[E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
E36 M3 3.0
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2015, 09:54
Locatie: Rotterdam

[E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door E36 M3 3.0 » 13 sep 2015, 11:34

Goedendag,

Onlangs heb ik een BMW E46 M3 aangeschaft. In de historie is terug te vinden dat de auto de terugroepactie gehad heeft voor de lagerschalen en oliepomp. Deze actie is uitgevoerd bij de Beier BMW dealer.

Nu vroeg ik mij af of deze lagerschalen alsnog preventief vervangen moeten worden als de auto inmiddels weer de nodige kilometers (150dkm) gemaakt heeft. Of is het zo dat als de "nieuwe" type lagerschalen gemonteerd zijn, deze het bij normaal gebruik lang/bijna onbeperkt volhouden?

Zelf ben ik een zeer rustige chauffeur (vrijwel nooit boven de 5000 rpm), dus de lagers hebben het niet zwaar. De vorige (2e) eigenaar heeft er voornamelijk snelweg kilometers mee gereden en altijd om de 25.000 km olie ververst.

Kan je horen aan de motor of de lagers versleten zijn? En moeten dus de nieuw type lagers alsnog vervangen worden? Ik heb al gezocht met de zoekfunctie, kwam veel tegen over lagerschalen maar deze specifieke vraag niet :)?!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Niels » 13 sep 2015, 11:51

"in principe" wordt toch wel 100dkm aangehouden als vervangingstermijn maar het is maar net wat je zelf een goed gevoel geeft denk ik. Of het echt nodig is is lastig te zeggen. Wel is 25000km voor een olie verversingstermijn wat lang imho. Het beste is er bij de helft wel vanaf. Zelf hou ik 10000km aan of 2 jaar (aangezien ik vorig jaar 1000km heb gereden en dit jaar 0 met de S54...)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Bert ///M3 » 13 sep 2015, 12:28

Bij die BMW terugroepactie zijn de lagers niet echt gewijzigd en ze slijten in principe gewoon net als voorheen. Je kan wel hardere lagers van BMW krijgen (Uit de P54 race motor) maar het probleem word dan verlegd naar de krukas.

De crux bij die terugroepactie is dat er andere drijfstangen in gekomen zijn met andere bouten. Die motoren ploften omdat de drijfstangbouten te veel rek hadden en afbraken. Niet zozeer omdat de lagers hard sleten.

Zelf heb ik S54 motoren gezien waarbij de lagers finaal aan gort waren met minder als 100K op de teller maar het hangt heel erg van het gebruik af.

E36 M3 3.0
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2015, 09:54
Locatie: Rotterdam

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door E36 M3 3.0 » 13 sep 2015, 12:37

Bert ///M3 schreef: Zelf heb ik S54 motoren gezien waarbij de lagers finaal aan gort waren met minder als 100K op de teller maar het hangt heel erg van het gebruik af.
Wat ik ooit gelezen heb is: Het probleem is dat de motor zo veel toeren kan maken waardoor de lagers (extra) hard slijten? Als je niet vaak in dit toerengebied rijdt, is de kans op falende lagerschalen kleiner? Ook is de oliesoort (TWS 10w60) en viscositeit van groot belang bij de S54. Ik heb namelijk ook al gehoord dat er S54 (en S50) blokken zijn die 250.000+ rijden met de originele lagers en VANOS :S

Kan je de lagers horen als ze versleten zijn, of is het dan al te laat?

Zal deze week Bas Roos eens een belletje geven. Kijken of hij advies heeft.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door FreudeamFahren » 13 sep 2015, 12:44

Lagers gehoord = wisselen te laat. Kruktappen zijn dan al ovaal. Ik zou ze wisselen voor peace of mind. Let bij Bas Roos op wat hij voor olie gebruikt. Offerte die ik kreeg was niet met TWS olie. Mede daarom voor Vlasblom gekozen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Mark 320iS » 13 sep 2015, 14:19

Ik heb ze bij die van laten vervangen deze zomer bij een kilometerstand van 130k. De Terugroepactie werd bij die van mij rond de 40k uitgevoerd. Mijn lagerschaaltjes zagen er nog netjes uit, maar slijtage was wel zichtbaar. Volgens Bas Roos was ik mooi op tijd.

Ik zou het dus zeker laten doen bij jouw auto, maar achteraf weet je pas of het nodig was. "Beter safe than sorry."

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Mark 320iS » 13 sep 2015, 14:20

FreudeamFahren schreef:Lagers gehoord = wisselen te laat. Kruktappen zijn dan al ovaal. Ik zou ze wisselen voor peace of mind. Let bij Bas Roos op wat hij voor olie gebruikt. Offerte die ik kreeg was niet met TWS olie. Mede daarom voor Vlasblom gekozen.
Bas gebruikt standaard altijd TWS, bij mij ook.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door FreudeamFahren » 13 sep 2015, 14:55

Offerte die ik kreeg was geen TWS. Viel mij op, geen idee wat gebruikelijk is bij hem.

E36 M3 3.0
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2015, 09:54
Locatie: Rotterdam

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door E36 M3 3.0 » 13 sep 2015, 19:48

Moet er veel weggehaald worden om de carter te kunnen verwijderden en de lagerschalen te wisselen?

De materiaalkosten vallen namelijk erg mee, maar de reparatie is toch best duur!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door e30touring1990 » 13 sep 2015, 21:48

Mijn s54 heeft maar 90k gelopen maar heb toch preventief (zelf) de lagers vervangen, lichte slijtage was zichtbaar maar niets schokkends imo. Bij mij was het blok uit de auto en dan vind ik het een no-brainer en is het qua werkzaamheden zo gepiept. Wat je precies los moet halen als het blok in de auto zit durf ik 123 niet te zeggen, heb een tijdje geleden wel een heel erg uitgebreide (amerikaanse) DIY gevonden van ook een e46 m3 waarbij het blok in de auto zat.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2015, 08:43

Het is wel even werk met het blok in de auto maar wel te doen. E46 werkt haast hetzelfde als een E36.

Je moet een soort brug hebben om je motor te ondersteunen. Daarna moet het subframe los, dus stuurhuis ook enz. Stuurbekrachtigingspomp moet er af. Carterpan los, oliepomp er af en dan kan je er bij.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door bm-dub » 15 sep 2015, 13:07

E36 M3 3.0 schreef:Goedendag,

Onlangs heb ik een BMW E46 M3 aangeschaft. In de historie is terug te vinden dat de auto de terugroepactie gehad heeft voor de lagerschalen en oliepomp. Deze actie is uitgevoerd bij de Beier BMW dealer.

Nu vroeg ik mij af of deze lagerschalen alsnog preventief vervangen moeten worden als de auto inmiddels weer de nodige kilometers (150dkm) gemaakt heeft. Of is het zo dat als de "nieuwe" type lagerschalen gemonteerd zijn, deze het bij normaal gebruik lang/bijna onbeperkt volhouden?

Zelf ben ik een zeer rustige chauffeur (vrijwel nooit boven de 5000 rpm), dus de lagers hebben het niet zwaar. De vorige (2e) eigenaar heeft er voornamelijk snelweg kilometers mee gereden en altijd om de 25.000 km olie ververst.

Kan je horen aan de motor of de lagers versleten zijn? En moeten dus de nieuw type lagers alsnog vervangen worden? Ik heb al gezocht met de zoekfunctie, kwam veel tegen over lagerschalen maar deze specifieke vraag niet :)?!
Gewoon doen, zo duur is het niet en het is lastig om te speculeren hoe de vorige eigenaren ermee om zijn gegaan. Koopman Racing in Winkel heeft ook veel kennis over (race) BMW's.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Vlokmans » 15 sep 2015, 16:09

Doe het in combi met nog wat zaken: olie en filters moeten er sowieso weer in. Verse carterpanpakking, nog wat onderstelrubbers. Wordt het niet goedkoper van, maar dan doe je het wel goed.

Vraag vooral meerdere offertes op, en vergeet SPBA niet. Je komt uit Rotterdam toch? Is relatief in de buurt dan.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door markm » 17 sep 2015, 08:12

Gewoon laten vervangen.
Het is ff een investering, maar dan rijd je wel met een gerust hart rond.
Als die plof zegt, kun je een andere motor gaan zoeken en deze alsnog bij de nieuwe motor laten vervangen omdat je er niks vanaf weet.
Dus gewoon laten vervangen.

Bas Roos, gebruikt altijd 10-w-60 alleen voor de e36 vraagt die of je 60 of 40 wilt, maar hij zelf raad altijd 10-w-60 aan

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door FreudeamFahren » 17 sep 2015, 08:19

De ene 10w60 is de andere niet. Verder geen kwaad woord over hem. Ik zeg alleen wat mij opviel bij een offerte: geen TWS. Er werd daarbij niets aan mij gevraagd. Voor de duidelijkheid. Mijn vraag was: wat kosten nieuwe lagerschalen in een S50B32? Zijn antwoord: schalen & bouten bedrag x, arbeid bedrag y, olie 10w40 bedrag z. Dus géén TWS. Plus natuurlijk filter, carterpakking, klein materiaal, carterpan reinigen e.d.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2015, 11:10

Castrol TWS is ook helemaal niet de voorgeschreven olie voor een S50B32, 5W40 of 10W40 is gewoon correct.

Ik denk zelfs dat je net zo goed iets als Motul 300V 5W40 gebruiken kan in een S50B32 voor straatgebruik als 10W60.

Dus logisch dat hij dat vermeld, als je er TWS in wil hebben moet je dat gewoon aangeven, volgens mij rijden de circuit auto's van Bas namelijk wel op TWS.

In de startpost gaat het over een S54 en daar moet vanzelfsprekend wel 10W60 in.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door FreudeamFahren » 17 sep 2015, 13:03

Voor matige communicatie zijn twee partijen nodig: daar heb je helemaal gelijk in.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Erik K. » 17 sep 2015, 13:13

Naar mijn idee is de 10W60 TWS olie zeker niet verkeerd voor de S50B32
Ik heb er jaren mee gereden. Olietemp + verbruik altijd prima in orde.
Vorig jaar drijfstanglagerschalen bij ruim 150000km vervangen en bekeken.
Die kwamen er werkelijk als nieuw uit.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door FreudeamFahren » 17 sep 2015, 13:21

Het halve internet is er over vol geschreven. Belangrijkste aanleiding waarom het voor een S14, S38 en de eerste S50s niet voorgeschreven is, is dat het toen nog niet bestond aldus de geleerden. BP nam Castrol over in '99 en ontwikkelde daarna TWS obv wat eigenlijk de "voorganger" is: Formula R Synthetic.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Tristan » 17 sep 2015, 13:25

Beetje offtopic maar ik gebruik geen TWS meer maar Mobile 1 10W60 Extended life. Deze is ontwikkeld voor wat oudere motoren en/of hogere km-standen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Bert ///M3 » 17 sep 2015, 13:32

Nee, maar aan de andere kant zijn er tegenwoordig ook oliesoorten genoeg welke gewoon prima presteren in de juiste viscositeit. Dus als je van daar uit redeneert dan is het helemaal niet logisch om 10W60 in een S50 te mikken voor een daily driver.

Moet daarbij wel zeggen dat er in mijn M3 gewoon TWS 10W60 zit omdat mijn garage dat er al sinds jaar en dag in gooit. Ze lopen er niet op stuk maar 10W60 in an sich niet nodig.

Ze schijnen er in elk geval wel iets stiller op te lopen op de xW40 grades.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: [E46 M3] Lagerschalen vervangen, of niet

Bericht door Erik K. » 17 sep 2015, 13:52

Tristan schreef:Beetje offtopic maar ik gebruik geen TWS meer maar Mobile 1 10W60 Extended life. Deze is ontwikkeld voor wat oudere motoren en/of hogere km-standen.
Deze gebruik ik nu ook en bevalt ook prima. Met name stiller dan TWS olie.

De 10W60 Extended life heet nu volgens mij 10W60 Motorsport Formula.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten