BMW F30 320i HE Sportline [Het is/was een fijn wagentje]
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Als ik m vergelijk met de 204pk/250nm van de N52B25 van de Z4 dan heeft deze motor een stuk meer kracht, loopt ook veel makkelijker naar de 240 t.o.v. de 6pitter (die uiteindelijk verder zal komen, dat wel)
- Paskal
- Berichten: 3810
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Nice ride Rody
Veel plezier ermee!

- Mark 320iS
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Min of meer datzelfde blok heb ik nu volgens mij ook in de e91, maar dan met 218pk. Ben ik ook niet zo kapot van eerlijk gezegd. Het blok loopt wel zijdezacht, maakt een heerlijk zes-in-lijn geluid en loopt lekker door de toeren, maar heeft mi. een enorm gebrek aan koppel. Als je moderne dieseltjes eruit wil trekken heb je gewoon meer dan 4000 toeren nodig en dat vind ik niet bij het karakter van een touring passen.Knot schreef:Als ik m vergelijk met de 204pk/250nm van de N52B25 van de Z4 dan heeft deze motor een stuk meer kracht, loopt ook veel makkelijker naar de 240 t.o.v. de 6pitter (die uiteindelijk verder zal komen, dat wel)
Anyway, hoe dan ook, desalniettemin, niet tegenstaande dat, is het een prachtige F30 die je voor de deur hebt staan.
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Zal van deze auto ook nog een 0-200 filmpje maken, al zal de Z4 daar misschien rapper zijn omdat je hem steeds volledig doorhaalt naar 7000 maar ben benieuwd.
Ook een leuke tussensprint (100-200), een gechipte 316i (136/220 -> 220/310) tegen een standaard 320i (184/270), ga ik dik afleggen denk.
Ook een leuke tussensprint (100-200), een gechipte 316i (136/220 -> 220/310) tegen een standaard 320i (184/270), ga ik dik afleggen denk.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Ben erg benieuwd !
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
lijkt me leuk qua vergelijking en gevoel hoe het overkomt.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Hele mooie auto rody! Als je hem nou lang genoeg houdt (lees afschrijft voor mij
) dan wil ik hem straks wel overnemen van je
F30 vind ik echt vanaf het eerste begin al een fantastische auto


F30 vind ik echt vanaf het eerste begin al een fantastische auto
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Hij staat nu op nog geen 45.000km met 2 jaar garantie..... ik heb er 30k voor betaald dus je roept afentoe maar 

- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Zometeen nog ff een rondje doen en de navigatie mappen update naar 2015-2, weer netjes 80 euro bij de dealer betaald....
-
- Berichten: 2894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
80 euro voor de complete update, inclusief uploaden?
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Nee, alleen de code, de usb stick had ik nog en gisteravond een klein uurtje rondgereden om hem van 0 naar 100% te helpen.
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Verbruik viel me reuze mee, stuk rustig cruisen, wat eco pro testjes en ook in sport flink naar de 7000 geflipperd.

Als je zonder stoelverwarming, dakje dicht, aircon uit gewoon 105 op de CC rijdt op een rechte weg blijft ie rond de 4,6/100km hangen.
Over dat geknepen gevoel wat iemand eerder aanhaalde, dat merk je met name als je m in M2 doorhaalt en bij 4500 al doorzet naar 3, dan valt ie terug naar 3000 en mag ie niet helemaal de boost geven die je eigenlijk verwacht. Dat komt er dus met een chip wel dubbel en dwars uit met die extra 150nm!
Ook internet nog even getest, gaat volgens mij via je telefoon met Bluetooth, dus echt vaart zit er niet in (vond ik), komt wel wat op scherm maar BT is ook maar iets van 160kB/sec dacht ik.

Als je zonder stoelverwarming, dakje dicht, aircon uit gewoon 105 op de CC rijdt op een rechte weg blijft ie rond de 4,6/100km hangen.
Over dat geknepen gevoel wat iemand eerder aanhaalde, dat merk je met name als je m in M2 doorhaalt en bij 4500 al doorzet naar 3, dan valt ie terug naar 3000 en mag ie niet helemaal de boost geven die je eigenlijk verwacht. Dat komt er dus met een chip wel dubbel en dwars uit met die extra 150nm!
Ook internet nog even getest, gaat volgens mij via je telefoon met Bluetooth, dus echt vaart zit er niet in (vond ik), komt wel wat op scherm maar BT is ook maar iets van 160kB/sec dacht ik.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
klopt die BC waarde ook een beetje met de pomp?
7L op 100km is idd erg netjes!
7L op 100km is idd erg netjes!
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i High Executive Sportline
Heb zondag voor het eerst getankt, natuurlijk hoop geprobeerd met de auto, ook sport+ met redline enz maar gemiddeld toch nog 1 op 11,75 aan de pomp.
Vanochtend woon/werk ritje in gemiddelde drukte, 30, 50, 60, 80 en stukje 100 weg kwam ik in eco pro mode uit op 6,0/100km op de BC, kan nog zuiniger als ik elk stoplicht in 1 ipv 2x door kan en als ik beter uit en door kan rollen op rotondes maar voor een 2 liter benzene auto prima waarden zo op het eerste gezicht.
Vanochtend woon/werk ritje in gemiddelde drukte, 30, 50, 60, 80 en stukje 100 weg kwam ik in eco pro mode uit op 6,0/100km op de BC, kan nog zuiniger als ik elk stoplicht in 1 ipv 2x door kan en als ik beter uit en door kan rollen op rotondes maar voor een 2 liter benzene auto prima waarden zo op het eerste gezicht.
- Arthur
- Berichten: 43235
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
We raken ervan gewend, volgens mij. Ik had in 2001 een V70 2.4T 5 cilinder met 200pk van bj 2000, dus nu 15 jaar geleden. Daar reed ik zulk soort ritten ook 1:11/12 mee.
Zelfde geldt voor diesels, mijn 320d loopt zo tussen de 1:17/18. Maar 15-20 jaar geleden liepen de Passats etc dat ook al met gemak.
Zo spectaculair vind ik het allemaal niet. Nu zijn de gewichten ook wel wat hoger, vergeleken met toen, maar toch...
Zelfde geldt voor diesels, mijn 320d loopt zo tussen de 1:17/18. Maar 15-20 jaar geleden liepen de Passats etc dat ook al met gemak.
Zo spectaculair vind ik het allemaal niet. Nu zijn de gewichten ook wel wat hoger, vergeleken met toen, maar toch...
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Ik heb in tijden geen verbruik zuiniger dan 1 op 10 gezien, vandaar.... Z4, E91 etc allemaal 1 op 9 a 1 op 10.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
mee eens, elke middenklasser met standaard ritten is ergens tussen de 1 op 10 en 12 voor benzine en rond de 1 op 18 diesel nu maar 15 jaar geleden ook....Arthur schreef:We raken ervan gewend, volgens mij. Ik had in 2001 een V70 2.4T 5 cilinder met 200pk van bj 2000, dus nu 15 jaar geleden. Daar reed ik zulk soort ritten ook 1:11/12 mee.
Zelfde geldt voor diesels, mijn 320d loopt zo tussen de 1:17/18. Maar 15-20 jaar geleden liepen de Passats etc dat ook al met gemak.
Zo spectaculair vind ik het allemaal niet. Nu zijn de gewichten ook wel wat hoger, vergeleken met toen, maar toch...
- Knot
- Berichten: 40282
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Mwah, college rijdt met een Golf 7 1.2TSI DSG en die haalt met rustige rijstijl toch wel 1 op 15 met gemak!
- Jurjen
- Berichten: 1603
- Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
- Auto: 987S / 955
- Locatie: Cotswolds
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Hier met een 1.2 tsi handbak 1 op 18 met gemak en regelmatig 1 op 19/20.Knot schreef:Mwah, college rijdt met een Golf 7 1.2TSI DSG en die haalt met rustige rijstijl toch wel 1 op 15 met gemak!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
oke, dat is idd best netjes!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Even een greep uit mijn mijn verleden
- 2.0 diesel TDI uit 1999 (golf 4) deed 1:18.
- 320d uit 2002 deed 1:17
- 330d uit 2004 deed 1:14
- 320d uit 2009 deed 1:17
- 2.0tdi Seat ST doet 1:18
Wat wel opvalt dat ik met de Seat als ik wil eenvoudig 1:21 kan rijden. Dat lukte met de BMW's niet zo 123.
Ondanks de slechte waarde vind ik de 330d het meest indrukwekkend. Die auto was met 280pk/600Nm zo mega snel dat 1:14 wel heel erg zuinig lijkt. Mijn M3 met 300pk doet 1:6 ofzo.
- 2.0 diesel TDI uit 1999 (golf 4) deed 1:18.
- 320d uit 2002 deed 1:17
- 330d uit 2004 deed 1:14
- 320d uit 2009 deed 1:17
- 2.0tdi Seat ST doet 1:18
Wat wel opvalt dat ik met de Seat als ik wil eenvoudig 1:21 kan rijden. Dat lukte met de BMW's niet zo 123.
Ondanks de slechte waarde vind ik de 330d het meest indrukwekkend. Die auto was met 280pk/600Nm zo mega snel dat 1:14 wel heel erg zuinig lijkt. Mijn M3 met 300pk doet 1:6 ofzo.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Autos worden ook niet zuiniger. Een 1.2 in een Golf is ook niet zuiniger dan vroeger simpelweg omdat die motor vroeger niet bestond. Anders deed ie dat toen ook wel. Een Golf 1.6 verbruikt nu hetzelfde als 20 jaar terug en een 2 liter diesel ook. Voorsprong is er daar niet alleen heel veel marketing onzin en de roverheid die zogenaamd zuinige autos met irreëele waarden stimuleert met lage bijtelling. Maar het is echt geen sprong qua techniek met verbuik. Wel met uitstoot en met pk's.
Leuke is ook dat een 116d of 118d of 120d of 123d net zo zuinig zijn bij gelijk gebruik. Dus meer pk maar toch hetzelfde verbruik. Pas als je de pk's echt gaat gebruiken zal je de grote verschillen zien.
Leuke is ook dat een 116d of 118d of 120d of 123d net zo zuinig zijn bij gelijk gebruik. Dus meer pk maar toch hetzelfde verbruik. Pas als je de pk's echt gaat gebruiken zal je de grote verschillen zien.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
Uitstoot staat lineair in verband met je brandstofverbruik. Bij verbranding van een liter benzine stoot je +-2.3 kg C02 uit (even ervan uitgaande dat de benzine nu vergelijkbaar is met die van vroeger uiteraard). De c02 waardes van tegenwoordiger lijken echter beter omdat men veel slimmer weet om te springen met o.a. de NEDC test.Macboy schreef:Autos worden ook niet zuiniger. Een 1.2 in een Golf is ook niet zuiniger dan vroeger simpelweg omdat die motor vroeger niet bestond. Anders deed ie dat toen ook wel. Een Golf 1.6 verbruikt nu hetzelfde als 20 jaar terug en een 2 liter diesel ook. Voorsprong is er daar niet alleen heel veel marketing onzin en de roverheid die zogenaamd zuinige autos met irreëele waarden stimuleert met lage bijtelling. Maar het is echt geen sprong qua techniek met verbuik. Wel met uitstoot en met pk's.
Leuke is ook dat een 116d of 118d of 120d of 123d net zo zuinig zijn bij gelijk gebruik. Dus meer pk maar toch hetzelfde verbruik. Pas als je de pk's echt gaat gebruiken zal je de grote verschillen zien.
Verder rijdt men tegenwoordig een stuk vlotter dan vroeger naar mijn idee (subjectief uiteraard). Oftewel men haalt misschien wel dezelfde verbruikscijfers als vroeger maar er wordt wel harder gereden. Daarnaast hebben moderne auto's veel meer grootverbruikers aan boord dan vroeger (airco, navi, stoelverwarming, elektrische ramen/stoelen en so on)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het rendement van de motoren zeker wel omhoog is gegaan (o.a. door directe injectie) en er dus minder rendementsverlies is dan vroeger.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28659
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
je verhaal met CO klopt maar meen ja dat nu echte30touring1990 schreef:Uitstoot staat lineair in verband met je brandstofverbruik. Bij verbranding van een liter benzine stoot je +-2.3 kg C02 uit (even ervan uitgaande dat de benzine nu vergelijkbaar is met die van vroeger uiteraard). De c02 waardes van tegenwoordiger lijken echter beter omdat men veel slimmer weet om te springen met o.a. de NEDC test.Macboy schreef:Autos worden ook niet zuiniger. Een 1.2 in een Golf is ook niet zuiniger dan vroeger simpelweg omdat die motor vroeger niet bestond. Anders deed ie dat toen ook wel. Een Golf 1.6 verbruikt nu hetzelfde als 20 jaar terug en een 2 liter diesel ook. Voorsprong is er daar niet alleen heel veel marketing onzin en de roverheid die zogenaamd zuinige autos met irreëele waarden stimuleert met lage bijtelling. Maar het is echt geen sprong qua techniek met verbuik. Wel met uitstoot en met pk's.
Leuke is ook dat een 116d of 118d of 120d of 123d net zo zuinig zijn bij gelijk gebruik. Dus meer pk maar toch hetzelfde verbruik. Pas als je de pk's echt gaat gebruiken zal je de grote verschillen zien.
Verder rijdt men tegenwoordig een stuk vlotter dan vroeger naar mijn idee (subjectief uiteraard). Oftewel men haalt misschien wel dezelfde verbruikscijfers als vroeger maar er wordt wel harder gereden. Daarnaast hebben moderne auto's veel meer grootverbruikers aan boord dan vroeger (airco, navi, stoelverwarming, elektrische ramen/stoelen en so on)
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het rendement van de motoren zeker wel omhoog is gegaan (o.a. door directe injectie) en er dus minder rendementsverlies is dan vroeger.

ik vind juist ongelooflijk hoeveel slakken er op de weg zitten en hoe traag er gereden wordt door de gemiddelde zuinige nederlander

- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW F30 320i HE Sportline [1op12]
haha, daarom zei ik ook dat dat stukje subjectief was omdat ik er geen bewijs van heb. Ik dacht wel ooit iets opgevangen te hebben dat er tegenwoordig harder wordt gereden en de gemiddelde snelheid hoger ligt wat natuurlijk resulteert in meer brandstofverbruik.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], zegmaarboris en 4 gasten