Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RS-Ron

Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje

Bericht door RS-Ron » 19 aug 2015, 21:08

Ik ben ondanks de vele waarschuwingen, negatieve geluiden, horrorverhalen over betrouwbaarheid, en wat ik nog vergeten ben, natuurlijk toch voor een M3 E46 SMGII gegaan. Geen M3 zoals ie uit de fabriek kwam rollen maar een ietwat aangepaste. Aangepast door een (ervaring)deskundige en iemand die het goed doet of niet. Nog nooit zoveel driving fun gehad. De SMGII met CSL SW en Rev Matching kan je instellen van een softe pussy-stand tot ongefilterd hard en rauw. Mooi, hangt van mijn humeur en beschikbare (legale)bewegingsruimte af. Natuurlijk is een E46 M3 niet te vergelijken met een GT3 RS en andere soortgelijke supercars, maar dat ligt ook wat anders wbt het budget. Naast de M3 staat een Seat Leon ST met DSG. Perfect voor daily, kan ook flipperen, maar voor mij persoonlijk niet te vergelijken met het rijden in de M3. Voor mij is de Seat te veel "gemaakt". Zo'n beetje alles is beveiligd of electronisch. Het gaat allemaal zo smooth zeg maar. Ik ben er voor mijzelf wel achter na 28 jaar dat ik liever een auto voor de fun heb waarin je moet werken en die altijd doet wat je wilt, ook al blijkt dat zo niet slim te zijn....... Achteraf... :roll:

Wel je achterbrug versterken bij de M3, zit je in S6 veel meer op je gemak.....

gr Ron

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 19 aug 2015, 23:35

Precies wat ik bedoel Ron.

Hoppa

Bericht door Hoppa » 22 aug 2015, 18:38

Tja, SMG 1 vond ik persoonlijk echt waardeloos, maar dat was omdat er ook een DSG op de oprit stond dus de proefrit duurde welgeteld 3 minuten.

Nu SMG2 in de M3 , en met CSL revmatch en smg update en dat is me toch even een verschil met een normale E46 M3 zonder de updates,zo had het apparaat gewoon uit de fabriek moeten rollen.

Carbon airbox ligt klaar , daar bij komt nog AlphaN van Evolve en dan is het toch een fijn autootje zon E46 M3

GTRene

Bericht door GTRene » 22 aug 2015, 21:41

je kan dus zo'n oude smg 2 ook updaten zodat alles vlotter gaat?

nooit met zoiets gereden overigens :D

Knot

Bericht door Knot » 23 aug 2015, 01:28

Revmatch is ook lekker voor de beleving hoor!

markk

Bericht door markk » 23 aug 2015, 09:17

Knot schreef:Revmatch is ook lekker voor de beleving hoor!
Een perfecte Revmatch is geweldig voor de beleving...

...ALS JE HET ZELF DOET

:-)

Mark.

MParallel

Bericht door MParallel » 23 aug 2015, 12:09

Hoppa schreef:Tja, SMG 1 vond ik persoonlijk echt waardeloos, maar dat was omdat er ook een DSG op de oprit stond dus de proefrit duurde welgeteld 3 minuten...
En dat is precies de reden waarom die SMG1 mythe in stand gehouden zal blijven.

Het is echt opnieuw leren auto rijden.

Het blijft uiteraard een oud systeem. Het was de eerste in zijn soort en techniek staat niet stil. Maar je moet het wel een kans geven.

Zaken als revmatching zijn natuurlijk makkelijk met (een) computergestuurde gasklep(pen). Met SMG1 kan het ook, met je rechtervoet. Niet zo perfect, maar als je het dan nailed, blijft mooi.

M.a.w als je een E36 fan bent en je vindt verder een perfecte, laat hem niet staan omdat het een SMG is.

Flamman

Bericht door Flamman » 23 aug 2015, 14:01

Een perfecte Revmatch is geweldig voor de beleving...

...ALS JE HET ZELF DOET

:-)

Mark.[/quote]

:thumbup: Helemaal mee eens !

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 24 aug 2015, 09:07

MParallel schreef:
Hoppa schreef:Tja, SMG 1 vond ik persoonlijk echt waardeloos, maar dat was omdat er ook een DSG op de oprit stond dus de proefrit duurde welgeteld 3 minuten...
En dat is precies de reden waarom die SMG1 mythe in stand gehouden zal blijven.

Het is echt opnieuw leren auto rijden.

Het blijft uiteraard een oud systeem. Het was de eerste in zijn soort en techniek staat niet stil. Maar je moet het wel een kans geven.

Zaken als revmatching zijn natuurlijk makkelijk met (een) computergestuurde gasklep(pen). Met SMG1 kan het ook, met je rechtervoet. Niet zo perfect, maar als je het dan nailed, blijft mooi.

M.a.w als je een E36 fan bent en je vindt verder een perfecte, laat hem niet staan omdat het een SMG is.
Het is fijn dat je er zelf van geniet. Maar de meeste mensen willen toch echt een handbak. Dat geldt voor zowel de E36 als de E46. En dat zie je ook weer terug in de 2e hands waarde. De handbakken gaan nu veel harder omhoog.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 aug 2015, 11:17

Dus SMG is "die je moet hebben" :) Die volgen nl vanzelf de waarde, ben je nu "spekkoper" :wink:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 24 aug 2015, 12:48

De handgeschakelde versie zal vanaf nu flink meer opbrengen met gelijke specs.

Even als voorbeeld, een in topstaat verkerende E46 M3 met 50000km, handbak zal nu rond de 37500 Euro doen. Een SMG rond de 27500 Euro. En die verkoopt minder makkelijk dan de handbak.

Als SMG je wel bevalt dan ben je idd spekkoper ja. :)

MParallel

Bericht door MParallel » 24 aug 2015, 13:09

€10k verschil?

Dat is meer dan het kost om op te bouwen. Makkelijk verdient.

Vraag me af hoe dat dan bij de CSL zit, aangezien die alleen maar met SMGII geleverd is.

Een omgebouwde handbak dan waardevoller dan een originele met de SMGII bak?

Hn500001

Bericht door Hn500001 » 24 aug 2015, 14:12

Ik heb juist bij mijn E36 M3 bewust voor SMG gekozen.
reden:

Is iets "speciaal" en door de vele ombouw naar Handgeschakeld blijft er straks weer weinig SMG over.
Hierdoor zeldzamer dan een handbak.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 24 aug 2015, 14:19

Als je een M3 SMG gaat ombouwen naar handbak is ie helemaal geen drol meer waard. :)

Meeste mensen die in deze prijsklasse shoppen zoeken een originele auto, niet eentje waar aan gerommeld is. CSL is een verhaal apart, daar is geen keuze geweest voor een handbak. Anders zelfde liedje.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 24 aug 2015, 19:48

535d schreef:De handgeschakelde versie zal vanaf nu flink meer opbrengen met gelijke specs.

Even als voorbeeld, een in topstaat verkerende E46 M3 met 50000km, handbak zal nu rond de 37500 Euro doen. Een SMG rond de 27500 Euro. En die verkoopt minder makkelijk dan de handbak.

De M3 E46 wordt net zo als de Porsche 911 964 meer en meer een belegging/investering. Niks mis mee, maar ik ga echt geen bijna 40k betalen voor een E46 M3 met handbak. Trouwens ook niet met SMGII. Een auto blijft wel een auto, ik wil er plezier aan beleven en niet gevoelsmatig of financieel verstandiger onder een bepaalde kilometerstand moeten willen blijven en ik wil bij regen, sneeuw en pekel gewoon dat ding pakken als ik zIn heb.
Als je een investering zoekt neem je die rode die net voorbij kwam, is het je kleur niet zet je hem weg onder een zwart/blauw/wit kleedje. Wil een een lekkere rijmachine zou ik een M3 E46 met bijv. 140dkm op de teller kopen en daar wat meer preventief in investeren. Zou dan wel eerst eens rijden met een SMGII met aangepaste sw. Is best wel grappig en gewoon eens niet zo compromis/polder-achtig. En als de SMGII echt zo'n stuk goedkoper is kan dat verschil in sw, onderstelupgrade, verstevigingen en remmenupgrade. Lekker paar jaar genieten en netjes bijhouden, dan zal ie niet meer waard geworden zijn, maar ook niet veel minder.

Gr Ron

markk

Bericht door markk » 25 aug 2015, 20:04

Gekkenhuis die waarde ontwikkeling. Ik ben al aan het denken aan een pakkende verkooptekst voor m'n eigen M3. Wat vinden jullie van onderstaand conceptje ?

Mark.
===
Te koop als risicoloze investering voor uw oude dag: Mijn BMW e46 M3.
Een unieke BMW e46 m3 aangeboden.De perfecte investering voor de toekomst. Zeker bij de huidige lage rentestanden en negatieve beursontwikkeling. Van sjonnie, voor sjonnie.

De kwaliteit van dit soort auto's is ongekend. Nooit rustig warmgereden maar altijd vanaf koud vol getrapt. Verder is dealer onderhoud, of sowieso onderhoud, niet nodig. Het onderhoudsintensieve M-diff is vervangen door een normaal open diff dat geen onderhoud behoeft. Ook zijn alle "shims" verwijderd om een maximale klepspeling te creeren zodat deze nooit meer gesteld hoeven te worden. Elke twee jaar gewoon litertje Aldi olie bijvullen en klaar. Jaarlijks luchtfilter of oliefilter vervangen is ook niet meer noodzakelijk want deze zijn verwijderd.

Verder is de kilometerstand vakkundig teruggedraaid naar een acceptabel niveau om de investering, ook op de lange termijn, te waarborgen. Een dergelijke kilometerstandcorrectie is ook gemakkelijk zelf uit te voeren indien de kilometerstand door toekomstig gebruik, of misbruikt, teveel stijgt. Handleiding hiertoe wordt bijgevoegd in het originele mapje waar vroeger de onderhoudspapieren in zaten.

Verwarmde stalling is niet nodig. Auto heeft altijd in weer en wind buiten gestaan en is veelal als pekelauto gebruikt in de winter. De gehele carroserie is voorzien van een laag hardnekkig onverwijderbaar vuil welke de auto volledig heeft geconserveerd.

Testpiloten zijn uiteraard welkom. Maar verwacht er niet teveel van qua driving-fun. In de basis is het gewoon een oude 3-serie die wat opgeleukt is met wat M-badges en wat extra pk's die ondertussen wel verdwenen zijn. En de remmen waren nieuw vanuit de fabriek al onderbemeten...

Auto moet snel weg en kan meegenomen worden voor de bodemprijs van 75.000 euro. Een schrijntje gezien de verwachte toekomstige waardeontwikkeling en de daarmee gegarandeerde oude dag voorziening.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 25 aug 2015, 20:07

Koopje :tooth:

Beros

Bericht door Beros » 25 aug 2015, 20:14

RS-Ron schreef:
535d schreef:De handgeschakelde versie zal vanaf nu flink meer opbrengen met gelijke specs.

De M3 E46 wordt net zo als de Porsche 911 964 meer en meer een belegging/investering. Niks mis mee, maar ik ga echt geen bijna 40k betalen voor een E46 M3 met handbak. Trouwens ook niet met SMGII. Een auto blijft wel een auto, ik wil er plezier aan beleven en niet gevoelsmatig of financieel verstandiger onder een bepaalde kilometerstand moeten willen blijven en ik wil bij regen, sneeuw en pekel gewoon dat ding pakken als ik zIn heb.
Als je een investering zoekt neem je die rode die net voorbij kwam, is het je kleur niet zet je hem weg onder een zwart/blauw/wit kleedje. Wil een een lekkere rijmachine zou ik een M3 E46 met bijv. 140dkm op de teller kopen en daar wat meer preventief in investeren. Zou dan wel eerst eens rijden met een SMGII met aangepaste sw. Is best wel grappig en gewoon eens niet zo compromis/polder-achtig. En als de SMGII echt zo'n stuk goedkoper is kan dat verschil in sw, onderstelupgrade, verstevigingen en remmenupgrade. Lekker paar jaar genieten en netjes bijhouden, dan zal ie niet meer waard geworden zijn, maar ook niet veel minder.

Gr Ron
Heb lang geaast op een mooie 964, gewoon omdat ik dat de mooiste luchtgekoelde 911 vind. Heb er diverse laten staan toen ze nog rond de 30-35k waren maar nog geen jaar later was het 45-50k. Qua fun/€ dan inmiddels voorbijgestreefd door een E46 M3 en die is het dan ook geworden. Zoiets als jij zegt: SMG met ca. 120k km, goede historie en dan gewoon gebruiken! Al veel plezier aan beleefd, o.a. met een rit naar Italie. En als ik de taxateur mag geloven heb ik een prima deal gedaan, taxatiewaarde was in elk geval al ruim boven de 20k. Ga er heus niet rijk van worden maar weinig afschrijven is gewoon wel erg prettig. De meeste exemplaren zijn al aardig 'gebruikt' met bijbehorende kilometerstanden. Al zullen die vanzelf wel omlaag gaan naarmate de auto meer waard wordt... :evil: Zal alleen iets meer werk zijn om het tellertje te vervangen dan bij de 964.

Ben trouwens wel benieuwd naar dat revmatch verhaal, ik had er nog nooit van gehoord. Wat is het precies en wie kan dat uitvoeren?

speedy25
Auto: E63 M6

Bericht door speedy25 » 26 aug 2015, 04:58

Iemand bekend met deze M3?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

jacobt

Bericht door jacobt » 26 aug 2015, 08:52

Als je van ver moet komen, bespaar je de rit.
Ik heb deze proef gereden en bekeken.

Het was begin dit jaar dacht ik, april. Ben de details vergeten, er waren teveel dingen.
Was erg lelijk in de lak, smg was ook iets mee,,en de indruk die je krijgt in de zaak besluit je om niet te kopen.
Echt fout autootje in een fout bedrijf .

MParallel

Bericht door MParallel » 26 aug 2015, 12:22

Beros schreef:Ben trouwens wel benieuwd naar dat revmatch verhaal, ik had er nog nooit van gehoord. Wat is het precies en wie kan dat uitvoeren?
Je moet je DME laten flashen met de CSL software.

Revmatch, andere SMG eigenschappen.

En als ik me niet vergis gaan die toerenteller lampjes dan af van de olietemp ipv de watertemp.

Leen

Bericht door Leen » 26 aug 2015, 12:43

markk schreef:Woehahaha, al die fuss over de CSL heb ik nooit gesnapt. Vroeger al niet. Maar nu gaat het helemaal mis. Het blijft gewoon een oude bmw 3-serie hoor...

Voor 100k minder mag je mijn 'normale' m3 komen ophalen ;)

Mark.

zat nog even terug te lezen , en deze quote is duidelijk van een "gewone"m3 bezitter die niet met de csl "geboenderd" heeft ,anders had je de fuss wel begrepen Mark , ik twijfelde ook in het begin , maar nu ik er eenmaal 1 heb begrijp ik de fuss wel degelijk :-) , over de gehypte waardes ben ik het wel met je eens die gaan nergens meer over , maar de CSL is duidelijk "Different Cook " * tov van de gewone m3 . that's a fact .

*vrij na taalkoning Louis

Tristan

Bericht door Tristan » 26 aug 2015, 12:55

Eens.

Is hij helemaal gereed, Leen (kenteken, gepoetst etc)?

Leen

Bericht door Leen » 26 aug 2015, 13:23

bijna ..... nog 1 weekje wachten . was vandaag bij rdw , maar was de CVO vergeten aan te vragen , vrijdag weer proberen..........

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 26 aug 2015, 15:45

Leen schreef:bijna ..... nog 1 weekje wachten . was vandaag bij rdw , maar was de CVO vergeten aan te vragen , vrijdag weer proberen..........
Wordt een lang weekje Leen. :mrgreen:

Geweldige wagen!

Plaats reactie