Caterham Roadsport / Defender 130

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Re: Caterham Roadsport.... Defender 130

Bericht door allen » 02 jun 2015, 20:27

Ehm, heb je enig idee waarom Lewinsky ineens met spoed gefixt moet worden?
Liefst met zo weinig mogelijk bijbetalen een tweedehands torretje. ALS ze betrouwbaar zijn...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 03 jun 2015, 00:19

Wat gaan we nou krijgen.
Man nog een paar jaar en je kunt dit gaan doen: :df:

allen

Bericht door allen » 08 jun 2015, 18:47

Ik kan niet wachten. Alleen even zien hoe we de stoel 'relatief' veilig kunnen bevestigen! :df:

allen

Bericht door allen » 13 sep 2015, 15:39

Laatste update.
Lewinsky mocht maandagmiddag mee naar huis. Het blok zelf liep nog niet lekker maar de rit naar huis was al machtig. Voor de veiligheid aan MdV verzocht achter me aan te blijven rijden, echter had ik haar voor ik de snelweg op was al onbewust van me afgeschud... :zwijntje:
Haar bellen om te vertellen waar ik zou zijn zou nooit goed komen, maar m'n broertje was gelukkig vlakbij en is achter me aan naar huis gereden.

Gisteren bezoek van Emiel gehad, inclusief laptop. Leerzame dag geweest.
De motor draait inmiddels redelijk. We moesten nog wel een aantal keer ontluchten.
De Duratec maakt wat meer lawaai dan de k-series en een paar uur rondrijden zonder oordoppen (hoe kun je ook anders met elkaar communiceren tijdens het rijden en afstellen) hebben me kwa vermoeidheid echt gesloopt.
Was wat nerveus betreffende de temperatuur, maar vanochtend vond ik de gebruikershandleiding van een R400. KVS zou rond de 110 graden moeten liggen. :shock:

Belangrijkste to do puntjes voor nu:
* grimas van m'n kop af poetsen
* snelheidsmeter fixen.
* alle 1.000+ mensen bedanken die me hebben geholpen. Van het beschikbaar stellen tot een vevangende bruidswagen toen Lewinsky overleed tot het maken van nieuwe remleidingen, kabelbomen, etc...

Riceaux

Bericht door Riceaux » 13 sep 2015, 16:13

Eindelijk! Het is je gegund Allen! Nu hopelijk snel de puntjes op de i en dan epische roadtrips maken met dat ding! :df:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 13 sep 2015, 17:15

Heb je ook plaatjes dat het rijdt…? Zou zomaar een hoax kunnen zijn… :attentie: ;)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 sep 2015, 17:55

Woah, eindelijks! :df: :hosanna:

smiley

Bericht door smiley » 13 sep 2015, 18:04

Mooi :thumbup:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 sep 2015, 18:50

Super!

Eindelijk genieten :df: Wat een masochistisch traject was dit zeg!! :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 21:00

klinkt goed :)
hopelijk gaat de tor binnenkort mooier lopen, maar al mooi dat die zover gereed is :df:

allen

Bericht door allen » 13 sep 2015, 22:12

Hoe maak je nou weer plaatjes als je aan het sturen bent?! :tooth:

Overigens valt dat masochistische wel mee hoor. Als het echt moest had ze 4 jaar terug ook wel weer gemaakt kunnen zijn. Alleen zijn er soms wat dingen in het leven die voorrang moeten krijgen.
eens zien hoeveel jaar het nu gaat duren voor ik m'n oprit ophoog zodat de wagen niet op plankjes de garage in en uit hoeft. :coffee:

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 22:16

heb je dat verloop garage/straat zo raar lopen dan?
en is zo'n caterham zo laag?

allen

Bericht door allen » 13 sep 2015, 23:11

Wil de wishbones voor eigenlijk waterpas zetten, maar dan heb ik minder dan 7cm onder de carterpan. Achterzijde daarvan gaat niet over de drempel.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 sep 2015, 23:19

ow, das wel heel laag, een hele tijd terug stond er een artikel in autovisie oid, waar de testrijder redacteur? zo'n donkervoort mee had en onderweg ergens het carter oid eronderuit reed, schijnbaar zat die daar ook heel laag.

wellicht can drysump dat oplossen met dan een plat carter zeg maar? maja cost ook redelijk wat knaken :hmmm:

allen

Bericht door allen » 13 sep 2015, 23:30

De kosten daarvan zijn het probleem niet. Je eindigt met extra gewicht en de bellhousing (hoe dat in het Nederlands ook mag heten) ligt net zo laag.
Zal altijd een nadeel blijven van dit soort wagens.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2015, 07:30

Waarom wil je de wishbones dan waterpas hebben?

Is namelijk niet persee een voordeel.

Sterker nog vaak is het iets beter als de buitenste ophangpunten nog wat lager staan.

allen

Bericht door allen » 14 sep 2015, 10:23

Volg alleen de handleiding op Bert. Het echte technische hoe en waarom is mij niet duidelijk. Helemaal na meer dik 5 jaar niets meer met de wagen gedaan te hebben. Kennis verwatert dan toch sneller dan ik had gedacht.
Die gedachtengang van jou om de buitenste ophangpunten lager te laten staan mag je hier gerust ventileren. Dan kan ik dat altijd in overweging nemen. :thumbup:

Overigens is het in de praktijk (en misschien deels ook door internet) erg lastig om te bepalen wat altijd het beste is. Zo ook met het blok. Fabrieksnieuw. Op de basismap loopt het niet goed. Emiel heeft dat nu al grotendeels kunnen verhelpen. Mijn gedachte is deze gewoon een paar honderd kilometer wisselend te belasten voor ik het echt af laat stellen. Genoeg mensen die het onzin vinden en adviseren het blok zonder inrijden, gelijk op de bank te zetten. Door de vele reacties weet je vaak zelf niet meer wat wijs is.

smiley

Bericht door smiley » 14 sep 2015, 10:44

De experts zitten in 2 kampen zeg maar wat betreft inrijden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Break-in_ ... cal_run-in" onclick="window.open(this.href);return false;)
Met de huidige technologie lijkt het niet veel uit te maken welke je pakt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 sep 2015, 12:28

allen schreef:Volg alleen de handleiding op Bert. Het echte technische hoe en waarom is mij niet duidelijk. Helemaal na meer dik 5 jaar niets meer met de wagen gedaan te hebben. Kennis verwatert dan toch sneller dan ik had gedacht.
Die gedachtengang van jou om de buitenste ophangpunten lager te laten staan mag je hier gerust ventileren. Dan kan ik dat altijd in overweging nemen. :thumbup:

Overigens is het in de praktijk (en misschien deels ook door internet) erg lastig om te bepalen wat altijd het beste is. Zo ook met het blok. Fabrieksnieuw. Op de basismap loopt het niet goed. Emiel heeft dat nu al grotendeels kunnen verhelpen. Mijn gedachte is deze gewoon een paar honderd kilometer wisselend te belasten voor ik het echt af laat stellen. Genoeg mensen die het onzin vinden en adviseren het blok zonder inrijden, gelijk op de bank te zetten. Door de vele reacties weet je vaak zelf niet meer wat wijs is.
Het heeft er allemaal nogal mee te maken of je met symmetrische wishbones rijd of assymetrisch en waar de positie van de stuurstang zit.

Maar in de regel heeft een setup waarbij de punten op de fusee lager zitten een hoger roll centre, dat betekend dat je op lichtere veren rijden kan en nog steeds dezelfde roll hebt. Met deze setup word namelijk een deel van het gewicht door de draagarmen verplaast en niet door de veer. Dus houd je een directer rijgedrag, minder bodyroll, maar toch een comfortabelere setup mbt verticale chassisbewegingen.

Maar dit is maar een klein deel van het verhaal.

Nadeel kan zijn dat je moet kijken naar de positie van de stuurstang. Die zit vaak qua hoogte tussen de draagarmen in en is dus niet even lang als de draagarmen. Bij een setup met symmertische draagarmen is dit vaak wel mogelijk, maar als je met assymetrische draagarmen rijd, niet altijd en dan volgt de stuurstang de bewegingen van de draagarmen niet 1:1 en krijg je bumpsteer. Dus trekken in het stuur als je over hobbels etc rijd. omdat de sporing veranderd.

Dan heb je nog de setups waarbij de draagarmen even lang zijn, maar waarbij de montagepunten aan de fuseekant verder uit elkaar zitten. Daardoor kantelt je fusee en krijg je negatief camber, plus een camber curve waarbij camber bij inveren negatiever word. Ook hier zit je te worstelen met de lengte van je stuurstang. Je hebt dus een punt/rijhoogte waarbij bumspeer minimaal is en je hebt een rijhoogte waarbij je camber verandering optimaal is, dit kan hetzelfde zijn als ze hun huiswerk goed gedaan hebben maar hoeft niet.

Je kan dus ook nog een setup hebben waarbij de draagarmen assymetrisch zijn qua lengte en waarbij de hoogte ook nog verschilt.

Als je er daadwerkelijk wat zinnigs over wil zeggen dat moet je dus eigenlijk je camber en bumpsteer curves na laten meten.

Als Caterham dat voorschrijft dan zullen ze er wel over nagedacht hebben :) Maar er word op internet nogal snel gegooid met het feit dat onderste draagarmen horizontaal moeten zijn bij diverse ophangingen en dat is dus pertinent niet altijd zo.

Peric

Bericht door Peric » 14 sep 2015, 17:24

Koppelingshuis..

allen

Bericht door allen » 14 sep 2015, 18:38

Hoe simpel het kan zijn... :bag:

Bert, thanks. Zal sowieso beginnen met de handleiding.
Even kijken hoe de wagen dan reageert. Zodra de wagen motorisch helemaal doet wat ik ervan verwacht zal ik daar nog wel even wat aandacht in stoppen.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 14 sep 2015, 19:55

Gaaf Allen! Eindelijk veel rijplezier er mee! :df:

dvh

Bericht door dvh » 14 sep 2015, 20:36

Wat ?!
Doet ie het ?!

Were are the f*cking pictures !?

allen

Bericht door allen » 14 sep 2015, 21:16

Foto's komen nog wel.
Net even gehoorbescherming besteld voor m'n zoontje. Moet nog even zien hoe ik hem 'relatief' veilig mee kan laten rijden, maar ook als hij naast de wagen staat. Ding maakt echt een kolereherrie nu.

allen

Bericht door allen » 02 nov 2015, 07:58

En weer een update.
Tussendoor met Greta ten eerste maal echt stil komen te staan door een gescheurde turboslang. Een week lang mogen genieten van een Hyundai i30 stationwagen...

Caterham had wat problemen met de bak die slecht in z'n achteruit ging. Opgelost.
Kabel van de Emerald naar de computer moest uiteindelijk aan twee kanten opnieuw gesoldeerd worden.
Zondag met Tommy de wagen nogmaals gestart. We konden nu eindelijk zien dat de velden 'steeds' gecorrigeerd werden.
Wagen liep nu goed genoeg dus de tank volgegooid en flink wat kilometers op wisselende toeren gemaakt.
Woensdag staat Tovami op de planning
Hoop een dezer dagen ook nog een moeilijk verkrijgbare snelheidssensor binnen te krijgen zodat de teller weer werkt.

Schorsen gaat van de winter niet gebeuren. Moet even wat achterstallige kilometers inhalen...

Plaats reactie