Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Twist

Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Twist » 27 aug 2015, 23:37

Ik ben weer een beetje uitgekeken op die snelle, luxe, veilige maar toch zware V60 PHEV en 740i.

TIjd voor wat nieuws dus. Ik denk aan
1) 320d touring voor zakelijk en gezien + suzuki swift o.i.d. erbij
2) een sportieve BMW zakelijk leasen (zonder bijtelling) + een station erbij en voor gezin

Ik neig nu naar optie 2, maar dan is de vraag: wat is de leukste, fijnste BMW om puur zakelijk in te rijden? Ik dacht eerst aan een 220d coupe maar ik rij 50.000km/jaar en schijnbaar is dan de 420d coupe wat volwassener en toch ook wel leuker dan de 320d. En een 420d gran coupe zou ook nog kunnen maar ik ben benieuwd of die net zo sportief rijdt als de normale coupe, en hoeveel je dan inlevert aan fun. Ik heb allene in de 120d en 320d gereden (zelf gehad), nog geen tijd gehad voor proefritten in de 2 en de 4.

Wat zijn jullie gedachten? Iemand ervaring met verschil tussen 220d coupe vs 420d coupe? En 420d t.o.v. 320d sedan? En 420d GC vs coupe?

Ben benieuwd!
Laatst gewijzigd door Twist op 05 sep 2015, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Re: 120d vs 220d vs 320d vs 420d

Bericht door Joop » 27 aug 2015, 23:48

Misschien niet 100% vergelijkbaar, maar de uitkomst zal niet heel veel anders zijn...

...maar vorig jaar heb ik voor mezelf de M235i coupe en de 435i coupe 1-op-1 vergeleken, om begin dit jaar toch nog een keer voor de E92 te gaan in de vorm van een 335i. Maar dat is met name een centenkwestie... :tooth: :wink:

E.e.a. daarover heb ik in dit topic staan: F22 M235iA vs F32 435iA

De coupevarianten zijn overigens net iets strakker sturend dan de 1er hatchback in vergelijk met de 2er coupe en de 3er sedan in vergelijking met de 4er coupe. Maar dan moet je ze naar mijn mening toch echt naast elkaar rijden en voorzien van dezelfde onderstelopties en merk/type banden wil je het verschil echt goed merken.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 aug 2015, 09:23

Ik zou het echt niet weten. Je doet het toch nooit goed en na een poos gooi je de boel weer om. Zie nu ook je huidige wagenpark en waar je (weer?) naar toe wilt. Is zo persoonlijk.
Ik ben er zelf ook tegenaan gelopen alleen had ik de keuze van zakelijke lease niet. Ik heb ook voorgesteld om m'n vrouw in een grote(re) gezinsauto te laten rijden en dat ik dan met een klein gebakje op en neer naar m'n werk zou gaan. Ze kent mij een beetje; na een half jaar staat er een iets grotere auto en weer een half jaar een nog grotere auto en staan er twee gezinswagens op de stoep. Vandaar dat ze gezegd heeft; zoek jij maar iets wat je graag wilt hebben (waar wel het gezin mee kan) en dan doe mij maar een klein autootje voor erbij. Ze tuft hier alleen in de buurt rond. En dat heb ik dus gedaan :)
Nu wil ik nog steeds wel graag een andere auto, dat gaat er niet uit :tooth: Maar zij is tevreden met haar kleine auto en we hebben de BoxsterS voor de fun erbij en die neemt zij ook geregeld mee met mooi weer. Die twee auto's mogen niet weg maar de mijne maakt ze geen probleem van :D
Dus ik zeg optie 1 in wat voor samenstelling, qua merk, dan ook. Maar dat wist je al :P

Reind

Bericht door Reind » 28 aug 2015, 09:42

Het is een beetje wat je verwacht van een zakelijke auto natuurlijk. Elke BMW dit je noemt rijd heerlijk en kun je zonder problemen 50.000km per jaar mee rijden. Het zijn plussen en minnen op het gebied van looks, verbruik, kosten en rijdynamiek. Tis maar net wat je belangrijk vind.

Als ik het voor het kiezen had nam ik een 1 of 2 serie met een lichte voorkeur voor de 2 serie aangezien die wat exclusiever is. Waarom? Ruimte heb je toch niet nodig aangezien hem niet in de bijtelling neemt, een lichte auto heeft altijd mijn voorkeur, toch wat zuiniger, toch wat sneller met de dezelfde motor en ik heb nooit een 2 serie gehad.

In de bijtelling zou ik voor de 4 serie grand coupe gaan. Die auto is qua looks in mijn ogen heel goed gelukt en verwacht dat ik met 2 kids geen ruimte te kort kom.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 aug 2015, 08:29

Voor mij vrij simpel: ga je met gezin gebruiken ? Zo nee (want je wil geen bijtelling) dan altijd voor de coupe gaan. Looks tellen dan mee en praktisch nut niet. In de toekomst heb je misschien geen mogelijkheid meer voor een coupe. Die sedan komt er wel natuurlijk.

220d of 420d is centenkwestie: als de 4 kan natuurlijk altijd voor die gaan. Veel meer auto !

Hoe ingewikkeld het dus ook lijkt, volgens mij is het vrij simpel.

Twist

Bericht door Twist » 29 aug 2015, 14:16

Macboy schreef:Voor mij vrij simpel: ga je met gezin gebruiken ? Zo nee (want je wil geen bijtelling) dan altijd voor de coupe gaan. Looks tellen dan mee en praktisch nut niet. In de toekomst heb je misschien geen mogelijkheid meer voor een coupe. Die sedan komt er wel natuurlijk.

220d of 420d is centenkwestie: als de 4 kan natuurlijk altijd voor die gaan. Veel meer auto !

Hoe ingewikkeld het dus ook lijkt, volgens mij is het vrij simpel.
Interesting: ik denk dat de 4 niet alleen maar plussen heeft (los van het geld). Hij is ook zwaarder en veel meer op comfort afgesteld lijkt me. Ik vind de 2 dus ook plussen hebben tov de 4. Volgens mij bedoelt Reind hetzelfde.

Heeft iemand wel eens de 2 en de 4 coupe back to back gereden?

Joop

Bericht door Joop » 29 aug 2015, 19:55

Zie tweede post... ;-)

De 2er is echt de gooi en smijt auto van de twee, dat merk je al direct als je maar een paar honderd meter weg bent nadat je de 4er hebt gereden. In lange bochten met hoge(re) snelheid wordt het kontje af en toe wel wat licht, dan mis je die langere wielbasis van de 4er als je voor je gevoel toch meer bochtstabiliteit zoekt.

De 4er is echt de comfortabele (Gran Tourer) van de twee, ook als je daar de sportiefste uitvoering van pakt in de vorm van de auto met het adaptieve M-sport onderstel, dat in de sportiefste stand een fractie harder is dan de het normale vaste M-sportonderstel. Op een bochtige en glooiende weg gaat het in de 4er echt moeiteloos.

Later die maand ook nog in een Sport Line uitgevoerde 428i gereden, zonder M-sportonderstel (raai dat dat niet standaard op uitvoering zit met Sport in de naam, maar dat terziide). Die is naar mijn mening echt te soft als je er toch een klein beetje mee wil boenderen zo af en toe. Als je een comfortabele reisauto zoekt, dan voldoet die wel prima aan het plaatje en zou ik de 2er wel laten staan. De 2er blijft toch vaak uitnodigen om net dat ene bochtje net iets harder door te sturen dan nodig is.

Ik heb de 2er alleen in M235i en de 4er alleen in 428i en 435i M-sport gereden, alledrie met de 8-traps sportautomaat. De recente .20d ken ik alleen uit de F31 320d touring, maar dat is in een fijn blokje als je daar toch grote afstanden mee moet afleggen.

En ja beide auto's hebben zowel voor- als nadelen, maar die kunnen voor een ieder weer net anders uitpakken. Ja, je krijgt meer auto voor je geld met een 4er, maar dat is niet helemaal 1-op-1 vergelijkbaar. Even grofweg gezegd heb je een M235i voor het 428i geld, even van uitgaande dat de aangevinkte opties in beide auto's op hetzelfde niveau gebracht zijn. Dan zit er dus nog een aardig gat naar een vergelijkbare motorisering, al is dat verschil lager in de reeks wel kleiner.
Weet niet of uiterlijk vertoon zakelijk nog parten kan spelen. De 2er coupe heeft natuurlijk wel de jonge honden (young executive) uitstraling, terwijl de 4er coupe toch een veel voornamer voorkomen heeft, wellicht licht intimiderend. Qua praktijkverbruik doen de twee niet veel voor elkaar onder (al heb ik dat in die twee dagen niet geheel wetenschappelijk kunnen vastleggen :tooth: )

Twist

Bericht door Twist » 30 aug 2015, 08:57

Thanks voor alle input!

Ik neig nu iets meer naar de 4. Alleen punt dat hij wat intimiderend kan overkomen betekent dat ik hem dan misschien zonder m pakket neem. Wel m onderstel uiteraard.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 30 aug 2015, 09:36

Ik heb de 220d gereden, nog niet de 420d. Ik vond de 220d qua rijden echt al een allrounder. Zeker geen stuiterbak zoals de vorige 1-serie, maar verrassend comfortabel en hij heeft ook nog wel een speels randje. Leuke auto! Grootste minpunt vond ik de matige isolatie, de dieselmotor was net wat te duidelijk hoorbaar. Ik weet niet of dit in de 4-serie ook zo is.

Macboy

Bericht door Macboy » 30 aug 2015, 13:02

Mogelijk was ik ook wat te simpel. Hier even iets genuanceerder. De 2-serie is natuurlijk net iets speelser en compacter en kan meer bij je passen. Had zelf ook een 320d kunnen leasen maar niet gedaan. Hou wel van het compacte en kleine en dacht: als je ouder wordt is de kans op 3-serie groter dan 1-serie. Dus nu lekker in de 1 en later met eventueel gezin etc kan je altijd de 3 nog rijden of een 5 touring of zo. Zo bezien valt er veel te zeggen voor een 1 serie boven een 3.

Dat gezegd hebbende merk je ook wel dat de 3 wat meer auto is. Vooral inderdaad op snellere bochten. Moet dan denken aan mijn Polo GTi proefrit en meteen daarna de Golf GTD. De GTD was gewoon veel stabieler, vooral op snelheid en bij invoegen en uitvoegen. Veel meer auto dus merk je. Gaat het je niet om klein en speels dan zou ik dus voor de 3 gaan boven de 1.

Dan geldt bovenstaande natuurlijk ook voor de 2-serie en 4-serie. Daarbovenop vind ik dat bij een coupe looks en stijl nog een veel grotere rol spelen. De 2 serie is prachtig natuurlijk. Maar de 4 serie is de echte coupe. De 3 serie coupe zeg maar met alleen nieuwe naam in oud jasje. Dus die zou ik dan zeker kiezen.

Twist

Nieuwe leasert: 120d vs 220d vs 320d vs 420d

Bericht door Twist » 05 sep 2015, 08:42

Macboy schreef:Mogelijk was ik ook wat te simpel. Hier even iets genuanceerder. De 2-serie is natuurlijk net iets speelser en compacter en kan meer bij je passen. Had zelf ook een 320d kunnen leasen maar niet gedaan. Hou wel van het compacte en kleine en dacht: als je ouder wordt is de kans op 3-serie groter dan 1-serie. Dus nu lekker in de 1 en later met eventueel gezin etc kan je altijd de 3 nog rijden of een 5 touring of zo. Zo bezien valt er veel te zeggen voor een 1 serie boven een 3.

Dat gezegd hebbende merk je ook wel dat de 3 wat meer auto is. Vooral inderdaad op snellere bochten. Moet dan denken aan mijn Polo GTi proefrit en meteen daarna de Golf GTD. De GTD was gewoon veel stabieler, vooral op snelheid en bij invoegen en uitvoegen. Veel meer auto dus merk je. Gaat het je niet om klein en speels dan zou ik dus voor de 3 gaan boven de 1.

Dan geldt bovenstaande natuurlijk ook voor de 2-serie en 4-serie. Daarbovenop vind ik dat bij een coupe looks en stijl nog een veel grotere rol spelen. De 2 serie is prachtig natuurlijk. Maar de 4 serie is de echte coupe. De 3 serie coupe zeg maar met alleen nieuwe naam in oud jasje. Dus die zou ik dan zeker kiezen.
Ik ben weer wat verder: ik neig nu meer naar leasen buiten de bijtelling. dan wissel ik de 7 serie voor een e61. gisteren een supermooie gereden met comfort zetels, en dan is er altijd ook nog de boxster dus twee auto's waar je privé in kan rijden.

op die manier hoef ik geen bak geld uit te geven aan een jonge bmw diesel (toch snel 40k), kan ik een auto helemaal zelf speccen en heb ik toch twee auto's waar ik privé in kan rijden. moet wel km's gaan bijhouden...

Ik heb alle series nog eens goed bekeken en ik denk dat het toch een f30 wordt. De 1 en 2 zijn wel sportiever maar met 95% snelweg km zijn 3 en 4 toch betere reisauto's. en de 4 vind ik wel mooi maar komt toch wat te dik over. Een 3 sedan met M sport is ook sportief en komt toch net wat gewoner over, maar nog steeds heel mooi.

Maar welke 3 dan? ik heb een 325d M sport edition gespecd maar daar vraagt de leasemaatschappij veel te veel voor. Ik wil een kort contract en dan schrijven ze toch alle opties bijna helemaal af.

Blijft over een 320d 190pk dacht ik. Maar nu blijkt dat de nieuwe 330i M sport edition (oude 328i) in de lease best gunstig is vergeleken met de 325d.

Vraag 1: iemand al bekend met de nieuwe 330i of anders de 328i? Hoe rijdt het t.o.v. een 320d?
Vraag 2: hoe zouden jullie de 330i speccen?

Arthur

Re: Nieuwe leasert: F30: 325dA of 330i M sport?

Bericht door Arthur » 05 sep 2015, 10:39

Ik neem aan dat de leasemij op elke auto de opties wil afschrijven, ongeacht of het nu een 325d is of 330i? Meerwaarde van de 325d zie ik niet, is ook een 2.0 4 cilinder. Neem dan de 190pk en laat hem bij BMW tunen naar 235pk/470nm(?). 2e hands tegen een 325d aanlopen vind ik nog wat maar nieuw sloeg ik die over.
Moet je bij de lease zelf de brandstof betalen? Lijkt me ook een punt om mee te nemen. Er gaat meer, en duurdere, brandstof in een 330i dan een 3xxd.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 sep 2015, 11:35

Hoeveel km ga je inderdaad rijden ? Speelt dat een rol ? Moet je zelf meebetalen ?

Een 325d is volgens mij €6000 duurder dan een 320d en dat naar mijn mening absoluut niet waard. De 325d is geen 6-cilinder meer wat het prijsverschil zou verklaren. Gewoon een 320d nemen en als het niet genoeg is dan een powerbox of PP tuning met grotere intercooler voor €900 nemen en richting de 235pk.

Mocht je een 320d toch wat gewoontjes vinden dan zou ik kijken of een 330d binnen het budget past. Je betaalt toch geen bijtelling en zonder veel opties scheelt dat ook heel veel in de lease. Persoonlijk zou ik liever een bomvolle dikke 320dA M-pakket HE met opties hebben dan een kale 330d. Die 6-cilinder is echt wel meesterlijk en je voelt dat het een koppelmonster is. Maar echt nodig is het niet. Maar past het binnen je budget en vind je een 4-cilinder dieseltje wat te gewoon dan wist ik het wel. Vergeet ook niet dat veel opties ook niet alles is. Het is maar wat je belangrijk vind ? Een 330d met executive pakket is echt genoeg voor heel veel plezier !

Als een 330i nou wel kan qua brandstof dan zou ik dat extra geld liever in de lease van een diesel steken. Dan gewoon voor die dikke 320d gaan of misschien toch die 330d indien mogelijk ?

Twist

Bericht door Twist » 05 sep 2015, 12:31

Arthur schreef:Ik neem aan dat de leasemij op elke auto de opties wil afschrijven, ongeacht of het nu een 325d is of 330i? Meerwaarde van de 325d zie ik niet, is ook een 2.0 4 cilinder. Neem dan de 190pk en laat hem bij BMW tunen naar 235pk/470nm(?). 2e hands tegen een 325d aanlopen vind ik nog wat maar nieuw sloeg ik die over.
Moet je bij de lease zelf de brandstof betalen? Lijkt me ook een punt om mee te nemen. Er gaat meer, en duurdere, brandstof in een 330i dan een 3xxd.
Opties afschrijven gaat even hard bij een 330i maar misschien dat ze minder afschrijving op de koets zelf rekenen?? Ik snap het ook niet helemaal.

Heb net even in een 428i cabrio gereden (bijna zelfde motor als nieuwe 330i) maar vond ik best tegenvallen. Misschien lag het aan het hoge gewicht van de cabrio?

Twist

Bericht door Twist » 05 sep 2015, 12:32

Macboy schreef:Hoeveel km ga je inderdaad rijden ? Speelt dat een rol ? Moet je zelf meebetalen ?

Een 325d is volgens mij €6000 duurder dan een 320d en dat naar mijn mening absoluut niet waard. De 325d is geen 6-cilinder meer wat het prijsverschil zou verklaren. Gewoon een 320d nemen en als het niet genoeg is dan een powerbox of PP tuning met grotere intercooler voor €900 nemen en richting de 235pk.

Mocht je een 320d toch wat gewoontjes vinden dan zou ik kijken of een 330d binnen het budget past. Je betaalt toch geen bijtelling en zonder veel opties scheelt dat ook heel veel in de lease. Persoonlijk zou ik liever een bomvolle dikke 320dA M-pakket HE met opties hebben dan een kale 330d. Die 6-cilinder is echt wel meesterlijk en je voelt dat het een koppelmonster is. Maar echt nodig is het niet. Maar past het binnen je budget en vind je een 4-cilinder dieseltje wat te gewoon dan wist ik het wel. Vergeet ook niet dat veel opties ook niet alles is. Het is maar wat je belangrijk vind ? Een 330d met executive pakket is echt genoeg voor heel veel plezier !

Als een 330i nou wel kan qua brandstof dan zou ik dat extra geld liever in de lease van een diesel steken. Dan gewoon voor die dikke 320d gaan of misschien toch die 330d indien mogelijk ?
45kkm / jaar

een 325da is met zelfde config 2,5k duurder dan 320dA omdat 325da als m sport edition leverbaar is! 330d past in ieder geval niet

Arthur

Bericht door Arthur » 05 sep 2015, 12:47

Een 320dA is er toch ook als M-sport? De EDE mss niet maar de 190pk iig wel.

Edit: ik had eens een 320dA touring samengesteld met M pakket en net ff de 325dA touring maar id; dan lopen ze aardig naar elkaar toe. 3-3,3k verschil is er dan nog over van de ~6k.

Twist

Bericht door Twist » 05 sep 2015, 13:02

Arthur schreef:Een 320dA is er toch ook als M-sport? De EDE mss niet maar de 190pk iig wel.
Klopt, alleen niet als M sport edition. Dat is M Sport + exe voor een aantrekkelijkere prijs die 2,5k scheelt met de 320d 190pk waar je los M sport en Exe bij neemt.

Arthur

Bericht door Arthur » 05 sep 2015, 13:22

Dat is apart. Bij mij is het andersom als ik de config bekijk. De 320 met keuze als M-sport en de 325 alleen los aan te vinken :gek:

Edit: zie het nu. M-sport, M-sport edition... Pfff, hopen dat de verkopers weten wat de verschillen zijn en wat het beste te kiezen. Kan behoorlijk schelen...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2015, 15:05

geen idee hoe zo'n originele diesel klinkt?
maar schijnbaar is daar nu wat voor gekomen om het beter/anders te laten klinken.
Um die akustische Differenz zwischen Diesel und Benziner auszugleichen, bietet BMW nun die BMW M Performance Abgasanlage Active Sound an. Das neue Komplettsystem, bestehend aus Abgasanlage, Soundsystem und Steuergerät, wurde speziell für die aktuellen Dieselfahrzeuge der BMW 2er, 3er und 4er Reihe entwickelt und soll den Selbstzündern einen kraftvollen und emotionalen Sportsound verleihen. Generiert wird der Sound über einen Lautsprecher im Abgasstrang.

Gesteuert werden kann das Klangerlebnis über den Fahrerlebnisschalter. Im ECO PRO und COMFORT Modus erzeugt die Anlage einen präsenten, aber langstreckentauglichen Klang. Im SPORT oder SPORT+ Modus wird der Sound dann deutlich knackiger. neben den Klang bringt die Anlage auch optische Qualitäten mit: der Doppelauspuff kommt mit verchromten BMW M Performance-Endrohrblenden.

Zu haben ist die Active Sound Anlage ab September 2015 nach und nach für den BMW 2er (F22/23) als Coupé und Cabrio in den Versionen 18d, 20d, 25d; den 3er (F30/31) als Limousine und Touring in den Versionen 18d, 20d, 25d, 28d, 30d, 35d; sowie für den 4er (F32/33/36) als Coupé und Cabrio in den Versionen 18d, 20d, 25d, 30d, 35d. Preise wurden noch nicht genannt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.auto-motor-und-sport.de/news ... 55533.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur

Bericht door Arthur » 05 sep 2015, 15:16

Leuk. Als je ziet wat M performance eindstukjes kosten dan zal dit wel max bukken zijn :)

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 05 sep 2015, 19:01

Krijg je wel ruggengraat van. :lol:

Maar ik zou mijn geld er niet aan uitgeven. Het gaat toch nooit mooi klinken zo'n diesel.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 sep 2015, 23:25

Met 45k natuurlijk altijd voor diesel gaan en prijsverschil brandstof in opties steken. Maar ik snap niet dat je een 330i kan leasen met 45k per jaar. Dan kan een 330d toch ook gewoon ? Scheelt ongeveer €300 per maand in leaseprijs en dat haal je er dan met brandstof besparing uit. Desnoods €75/100 bijlappen ? En dan heb ik het over de 330dA M sport edition tov 330iA M sport edition !

Of heb je een werkgever die gelooft in fictief brandstof verbruik op een kombaan met 90km/h ?

MarkS

Bericht door MarkS » 06 sep 2015, 01:38

Weet niet welke leasemaatsch en wat je leaseregeling (omslagpunt benzine/diesel en incl of excl brandstof) is dus het blijft gissen maar het is op zich niet zo vreemd dat die 330i gunstiger is in de lease dan een 325d laat staan 330d. In de aanschaf scheelt het 5K (met 330d zelfs 15K) en het scheelt 2 milieulabels (B vs D). Dat zie je terug in de leaseprijs. Eerlijk gezegd zou ik altijd voor die 330i gaan, ook met bijtelling. En als lease tarief incl brandstof is dan zie ik niet hoe je met brandstof verbruik iets gaat "terugverdienen".

Macboy

Bericht door Macboy » 06 sep 2015, 09:49

Heb op Leaseplandirect twee identieke autos geconfigureerd. Prijsverschil was €300 per maand. Als de leaseprijs dan ex brandstof is (kan toch bijna niet anders met die nep waardes?) dan ben je er toch ?

MarkS

Bericht door MarkS » 06 sep 2015, 10:22

Even onze leaseplan lijst erbij gepakt.

325dA 49.200 EUR 896,50 EUR
330dA 58.900 EUR 1.073,29 EUR
330iA 44.638 EUR 802,77 EUR

330i vs 330d scheelt dus +/- 270 EUR pmnd. incl 154,50 EUR bijtelling zou het 424,50 EUR per maand schelen (330d duurder dan 330i).

Gesloten