E36 M3 drift/tracktool
- Knot
- Berichten: 40265
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E36 M3 drift/tracktool
Bedoel op de stukken waar Walter wel kort naar 4 gaan daar laat ik m altijd staan. Scheivlak, stuk naar AudiS en Bosuit wel natuurlijk.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: E36 M3 drift/tracktool
.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 M3 drift/tracktool
Daarom heb ik nu een S54 in mijn auto zitten
Bij een M20 en een M50/M52/M54 zijn de kleppen meestal alleen krom als je misschakeld.
Bij een S50B30 breken ze af. S50B32 heeft een lichtere kleppentrein maar nog weer dunnere stelen dus zou het daarmee niet aandurven
Bij een S50 zijn de klepstelen hol en de kleppen zijn 'sodium filled' vanwege de betere warmtegeleiding. Maar dat maakt ze dus wel zwakker tegenover conventionele massieve kleppen. En ook veel duurder. Dus als je hem wel op tijd langs de kant zet met kromme kleppen, dan kost het je alsnog een klein fortuin. Dit is ook waarom langdurig overtoeren draaien niet echt gezond is, als je klep sluit dan klapt de klep dus elke keer op de zitting en daar kan je dus haarscheuren in de stelen van krijgen. Bij snelle nokkenassen met een agressiever profiel en zwaardere klepveren word dat nog erger.
S54B32 is daarbij weer anders, die hebben nog weer een veel lichtere kleppentrein, plus tuimelaars als geleiders om de wrijving te verminderen. Die koppen zijn serieus goed voor meer als 10.000 RPM, behalve dan dat ze tuimelaars wel eens inslijten willen. Maar bij een misshift blijven ze gewoon heel. Over langere tijd zou ik het ook niet doen omdat je nog steeds het klappen op de kleppen erger maakt.

Bij een M20 en een M50/M52/M54 zijn de kleppen meestal alleen krom als je misschakeld.
Bij een S50B30 breken ze af. S50B32 heeft een lichtere kleppentrein maar nog weer dunnere stelen dus zou het daarmee niet aandurven

S54B32 is daarbij weer anders, die hebben nog weer een veel lichtere kleppentrein, plus tuimelaars als geleiders om de wrijving te verminderen. Die koppen zijn serieus goed voor meer als 10.000 RPM, behalve dan dat ze tuimelaars wel eens inslijten willen. Maar bij een misshift blijven ze gewoon heel. Over langere tijd zou ik het ook niet doen omdat je nog steeds het klappen op de kleppen erger maakt.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: E36 M3 drift/tracktool
(verkocht)