Via Fabian ook een redelijke F10 520i als optie gekregen maar vond een F30 toch sportiever. De meest complete stond in Woerden, een 328i HE sportline individual kleur, met echt alle opties, HK, schuifdak, HUD, Memory stoelen, Bernard Cools leer, zonnerollo's enz enz enz. Pas 35k gelopen zoiets en vroegen 36.000 euro, eerlijk bedrag voor zoveel auto maar de verkoper vond dat ie niet richting de 40k kon omdat men dan liever een auto van 2014 koopt. Die koper heeft nu voor ongeveer 35k een zeer complete 328i dat zeker, maar ik was een dag te laat. Daarna nog in Heerenveen wezen kijken naar een zwarte 328i ook met een hoop opties waaronder hud, hifi, memory stoelen maar geen schuifdak en het zwart/zwart was mij toch iets te donker.
Zoektochten naar zwart leder, sportstoelen, high executive, stoelverwarming, schuifdak, navi pro, dualzone clima, sportline, 18inch kwamen steeds op 2 of 3 auto's uit waaronder eentje bij Renova Waalwijk zonder foto's. Telefoontje aan gewaagd, auto was binnengekomen maar moesten paar krasjes gespoten worden. Auto bij de spuiter in Bladel wezen bekijken, en tsja, niet meteen een klik als ie daar klaar staat op geoxideerde andere wielen om de spuitkabine in te gaan met alle strips en lijsten eraf.... De dag erna toch met de verkoper gaan praten en het is een auto met 2 jaar premium selection garantie dus wat niet goed is mag opgelost worden. Samen met een nette inruilprijs voor de Z4 de knoop doorgehakt en tevens de optie open gehouden om de Z4 particulier te verkopen. De man die was komen kijken voordat ik naar Renova ging heeft hem uiteindelijk toch gekocht dus heeft me nog wat extra opgeleverd maar had meer kunnen zijn als ik zonder inruil was gaan praten natuurlijk...
Afgelopen vrijdag de auto opgehaald, via de snelweg naar huis gereden, geparkeerd en eigenlijk net pas een uurtje tijd gehad om lekker te sturen (vrijgezellenfeestje in Groningen zaterdag op zondag gehad). Gelukkig vrijdag voordat de zon onder ging nog wel snel wat foto's gemaakt met de telefoon.
Een 320i of 328i was eigenlijk geen probleem, beiden prima. Proefgereden in een 328i en dat ging vrij vlot maar vind dat deze motor zeker geen stakker is met 184pk/270nm, hij voelt soms zelfs nog wel wat sterker aan dan hij op papier is en met alleen de zuigers en uitlaatspruitstukken anders heeft hij potentie om met een remap naar de 260pk/420nm te gaan, voorlopig beslist niet nodig, mede gezien de 2 jaar garantieperiode.
Sportline was wel een eis, i.c.m. de 18inch style 397 wielen, interieur met zwart lederen sportstoelen, rode stiksels maar wel de lijn over het dashbord vervangen van rood naar zwart, precies zoals ik het zelf ook gedaan had. Donkere hemeltje zou ik ook altijd nemen, wel samen met een niet zwarte lakkleur. Schuifdakje geeft lekker een beetje licht in de auto en heb ik eigenlijk altijd op kantelstand staan, geeft je nog wat mee van de omgeving buiten de auto. De sportstoelen zitten voor mijn postuur perfect, sluiten netjes aan, zijn goed genoeg in te stellen, sluiten goed aan mede dankzij de op te blazen wangen. Met mijn 1m85 en het schuifdak zit ik er prima in, stoel staat op de 1 na laagste stand.
Het onderstel is standaard, heeft er bijna 45.000km op zitten, maar je merkt wel duidelijk bodyroll in de auto, de Z4 was vele malen stugger, veren en dempers. Aan de ene kant mag het stuggen maar je hoort ook veel negatieve verhalen over het variabele M onderstel. Volgens mij is er ook nog een optie voor een niet instelbaar sportonderstel, dat zou dan mijn keuze geweest zijn maar aan de andere kant met alle drempel en putten en gaten tegenwoordig is dit wel prima zo als daily.
Pirelli P7 bandjes in 225/45/18 hebben ze er (standaard) onder gezet, voorbanden zijn nieuwe, achter komen ze uit 2010. Ben er zelf geen fan van en mijn voorgevoel werd vanavond in dit hondenweer bevestigd, in comfort wegrijden met driekwart gas was DSC ingreep en kwispelend zoeken naar grip. Meteen ook maar even alles uitgezet en hij gaat op nat gewoon goed haaks. Je moet het gas wel onderin houden in M2 en M3 maar je kunt niet echt spreken van ruim voldoende grip in mijn ogen. Tevens vind ik de banden veel afrolgeluid afgeven, zeker in bochten.
De audio was ook een eis, hifi of HK maar dit is het enige wat de auto niet heeft. Zaken als een zonnerollo, memory stoelen etc zijn nice to have maar geen must. De subs onder de stoelen zit wel potentie in als je ze goed aan kunt sturen met een versterker maar de midrange in de deuren kan gewoon niet hoge en middentonen goed overbrengen, tevens blijft het geluid onder de stuurkolom. Het is nog acceptabel maar ga er wel wat aan doen denk ik, iets als de alpine kit die BMW zelf ook verkoopt, versterker komt dan boven je dashbordkastje te liggen, originele bmw kabels/stekkers en raamstijlen met tweeters en nieuwe midrange voor. Je kunt dat bij BMW door voor 899 of de set zelf kopen, online voor nog geen 500 euro. Eventueel kan je ook de midrange achter nog vervangen en de subs onder de stoelen door Focal.
Stoelverwaming is ook lekker maar is het zo dat er iemand moet zitten (sensor) voordat ie echt aan gaat? Passagier ontbrak, stoelverwarming daar wel op stand 3 maar werd niet warm.
De ZF 8 traps automaat, had ik nog niet gehad maar altijd al willen hebben, vind het een heerlijk ding, schakelt soepel, lage toeren bij 120 en met de schakelflippers/sportautomaat kan je m in de handmatige stand (en sport+) heerlijk zelf bedienen, schakelt dan ook niet automatisch op maar wacht totdat jij aan de flipper trekt. Schakelmomenten verlopen vrij snel, voor mij snel genoeg althans, het is geen DCT/DSG maar stukken sneller dan de eerdere automaten en SMG bakken. Op de snelweg in D kan je m met de flippers corrigeren, even naar M5 zetten, zolang je varieert met je gas of gas los laat blijft hij in de zelf gekozen stand, totdat je een paar seconden dezelfde constante gasstand/snelheid aanhoudt dan zet ie m terug in D. Ook in ECO PRO geinig dat is de versnelling lang vasthoudt, de turbo moet dan echt aan de bak en als je toch veel gas geeft dat geniale icoon in je scherm dat je je poot van het gas moet halen

Spraakbesturing lees ik soms ook negatieve dingen over, ik vind het prima werken, je moet duidelijk spreken en de juiste commando's gebruiken (geen multimedia gaan roepen als hij alleen op CD of USB reageert).
Dingen die je op een F30 echt moet hebben zijn in mijn ogen sportstoelen, uitgebreide instrumentencluster, dualzone clima en daarna alle zaken die hem verder afmaken. Degene die deze auto samengesteld heeft nam wel een sportline, sportautomaat met flippers, donkere hemel, dualzone clima, navi pro, 18inch, zwarte lijn op dash ipv rood, lichtsensor, regensensor.... maar vink dan ook even lichtpakket (563), opbergpakket, en Hifi (676) aan.. paar centen, kleine moeite, maakt de auto wel af.