieradius tov diesel. Bij dagelijks gebruik gooi ik hem meestal na 500-600km weer vol. Op lange stukken haal je overigens ook 700-800km op een tank, als je dat wil.

Plaats reactie