
Subaru Impreza GT-Turbo
Bouwjaar: 2000
ABS, airbags, elektrische ramen en spiegels en dan houdt het qua luxe wel op..
Km stand: 269.000 maar die is niet relevant meer aangezien zo'n beetje alles is vervangen/geupgrade
Vraagprijs: 7500 euro
Zoek je een Show & Shine Impreza? Stop dan met lezen. Zoek je een zeer snelle (340 pk/420 Nm) en goed aangepakte complete Impreza GTT en boeit het uiterlijk je een stuk minder? Dan is dit wat voor jou.
Ik ben nu op een punt gekomen dat ik dusdanig veel voor mijn werk moet rijden en de Subaru als hobbyauto (te) vaak stilstaat, dat ik liever een wat luxere daily-driver wil gaan rijden. (Voor de geinteresseerden..ik ben erg gecharmeerd van een BMW 130i

Nu ruim 2.5 jaar in bezit, met de eigenaar die de auto 5 jaar voor mij heeft gereden nog goed contact en tevens alle rekeningen van deze periode inzichtelijk. De auto heeft vanaf 15 september weer een nieuwe APK, waarbij er nieuwe schijven en blokken achter zijn gemonteerd.
Qua uiterlijk vallen de zeldzame Chargespeed bodykit en Rota Boost wielen natuurlijk op.
Afgelopen najaar is er een gereviseerde STI semi-closed deck motor ingekomen. Deze motor is fabrieksaf een stuk sterker gebouwd dan de normale motoren d.m.v. gesmede zuigers, sterkere drijfstangen, betere krukas (meer oliekanalen voor betere smering op hogere toerentallen) nokkenassen met meer lift etc.
Deze is geheel nagekeken door Gerrit Stoel (waarschijnlijk de man met de meeste subaru ervaring van Nederland) met de aanpassingen aan de nokkenassen om het geheel werkend te krijgen op de GTT ECU.
De versnellingsbak is rond kerst 2014 open geweest. Er zitten sterkere 3e en 4e tandwielen (daar gaat 90% van de gevallen de zwakkere gtt-bak op stuk) nieuwe lagers en nieuw middendifferentieel in.
Motorisch:
•STI semi-closed onderblok (kleppen geslepen, koppen gevlakt, nieuwe pakkingen en distributieset)
•Silicone intake & intercooler buizen
•STI V7 intercooler (stuk groter dan origineel)
•2008 STI kopbouten
•APS cold air intake
•TD05-18G turbo
•HKS SSQV3 dumpvalve
•Magnecor KV85 bougiekabels
•3 inch Apexi N1 uitlaat (95 db uitlaat, redelijk stil, tot je vol op het gas gaat)
•Bak voorzien van 06/07 WRX tandwielset
Geheel is afgesteld door Mark Verhoeven: 340 pk/420 Nm @ 1,35 bar
Met deze auto rijdt je echt op de klassieke turbomanier. Vanwege de grote turbo heeft hij minimaal 3500 rpm nodig en even een momentje om op adem te komen, maar dan breekt ook echt de hel los en is er weinig wat bij blijft. Het grote verschil t.o.v. de standaard motor & turbo is dat deze dus later op druk komt, maar zijn max. koppel/vermogen tot helemaal bovenin (7500 rpm) veilig kan vasthouden.
Ik had ook voor “praatpk’s” kunnen gaan en hem nog scherper af kunnen laten stellen voor een indrukwekkender getal, maar heb bewust voor een veilige marge en “drivability” gegaan.
Onderstel & remmen:
•Rota Boost 17 inch, 8J i.c.m. goede Goodyear Eagle Asymm. 2 zomerbanden
•STI onderstel
•Powerflex stuurhuisrubbers
•STI swaybar met Whiteline endlinks
•Whiteline subframe lockbolts
•Eibach camberbolts voor
•National Sport gegroefde remschijven voor (3000 km oud)
•Carbone Lorraine RC5+ remblokken (3000 km oud)
•Stalen remleidingen
•RVS rembeugel voor de hoofdremcilinder
•2006 WRX 2-pots achterremmen conversie met nieuwe schijven en blokken.
Interieur:
•QSP suede stuurtje
•Dashboard geflockt
•Prosport olie druk/temp meters, Racimex boostmetertje
•Sparco EVO kuipstoelen op OMP frames.
De originele kuipstoelen heb ik nog staan. Mocht je de Sparco's niks vinden, kan ik de prijs laten zakken en originele stoelen terug plaatsen.
Op deze auto is dus niet bezuinigd, zowel qua onderdelen als de vakmensen die er aan gewerkt hebben (zelf heb ik veel gedaan, maar specialistisch werk uiteraard uitbesteed)
Enige nadeel is het uiterlijk. Dat kon mij minder bekoren omdat het mij om de rijbeleving ging. De centen gingen eigenlijk altijd op aan motorische- of onderstel upgrades, uiterlijk stond voor mij als laatste op het lijstje.
Onderhuids is alles vernieuwd en verbeterd, maar de auto heeft roestvorming aan beide wielkasten, diverse deuken/krassen door kinderen die nog niet zo goed met hun fietsje overweg kunnen en tot overmaat van ramp is er laatst een tak op mijn dak gevallen met als gevolg een flinke buts.
Kijk je daar doorheen, heb je een heerlijke auto om trackdays mee te rijden of bergpassen mee aan te vallen
