Ik zou mijn huidige spaar/aflossingsvrije hypotheek 'doorrollen' met een nieuwe lage rente naar de nieuwe hypotheek en het deel dat je bijleent voor de nieuwe woning (ik ga er vanuit dat je een duurder huis koopt dan je huidige woning) doe je annuïtair. De oude hypotheek helemaal aflossen een volledig annuïtair gaan zou ik niet doen, omdat de renteaftrek op een bestaande spaar/afslossingsvrije hypotheek het meest voordelig is.ErikS schreef:Ik ga binnenkort ook weer voor 'n hypotheek waarschijnlijk.
(tweekapper incl garage etc.Nieuwbouw 2016)
Wat zouden jullie nou doen? Heb 'n Spaarhypotheek met 4,7% rente, die voor 'n groot gedeelte aflossingsvrij is. Nu is mijn doel toch wel om af te lossen, maar dan wel op mijn manier, en mijn tijd. Nu kan ik natuurlijk mijn volledige hypotheek overnieuw doen, wat qua rente veel beter gaat uitvallen. Ik kan ook lekker mijn spaarhypotheek behouden, want ik ontvang ook 4,7% rente over het afgeloste gedeelte...... (rente op rente gaat hard!)
Rentevaste periode voor mijn huidige is nog 5 jaar. Ik verwacht niet dat de rentestanden over 5 jaar boven die 4,7 uitkomen, maar ik kan dat natuurlijk nu afdekken met een hele lage rente + hogere aflossing, voor langere periode.......
Ik vind je gedachte "ik betaal 4,7% rente maar ik ontvang ook 4,7% rente op het gespaarde gedeelte, dus dat tikt lekker aan" wel grappig maar die vlieger gaat helaas niet helemaal op. Even een korte illustratie (uit mijn hoofd, dus klopt rekenkundig niet 100%):
Op €100k hypotheek betaal je €4.700 rente per jaar, bij een aftrek van 52% is dat zo een €2.300 euro netto.
Voordat je dat aan rente ontvangt op jaarbasis op je spaargedeelte moet je dus al meer dan 50k (de helft van de hele hypotheeksom) gespaard hebben.
Aangezien je zelf aangeeft dat je een groot gedeelte aflossingsvrij hebt en je volgens mij nog redelijk jong bent ga ik ervanuit dat het spaarsaldo dat je nu hebt staan minder dan de helft is van je hele hypotheeksom, dus het loont om om te sluiten naar een lagere rente.
Is je inkomen lager en zit je in de 42% schijf, dan moet je nóg meer gespaard hebben.
Wel is het zo dat een lagere rente op een spaarhypotheek minder effect heeft dan bij een aflossingvrije op annuïteiten hypotheek.