De AMG is aan de ene kant best gelijkend op, maar aan de andere kant ook echt een hele andere auto om mee te rijden dan de 500.2000USA schreef:Heerlijk!
Ben benieuwd naar je ervaringen, en het verschil (en de oorzaken daarvan) met de 500, want die heb ik ook nog op de verlanglijst staan
Motorisch was er beslist niets mis met de 500, met 388PK ook heel rap, maar het onderstel had bleek achteraf een heel zwaar leven gehad en was vermoedelijk mede daardoor beslist niet naar mijn zin, heel schommelig/deinend en onrustig
Wat mij opvalt aan de AMG:
- stuurt directer en strakker. Het blijkt dat ergens in de loop van 2009 de stuurinrichting van de ML is gewijzigd van Parameter-Lenkung/ Vario-Lenkung die op de 500 zat, in Direkt-Lenkung die op de AMG blijkt te zitten, het is duidelijk merkbaar directer/sportiever en vind ik prettiger
- vering/demping heeft in het geheel niet meer het schommelende/deinde-onrustige gedrag van de 500, het blijft toch wel een hoge zware auto en dat merk je, maar de AMG is in comfortstand al sportiever rijdend en steviger geveerd dan de 500 in sportstand was
- schakelgedrag is bij de AMG veel sportiever, schakelt in C(omfort)stand bij gas loslaten en/of remmen veel sneller terug naar lagere versnelling, waardoor je dan al echt afremt op de motor, de 500 liep bij gas loslaten gewoon in de zelfde versnelling door en schakelde bij remmen duidelijk langzamer terug
De AMG klinkt "hitsig" en is daardoor wel iets luidruchtiger
Er is altijd een "grom" te horen en is daardoor wel iets vermoeiender om lange afstand mee te rijden, maar daar kan ik wel mee leven..

P.S. Als het budget het toelaat, koop dan wel de facelift versie (mopf) van de W164 (vanaf laat 2008, gemakkelijkst te herkennen aan de koplampen met het "trapje" aan de onderkant). Daarbij zijn de roestproblemen van de eerdere ML verholpen en zijn een boel zaken gemodificeerd t.o.v. de pre-mopf.